Täyssynteettinen moottoriöljy
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Täyssynteettinen moottoriöljy
Nivaan vaihdettiin tänään öljyt, kun talvi ja pakkaset tulevat. Päätin laitatuttaa siihen 0-40W öljyt, eli täyssynteettiset öljyt. Auto käy selvästi paremmin nyt kun uudet öljyt on laitettu. Oli vanhat jo aikamoista pikeä. Suosittelen täyssynteettisiä öljyjä.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
mullakin on jo toiset täys synteettiset koneessa eikä vieläkään syö öljyä. ja kone pysyy puhtaampana. öljyt tuntuu tummuvan vasta vähän ennen seuraavaa vaihtoa.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Oiskohan vaikutus kuitenkin lähinnä sen seurausta, että ylipäätään vaihdoit öljyt?
Onko kellään jotain selkeitä todisteita siitä että synteettinen öljy on jotenkin parempaa Ladan moottorissa?
Mä olen kovin epäileväinen homman suhteen.
Normaaliajossa lämpötilat ja kierrokset ei yksinkertaisesti nouse niin korkeiks että synteettisen öljyn erikoisominaisuuksia tarvittais.
Onko kellään jotain selkeitä todisteita siitä että synteettinen öljy on jotenkin parempaa Ladan moottorissa?
Mä olen kovin epäileväinen homman suhteen.
Normaaliajossa lämpötilat ja kierrokset ei yksinkertaisesti nouse niin korkeiks että synteettisen öljyn erikoisominaisuuksia tarvittais.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
mut eikös synteettinen kiipee nopeemmin kanaviin kylmänäkin käynnistäettäs. tottakai ladaan kelpaa perusöljykin, mutta ite ajan täys-synteetisellä niin pitkään kun se niitä pitää, sitten kun ei niitä pidä, siirryn puolisynteettiseen ja sen jälkeen perusöljyyn. sitten kun ei mikään pysy, kone paskahuussin nurkkaan rempattavas.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Huom!On olemassa täyssynteettisiä ja osasynteettisiä öljyjä.Ja sitten mineraaliöljyt erikseen.Se Teboilin Gold lienee osasynteettinen.AD-täyssynteettinen on Teboilin Diamondia ja lienee halvimpia täyssynteettisiä öljyjä.Kyllä Ladan kone tahtoo hyvät öljyt, kun ne kannen voiteluharmit ovat kuitenkin yleisiä.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
En oo oikeestaan varma mitä se öljy oli. Kuiteskin täyssynteettiset Mopil 1 ralli vormula. Kyl sen eron huomas 10-40W öljyyn. Ja kone pysyy tosiaan puhtaampana, tokaisi mm. asentaja. Tästä lähin Ladaan vain täyssynteettistä tavaraa.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Teboilin Silveriä aikanaan kaatelin nappikseen. Tuttu nyrkkipaja, "hovihuolto" sanoi, että kone pysyy Silverillä puhtaana paremmin kuin monilla muilla öljyillä. Myytyäni viimeisen nappikseni sen seuraava omistaja kertoi, kun häntä ohimennen näin, että ajaa täyssynteettisillä, eikä öljyn "kulutus" ole ainakaan lisääntynyt.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Tervehdys taas pitkästä aikaa ladatoverit...
Piti asiasta jo joskus kesällä mainita mut nyt tuli asiaan liittyvä otsikko joten tässähän saan suuni avattua... Elikkäs lyhyesti Itse suosittelen kanssa täyssynteettistä "ralliiiiiiiiiii formula" öljyä ainakin omassa ladassani huomasin että käyntilämpötila laski n.90asteesta -> 80asteeseen kun vaihdoin öljyt ja muutenkin fiilis oli paljon kevyempi, edellinen öljy oli Mobil "superia" ei ihan halpaa sekään... Joten rallia mottiin niin ollaan ekana maalissa tai jotain....
Piti asiasta jo joskus kesällä mainita mut nyt tuli asiaan liittyvä otsikko joten tässähän saan suuni avattua... Elikkäs lyhyesti Itse suosittelen kanssa täyssynteettistä "ralliiiiiiiiiii formula" öljyä ainakin omassa ladassani huomasin että käyntilämpötila laski n.90asteesta -> 80asteeseen kun vaihdoin öljyt ja muutenkin fiilis oli paljon kevyempi, edellinen öljy oli Mobil "superia" ei ihan halpaa sekään... Joten rallia mottiin niin ollaan ekana maalissa tai jotain....

Tuskin nyt vanhaan ladan koneeseen kannattaa noin ohuita öljyjä pistää. Nuo 0w40 ja 5w40-öljyt on tehty uudemmille autoille, joiden koneissa on huomattavasti pienemmät toleranssit, kuin Ladan koneissa. Pidemmän päälle tuollaisilla litkuilla alkaa vain venttiilit pitämään konserttoa ja nokka kulumaan, kun ei voitele kunnolla. 10w30-öljyillä pärjää varmasti suomen talvessa. Tämä pätee muihinkin -80-luvun (ja -90-luvun alun) autoihin.
Ennemmin suosittelisin "Forten" käyttöä vaikka jokatoisen öljynvaihdon yhteydessä. Tämä forte siis lurautetaan likaisten öljyjen sekaan, kun kone on lämmin. Käytetään konetta tyhjäkäynnillä 10-15 minuuttia ja lasketaan öljyt ulos. Erittäin tehokas moottorinpuhdistusaine. Itsellä ainakin tästä hyvät kokemukset. Fortet koneessa ei vaan saa missään nimessä ajaa, tuo tuppaa tappamaan viskositeetin, eli öljy ei käytännössä voitele konetta korkeammilla kierroksilla.
Ennemmin suosittelisin "Forten" käyttöä vaikka jokatoisen öljynvaihdon yhteydessä. Tämä forte siis lurautetaan likaisten öljyjen sekaan, kun kone on lämmin. Käytetään konetta tyhjäkäynnillä 10-15 minuuttia ja lasketaan öljyt ulos. Erittäin tehokas moottorinpuhdistusaine. Itsellä ainakin tästä hyvät kokemukset. Fortet koneessa ei vaan saa missään nimessä ajaa, tuo tuppaa tappamaan viskositeetin, eli öljy ei käytännössä voitele konetta korkeammilla kierroksilla.
Jaa tuohonpa on paha mennä sanomaan mitään. Maalaisjärjellä(kin)ajateltuna olisi kyllä tosiaan järkevää vanhoissa koneissa pitäytyä esim. jossain 10/30 öljyssä. Äkkiseltään tosiaan luulisi, että ainakin se vähemmän paksumpaa öljyä kuluttaa. Ja vallankin, jos vaihtaa öljyt tiuhaan tahtiin, niin kyllä tava öljyilläkin pärjää.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Olen vahvasti sitä mieltä että jos öljy estää metallisen kosketuksen pienimmissäkin välyksissä niin silloin se voitelee.Mutta jos kone on jo niin väljä,että se ei jaksa pitää ölynpaineita yllä olis aika suunnitella koneremonttia.Kyllä öljy saa olla notkeaa pakkasessa,mutta lämmittyään se ei saa muuttua litkuksi.