Sivu 1/2
Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 4.5.2018 12:53
Kirjoittaja Ladanautti
Onko kellään tietoa, montako pulssia 1700i vaihdelaatikon nopeusanturi antaa per vakiorenkaan pyörähdys? Tai pystyy vaikka mittaamaan taajuuden kun nopeus on 100km/h ? Mitata voi boksista nastasta A10 ja maan väliltä.
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 4.5.2018 21:14
Kirjoittaja mush
Etuvetoisen Boschilainen antaa 6 pulssia / metri. Loput mutua, sellainen kutina oli että GM:n olisi sama? Ja etuvetoisen ja takavetoisen anturit ovat samat?
EDIT: Tarkoitin siis että GM:n ja Boschin antureissa olisi sama 6 imp/m, itse anturithan ovat eri merkkisissä ruiskuissa erilaiset, vähintäänkin liittimen osalta.
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 4.5.2018 23:18
Kirjoittaja pressa
minä itse jossain kirjoitti:jälkeen ajattelin että perus NE555 kellopiiristä pystyy vakiotaajuus pulserin helposti tekemään. Ensin piti laskea, minkälaisen taajuuden tarvitsen. Nopeusanturi antaa kuusi pulssia kierroksella ja jos 175/70-13 renkaan kehä on 1757mm niin kilometrin matkalla se pyörähtää 569 kierrosta mikä on 3414 pulssia/kilometri. Muutamalla laskutoimituksella päädytään siihen että, pulseri kun antaa noin 15HZ taajuutta niin tehostus pelaa. Ensimmäisen pulserin rakensin verolevylle mutta 5 volti
En tiedä ankä muista mihin kirjoittamani perustin, mutta toimiva pulseri tuli tehtyä...
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 4.5.2018 23:19
Kirjoittaja pressa
minä itse jossain kirjoitti:jälkeen ajattelin että perus NE555 kellopiiristä pystyy vakiotaajuus pulserin helposti tekemään. Ensin piti laskea, minkälaisen taajuuden tarvitsen. Nopeusanturi antaa kuusi pulssia kierroksella ja jos 175/70-13 renkaan kehä on 1757mm niin kilometrin matkalla se pyörähtää 569 kierrosta mikä on 3414 pulssia/kilometri. Muutamalla laskutoimituksella päädytään siihen että, pulseri kun antaa noin 15HZ taajuutta niin tehostus pelaa. Ensimmäisen pulserin rakensin verolevylle mutta 5 volti
En tiedä enkä muista mihin kirjoittamani perustin, mutta toimiva pulseri tuli tehtyä...
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 5.5.2018 0:43
Kirjoittaja Ladanautti
Kiitos vastauksista, alkaa siis olla haarukassa lukemat niin voi jatkojalostaa projektia. Pahinta olisi vai pulssi per kiekka, mutta nyt päästään 10/metri joten homma helpottuu...

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 5.5.2018 0:45
Kirjoittaja Ladanautti
DUBBELI eikö saa poistaa?
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 5.5.2018 10:15
Kirjoittaja mush
minä itse jossain kirjoitti:Nopeusanturi antaa kuusi pulssia kierroksella ja jos 175/70-13 renkaan kehä on 1757mm niin kilometrin matkalla se pyörähtää 569 kierrosta mikä on 3414 pulssia/kilometri
Onko se noin, että kuusi pulssia per pyörän kierros? Itse käsitin boschin manuaalista, että olisi suoraan metreinä auton liikettä, 6 pulssia/m. Minulla ei ole tässä nyt sitä lappua, niin en voi tarkistaa miten se oli siellä muotoiltu, mutta sehän tekisi sitten 6000 pulssia/km.
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 5.5.2018 15:19
Kirjoittaja pressa
mush kirjoitti:Onko se noin?
pressa kirjoitti:En tiedä enkä muista...
Ei mitään tietoa. Ja antureita pitäisi olla monia erilaisia kun välityksiä erilaisia... ehkä tai en tiedä.
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 5.5.2018 20:39
Kirjoittaja mush
Manuaali sanoo näin:
When the drive wheels rotate the vehicle speed sensor produces 6 pulses per each meter of vehicle motion.
Eli kuusi pulssia auton liikkuessa metrin. Siellähän on erilainen käyttöpyörä nopeusmittarille eri välitysten autoissa, nopeusmittaritkin on samanlaisia, niin anturitkin.
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 6.5.2018 9:09
Kirjoittaja pressa
Ok, eli aikaisemmat kirjoitukseni perustuvat väärään tietoon. Saakahan muuten satakympin laatikkoon helposti vaihdettua tuotanopeusanturin käyttöpyörää?? Kun tuntuu noita pulsseja tulevan liika (kun mittari näyttää tasaiseti liikaa).
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 6.5.2018 9:42
Kirjoittaja mush
Ei näytä uudemmissa etuvetoisissa olevan eroja välityksissä, samat osat löytyy nopeusmittarin käyttöpuolelta sekä 2006 110:n varaosakirjasta, että vuoden 2000 Samaran varaosakirjasta. 110:ssä myös kaikki tasauspyörästön romut 2108-varaosannumerolla. Vanhemmissa voisi olla, mutta luulen että rattaat menevät parina, eli vaatisi koko laatikon purkamisen.
Paljonko mittarisi näyttää liikaa?
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 6.5.2018 11:42
Kirjoittaja pressa
Noin 10% eli 110 mittarissa on 100 tutkassa, toki voisihan sen mittarin neulan liimata alemmaksi (tämän tein vanhaan satakymppiin kun siinäkin virhettä oli).
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 6.5.2018 17:09
Kirjoittaja mush
^taitaa olla vielä toleranssissa. Jos kautta linjan saman verran pielessä, niin muistaakseni ainakin VDO:n mittarissa voi neulan nypätä irti ja laittaa takaisin eri asentoon. On kyllä aika tiukassa. Saattaa pystyä myös kiertämään varovasti "väkisin" - omalla vastuulla.
Mutta nyt taitaa karata aika pahasti otsikosta "takavetoiset", vaikka saattaahan joku haluta asentaa VDO:n digimittariston takavetoiseenkin

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 6.5.2018 20:01
Kirjoittaja KSE 1995
pressa kirjoitti:
En tiedä enkä muista mihin kirjoittamani perustin, mutta toimiva pulseri tuli tehtyä...
Ote on tekstistä "Kalinan sähköisen ohjaustehostimen muutos". Olisikos ollut Lada Pravda 4/2017?
Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan
Lähetetty: 7.5.2018 6:57
Kirjoittaja pressa
Niin siis siitä jutusta oli katkelma, mutta en muista mistä löytyi tieto "6 pulssia kierroksella".
No joka tapauksessa oikea tieto on 6 pulssia metrillä.