Axtec ryypyn säätö

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Näilläeväillämennään
Viestit: 163
Liittynyt: 9.12.2014 7:58
Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen

Axtec ryypyn säätö

Viesti Kirjoittaja Näilläeväillämennään »

Lada 2105 1993 Axtec

Kertokaahan tietäjät miten toi puoliautomaatti ryyppy säädetään oikein. Vivuston säätö on helppo, korjaustikulla kerrottu.

Mutta sen mustan alipainekalvon ruuvin säätö??? Vaikuttaako ryypyn pelaamiseen ja mitenkä? Mistä saa uuden kalvon, korjaussarjoissa ei ole ollut oikeanlaista kalvoa. Venäjältä ja Mansemotorsilta en ole vielä kysellyt, mutta voi olla saamaton paikka Venäjältä tuon suhteen kun ei siellä taideta paljon Axtecista perustaa...

Eli vaikuttaako ryypyn päälläoloaikaan ja miten. Siis ruuvin kiristys / aukaisu, miten vaikuttaa? Minusta tuntuu että ryyppy on liian kauan päällä. Lämpömittarin mukaan melkein norm. lämpöiseksi päällä ennenkuin lähtee kokonaan pois.

Syy miksi kyselen: Kylmänä tyhjäkäynnillä käy vähän hölpöttäen eli tyhjäkäynti "seilaa" ja pukkaa tummaa savua. Käy jotenkin rikkaalla. Koho ja kohon säädöt ok ( kaasutin käyty läpi perusteellisesti muistitikun ohjeiden mukaan). Vähän parani kylmäkäynti kun sääti käyntinopeutta suuremmaksi. Lämpöisenä käy todella siististi eikä mitään nykimisiä ajossa esiinny.

Katalysaattori on tyhjä, kastastusseen laitetaan kurantti katalysaattori ja haetaan päästölaput huoltikselta. Huolettaa vain tuo kylmänä rikkaalla savuuttaminen ettei tuhoa katalysaattoria heti kättelyssä.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Axtec ryypyn säätö

Viesti Kirjoittaja degen »

Ryypyn alipainekalvon ruuvi vaikuttaa ryyppyläpän avautumaan, kun moottori on käynnistetty. Kylmällä koneella ryyppyläpän pitäisi avautua joko 6,0 mm tai 2,5 m riippuen ulkoilman lämpötilasta. Näillä keleillä eli alle 10 asteen avautuu tuo pienempi välys, kun moottori on käynnistynyt. Tuo pienempi välys säädetään siten, että ensin ruuvataan se näkyvä isompi ruuvi irti ja sen alta paljastuu pienemmän ruuvin kanta. Käännä kaasuvivusta ryyppy päälle. Avaa käsin ryyppyläppää ja jossain vaiheessa sen tanko liikauttaa tuota pientä säätöruuvia luisteineen. Sillä hetkellä kun ruuvin ympärillä oleva luisti liikahtaa, on ryyppyläpän ja kaasuttimen kurkun seinämän välillä oltava tuo 2,5 mm välystä. Jos ei ole, säädä ruuvista se oikeaksi. Isompi välys säädetään niin, että kierrä isompi säätöruuvi takaisin paikalleen, vaikkapa ihan kiinni asti. Avaa jälleen ryyppyläppää käsin, ja jossain vaiheessa se pysähtyy. Nyt ala avata tuota isompaa säätöruuvia ja ryyppyläppä alkaa taas liikkua. Avaa ruuvia niin paljon, että ryyppyläpän ja kaasuttimen kurkun seinämän välillä on 6,0 mm. Siinä se.
Noita alipainekalvoja ei tosiaankaan oikein löydy. Mutta korjaussarjan mukanahan tulee yleensä sellainen kalvo, jossa on koukku. Sahaa koukku irti, viilaa kalvon levyt tasaisiksi ja poraa keskelle ryypyn tangon mentävä reikä. Taisi olla M4 -kokoinen. Siinä on kalvo. Luulisin onnistuvan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Näilläeväillämennään
Viestit: 163
Liittynyt: 9.12.2014 7:58
Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen

Re: Axtec ryypyn säätö

Viesti Kirjoittaja Näilläeväillämennään »

Ok. Kiitoksia ryypyn toimintaperiaatteen selostuksesta. Tuo pitää tarkastaa ja säätää että toimii tuollalailla.

Joo olen tuota samaa asiaa jo joskus pohtinut että tekisi tuosta korjaussarjan kalvosta Axtec sopivan. Pitää tutkia onko nuo peltilevyt prässätty sillä koikulla yhteen ja kun poraa reijän niin koko kalvopaletti hajoaa käsiin. No eipä ole nuo korjaussarjat kovin kalliita ja tuo koukkupäinen kalvo ei sovi kuitenkaan suoraan Axteciin.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Axtec ryypyn säätö

Viesti Kirjoittaja jta »

Degenille iso kiitos tuon toimintaperiaatteen kansantajuisesta selvityksestä. :D Pitääkin kokeilla säätää tuo kaasari kun on nyt irtaallaan vaikkakaan testaamaan ei tuon toimintaa käytännössä pääse.
Vastaa Viestiin