Laatikko öljyt

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
ladalada

Laatikko öljyt

Viesti Kirjoittaja ladalada »

Eli pitäisi vaihtaa öljyt vaihdelaatikkoon ku on pikkuisen aski renannut :)

Pitäisi saada tietää että mitkä öljyt laatikkoon laitetaan (ei mitään halpahalli öljyjä)? Ja kuinka paljon?
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Nää löytyy ohjekirjasta. Vaihteistoon menee 1.55 litraa ja perään (joka kannattaa vaihtaa samalla) menee 1.25 litraa. Ja öljy on 80W-90 vaihteistoöljyä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
juha_va

Viesti Kirjoittaja juha_va »

Eikös sinne voi heittää ihan moottoriöljyäkin.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Joo, ja jotkut käyttää banaaneja. Mut mä käyttäisin kyl ohjeiden mukaista tavaraa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Ja jos viellä viilataan niin GL-4 vaihdelaatikkoon ja GL-5 tasauspyörästöön.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samaran laatikkoon tulee tehtaan ohjeen mukaan moottoriöljyä (muistaakseni)mutta tässähän olikin toisesta autosta kysymys.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
juha_va

Viesti Kirjoittaja juha_va »

samarai kirjoitti:Samaran laatikkoon tulee tehtaan ohjeen mukaan moottoriöljyä (muistaakseni)mutta tässähän olikin toisesta autosta kysymys.
Eikös sama päde takatuuppareihin. Tästä on joskus aikoinaan täällä, jotain kirjoitettukkin. Joku asiaan enemmän perehtynyt voisi kertoa faktat. Ostin lauantaina itselleni kauan kaivatun ladan (ja tällä kertaa ilman asteekkia) ja edellinen omistaja oli käyttänyt moottoriöljyä ja niin aijon itsekkin jatkossa tehdä. Toki öljynvaihtoväli lyhenee 30tkm, mutta eipä tuo kovin suuri homma ole, sellaisella ruutalla tuo hoituu kuitenkin niin kätevästi. Moottoriin vanhoissa autoissa en ainakaan ala mitään täyssynteettistä paskaa tunkemaan. Noita romuja mitä nyt on ollut niin niissä kun heitti teboilin moniastetta kehiin väheni öljynkulutuskin.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Mulla on ainakin jotain mobil vaihteistoöljyä joka maksoi
jotain 3,5€ litra. Ei ole kylläkään täyssynteettistä.
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

minä taisin ihan jotain melko litkua laittaa lodjuun ja perään. mitä olen sitten jälkeen lisänny on jotain vähän raskaampaa kamaa.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mulla tuota 80-90 gl5:sta molemmissa. Moottoriöljy ei oikein kestä rattaiden kovia pintapaineita, suunniteltu hieman eri käyttöön.
Vauhdin tae - alamäki
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

veli alexei kirjoitti:Ja jos viellä viilataan niin GL-4 vaihdelaatikkoon ja GL-5 tasauspyörästöön.
Ja jos VIELÄ nussitaan pilkkua, niin gl-4 TAI gl-5 vaihdelaatikkoon, ja gl-5 tasauspyörästöön.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo GL-luokitushan on öljyissä hieman sama kuin DOT jarrunesteissä. Eli parempaa saa aina laittaa mutta huonompaa ei. Eli jos vaatimus GL-4 niin GL-5 käy myös mutta ei toisinpäin. Ja taas esimerkiksi abseihin ei DOT-4 jarrunestettä.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Misha kirjoitti:
veli alexei kirjoitti:Ja jos viellä viilataan niin GL-4 vaihdelaatikkoon ja GL-5 tasauspyörästöön.
Ja jos VIELÄ nussitaan pilkkua, niin gl-4 TAI gl-5 vaihdelaatikkoon, ja gl-5 tasauspyörästöön.
Ja jos on ollaan vielä wimpankin päälle, niin REKSOL T 80-85 (API GL-4) tai LUKOIL TM-4 80W-85. :wink: (tehtaan suosittelemat öljymerkit)

Samarassa on tehtaan ohje: moottoriöljy tai" transmissionnee masla TM5-9P.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ladalada

Viesti Kirjoittaja ladalada »

Misha kirjoitti:Nää löytyy ohjekirjasta. Vaihteistoon menee 1.55 litraa ja perään (joka kannattaa vaihtaa samalla) menee 1.25 litraa. Ja öljy on 80W-90 vaihteistoöljyä.
Ok, homma selvä. Kiitoksia.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Misha kirjoitti:Nää löytyy ohjekirjasta. Vaihteistoon menee 1.55 litraa ja perään (joka kannattaa vaihtaa samalla) menee 1.25 litraa. Ja öljy on 80W-90 vaihteistoöljyä.
Kettuillaan nyt takasin että eihän näitä millään lääkeruiskulla laiteta että aika vähän noi litramäärät kertoo. Ja kun ei mittatikkua ole niin täyttö tapahtuu niin että öljyä on tarpeeksi kun sitä valuu liraus maahan.

Ai niin...Suomessa erottimena käytetään PILKKUA (,) eikä PISTETTÄ (.).
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin