Lohkolämppärin käyttö

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Lohkolämppärin käyttö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Nyt on mullakin sähkötolppa, tosin ilman ajastinta eli auto saa kölliä piuhan päässä aina yön yli.

Nyt mietityttää, voiko lohkolämppärin käytöstä olla haittaa tommoselle kunnon talviautolle kuin Lada? Tottuuko se lämpimään, ja käy niin, että joudun laittamaan sen töissäkin piuhaan? En keksi mitään loogista selitystä eli onko toi vaan taikauskoa? Muistan, että Jämsänkosken amiksen sisätiloissa säilytetyt autot ei millään lähteneet kylmänä käyntiin pihalla edes pikkupakkasessa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ainoa minkä keksin niin jos auton paikkaa siirrellään sisälle/ulos niin rupeaa kosteus kondensoitumaan vähän joka paikkaan -> ongelmia. Mutta jos vain ulkona lämppärissä niin ei pitäisi olla ongelmaa. Ainakaan mulla ei ole ollut 3 vuoteen jolloin piuhan päässä toisinaan ollut, tosin ei lada.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos jäähdytinneste on yli kaksi vuotta vanhaa voi ongelmana olla se,että lämmityselementin pintaan kertyy jäähdytinnesteestä epäpuhtauksia,jotka estävät lämmön siirtymisen jäähdytinveteen.Huonosti ilmatussa jäähdytinjärjestelmässä voi ilmataskukin aiheuttaa saman.Molemmat voi aiheuttaa vastuksen ylikuumenemisen.Joissakin alumiinilohkoisissa (ei koske Ladaa)autoissa lohkolämmittimen käyttö aihettaa takuun raukeamisen,koska lohko voi olla alumiinia ja näin ollen se ei kestä lämpörasitusta.Samoin lämpösäteily sekoittaa auton ulkolämpötilaa mittaavat anturit ja auto ei lähde käyntiin. :roll:
Avatar
ss127
Viestit: 247
Liittynyt: 26.7.2004 10:15
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

lohko

Viesti Kirjoittaja ss127 »

Lohkolämppärin käytössä kannattaa ottaa huomioon kuitenkin se että jos on päällä liian pitkään yhtäsoittoa niin saattaa aiheuttaa jäähdytysnesteen vähenemisen. Entisessä autossa oli lohko ja se ainakin aiheutti nestehukkaa vaikka oli melko uusi. Eli ajastin olisi hyvä olla.
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.

PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)

team LADA VAZ HERE
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No jäähdytinnestettä onneksi maailmassa riittää, ts. sen hupeneminen ei ole suuri murhe ja tälleenhän varmistuu myös nesteen vaihtuvuus :)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei uudet autot jätä käyntiin lähtemättä vaikka lämppärissä olisi. Vikakoodin voi tehdä kun eri anturit antavat ristiriitaista tietoa lämpötiloista jolloin boksi luulee anturin olevan rikki ja vetää vikaohjelman päälle. Nuokin yleensä kyllä kuittaantuu uudelleenkäynnistämisellä, vaikka hölmöähän tuo on.

Jäähdytysnesteethän tulisi vaihtaa parin vuoden välein, tottakai kaikki tuon tekee :wink:
Vauhdin tae - alamäki
pekkap

Viesti Kirjoittaja pekkap »

Vikakoodin voi tehdä kun eri anturit antavat ristiriitaista tietoa lämpötiloista jolloin boksi luulee anturin olevan rikki ja vetää vikaohjelman päälle. Nuokin yleensä kyllä kuittaantuu uudelleenkäynnistämisellä, vaikka hölmöähän tuo on.
Johtuukohan tuosta, että mun Samara on ryhtynyt polttamaan jäähdytysnesteen valoa lähes tulkoon aina käynnistettäessä? Saattaa kyllä polttaa valoa, vaikkei olisi ollutkaan sähköjohdon päässä...
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Taitaa isoimmat murheet olla just noi että jos nestettä ei vaihdeta tarpeeks ja mahdollisesti tuo että nestettä katoaa kun sitä paljon keitetään. Ja tottakai sähkölasku. :D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Nuohan ne suurimmat murheet käytännössä lienevät. Kondensoituva kosteus on tietysti aina harmillista, mutta enpä usko, että Lada mokomaan tottuu, niin ettei enää ilman lämmitystä lähde pyörimään. Kehrää toki lämmöstä tyytyväisenä ihan kuin parempikin mirri. 8)
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

viime yönä tuikkasin eka kerran lohkolämppäriin, muutaman päivän etsin sitä johtoa joka on ollut koko kesän siellä helevetin konehuoneessa :lol:

noh äsken menin tarttaamaan ja kun naapuri oli mondeotaan käynnistämässä siinä vieressä, ajattelin pelata varman päälle kun ei se lämpöviisari ollut paljoa noussut ja laitoin (tyhmä!) ryypyn ja pari polkasua... woihan wanha wihtahousu eihän se märkänä luvannutkaan ja naapuri kahto ihmeissään kunnes huristeli pois. kyllähän se sitten lähti kun ei ketään enää näkemässä ollut.

oli siinä fiilikset kun joka pakkaspäivä on ilman johtoo ekan startinpyöräyksen jälkeen ollut täys rähinä päällä jne...

mutta oli sitten kyllä outo lähteä melkein suoraan ajuun kun ei ollut mitään kylmän koneen oireita. ilman johtoo tulee lämmitettyä niin helvetin pitkään ettei ihme oo jos päivän kallein hetki on ollut käynnistys.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo mäkin kokeilin startata ryyppy päällä kun Lada oli ollut piuhassa, mutta eihän siitä mitään tullut. No, vahingosta viisastuu.

Ei se ainakaan vielä oo oppinut pahoille tavoille, pari yötä on ollut lämppärissä, päiväksi en ole viittinyt laittaa vaikka terminaalilla sähkötolppia onkin. Oishan se vähän noloo ;).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

katottiin pakkasen kesto nesteestä, kautta profeetan parran 12-14 astetta kestää ja taispa eilen jo olla 17pakkasta. vähän vauhdilla tempasin taas johdon seinään. pitänee sekoitella vähän ätykämpää.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Eipä ole vielä tullut kokeiltua rusinalla kuinka auto käyttäytyy lämmityksen jälkeen, kun Lempi seisoo tolppapaikalla. Esilämmitystä haittaa hieman sekin että en varmuudella tiedä missä kumpikin omistamani lämppärinpiuhat tällä hetkellä on.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

Nonnis kirjoitti:Joo mäkin kokeilin startata ryyppy päällä kun Lada oli ollut piuhassa, mutta eihän siitä mitään tullut. No, vahingosta viisastuu.

Ei se ainakaan vielä oo oppinut pahoille tavoille, pari yötä on ollut lämppärissä, päiväksi en ole viittinyt laittaa vaikka terminaalilla sähkötolppia onkin. Oishan se vähän noloo ;).
jees. kaverille kävi samoin c-kadettinsa kans kun ekan kerran tänä aamuna piuhasta otti.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Hitto ku ei veinaa ilma lämmitystä startata. Onkoha vika Weeperissä. :(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin