Mäntien tuhon analysointia Mahle Motorsportin toimesta, mikä meni metsään....
https://www.youtube.com/watch?v=Q1mRCNmYmGM
https://www.youtube.com/watch?v=aCr9iltAx2w
kuinka asetetaan oikea männänrenkaiden väli, videolla näkyy myös taulukko eri moottori kombinatioille/polttoaineille
https://www.youtube.com/watch?v=2YidK0UPWDw
pointti:
Kuten niin monessa purkamassani ladan koneessa, männän helmat on tosi kuluneet. syy voi olla toisen männän renkaan liian pienessä välissä, kun tuo väli koneen lämmitessä menee nollaan rengas pyyhkii kaiken öljyn pois sylinterin seinämiltä=> alkaa nopea kuluminen kitkan takia, jos tilanne jatkuu niin rengas tuhoaa männän laen, kun rengas urat pettävät männässä 1-2 renkaan välissä. (piste kuumeneminen)
alemman renkaan väli tulisi olla ylempää rengasta hieman leveämpi...toisin kuin yleinen luulo on...
jos haluaa tarkistaa kunka paljon rengasväli oikeasti pienenee niin nakkaa männän renkaan uuniin 125C lämpöön ja katsoo sopiiko se enää sylinteriin...you`l be surpriced...
toinen pointti:
Kun mäntä käy liika kuumana, sen alumiinin kovuus muuttuu pysyvästi = kestävyys huononee, eli liika laihalla ajellessa männät käy tosi "pehmeinä" jolloin männä laki/rengasurat ottaa siipeensä. Saattaapa jopa tappireikäkin mennä soikeaksi ja alkaa jumittamaan.
Tämän välttämiseksi öljy suihku suuttimia männille asennellaan turbo koneisiin / koviin vapari kierros koneisiin. muistampa lukeneeni jostain että formula 1 koneissa näitä olisi jopa 6-12 per pytty. BMW M10 F1 moottorissa joka oli tehty henkilöauton lohkoon! oli +1500hp ja suuttimia 6kpl/sylinteri.
http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html
https://www.youtube.com/watch?v=t5Dbp_SuMHE
koti viritteliöille on vastauksena löytyy öljysuutin ladankin lohkoon!!!!
http://www.mansemotors.fi/tuotehaku?s=öljysuutin
Asennus onnistuu osaavalta koneistamolta suoraan runko laakeri pukkiin josta suikuttaa männän sisäpuolelle. suuttimessa on venttiili joka aukeaa 1,5bar jälkeen = tyhjäkäynnillä kiinni jolloin hyvät öljynpaineet, jos nuo laittaa niin kandee harkita myös samalla isompivoluumista pumppua ladan koneeseen (muutosarja manselta) erittäin hyvä idea turbokoneille / kisakoneille joilla vedetään kaasu pohjassa pitkään.
Toinen jippo:
ladan kiertokangissa ei ole perinteistä pientä öljyreikää joka suihkisi sylinterin seinämille öljyä. budjetti ratkaisuna on viilata pikku kolo kiertokangen alapään silmään, osoittamaan kohti tappia. öljy roiskuu tuosta kolosta joka puolelle sylinteriä voidellen seinämät. Ei vastaa tietenkään tehoiltaan varsinaista öljysuutinta, joten varsinaita jäähdyttävää vaikutusta tuskin on, kiinni leikkaavan estävä kylläkin.
näin yön pimeinä tunteina....
