Sivu 1/4

Lada Kalinasta hyvä pisnesidea Pirkalle

Lähetetty: 14.11.2004 1:00
Kirjoittaja Misha
Tässä mietin just, että miten saisi Ladoista viehättävämpiä, kun on just ollu juttuu että Delta ei enään edes kehtaa myydä Latuskoita, ku niissä on vikoja jne.

No ratkasuhan ois se, että pistäis pienen nyrkkipajan pystyyn joka asentais a) automaattivaihteistot ja b) ohjaustehostimet

Ladoihin joissa on airbagit, ABS jarrut ja jotain muita "moderneja herkkuja.

Ja oikeestaan autothan vois myydä muina kuin Ladoina, ettei sen puoleen. Esmes vaiks Lidlin tai Bilteman kautta. Tai oikeastaan, siisteintähän olis jos niistä tulis jonkinsortin Pirkka -autoja.

Samalla firman ideana vois olla tarkastaa kaikki ongelmakohdat ja korjata ne.

Tämä vois erityisesti uuden Kalinan kohdalla olla hyvä idea, kun kukaan ei sitä tunne automallina.

Eli Suomentuonti jonkun muun firman kautta ja automaattivaihteisto vakiona.... ja hintana n. 10 000 egee.

Hitto, tässsähän on ihan $_$ silmissä.

Lähetetty: 14.11.2004 3:17
Kirjoittaja R-J
En halua olla ilonpilaaja, mutta pelkäänpä, että haaveeksi jää. :(

Lähetetty: 14.11.2004 9:24
Kirjoittaja ladamaster
Samaa kuvioita olen myös miettinyt. Miksi uudet autot on myytävä palatseista ja temppeleistä? Olisiko aika uudenlaiselle automyynnille. Käyväthän ihmiset Lidlissäkin, eikä myyntitila ole muuta kuin yksinkertainen halli ilman krumeluureja. Uusien autojen ostajat maksavat nämä valtavat palatsit.

Ladan tapauksessa taitaa suurin hankaluus olla se, että tehdas omistaa maahantuojan. Miksi antaa myynti jollekin muulle myyjälle? Mitä EU säännökset sanovat autokaupasta; onko kukaan perehtynyt?

Jos uusien Ladojen etukäteistarkastukseen ja jälkihuoltoon panostaisi, voisi markkinarakoa olla...

Lähetetty: 14.11.2004 10:06
Kirjoittaja R-J
Tuohonpa ei ole enää paljoa lisättävää. Toivossa on hyvä elää...

Lähetetty: 14.11.2004 10:11
Kirjoittaja Nonnis
Mä en usko että Suomessa olis kauheesti kysyntää automaatille ja ohjaustehostimet on akkoja varten, ei kai Ladasta haluta tehä akkojen kauppakassia?

Ja tuskin kukaan haluaisi ostaa autoa Lidlistä tai Biltemasta, mä en ainakaan uskalla ostaa Biltemasta ees mitään varaosaa ja Lidlinkin boikotointiin löytyy lukuisia syitä.

Lähetetty: 14.11.2004 10:20
Kirjoittaja nivailija
Oon sitä mieltä, että odotellaan ja katellaan... Ei sitä kuitenkaan tiedä vaikka Teltta ottaisikin Kalinan tuonti-ohjelmaansa...

Toivotaan parasta :P ja pelätään pahinta :evil:

Lähetetty: 14.11.2004 10:21
Kirjoittaja R-J
Lidlistäpä en kyllä minäkään ole juuri mitään ostanut, Biltemasta kyllä jotakin. Mutta ei kai ne automaattivaihteet ja/tai ohjaustehostin Ladasta huonompaa tee. Toteutuessaan kylläkin sen verran tuovat lisää hintaa, että vähäinenkin Ladan menekki tyrehtyy. Lisävarustelistalla ollessaan automaatti ei todennäköisesti olisi myyntimenestys, mutta ohjaustehostin kohtuuhintaisesti toteutettuna... Miksipä ei?.?.?

Re: Lada Kalinasta hyvä pisnesidea Pirkalle

Lähetetty: 14.11.2004 10:26
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Misha kirjoitti:No ratkasuhan ois se, että pistäis pienen nyrkkipajan pystyyn joka asentais a) automaattivaihteistot ja b) ohjaustehostimet
Ladoihin joissa on airbagit, ABS jarrut ja jotain muita "moderneja herkkuja.
Samalla firman ideana vois olla tarkastaa kaikki ongelmakohdat ja korjata ne.
Tämä vois erityisesti uuden Kalinan kohdalla olla hyvä idea, kun kukaan ei sitä tunne automallina.
Eli Suomentuonti jonkun muun firman kautta ja automaattivaihteisto vakiona.... ja hintana n. 10 000 egee.

Hitto, tässsähän on ihan $_$ silmissä.
Jos Nyrkkipajan toimitusjohtaja aikoo hankkia elannon itselleen ja perheelleen, niin kyllä tuolla työmäärällä taitaa autojen hinnat nousta ylös. Jos autoja käsitellään edes sen verran, kun on arkipäiviä viikossa, pitää pajalle ottaa henkilökuntaa. Tai sitten henkilökunta palkataan siten, että otetaan yhteiskunnan tuella pitkäaikaistyötön moniongelmainen henkilö minimipalkalla. Työsopimus tehdään aina kahdeksi viikoksi kerrallaan. Tai sitten töihin otetaan kuin ahtaajat satamaan. Aamulla palkataan hallin ulko-ovella sinä päivänä tarvittava määrä henkilöitä. Silloin kyllä laatu ei ainakaan parane.
ladamaster kirjoitti:Samaa kuvioita olen myös miettinyt. Miksi uudet autot on myytävä palatseista ja temppeleistä? Olisiko aika uudenlaiselle automyynnille. Käyväthän ihmiset Lidlissäkin, eikä myyntitila ole muuta kuin yksinkertainen halli ilman krumeluureja. Uusien autojen ostajat maksavat nämä valtavat palatsit.

Ladan tapauksessa taitaa suurin hankaluus olla se, että tehdas omistaa maahantuojan. Miksi antaa myynti jollekin muulle myyjälle? Mitä EU säännökset sanovat autokaupasta; onko kukaan perehtynyt?
Ai tähän malliin. Asiakas tulee sisälle peltihalliin jossa myytävät autot ovat pitkässä rivissä avaimet virtalukossa. Sitten hän menee mieleisensä auton sisään. Jos hän ostaa lisävarusteita, hän ajaa lisävarusteosastolle ja laittaa valitsemansa tuotteet takapaksiin. Sitten asiakas ajaa auton takapaksi avattuna kassalle. Kassa vetää ikkunassa olevasta viivakoodista lukijalla auton hinnan kassakoneelle. Sitten hän tarkastaa auton takapaksin ja vetää siellä mahdollisesti olevien tavaroiden hintalapuista viivakodit lukijalla. Sitten hän ilmoittaa asiakkaalle loppusumman. Kun asiakas on maksanut, hän saa kassakuitin, joka toimii takuutodistuksena. Kassa avaa portin ja uuden auton onnellinen omistaja ajaa hallista ulos. Helppoa ja halpaa.

Mielestäni vuoden 2005 alusta auton myyntiä koskeva direktiivi. Eli autoja voisi myydä "kuka tahansa".

Lähetetty: 14.11.2004 10:29
Kirjoittaja Misha
Nonnis kirjoitti:Mä en usko että Suomessa olis kauheesti kysyntää automaatille ja ohjaustehostimet on akkoja varten, ei kai Ladasta haluta tehä akkojen kauppakassia?
Joo, halutaan. Taisiis sehän tässä on vähän ideakin :)

Ja näyttäähän toi Kalina jo valmiiks semmoselta :lol:

Nonnis kirjoitti:Ja tuskin kukaan haluaisi ostaa autoa Lidlistä tai Biltemasta, mä en ainakaan uskalla ostaa Biltemasta ees mitään varaosaa ja Lidlinkin boikotointiin löytyy lukuisia syitä.


Aijaa, boikotoit Lidliä? Kui?

No ehkä jotkut ei luota Biltemaan, mutta kyllähän se firma on ollu menestys. Samoin Lidlikin muuten.

Siis eihän tämä asiakkaalle mikään ihannehomma ole, mutta ottaen huomioon Deltan "Ladat löytyy takahuoneesta jos oikeen sitkeesti kyselee" -asenteen, niin tällä tavalla niitä saa liikenteeseenkin ehkä.

Ja nythän TM:ssä sanottiin että ne alkaa myymään sitä Daciaa ehkä noin 7500€ hintaan.

Mitä huoltopuoleen tulee, niin EU direktiivien vapautumisen myötä kuka tahansa voi hoitaa sen. Joten eihän Lidlin tarvi kuin tehdä sopimus jonkun nyrkkipajaketjun kanssa tai sitten vaiks Deltan kanssa.

Sanoi siis että automaatti ja ohjaustehostin on tärkee koska se todennäköisesti tulisi olemaan kakkosauto ja ehkä ns. "naisten" auto, koska ykkösautoaan ei välttämättä tommosesta kaupasta lähtisi ostamaan.

Lähetetty: 14.11.2004 10:34
Kirjoittaja Nonnis
^No Lidl käsittääkseni ei ole niitä työntekijäystävällisimpiä firmoja, vaan siellä ei tykätä jos kuuluu liittoon ja palkataan määräaikaisia jne.

Lähetetty: 14.11.2004 10:40
Kirjoittaja R-J
Eipä tosiaan ainakaan Lidlin työhaastattelussa ensimmäiseksi kannata korostaa omaa yhteiskunnallista aktiivisuuttaan, esim. ammattiliiton jäsenyyttä.

Lähetetty: 14.11.2004 10:45
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Nonnis kirjoitti:ei kai Ladasta haluta tehä akkojen kauppakassia?
.
:shock: :roll:
Nonnis kirjoitti:Mä en usko että Suomessa olis kauheesti kysyntää automaatille ja ohjaustehostimet on akkoja varten, ei kai Ladasta haluta tehä akkojen kauppakassia?

Ja tuskin kukaan haluaisi ostaa autoa Lidlistä tai Biltemasta, mä en ainakaan uskalla ostaa Biltemasta ees mitään varaosaa ja Lidlinkin boikotointiin löytyy lukuisia syitä.
Kyllä mä uskon, että tehostimelle on ja ilmastoinnille olisi myös mutta automaattia epäilen. Ei ainakaan vielä, mutta miten tottumukset muuttuvat? Ja useimmiten se automaatti on lisävarustelistalla, niin ei sen olemassaolosta kai haittaakaan ole.

Biltemasta olen saanut myös huonoa tavaraa (myös hyvää) mutta Lidlistä aina kunnollista. Jotkut luulevat Lidlin tuotevalikoiman olevan vain Saksasta, mutta kyllä siellä on suomalaisia tuotteita yhtä paljon, kuin muissakin marketeissa. Jos boikottisi johtuu esim. kyseisen firman harrastamasta työvoimapolitiikasta, niin silloin toimit aatteellisella tasolla ja sille voi kyllä nostaa hattua.

Lähetetty: 14.11.2004 10:47
Kirjoittaja Nonnis
Työvoimapolitiikasta juuri oli kyse, ei mulla Lidlin tuotteista oo pahaa sanottavaa.

Re: Lada Kalinasta hyvä pisnesidea Pirkalle

Lähetetty: 14.11.2004 12:14
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Misha kirjoitti:Tässä mietin just, että miten saisi Ladoista viehättävämpiä, kun on just ollu juttuu että Delta ei enään edes kehtaa myydä Latuskoita, ku niissä on vikoja jne.

No ratkasuhan ois se, että pistäis pienen nyrkkipajan pystyyn joka asentais a) automaattivaihteistot ja b) ohjaustehostimet

Ladoihin joissa on airbagit, ABS jarrut ja jotain muita "moderneja herkkuja.

Ja oikeestaan autothan vois myydä muina kuin Ladoina, ettei sen puoleen. Esmes vaiks Lidlin tai Bilteman kautta. Tai oikeastaan, siisteintähän olis jos niistä tulis jonkinsortin Pirkka -autoja.

Samalla firman ideana vois olla tarkastaa kaikki ongelmakohdat ja korjata ne.

Tämä vois erityisesti uuden Kalinan kohdalla olla hyvä idea, kun kukaan ei sitä tunne automallina.

Eli Suomentuonti jonkun muun firman kautta ja automaattivaihteisto vakiona.... ja hintana n. 10 000 egee.

Hitto, tässsähän on ihan $_$ silmissä.
Mutta kun tuo Venäläinen laatu tiedetään, niin pakollisen kahden vuoden takuuaikana takuukustannukset syö katteen miinuksen puolelle.Huoltosopimuksille kävisi niinkuin joillekkin pienkoneiden takuuhuolloille, että takuukorjauksista kieltäydyttäisiin, koska maksumiestä ei löydykkään enään mistään.
Pahaa pelkään, että alkuperäinen Venäläinen autoteollisuus kuolee kymmenen vuoden sisällä ja suuremmat autotehtaat siirtävät tehtaitaan Venäjälle.

Re: Lada Kalinasta hyvä pisnesidea Pirkalle

Lähetetty: 14.11.2004 12:34
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Toveri Sladimir kirjoitti: Pahaa pelkään, että alkuperäinen Venäläinen autoteollisuus kuolee kymmenen vuoden sisällä ja suuremmat autotehtaat siirtävät tehtaitaan Venäjälle.
Niin pelkään minäkin. :cry: Venäjän autoteollisuus on pärjännyt toistaiseksi kotimarkkinoiden avulla, mutta ei nekään vedä loputtomasti. Volgaakin myydään enää muutama tuhat vuodessa. Lehtijousien korvaaminen uudemmalla takajousituksella ei liene riittävä muutos myynnin lisäämiseksi. Kiire alkaa olla venäliäisillä tehdä jotain. Seuraava nousia voi olla Malesia. Intiassa on vahva autoteollisuus joka varmaankin alkaa tähyillä kohti länttä, tai ainakin lähialueita. Voi olla, että Kiina työntyy veilä ennen Intiaa.

Kaikilla suutilla autovalmistajilla kai on Venäjällä omat tuotantolaitokset. Voihan se olla, että venäläiset joutuvat myymään omansa isoille. Tämä ei vielä välttämättä tarkoita nimen loppumista, jos siinä on riittävästi hohtoa, mutta tuotantomallien suunnittelu ja valmistus kyllä joutuu valvonnan alle.