Täyssynteettinen moottoriöljy

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Täyssynteettinen moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Nivaan vaihdettiin tänään öljyt, kun talvi ja pakkaset tulevat. Päätin laitatuttaa siihen 0-40W öljyt, eli täyssynteettiset öljyt. Auto käy selvästi paremmin nyt kun uudet öljyt on laitettu. Oli vanhat jo aikamoista pikeä. Suosittelen täyssynteettisiä öljyjä.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

mullakin on jo toiset täys synteettiset koneessa eikä vieläkään syö öljyä. ja kone pysyy puhtaampana. öljyt tuntuu tummuvan vasta vähän ennen seuraavaa vaihtoa.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

teboil 10W30 moniaste on edullista lisäillä aina sitä mukaa kun sitä valuu koneesta ulos :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Oiskohan vaikutus kuitenkin lähinnä sen seurausta, että ylipäätään vaihdoit öljyt?

Onko kellään jotain selkeitä todisteita siitä että synteettinen öljy on jotenkin parempaa Ladan moottorissa?

Mä olen kovin epäileväinen homman suhteen.

Normaaliajossa lämpötilat ja kierrokset ei yksinkertaisesti nouse niin korkeiks että synteettisen öljyn erikoisominaisuuksia tarvittais.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

mut eikös synteettinen kiipee nopeemmin kanaviin kylmänäkin käynnistäettäs. tottakai ladaan kelpaa perusöljykin, mutta ite ajan täys-synteetisellä niin pitkään kun se niitä pitää, sitten kun ei niitä pidä, siirryn puolisynteettiseen ja sen jälkeen perusöljyyn. sitten kun ei mikään pysy, kone paskahuussin nurkkaan rempattavas.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

0wXX öljyt on aivan turhat suomen talvessa...

Aivan yhtä hyvin toimii synteettinen 5w40 öljy, paitsi on paljon halvempaa... Esim teboil gold 17e / 4l
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

mulla on viisnelikympit, eikö ne just oo täys-synteettiset?
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Huom!On olemassa täyssynteettisiä ja osasynteettisiä öljyjä.Ja sitten mineraaliöljyt erikseen.Se Teboilin Gold lienee osasynteettinen.AD-täyssynteettinen on Teboilin Diamondia ja lienee halvimpia täyssynteettisiä öljyjä.Kyllä Ladan kone tahtoo hyvät öljyt, kun ne kannen voiteluharmit ovat kuitenkin yleisiä.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

En oo oikeestaan varma mitä se öljy oli. Kuiteskin täyssynteettiset Mopil 1 ralli vormula. Kyl sen eron huomas 10-40W öljyyn. Ja kone pysyy tosiaan puhtaampana, tokaisi mm. asentaja. Tästä lähin Ladaan vain täyssynteettistä tavaraa.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Teboilin Silveriä aikanaan kaatelin nappikseen. Tuttu nyrkkipaja, "hovihuolto" sanoi, että kone pysyy Silverillä puhtaana paremmin kuin monilla muilla öljyillä. Myytyäni viimeisen nappikseni sen seuraava omistaja kertoi, kun häntä ohimennen näin, että ajaa täyssynteettisillä, eikä öljyn "kulutus" ole ainakaan lisääntynyt.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
MaTo

Viesti Kirjoittaja MaTo »

Tervehdys taas pitkästä aikaa ladatoverit...
Piti asiasta jo joskus kesällä mainita mut nyt tuli asiaan liittyvä otsikko joten tässähän saan suuni avattua... Elikkäs lyhyesti Itse suosittelen kanssa täyssynteettistä "ralliiiiiiiiiii formula" öljyä ainakin omassa ladassani huomasin että käyntilämpötila laski n.90asteesta -> 80asteeseen kun vaihdoin öljyt ja muutenkin fiilis oli paljon kevyempi, edellinen öljy oli Mobil "superia" ei ihan halpaa sekään... Joten rallia mottiin niin ollaan ekana maalissa tai jotain.... :P
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Laatuautoon laatuöljyt.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
juuze

Viesti Kirjoittaja juuze »

Tuskin nyt vanhaan ladan koneeseen kannattaa noin ohuita öljyjä pistää. Nuo 0w40 ja 5w40-öljyt on tehty uudemmille autoille, joiden koneissa on huomattavasti pienemmät toleranssit, kuin Ladan koneissa. Pidemmän päälle tuollaisilla litkuilla alkaa vain venttiilit pitämään konserttoa ja nokka kulumaan, kun ei voitele kunnolla. 10w30-öljyillä pärjää varmasti suomen talvessa. Tämä pätee muihinkin -80-luvun (ja -90-luvun alun) autoihin.
Ennemmin suosittelisin "Forten" käyttöä vaikka jokatoisen öljynvaihdon yhteydessä. Tämä forte siis lurautetaan likaisten öljyjen sekaan, kun kone on lämmin. Käytetään konetta tyhjäkäynnillä 10-15 minuuttia ja lasketaan öljyt ulos. Erittäin tehokas moottorinpuhdistusaine. Itsellä ainakin tästä hyvät kokemukset. Fortet koneessa ei vaan saa missään nimessä ajaa, tuo tuppaa tappamaan viskositeetin, eli öljy ei käytännössä voitele konetta korkeammilla kierroksilla.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Jaa tuohonpa on paha mennä sanomaan mitään. Maalaisjärjellä(kin)ajateltuna olisi kyllä tosiaan järkevää vanhoissa koneissa pitäytyä esim. jossain 10/30 öljyssä. Äkkiseltään tosiaan luulisi, että ainakin se vähemmän paksumpaa öljyä kuluttaa. Ja vallankin, jos vaihtaa öljyt tiuhaan tahtiin, niin kyllä tava öljyilläkin pärjää.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olen vahvasti sitä mieltä että jos öljy estää metallisen kosketuksen pienimmissäkin välyksissä niin silloin se voitelee.Mutta jos kone on jo niin väljä,että se ei jaksa pitää ölynpaineita yllä olis aika suunnitella koneremonttia.Kyllä öljy saa olla notkeaa pakkasessa,mutta lämmittyään se ei saa muuttua litkuksi.
Vastaa Viestiin