Off-topic ketjussahan minä jo kirjoitin jotain aiheesta mutta päätin aloittaa uuden ketjun kun tuntuu että tähän hommaan on vähän jääny koukkuun. Viikko sitten kävin Haukiputaan kirkkoherranvirastossa ja selvisi että isänisän lisäksi sisaruksia on ollut kaikkiaan 13. Olen muutenkin jatkanut tutkimuksia ja isoisoisän tiedoista löytyy että on ollut erään Haukiputaan pitäjän Kellon kylän talon talollinen. Tiedoista löytyy myös kyseisen talon rekisterinumero. Onnistuin paikallistamaan kyseisen talon maanmittauslaitoksen vanhoista kartoista joissa talon nimikin on nimettynä ja rekisterinumero täsmää myös. Nykyisissä kartoissa talon nimi on jätetty merkitsemättä. Talon rakennusvuoden löysin asunnot.oikotie.fi sivuilta. Siellä pystyy osoitteella hakemaan taloja ja saa selville talon sijantikunnan, -kylän, talotyypin ja rakennusvuoden. Tuo kyseinen talo on rakennettu oikotien tietojen mukaan 1898. Tuo isoisoisä ollut tuolloin 26-vuotias. Jos hän on asunut tuossa talossa kuolemaansa saakka niin tuo on isänisäni synnyinkoti. Isäkään ei ole koskaan osannut sanoa missä isänsä synnyinkoti on. Tänään kävin ajamassa talon ohi ja poikkesin samalla Haukiputaan vanhalle hautausmaalle siinä toivossa että löytäisin isoisoisän haudan. Vanhan hautausmaan portilla oli kyltti jossa luki että viimeiset tänne on haudattu vuonna 1890. Siispä suunnistin uudelle hautausmaalle. Isoisoisää ei löytynyt mutta löysin kaksi isänisän veljen hautaa, isosedäksikö tällaisia sitten nimitetään? Täytyy käydä kesällä uudestaan, huomattavasti helpompaa haudan metsästys lumettomana vuodenaikana.Uitukki kirjoitti:Sukututkimus on kiehtonut takaraivossa vuosien ajan mutta koskaan ei ole hirveästi tullut sitä harrasteltua mitä nyt jonkun verran selaillut sukukirjoja joista tietää oman nimen löytyvän. Viime torstaina käväisin kirjastossa ja pääsi eräs tieto yllättämään kun löysin hyllystä luettelon Haukiputaan kastetuista ennen vuotta 1900. Tätähän piti selata koska Isän isä on ollut syntyisin Haukiputaalta ja aloinkin etsimään isän isän isän tietoja. Löytyihän ne sieltä. Samassa löytyi että hän on ollut avioton poika ja on alun perin ristitty luonnollisesti äitinsä nimellä. Isänsä nimen kohdalla oli kysymysmerkki. Kolme vuotta myöhemmin äitinsä on sitten mennyt naimisiin miehen kanssa jolla on sukunimeni, jolloin tämä mies on ottanut tämän isättömän pojan nimilleen ja silloin on tietenkin sukunimi muuttunut hänelläkin. Tämä mies joka sitten isoisoisäni on ottanut nimilleen on syntynyt Haukiputaalla mutta hänen isänsä on syntynyt Ylihärmässä, muuttanut 15-vuotiaana Liminkaan ja kuollut Tyrnävällä. Ehkä on jossain vaiheessa asunut Haukiputaalla kun poikansa syntymäpaikka on Haukipudas. Minun sukunimeä esiintyy Suomessa enimmäkseen Etelä-Pohjanmaalla ja olenkin olettanut torstaihin asti että omatkin juuret ovat siellä kun tarpeeksi monta sukupolvea mennään taaksepäin, mutta eihän minulla mitään juuria välttämättä sinne olekaan vaikka sukunimeni johtaakin Ylihärmään. Onkos boardilaisissa muita sukututkimuksesta kiinnostuneita ja onko tutkiessa selvinnyt mitään yllättävää?
Sukututkimus
Sukututkimus
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Sukututkimus
Joko selvitit mitä tietoja on digitoituna? Sellaisista etsiminen on paljon nopeampaa ja tehokkaampaa kuin vanhoista käsin kirjoitetuista kirkonkirjoista. Nehän on mikrofilmattu, mutta paljon hankalammat käyttää.
Papeilla on ollut joskus aika persoonallisia käsialoja.
Papeilla on ollut joskus aika persoonallisia käsialoja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
En ole noita digitoituja haeskellut. Tuo sukuselvitys jonka hain kirkkoherranvirastosta on ihan koneella tehty vuonna 2000 jonkun perunkirjoitusta varten. Siinä siis on lueteltuna mm. isoisoisän 3 vaimoa ja lapset. Ensimmäinen vaimo on kuollut 1912, isoisoäitini 1924 ja viimeinen vaimo on jäänyt leskeksi 1933. Tämä leski on sitten mennyt uusiin naimisiin 1934. Sisaruksista 3 on kuollut lapsena. Miespuoliset lapset ovat eläneet vanhimmillaan 53-vuotiaaksi. Isoisäni ja yksi veljensä on kuolleet tuonikäisinä, muut veljet nuorempina. Naispuolisista osa on elänyt kohtuu vanhaksikin. Sydän pettää tässä suvussa äijillä. Isoisäni on kuollut 1967, vanhin setäni 1980-luvun alussa ja toiseksi vanhin setäni kuoli 2006. Kaikilla näillä pumppu petti. Isälläkin liippasi läheltä tuolloin 2006 mutta ambulanssikyyditys Ouluun ja ohitusleikkaus pelasti. Tuo isoisoisäni tila on halottu ensimmäisen kerran vuonna 1915. Kävin eilen maanmittauslaitoksella tilaamassa kopiot tuon toimituksen kartasta ja pöytäkirjasta. Mielenkiinnolla odotan että pääsen pöytäkirjaan tutustumaan ja näkemään miten tila on tuolloin jaettu.
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Tämän näköistä sukupuuta olen rakennellut äitini suvusta. Nuo täplät saa zoomattua siten, että kustakin henkilöstä käy ilmi nimi, puoliso sekä syntymä- ja kuolinajat. Sinun kannattaa tässä vaiheessa syöttää jo löytämäsi tiedot johonkin sukututkimusohjelmaan, muuten tietojen karttuessa niitä on lähes mahdotonta hallita
http://i.imgur.com/edSuZca.jpg
http://i.imgur.com/edSuZca.jpg
Hainpa eilen sitten noita digitoituja kirkonkirjoja ja löysinkin. Mielenkiintoisia ovat. Kyllä näitä pitää alkaa johonkin syöttää. Pää pyörällä kun näkyy olevan että samoja tiettyjä etunimiä on ollut monessa sukupolvessa.
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Noita minun askarteluja on vaikeuttanut muutamakin asia. Sukuni on lähtöisin nykyisen itärajan takaa. Kirkonkirjat ovat alunperin venäjänkielisiä. Tsaarinaikaiset etunimet ovat lähes poikkeuksetta venäläisiä ja usein saman henkilön etunimistä voi olla kolmekin eri kirjoitusasua. Sukunimetkin tulivat käyttöön melko myöhään ja samassa kylässä saattoi oilla useampikin Nikolai Andreinpoika tai Agafia Trofimintytär.
Lisäksi henkilot, jotka digitonnin ovat suorittaneet, ovat saattaneet tulkita pappien hieroglyfejä vähän sinnepäin. Joistakin kirkonkirjoista osia on tuhoutunut evakkomatkalla. Aika paljon asioita selviää myös rivien välistä.
Aikaa ja salapoliisintyötä tähän saa kulumaan.
Lisäksi henkilot, jotka digitonnin ovat suorittaneet, ovat saattaneet tulkita pappien hieroglyfejä vähän sinnepäin. Joistakin kirkonkirjoista osia on tuhoutunut evakkomatkalla. Aika paljon asioita selviää myös rivien välistä.
Aikaa ja salapoliisintyötä tähän saa kulumaan.
Itsellä on molemmat mummot Pudasjärvellä syntyneitä ja vieläpä samalla kylällä. Mummojen synnyinkodit ovat 3 km:n etäisyydellä toisistaan. Äidin isä oli Muhokselta kotoisin.
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Esiintyykö pudasjärven sukulaisissa erästä R:llä alkavaa kuusikirjaimista sukunimeä? Minun kaukainen esi-isä (1760-luvulla syntynyt) kantoi sitä nimeä ja oli siirtynyt pudikselta itään 1800-luvun alussa. Äidin puolen suvusta pystyn vetämään linjan Reissu-Anttiin eli 1600-luvulla eläneeseen Moilasten esi-isään. Isänäiti oli karjalaisia, ja nimeltään Jakovleff. Hänen serkkunsa suomensivat nimensä Jalaviksi, Jaakkoloiksi ja Rinnemaaksi. Isän äidin isä ja suurin osa perhettä muutti takaisin lähtökyläänsä 20-luvulla. Se oli huono ratkaisu, sillä Stalin "puhdisti" heidät ajasta iäisyyteen 30-luvulla. Heidät ehdittiin kuitenkin ikuistaa kirjallisuuteenkin, sillä heidän naapurinaan Suomessa ollessa asui eräs pieni poika nimeltään Kalle Päätalo..
Jonkin verran sukututkimus kiinnostaa. Ei kuitenkaan vielä 1800-lukua vanhemmat asiat kuitenkaan. Uudemman ajan sukulaisista olen yrittänyt keräillä digitaaliseen muotoon valokuvia. Samalta kylältä kotoisin olevan 83v miehen luona olen joskus käynyt tunnistuttamassa vanhojen kuvien henkilöitä, eipä niitä enää muuten kukaan ikinä keksisi. Sukunäöltä olen kyllä itsekin tunnistanut joitakin ihmisiä. Jännä että tuttuja peilistä katsovia piirteitä voi joskus nähdä sadan vuoden takaisissa sukulaisissa. Ja yhteen repeytyneeseen kuvaan ikuistunut karjalaistyttö n. sadan vuoden takaa (Jakovleff) on kuin ilmetty siskoni. Epäilyksiä herää kyllä joskus virallisten sukutaulujen oikeellisuuksista, joskus esim. talon renki on ollut hämmästyttävän paljon saman talon pojan näköinen..
Jonkin verran sukututkimus kiinnostaa. Ei kuitenkaan vielä 1800-lukua vanhemmat asiat kuitenkaan. Uudemman ajan sukulaisista olen yrittänyt keräillä digitaaliseen muotoon valokuvia. Samalta kylältä kotoisin olevan 83v miehen luona olen joskus käynyt tunnistuttamassa vanhojen kuvien henkilöitä, eipä niitä enää muuten kukaan ikinä keksisi. Sukunäöltä olen kyllä itsekin tunnistanut joitakin ihmisiä. Jännä että tuttuja peilistä katsovia piirteitä voi joskus nähdä sadan vuoden takaisissa sukulaisissa. Ja yhteen repeytyneeseen kuvaan ikuistunut karjalaistyttö n. sadan vuoden takaa (Jakovleff) on kuin ilmetty siskoni. Epäilyksiä herää kyllä joskus virallisten sukutaulujen oikeellisuuksista, joskus esim. talon renki on ollut hämmästyttävän paljon saman talon pojan näköinen..
Ei esiinny.juippi11 kirjoitti:Esiintyykö pudasjärven sukulaisissa erästä R:llä alkavaa kuusikirjaimista sukunimeä?
Itsellä aika lailla sama juttu että ei hirveästi kiinnosta penkoa tuota vanhempia. 1800-luvun ja nykypäivän välillä on ihan riittävästi jo tutkittavaa.juippi11 kirjoitti:Jonkin verran sukututkimus kiinnostaa. Ei kuitenkaan vielä 1800-lukua vanhemmat asiat kuitenkaan.
Jep. Aiemminhan minä tuolla kirjoitin että isoisoisän biologista isää ei ole merkitty mihinkään kirjoihin. Äitinsä tiedoissa on että on Iissä ollut erään talon piikana. Luulenpa että isä on joko kyseisen talon poika tai renki.juippi11 kirjoitti:Epäilyksiä herää kyllä joskus virallisten sukutaulujen oikeellisuuksista, joskus esim. talon renki on ollut hämmästyttävän paljon saman talon pojan näköinen..
Serkut äidin puolelta olen tuntenut koko ikäni. Niitä kun ei ole kuin 3 kappaletta. Mikäli oikein laskin niin isän puolelta serkkuja on tasan 30. Yksi näistä on syntynyt ja kuollut lapsena paljon ennen minun syntymää. Tämän kuolleen serkkutytön lisäksi minulla on 10 serkkua joita en ole koskaan tavannut.
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Eilen tuli sähköposti Maanmittauslaitokselta jossa oli linkki osoitteeseen josta pääsee tuon pöytäkirjan ja toimituskartan lataamaan. Toimituskartan lataaminen onnistui mutta pöytäkirjan lataaminen ei onnistunut. Laitoin Maanmittauslaitoksen sovellustukeen sähköpostia tuosta ja tänään olikin tullut sähköpostia että vika oli pöytäkirjan pöytäkirja nimessä. Tiedoston nimi oli muutettu nyt poytakirjaksi ja nyt lataus onnistui. Tila on halottu tuolloin kolmeen osaan kolmen isännän kesken ja nuo isäntien nimet ovat aivan outoja. Tilan halkomista on anonut yksi näistä kolmesta isännästä maaliskuussa 1913. Isoisäni ensimmäinen vaimo on kuollut joulukuussa 1912. Arvelisin joko että tämä ensimmäinen vaimo on sairastunut ja isoisoisäni on joutunut myymään tilan vastoinkäymisten vuoksi näille kolmelle isännälle ennen vaimon kuolemaa tai sitten vaimo on kuollut aivan yllättäen ja tila on myyty hautajaisten ja perunkirjoituksen jälkeen. Pidän kuitenkin jälkimmäistä vaihtoehtoa epätodennäköisenä koska kuoleman ja halkomisanomuksen välinen aika on kovin lyhyt. Joka tapauksessa kyseinen tila ei voi olla isoisäni synnyinkoti koska hän on syntynyt 1914. Oulu-Kemi rautatie halkaisee yhden kyseisen tilan palstoista joten pitäisi vissiin tilata asiakirjat valtion lunastamasta rautatiealueesta kyseisen tilan osalta. Sieltä voisi kenties löytyä tutumpia nimiä. Wikipedia kertoo rautatien Kemiin valmistuneen 1902.Uitukki kirjoitti:Tuo isoisoisäni tila on halottu ensimmäisen kerran vuonna 1915. Kävin eilen maanmittauslaitoksella tilaamassa kopiot tuon toimituksen kartasta ja pöytäkirjasta. Mielenkiinnolla odotan että pääsen pöytäkirjaan tutustumaan ja näkemään miten tila on tuolloin jaettu.
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
-
Meikäläinen on biologista sukua jollekin venäjän keisarille äpärälapsen kautta.
Oletko peräti viimeisen Romanov-suvun keisarin jälkeläisiä? Sittenhän hänen jälkikasvunsa ei olisi kokonaan kadonnut vallankumouksen ajan teurastuksissa.
-
En ole varma, huhujen mukaan jotain aatelista kuulemma. En ole oikein varma kun en ole biologisten sukulaisteni kanssa tekemisissä, kun olen adoptoitu. Jonnekin laatokan alueelle on perimää jäljennetty.
- pavlik morozov
- Viesti:
Suomen kaartin upseeri, mummoni pappa oli tuota samaa sanonut... rikhard sainio, Hänen piti siirtyä sotilassoittokunnan mukana pietariin mutta tsaari ehti lakkauttaa kaartin...Kuningaspultti kirjoitti:Meikäläinen on biologista sukua jollekin venäjän keisarille äpärälapsen kautta.
enovainaassa aika lailla samoja kasvonpiirteitä romanovien kanssa...

Viimeksi muokannut pavlik morozov, 25.2.2016 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Moilaset,Heikkiset,Kemppaiset ym.tulivat Savosta Oulujärven erämaihin noin 1550 kun Kustaa Waasa antoi uudisasukkaille verovapauden.He työnsivät edellään lappalaiset Lappiin osi sekoittuen heihin.Siitäkös venäläiset veti herneen nenään kun nämä tunkeutujat tulivat Pähkinäsaaren Rauhan rajan väärälle puolelle mutta minkäpä sitä vahvemmalleen mahtaa