Sivu 1/2
Lohkolämppärin käyttö
Lähetetty: 21.11.2004 15:30
Kirjoittaja Nonnis
Nyt on mullakin sähkötolppa, tosin ilman ajastinta eli auto saa kölliä piuhan päässä aina yön yli.
Nyt mietityttää, voiko lohkolämppärin käytöstä olla haittaa tommoselle kunnon talviautolle kuin Lada? Tottuuko se lämpimään, ja käy niin, että joudun laittamaan sen töissäkin piuhaan? En keksi mitään loogista selitystä eli onko toi vaan taikauskoa? Muistan, että Jämsänkosken amiksen sisätiloissa säilytetyt autot ei millään lähteneet kylmänä käyntiin pihalla edes pikkupakkasessa.
Lähetetty: 21.11.2004 15:34
Kirjoittaja Stefa
Ainoa minkä keksin niin jos auton paikkaa siirrellään sisälle/ulos niin rupeaa kosteus kondensoitumaan vähän joka paikkaan -> ongelmia. Mutta jos vain ulkona lämppärissä niin ei pitäisi olla ongelmaa. Ainakaan mulla ei ole ollut 3 vuoteen jolloin piuhan päässä toisinaan ollut, tosin ei lada.
Lähetetty: 21.11.2004 18:22
Kirjoittaja Jaska HKI
Jos jäähdytinneste on yli kaksi vuotta vanhaa voi ongelmana olla se,että lämmityselementin pintaan kertyy jäähdytinnesteestä epäpuhtauksia,jotka estävät lämmön siirtymisen jäähdytinveteen.Huonosti ilmatussa jäähdytinjärjestelmässä voi ilmataskukin aiheuttaa saman.Molemmat voi aiheuttaa vastuksen ylikuumenemisen.Joissakin alumiinilohkoisissa (ei koske Ladaa)autoissa lohkolämmittimen käyttö aihettaa takuun raukeamisen,koska lohko voi olla alumiinia ja näin ollen se ei kestä lämpörasitusta.Samoin lämpösäteily sekoittaa auton ulkolämpötilaa mittaavat anturit ja auto ei lähde käyntiin.

lohko
Lähetetty: 21.11.2004 19:28
Kirjoittaja ss127
Lohkolämppärin käytössä kannattaa ottaa huomioon kuitenkin se että jos on päällä liian pitkään yhtäsoittoa niin saattaa aiheuttaa jäähdytysnesteen vähenemisen. Entisessä autossa oli lohko ja se ainakin aiheutti nestehukkaa vaikka oli melko uusi. Eli ajastin olisi hyvä olla.
Lähetetty: 21.11.2004 19:34
Kirjoittaja Nonnis
No jäähdytinnestettä onneksi maailmassa riittää, ts. sen hupeneminen ei ole suuri murhe ja tälleenhän varmistuu myös nesteen vaihtuvuus

Lähetetty: 21.11.2004 19:34
Kirjoittaja Stefa
Ei uudet autot jätä käyntiin lähtemättä vaikka lämppärissä olisi. Vikakoodin voi tehdä kun eri anturit antavat ristiriitaista tietoa lämpötiloista jolloin boksi luulee anturin olevan rikki ja vetää vikaohjelman päälle. Nuokin yleensä kyllä kuittaantuu uudelleenkäynnistämisellä, vaikka hölmöähän tuo on.
Jäähdytysnesteethän tulisi vaihtaa parin vuoden välein, tottakai kaikki tuon tekee

Lähetetty: 21.11.2004 20:51
Kirjoittaja pekkap
Vikakoodin voi tehdä kun eri anturit antavat ristiriitaista tietoa lämpötiloista jolloin boksi luulee anturin olevan rikki ja vetää vikaohjelman päälle. Nuokin yleensä kyllä kuittaantuu uudelleenkäynnistämisellä, vaikka hölmöähän tuo on.
Johtuukohan tuosta, että mun Samara on ryhtynyt polttamaan jäähdytysnesteen valoa lähes tulkoon aina käynnistettäessä? Saattaa kyllä polttaa valoa, vaikkei olisi ollutkaan sähköjohdon päässä...
Lähetetty: 22.11.2004 0:08
Kirjoittaja veli alexei
Taitaa isoimmat murheet olla just noi että jos nestettä ei vaihdeta tarpeeks ja mahdollisesti tuo että nestettä katoaa kun sitä paljon keitetään. Ja tottakai sähkölasku.

Lähetetty: 22.11.2004 2:54
Kirjoittaja R-J
Nuohan ne suurimmat murheet käytännössä lienevät. Kondensoituva kosteus on tietysti aina harmillista, mutta enpä usko, että Lada mokomaan tottuu, niin ettei enää ilman lämmitystä lähde pyörimään. Kehrää toki lämmöstä tyytyväisenä ihan kuin parempikin mirri.

Lähetetty: 22.11.2004 9:55
Kirjoittaja LamaAjanElvis
viime yönä tuikkasin eka kerran lohkolämppäriin, muutaman päivän etsin sitä johtoa joka on ollut koko kesän siellä helevetin konehuoneessa
noh äsken menin tarttaamaan ja kun naapuri oli mondeotaan käynnistämässä siinä vieressä, ajattelin pelata varman päälle kun ei se lämpöviisari ollut paljoa noussut ja laitoin (tyhmä!) ryypyn ja pari polkasua... woihan wanha wihtahousu eihän se märkänä luvannutkaan ja naapuri kahto ihmeissään kunnes huristeli pois. kyllähän se sitten lähti kun ei ketään enää näkemässä ollut.
oli siinä fiilikset kun joka pakkaspäivä on ilman johtoo ekan startinpyöräyksen jälkeen ollut täys rähinä päällä jne...
mutta oli sitten kyllä outo lähteä melkein suoraan ajuun kun ei ollut mitään kylmän koneen oireita. ilman johtoo tulee lämmitettyä niin helvetin pitkään ettei ihme oo jos päivän kallein hetki on ollut käynnistys.
Lähetetty: 22.11.2004 17:19
Kirjoittaja Nonnis
Joo mäkin kokeilin startata ryyppy päällä kun Lada oli ollut piuhassa, mutta eihän siitä mitään tullut. No, vahingosta viisastuu.
Ei se ainakaan vielä oo oppinut pahoille tavoille, pari yötä on ollut lämppärissä, päiväksi en ole viittinyt laittaa vaikka terminaalilla sähkötolppia onkin. Oishan se vähän noloo

.
Lähetetty: 22.11.2004 17:29
Kirjoittaja LamaAjanElvis
katottiin pakkasen kesto nesteestä, kautta profeetan parran 12-14 astetta kestää ja taispa eilen jo olla 17pakkasta. vähän vauhdilla tempasin taas johdon seinään. pitänee sekoitella vähän ätykämpää.
Lähetetty: 22.11.2004 17:52
Kirjoittaja Jaakkima
Eipä ole vielä tullut kokeiltua rusinalla kuinka auto käyttäytyy lämmityksen jälkeen, kun Lempi seisoo tolppapaikalla. Esilämmitystä haittaa hieman sekin että en varmuudella tiedä missä kumpikin omistamani lämppärinpiuhat tällä hetkellä on.
Lähetetty: 22.11.2004 19:18
Kirjoittaja LamaAjanElvis
Nonnis kirjoitti:Joo mäkin kokeilin startata ryyppy päällä kun Lada oli ollut piuhassa, mutta eihän siitä mitään tullut. No, vahingosta viisastuu.
Ei se ainakaan vielä oo oppinut pahoille tavoille, pari yötä on ollut lämppärissä, päiväksi en ole viittinyt laittaa vaikka terminaalilla sähkötolppia onkin. Oishan se vähän noloo

.
jees. kaverille kävi samoin c-kadettinsa kans kun ekan kerran tänä aamuna piuhasta otti.
Lähetetty: 22.11.2004 20:49
Kirjoittaja veli alexei
Hitto ku ei veinaa ilma lämmitystä startata. Onkoha vika Weeperissä.
