Lada 111 vetonivel
Lada 111 vetonivel
Vaihdatin vetonivelen kuskin puolella koska sieltä kuului "natinaa tms" Ääni kuului kun käänsi jyrkästi rattia ja samalla aikaa lähti autolla liikkeelle. Vaikka vaihdatin nivelen ääni kuuluu silti. Voiko joku kertoa että missä on vika?
Re: Lada 111 vetonivel
Kääntölaakeri voi pitää kääntäessä ääntä.
Re: Lada 111 vetonivel
Joku muistaa millä sivulla on ladan "räjäytyskuvat" taisi olla joku venäläinen sivusto?
Re: Lada 111 vetonivel
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... koles.html
Vetoakselissa on kummassakin päässä nivel, sisänivelen naputtaminen on paljpon harvinaisempaa kuin ulommannivelen. Kuuluuko ääntä paikallaan kääntäen?? vai vaan vedossa? Ja onko ääni varmasti kuskinpuolelta? Toki kuiva alapallonivelkin voi narista kääntäessä ja jousituksen asennon muuttuessa. Nämä ääniviat ovat hankalia kun ääntä ei itse kuule...
Vetoakselissa on kummassakin päässä nivel, sisänivelen naputtaminen on paljpon harvinaisempaa kuin ulommannivelen. Kuuluuko ääntä paikallaan kääntäen?? vai vaan vedossa? Ja onko ääni varmasti kuskinpuolelta? Toki kuiva alapallonivelkin voi narista kääntäessä ja jousituksen asennon muuttuessa. Nämä ääniviat ovat hankalia kun ääntä ei itse kuule...
Re: Lada 111 vetonivel
Laitoin kameran kuvaamaan. toivottavasti saa äänestä selkoa
https://www.youtube.com/watch?v=MQyPQHy ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=MQyPQHy ... e=youtu.be
Re: Lada 111 vetonivel
Kyllähän tuo kovasti vaikuttaa vetonivelen ääneltä, toki näin kameran välityksellä vaikea sanoa mistä päin se ääni tulee. Milloin nivel on vaihdettu? Ei vaikuta videolla ainakaan ihan tuoreeltaan vaihdetulta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 111 vetonivel
Vaihdatin nivelen vajaa vuosi aikaa mutta kyseisellä nivelellä ajettu ehkä 100km. Auto ollu seisonnassa ja nyt pitäis laittaa se kuntoon. Onkohan tuo vetonivel vaikea vaihtaa?
Re: Lada 111 vetonivel
Ei ole paha vaihtaa, jos löytyy työkalut. Työ on itsessään melko helppo, mutta alustan osilla on taipumus joskus olla jumissa, joten ylläreitä sen suhteen voi tulla.
Napamutteri löysälle ensin, sitten auto ylös ja pyörä pois. Tämän jälkeen vielä alakautta alapallonivelen pultit irti (2kpl) ja vielä vakaajatanko irti tukivarresta (helpottaa irrotusta ja varsinkin takaisin asennusta).
Sitten vain painat tukivarren irti tolpasta, vedät tolppaa ulos ja pujotat vetoakselin navasta ulos. Itse nivel irtoaa akselista napakalla iskulla ulospäin, siellä on vain lukkorengas akselin päässä. Kumi on hyvä leikata pois, että saa iskun hyvin perille. Varovaisesti vain, ettei irtoa koko akseli laatikosta, muuten tulee laatikkoöljyt ulos. Hyvä olla joku astia alla varuilta ja muutenkin jos sattuu olemaan tiukassa, niin sitten on helpompi irrottaa koko akseli auton alta parempaan työskentelypaikkaan.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja napamutteri kunnolla kiinni (230-240Nm).
Kun nivel on kädessä ja ennen kun leikkelee kumin pois, voi kokeilla vielä nivelen kuntoa. Kiertosuunnassa ei saisi olla juurikaan klappia ja akselin suunnassa pitäisi liikkua melko herkästi.
Napamutteri löysälle ensin, sitten auto ylös ja pyörä pois. Tämän jälkeen vielä alakautta alapallonivelen pultit irti (2kpl) ja vielä vakaajatanko irti tukivarresta (helpottaa irrotusta ja varsinkin takaisin asennusta).
Sitten vain painat tukivarren irti tolpasta, vedät tolppaa ulos ja pujotat vetoakselin navasta ulos. Itse nivel irtoaa akselista napakalla iskulla ulospäin, siellä on vain lukkorengas akselin päässä. Kumi on hyvä leikata pois, että saa iskun hyvin perille. Varovaisesti vain, ettei irtoa koko akseli laatikosta, muuten tulee laatikkoöljyt ulos. Hyvä olla joku astia alla varuilta ja muutenkin jos sattuu olemaan tiukassa, niin sitten on helpompi irrottaa koko akseli auton alta parempaan työskentelypaikkaan.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja napamutteri kunnolla kiinni (230-240Nm).
Kun nivel on kädessä ja ennen kun leikkelee kumin pois, voi kokeilla vielä nivelen kuntoa. Kiertosuunnassa ei saisi olla juurikaan klappia ja akselin suunnassa pitäisi liikkua melko herkästi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06