Nopeusanturin tietoja kaivataan

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Ladanautti
Viestit: 300
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Onko kellään tietoa, montako pulssia 1700i vaihdelaatikon nopeusanturi antaa per vakiorenkaan pyörähdys? Tai pystyy vaikka mittaamaan taajuuden kun nopeus on 100km/h ? Mitata voi boksista nastasta A10 ja maan väliltä.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja mush »

Etuvetoisen Boschilainen antaa 6 pulssia / metri. Loput mutua, sellainen kutina oli että GM:n olisi sama? Ja etuvetoisen ja takavetoisen anturit ovat samat?

EDIT: Tarkoitin siis että GM:n ja Boschin antureissa olisi sama 6 imp/m, itse anturithan ovat eri merkkisissä ruiskuissa erilaiset, vähintäänkin liittimen osalta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10546
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pressa »

minä itse jossain kirjoitti:jälkeen ajattelin että perus NE555 kellopiiristä pystyy vakiotaajuus pulserin helposti tekemään. Ensin piti laskea, minkälaisen taajuuden tarvitsen. Nopeusanturi antaa kuusi pulssia kierroksella ja jos 175/70-13 renkaan kehä on 1757mm niin kilometrin matkalla se pyörähtää 569 kierrosta mikä on 3414 pulssia/kilometri. Muutamalla laskutoimituksella päädytään siihen että, pulseri kun antaa noin 15HZ taajuutta niin tehostus pelaa. Ensimmäisen pulserin rakensin verolevylle mutta 5 volti
En tiedä ankä muista mihin kirjoittamani perustin, mutta toimiva pulseri tuli tehtyä...
Viimeksi muokannut pressa, 4.5.2018 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10546
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pressa »

minä itse jossain kirjoitti:jälkeen ajattelin että perus NE555 kellopiiristä pystyy vakiotaajuus pulserin helposti tekemään. Ensin piti laskea, minkälaisen taajuuden tarvitsen. Nopeusanturi antaa kuusi pulssia kierroksella ja jos 175/70-13 renkaan kehä on 1757mm niin kilometrin matkalla se pyörähtää 569 kierrosta mikä on 3414 pulssia/kilometri. Muutamalla laskutoimituksella päädytään siihen että, pulseri kun antaa noin 15HZ taajuutta niin tehostus pelaa. Ensimmäisen pulserin rakensin verolevylle mutta 5 volti
En tiedä enkä muista mihin kirjoittamani perustin, mutta toimiva pulseri tuli tehtyä...
Ladanautti
Viestit: 300
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Kiitos vastauksista, alkaa siis olla haarukassa lukemat niin voi jatkojalostaa projektia. Pahinta olisi vai pulssi per kiekka, mutta nyt päästään 10/metri joten homma helpottuu... :mrgreen:
Ladanautti
Viestit: 300
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

DUBBELI eikö saa poistaa?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja mush »

minä itse jossain kirjoitti:Nopeusanturi antaa kuusi pulssia kierroksella ja jos 175/70-13 renkaan kehä on 1757mm niin kilometrin matkalla se pyörähtää 569 kierrosta mikä on 3414 pulssia/kilometri
Onko se noin, että kuusi pulssia per pyörän kierros? Itse käsitin boschin manuaalista, että olisi suoraan metreinä auton liikettä, 6 pulssia/m. Minulla ei ole tässä nyt sitä lappua, niin en voi tarkistaa miten se oli siellä muotoiltu, mutta sehän tekisi sitten 6000 pulssia/km.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10546
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pressa »

mush kirjoitti:Onko se noin?
pressa kirjoitti:En tiedä enkä muista...
Ei mitään tietoa. Ja antureita pitäisi olla monia erilaisia kun välityksiä erilaisia... ehkä tai en tiedä.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja mush »

Manuaali sanoo näin:
When the drive wheels rotate the vehicle speed sensor produces 6 pulses per each meter of vehicle motion.
Eli kuusi pulssia auton liikkuessa metrin. Siellähän on erilainen käyttöpyörä nopeusmittarille eri välitysten autoissa, nopeusmittaritkin on samanlaisia, niin anturitkin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10546
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ok, eli aikaisemmat kirjoitukseni perustuvat väärään tietoon. Saakahan muuten satakympin laatikkoon helposti vaihdettua tuotanopeusanturin käyttöpyörää?? Kun tuntuu noita pulsseja tulevan liika (kun mittari näyttää tasaiseti liikaa).
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja mush »

Ei näytä uudemmissa etuvetoisissa olevan eroja välityksissä, samat osat löytyy nopeusmittarin käyttöpuolelta sekä 2006 110:n varaosakirjasta, että vuoden 2000 Samaran varaosakirjasta. 110:ssä myös kaikki tasauspyörästön romut 2108-varaosannumerolla. Vanhemmissa voisi olla, mutta luulen että rattaat menevät parina, eli vaatisi koko laatikon purkamisen.

Paljonko mittarisi näyttää liikaa?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10546
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pressa »

Noin 10% eli 110 mittarissa on 100 tutkassa, toki voisihan sen mittarin neulan liimata alemmaksi (tämän tein vanhaan satakymppiin kun siinäkin virhettä oli).
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja mush »

^taitaa olla vielä toleranssissa. Jos kautta linjan saman verran pielessä, niin muistaakseni ainakin VDO:n mittarissa voi neulan nypätä irti ja laittaa takaisin eri asentoon. On kyllä aika tiukassa. Saattaa pystyä myös kiertämään varovasti "väkisin" - omalla vastuulla.

Mutta nyt taitaa karata aika pahasti otsikosta "takavetoiset", vaikka saattaahan joku haluta asentaa VDO:n digimittariston takavetoiseenkin :wink:
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
KSE 1995
Viestit: 984
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

pressa kirjoitti: En tiedä enkä muista mihin kirjoittamani perustin, mutta toimiva pulseri tuli tehtyä...
Ote on tekstistä "Kalinan sähköisen ohjaustehostimen muutos". Olisikos ollut Lada Pravda 4/2017?
Avatar
pressa
Viestit: 10546
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nopeusanturin tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pressa »

Niin siis siitä jutusta oli katkelma, mutta en muista mistä löytyi tieto "6 pulssia kierroksella".
No joka tapauksessa oikea tieto on 6 pulssia metrillä.
Vastaa Viestiin