VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheuttaja

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
take

VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheuttaja

Viesti Kirjoittaja take »

No niin. Lopulta löytyi sopiva yksilö sopivalla hinnalla. Tai tiedä sitten, mutta jäi ainakin hakureissusta enemmän kerrottavaa jälkipolville. :lol:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 048%2C1536

Rekisteröintiprosessi oli aika helppo. Muutoksia vaadittiin vain etuvyöt piti vaihtaa rullavöiksi ja virolaiset katosta roikkuvat lisäjarruvalot poistaa tai muuttaa meikäläiset määräykset täyttäväksi. Päätin repiä pois mokomat. Autoveroa mätkäisivät kokonaista 50,50E. Verotuspäätös viipyi tasan kolme viikkoa. On niillä kiire nykyään kun autoa saa heti käyttää liikenteessä. Aikoinaan tullilla ei ollut mitään kiirettä, kun autoa joutui seisottamaan pihalla veropäätöstä odottamassa.

Jonkinlaista suunnitelmaa on alkanut jo kehittyä tulevaisuuden varalle. Ulkonäkö pidetään ainakin toistaiseksi melko karuna. Tekniikkaan satsataan hieman. Tiistaina pitäisi käydä hakemassa 1500 pata. Jos siitä ottais akselin niin saisi 1300->1600. Jos olen käsittänyt oikein niin pitäisi sopia? Mites männät? 14mm pitempi isku nostaa mäntiä 7mm ylemmäs. Onko 1600 eri männät vai onko ero pelkästään kankien pituudessa? Entäs jos nälkä kasvaa syödessä? Kestäiskö lohko porauksen 82mm männille?

Tuulilasin vaihto olisi myös to-do listalla. Lasi ja tiiviste on jo. Kunhan Manse toimittaa vielä lukkonauhan niin päästään asennuspuuhiin. Niin tosiaan, virolainen katsastus on voimassa niin ei mursu päässyt puuttumaan rikkinäiseen tuulilasiin. Rekisteröintikatsastuksessa kun tarkistetaan ainoastaan ajoneuvon ja varusteiden vaatimuksenmukaisuus, ei teknistä kuntoa. 8) No joo, toki se lasi vaihdetaan heti. On sen verran paha särö että rikkoo pyyhkimen kuminkin.

Takajarrut pitäisi ehkä avata. Kamala narina kuuluu takajarruista kun rajummin jarruttaa. Muttei joka kerta. Lisäksi olen alkanut miettiä onko tähän joku lukon kuvatus ehkä laitettu kun tuntuu takarattaat pyörivän melko tasatahtia. Yleensä kun peruutetaan tallista ulos, takavetosutkut pyörittää vain toista rengasta liukkaalla nurmikolla. Ladassa pyörii molemmat. :o Pitäis tunkata ylös ja pyöritellä.

Välitykset on aivan järkyttävät. 150 huiput ja kone ulvoo 6500. :shock: Ehkä tuo kierroslukumittari pistelee vähän omia päälle. Mutta silti. 5 vaihteinen loota menee ehkä hankintaan jossain kohtaa kun on rahaa. Mutta siitä huolimatta 2000km jo rullattu ja ainoat remontit ollu öljyjen, suodattimien ja tulppien vaihto ja rekisteröinnin vaatimat muutokset. Niin se pelaa kuin muistelin Ladan aina pelanneen. Tosiaan Ladojahan meillä on ollut ennenkin ja ihan hyviä kokemuksia niistä jäi.
Avatar
pressa
Viestit: 10538
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2106 1987 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheuttaja

Viesti Kirjoittaja pressa »

take kirjoitti: pitäisi käydä hakemassa 1500 pata. Jos siitä ottais akselin niin saisi 1300->1600. Jos olen käsittänyt oikein niin pitäisi sopia? Mites männät? 14mm pitempi isku nostaa mäntiä 7mm ylemmäs. Onko 1600 eri männät vai onko ero pelkästään kankien pituudessa...
1300 lohko muutu 1600seksi koska 1600 korkea ja 1300 matala lohko.
take

Re: 2106 1987 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheuttaja

Viesti Kirjoittaja take »

Ahaa. No sit oli väärää tietoa. No, mennään sillä 1500:lla sitten. Kunnes keksitään taas jotain.
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

No niin. 3500km takana ja ensimmäinen tekniikkamurhe: Virtalukko. Oli vissiin väännetty pskaksi jo aiemmin. Sattui nyt vaan osumaan se lukituspala rattiakselin koloon ajon aikana. Ei ollut hauskaa. Ensiavuksi revittiin virtalukko irti, mutta ehjä pitäisi jostain saada.

Sitten pitäisi käydä takajarrujen kimppuun. Poljin painuu melko syvään vaikka käsijarruvaijerit on kiristetty loppuun asti. Tiedä sitten johtuuko sitten nimenomaan siitä. Mutta jokatapauksessa toinen takasylinteri vuotaa joten laitetaan uudet automaattisäätöiset sylinterit kun ei jarrukengissä eikä jarrukilvissä ole mitään säätöjä. Kengät ja rumpu aivan nesteessä joten uusiksi menee. Rummut voisi kyllä koettaa nuotiossa käyttää että neste palaisi pois. Onko alumiininen rumpu kuinka nopea kulumaan? Ei helposti löydy tarpeeksi isoa työntömittaa mittaamaan onko rumpu vielä sallituissa mitoissa. Josko sadepäivinä ehtisi purkamaan ja kasailemaan uusilla osilla.

Mukavasti lada kerää huomiota. Varsinkin veivistä käynnistäminen kiinnostaa kanssa-autoilijoita. :lol:
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 157
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja mataha »

Kyllä se jarruneste rummuista lähtee(ja öljykin) ihan kuumalla vedellä ja fairylla, ehkä pyyhintä bräkleenillä lopuksi. Nuotioon en köykämiini/valurauta rumpuja laittaisi.
Aina on selvitty!!!
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

No, eipä ole valurautarummuista ainakaan pitoa löytynyt ennen kuin ne on poltettu. Tuntuu jarruneste imeytyvän niihin ainakin syvälle. Tosin en myöskään kirjaimellisesti nuotiossa ole niitä käyttänyt vaan toholla käryttänyt. Alumiinin lämmityksestä on vähemmän kokemusta joten en uskaltanut siihen alkaa ennen kuin on vaihtorummut hankittu.

Mutta takaisin aiheeseen: Takajarruista ei löytynyt mitään käsikäyttöistä säätöä joten hain motonetista automaattisäätöiset sylinterit. Käsijarruvaijerit oli kiritty loppuun asti ja silti jarrupoljin tapasi jo lattiaa. Samalla mukaan tarttui uudet muutkin hilut. Myös rummut. Tarvikkeena saikin näköjään valurautarummut. Onko hyvä vai paha? Mitä mieltä arvon raati on? Onko eroja alumiini vs. valurauta? Muuta kuin paino?

No, jarrut tuli kuntoon. Käsijarruvaijerit löysätty aivan löysäksi. Jousi estää kiertämästä muttereita kokonaan pois. Sitten uudet osat paikalleen, ilmaus ja jopas alkoi jarrut löytymään. :D Sen verran jäi aluksi löysää että käsijarru nousi pari naksua ennen kuin alkoi kiristää vaijereita joten pari kierrosta kiristin. Nyt on käsijarrussa pieni täysin tyhjä liike ennen kuin vaijerit alkaa kiristyä ja kokonaisliike 6-7 naksua. Ja tuntuu pitävän. Poljintuntumakin on jo melkein kuin länsiautossa. :shock:
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

Tämäkin pääsi TV-esiintymiseen. Eikä kuvausreissu tietenkään sujunut ilman kommelluksia. Onhan kyse 30v vanhasta autosta. Nimittäin ensimmäisen kuvauspäivän aamuna matkalla sovitulle tapaamispaikalle, alkoi bensaletku vuotaa. Eikä tietenkään nykypäivän huoltoasemilta mitään letkuja saa. No, saatiin ensimmäinen kuvauspäivä pakettiin niin suorilta motonetiin taas bensaletkua hakemaan. Koko päivä meni vähän pala kurkussa ettei vaan palaisi koko kikotin. Vaihdoin letkut justiin siinä motonetin pihalla.

Mielenkiintoista sinänsä, aiemmin ei ollut oireita huomattavissa enkä tiedä letkujen vaihdon vaikuttaneen ajotapaani myöskään, mutta kulutus putosi litralla! :-o Vuotava oli kyllä lämpimimmässä paikassa, venakopan yllä. Mutta luulisi pienemmänkin vuodon jo haisevan. Bensassa on sentään melko voimakas haju.

Hauskempi tapahtuma sattui safkiksella kun muijat unohtivat valot päälle. Ei jaksanut enää startata. No, tässä on edelleen veivi ja valot paloivat joten akku ei ollut täysin tyhjä. Muutama veto ja lähtihän se. Yleisöä oli seuraamassa suoritusta jonkin verran, mutta vielä parempi oli perjantain kuvaukset. Vielä perjantain kuvauksissa muijat tohisivat miten lada käynnistettiin kammella kääntämällä. 8)
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

Taas vähän lisää huoltoja tehty. Päästin peräöljyt ulos kun olin lämmittänyt perän ensin hakemalla paneelikuorman kärryllä. Perä oli siis reilusti kädenlämpöinen. Ensin öljyä tuli normisti mutta hetken päästä loppui. Ja reijästä roikkui räkälimppi. Sen sorkin ruuvarilla ulos ja sen jälkeen molskahti vielä pari kertaa. :shock: Ikinä tuollasia öljyjä ole tullut mistään. Liekö alkuperäiset? Mielenkiintoista sinänsä etten aiemmin ole muissa autoissa huomannut perä/laatikkoöljyillä vaikutusta kulutukseen, mutta nyt öljynvaihdon jälkeen päästiin jo selvästi alle 9. Jos sitten olivat niin puuroa kylmänä.

Ohjauksen narinaa tutkittiin myös. Simpukkaan meni desi öljyä ennen kuin öljyn pinta edes näkyi. Liekö ollut kokonaan kuiva? Ei kuitenkaan auttanut narinaan. Sitten hoksattiin alapallonivelissä rasvanippojen paikat. Ruuvattiin tulpat pois ja nipat paikalleen ja rasvaa kunnolla. Avot. Rasva teki tehtävänsä ja bonuksena ohjaus kevenikin mukavasti. 8) Tuli vaan mieleen että jos nuo alapallukat tulee tiensä päähän niin saako Venäjältä vielä rasvanipalla varustettuja niveliä?
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

Hyvin tuntuu Lada ajoa kestävän. 9000km jo suomen maaperällä. Nyt sitten tuli jo ihan oikea vikakin. Bensapumpusta tihkuu hieman öljyä. Pitää vaihtaa ennen radalle menoa. Muutenkin pitää huoltoa suunnitella vkl ratapäiviä varten. Öljyt vaihtoon, sytkän ja kärkien säätö ja kylmemmät tulpat. 6 pysyy ihan valkoisina jo normiajossakin. Joten laitetaan 7:t radalle. 0,7 kärkiväli tuntuisi antavan parhaan kulun ja 98:lla 10 asteen ennakolla ei ole nakutusta kuultu. Etujarrujen läpikäynti, sport palat ja uudet nesteet. Katotaan kuinka käy kun amatööri jarruttelee. Mennään näillä kun ei muuta ehdi enää viikonlopuksi.
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

Joops. Ratapäivät takana. Kiitokset järjestäjille. Omalta osalta ajot jäi vähiin muutaman ongelman takia. Eli pahin ongelma oli renkaat. 80 profiilin kumeilla ei ole asiaa radalle. Ei ohjaudu niin ei. Tämän takia joutui jarruttelemaan liikaa, mikä aiheutti jarrunesteiden kiehahtamisen. Ja hiekka pölähti. Ainoa mikä kävi kuten suunniteltiin, oli jarrupalat. Sporttipalat oli nimensä veroiset ainakin vakioautoon. Ehkäpä sekin vaikutti asiaan, kun tuntui jarrut ehkä jopa paranevan palojen lämmettyä niin tuli ahkeroitua ylipitkään radalla yhdellä kertaa. Palat kesti, nesteet ei. Aiemmat kokemukset tarvikepaloista on juurikin päinvastaiset.

Radalta jatkettiin sitten Laihialle hakemaan osia. Sitä kautta kotia ajellessa näytti google matkaa 665km. Ei tullut laitettua trippiä nollille lähtiessä mikä kyllä harmitti jälkeenpäin. Jokatapauksessa ensimmäinen 10tonni täyttyi ja fiilikset käytetyn ladan ostamisesta on erittäin positiiviset. Hyvin vähällä remontilla mennyt huomioiden auton 30v ikä ja tuntematon kilometrilukema. Ilmeisesti tässä välivuosina sitä on joutunut huomaamattaan länsimaisen aivopesun uhriksi. Vaikka muistin takaveto Ladan olleen hyvä auto uutena, käytetystä en ollut niin varma. Nyt alan olla varma että takavetoinen Lada on varma ostos iästä ja kilometreistä riippumatta! 8)

Nyt lienee aika kaivaa arkiauto taas käyttöön ja keskittyä kunnostamaan Ladaa. Hitsausta on tiedossa, lämmityslaitteen vaijerit pitäisi vaihtaa ja ikkunannostimet korjata. Nostimien korjauksen yhteydessä tutkia ehkä paikkaa kaiuttimille. Kardaanin etummainen ristinivel on ihan solko, perän stefa hikoilee ja kytkin alkaa kohta olla ehtoopuolella. Etujarrusatulat pitäisi purkaa ja putsata ja laittaa uudet tiivisteet kun männän suojakumit on kadonneet. Vasen alapallonivel myös narisee taas joten liekö sekin kohta vaihtokunnossa. Ei saisi päästää pikkuvikoja kasautumaan. Muuten tulee hirveä synnytys leimalle.
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

No niin. Saatiin se rikki. Dollyn peruuttaminen, kun kääntöpöytä jumittaa, sulattaa(huonon) kytkimen. :lol:
No, kirjataan kalustotappioihin. Kytkinremppa venyikin 3-päiväiseksi. Kun kerran karpaasi piti irrottaa, uusittiin samalla ristikot, kannatinlaakeri ja kuminivel. Kun ne oli jo varastoon tilattu. Samalla vaihtoon meni pitkään jo odottanut vuotava perän stefa. En tiedä montako kytkintä tuossa on poltettu loppuun, mutta tolkuttoman syvä kytkinlevyn kokoinen ura oli vauhtipyörässä. Onneksi tuossa 1500:ssa oli ehjä vauhtipyörä. Ja kun kerran vauhtipyörä oli irti, vaihdettiin vielä kampuran takastefa. Lootaöljy oli jännän näköistä. Liekö suklaavanukasta laitettu sisään? Suklaan väristä jähmeää tököttiä, jolla ei ollut viskositeetti-indeksiä ollenkaan. Sisälämppärillä puhaltamalla muuttui vedeksi. Kummasti alkoi vaihteet toimia. Aiemmin varsinkin 1 ja 2 takkuili. Nyt menee heittämällä. Oikeastaan jäin miettimään miksen vaihtanut lootaan öljyjä samalla kun peräöljyt. Jonkin sortin laiskuus vissiin.

Seuraava prokkis tuleekin olemaan lootan vaihto. On nimittäin vaihdettu joskus malliin jossa ei ole pakkivalon anturia. Reiän paikka on kuoressa, mutta sitä ei ole puhkaistu eikä jenkattu. Ei taida leimaa hellitä ilman pakkivaloja... Pitää rustata ostoilmoitus.
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

Leimalle käyty tarjoamassa. Pari niveltä, takapyörän laakeri ja helmojen uudelleen rakentaminen kirjattiin lappuun hylkyvioiksi. Pakkivalojen puuttumisesta vain korjauskehotus. 15tkm ehtiny pyörähtää mittariin. Kyllähän se täytyy hitsuutella kasaan. Ei näin hyviä autoja enää kaupasta saa. 8)
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

Kertokaas nyt kun päätettiin kaataa se kyljelleen niin puretaan ainakin lattiamatot ja penkit pois ettei syty palamaan niin kannattaisko tuolle tehdä jotain muuta samalla kun sisustaa purkaa muutenkin? Onko penkeissä, sähkösarjassa tms. jotain mitä kannattaisi ennakoivasti huoltaa?
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 157
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja mataha »

Tarviiko sen pakkivalon ohjaus tulla lootasta? Eräällä kaverilla oli 404 Pösössä vaihdekepin vieressä haarukalla varustettu rajakytkin, johon keppi nojasi pakkiasennossa. Ja sillä oli hyvä antaa valo merkkejä perskärpäsille. Pakkivalona oli traktorin työvalo.
Aina on selvitty!!!
take

Re: VAZ-2106 - 1987 - 1300SL viron tuonti pahennuksen aiheut

Viesti Kirjoittaja take »

mataha kirjoitti:Tarviiko sen pakkivalon ohjaus tulla lootasta? Eräällä kaverilla oli 404 Pösössä vaihdekepin vieressä haarukalla varustettu rajakytkin, johon keppi nojasi pakkiasennossa. Ja sillä oli hyvä antaa valo merkkejä perskärpäsille. Pakkivalona oli traktorin työvalo.
Tuo toteutus kävi mielessä, mutta 40 sai toisen lootan.

Joten se ongelma ratkesi mutta nyt mietityttää pitäisikö manselta laittaa tilaukseen muutakin kuin helmojen osia. Käsijarrukahva tuli vaihdettuakin jo. No pitää jatkaa purkamista jos tulee mitä rikkinäistä vastaan. Sisusta siis tulee purettavaksi lähes kokonaan ettei pala hitsatessa.
Vastaa Viestiin