2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Luulin, että tänään ois ollu se päivä, kun saan viedä elämäni ensimmäisen Ladan katsastussedän alttarille, mutta väärin arvasin.
Ostin auton sisusta purettuna, mutta valokatkaisijat tms oli viritetty, että sain ajamalla vietyä kotiin. Silloin ei toiminut pitkät ollenkaan. Vaihdoin valojen releet päikseen ja asensin sisustan takaisin, jolloin pitkät alkoivat toimia - lyhyet eivät. Luulin, että kyseessä oli relevika, mutta nyt releitä vaihtelemalla ei lyhyet korjaannu. En tiedä irtosiko valokatkaisijasta joku piuha. Se on aikamoine viritys ja ei hajuakaan kuuluisiko sinne vielä johdin tai kaksi. Valokatkaisijassa on 6 napaa, mutta liittimessä vain 4.
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Lisäksi kun painaa valokatkaisijan puoliväliin parkit eivät syty. Vasta pohjassa parkit syttyy. Niin ja kun vilkuttaa vasemmalla, niin takavaloissa vilkkuu toi pieni polttimo:
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
repsikan puolella vilkku toimii ok.
EDIT: maajohto oli löysällä, nyt toimii. Näköjään outo toiminta liittyy yleens maadoitukseen
Ostin korjausoppaan, mutta siinä ei ollut sähkökaaviot niin tarkkoja kuin olisin toivonut, tieto siitä, mihin valokatkaisijan napaan tulee mikäkin johdin ois helpottanut meikäläistä. Katkaiseeko pitkien viiksi lyhyiltä valoilta virran, jos siinä olisi vika? Vai onko joku muu relehärväke, joka kytkee lyhyet/pitkät?
EDIT: Ladan mukana tuli toinen viiksihärpäke, kytkin sen ja valot ei toimineet vieläkään. joten siinä tuskin on vika.
Lada starttas ihan hyvin, mutta kun ajoin pihalle niin alkoi sammuilemaan välillä. Ja silloin kuului releiden naksuntaa. Ihan ku ois virrat hävinny koko vehkeestä. Välillä ei tarvinnut kuin painaa kytkin pohjaan. Vääntää hieman rattia tai painaa vaihdekeppiä pohjaan niin sammui. Myös sisätilan puhaltimen nappi saattoi sammuttaaa auton. Tai kun flekti lähti päälle. Tai nosti kytkintä, että auto nytkähti.
Irrotin akunkengät, heiluttelin johtoja ja releitä, niin alkoi taas toimia ja pääsin ajamaan kilsan lenkin ilman ongelmia.. Tietty ku kelit lauhtunu ni varmaa kosteutta joka paikas kondensoitunu, ni saatto olla vaa kontaktihäröä jossain..
Oisko heittää mithän jeesiä miten noita valoja pitäis alkaa kattelee. Sulakkeille asti tulee ainakin 12V. Purin autosta valot pois maalausta varten, joten jotakin oon voinu kytkee vituralleenkin. Repsikan valon tienoilla on aikamonta kytkemätöntä piuhaa: https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Mitähän varten he ovat?
Niin ja latausjännite on tyhjäkäynnillä 15.5-15.8V.. puhallin täysil pitkät pääl tippuu tutumpaan 14.6V. Onko normaalia vai onks jännitteensäädin tiensä päässä?
Ostin auton sisusta purettuna, mutta valokatkaisijat tms oli viritetty, että sain ajamalla vietyä kotiin. Silloin ei toiminut pitkät ollenkaan. Vaihdoin valojen releet päikseen ja asensin sisustan takaisin, jolloin pitkät alkoivat toimia - lyhyet eivät. Luulin, että kyseessä oli relevika, mutta nyt releitä vaihtelemalla ei lyhyet korjaannu. En tiedä irtosiko valokatkaisijasta joku piuha. Se on aikamoine viritys ja ei hajuakaan kuuluisiko sinne vielä johdin tai kaksi. Valokatkaisijassa on 6 napaa, mutta liittimessä vain 4.
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Lisäksi kun painaa valokatkaisijan puoliväliin parkit eivät syty. Vasta pohjassa parkit syttyy. Niin ja kun vilkuttaa vasemmalla, niin takavaloissa vilkkuu toi pieni polttimo:
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
repsikan puolella vilkku toimii ok.
EDIT: maajohto oli löysällä, nyt toimii. Näköjään outo toiminta liittyy yleens maadoitukseen
Ostin korjausoppaan, mutta siinä ei ollut sähkökaaviot niin tarkkoja kuin olisin toivonut, tieto siitä, mihin valokatkaisijan napaan tulee mikäkin johdin ois helpottanut meikäläistä. Katkaiseeko pitkien viiksi lyhyiltä valoilta virran, jos siinä olisi vika? Vai onko joku muu relehärväke, joka kytkee lyhyet/pitkät?
EDIT: Ladan mukana tuli toinen viiksihärpäke, kytkin sen ja valot ei toimineet vieläkään. joten siinä tuskin on vika.
Lada starttas ihan hyvin, mutta kun ajoin pihalle niin alkoi sammuilemaan välillä. Ja silloin kuului releiden naksuntaa. Ihan ku ois virrat hävinny koko vehkeestä. Välillä ei tarvinnut kuin painaa kytkin pohjaan. Vääntää hieman rattia tai painaa vaihdekeppiä pohjaan niin sammui. Myös sisätilan puhaltimen nappi saattoi sammuttaaa auton. Tai kun flekti lähti päälle. Tai nosti kytkintä, että auto nytkähti.
Irrotin akunkengät, heiluttelin johtoja ja releitä, niin alkoi taas toimia ja pääsin ajamaan kilsan lenkin ilman ongelmia.. Tietty ku kelit lauhtunu ni varmaa kosteutta joka paikas kondensoitunu, ni saatto olla vaa kontaktihäröä jossain..
Oisko heittää mithän jeesiä miten noita valoja pitäis alkaa kattelee. Sulakkeille asti tulee ainakin 12V. Purin autosta valot pois maalausta varten, joten jotakin oon voinu kytkee vituralleenkin. Repsikan valon tienoilla on aikamonta kytkemätöntä piuhaa: https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Mitähän varten he ovat?
Niin ja latausjännite on tyhjäkäynnillä 15.5-15.8V.. puhallin täysil pitkät pääl tippuu tutumpaan 14.6V. Onko normaalia vai onks jännitteensäädin tiensä päässä?
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Kannattaa vaihtaa/korjauttaa ensimäiseksi sulakerasia.
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Sitä mä oon vähän pelännytkin. Onko tämä hyvä valinta? http://www.mansemotors.fi/sulakerasia-2 ... ulakkeilla
Releen pohjillekin joutuu jotain tekemään. Noh ehkäpä kontaktispray ja puhdistus toiminnee ensiapuna.
Onko jännitteensäädin paha vaihtaa? Tän mukaan 14.6V pitäis olla max. https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Meneekö sähkölaitteista jokin rikki, jos ajelee melkeen 16Voltin latauksella? Akku varmaan kuivahtaa lämpimemmillä keleillä?
Releen pohjillekin joutuu jotain tekemään. Noh ehkäpä kontaktispray ja puhdistus toiminnee ensiapuna.
Onko jännitteensäädin paha vaihtaa? Tän mukaan 14.6V pitäis olla max. https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Meneekö sähkölaitteista jokin rikki, jos ajelee melkeen 16Voltin latauksella? Akku varmaan kuivahtaa lämpimemmillä keleillä?
- Ladaritari
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 544
- Liittynyt: 3.1.2012 20:30
- Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Kyllähän tuo sinun autosi tuntuu ylilataavan jos tyhjäkäynnillä lataa 15.5-15.8 volttia... Liika ylilataaminen särkee kyllä polttimot ensimmäisenä, eikä se latauksen säätimen vaihto ole paha homma joten se kannattaa myös korjata, laturi vaan pöydälle ja uusi säädin siihen paikoilleen
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Jees kiitoksia. Tilasin uuen säätimen. Katotaan miten miehen käy laturin kanssa.Ladaritari kirjoitti:Kyllähän tuo sinun autosi tuntuu ylilataavan jos tyhjäkäynnillä lataa 15.5-15.8 volttia... Liika ylilataaminen särkee kyllä polttimot ensimmäisenä, eikä se latauksen säätimen vaihto ole paha homma joten se kannattaa myös korjata, laturi vaan pöydälle ja uusi säädin siihen paikoilleen
Tähän vielä tämmönen kuva-arvoitus: kyseinen härpäke tuli Ladan mukana:
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Mikähän lie?
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Kolmivaiheisen sähkökiukaan kellolaite jos arvata pitää.
- Ladaritari
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 544
- Liittynyt: 3.1.2012 20:30
- Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Erikoisen näköinen on kampe, ei se ainakaan Ladasta alkujaan ole 

Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Ok hyvä tietää
Se oli pahvilaatikossa, jossa oli pelkästään postiennakkolappu markka-ajalta =)

Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Otsikon mukaan sinulla on 2107 ja tuo sulakerasia on 2106:sta. Voi olla vähän sovittelemista ja sähkötöitä. Helpomalla pääsee kun laittaa oikean sulakerasian.leposima kirjoitti:Sitä mä oon vähän pelännytkin. Onko tämä hyvä valinta? http://www.mansemotors.fi/sulakerasia-2 ... ulakkeilla
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Kyllä - en vain ole löytänyt mistään 2107 sulakerasiaa. Ajattelin, että päivittämällä lattasulakkeisiin saisi hieman apua kontaktihäiriöihin..KSE 1995 kirjoitti:Otsikon mukaan sinulla on 2107 ja tuo sulakerasia on 2106:sta. Voi olla vähän sovittelemista ja sähkötöitä. Helpomalla pääsee kun laittaa oikean sulakerasian.leposima kirjoitti:Sitä mä oon vähän pelännytkin. Onko tämä hyvä valinta? http://www.mansemotors.fi/sulakerasia-2 ... ulakkeilla
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Onhan tuolla lähemmäs oikeata olevakin lattasulakerasia. http://www.mansemotors.fi/sulakerasia-2 ... ulakkeilla
Menee joko suoraan tai sitten vaatii pieniä muutoksia.
Menee joko suoraan tai sitten vaatii pieniä muutoksia.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
ManseMotorista kysymällä selviää.
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Okei kiitos tiedosta. Tuossa näytti olevan asennusohjeetkin kyljessä
Pitää kokeillä elvyttää vanhaa rasiaa vielä tovi, jos ei auta niin tuollaista kehiin sitten.

Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Otin yleismittarin käteen ja vaikuttais tosiaan, että sulakerasia on syyllinen. Releeltä sulakkeille on ok, mutta sulakkeiden jälkeen valojen liittimelle on joku katkos. Merkillistä, koska keväällä katkos oli pitkissä valoissa
. Tein hyppylangoilla pienen patentin, jotta valot toimivat kunnes rikastun sen verran, että saan uuden sulakerasian hankittua.
Otin myös laturin pöydälle. Vaikuttais siltä, että jännitteensäädin/hiilihärpäke on kiinteää kokonaisuutta, enkä saa vaihdettua tuota jännitteensäädintä siihen (uusi koko paketti oli loppu, joten ostin pelkän säätimen
) Säätimen runko-osa on myös pienempi tuota uutta säädintä.. Noh pitää varmaan oottaa kunnes tulee koko säädinpakettia hyllyyn.
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Mikähän tuo yksinäinen suojattu lattaliitin on (ylemmässä kuvassa alin)? Oli mulla kytkemättä.

Otin myös laturin pöydälle. Vaikuttais siltä, että jännitteensäädin/hiilihärpäke on kiinteää kokonaisuutta, enkä saa vaihdettua tuota jännitteensäädintä siihen (uusi koko paketti oli loppu, joten ostin pelkän säätimen

https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... hoto%2cjpg
Mikähän tuo yksinäinen suojattu lattaliitin on (ylemmässä kuvassa alin)? Oli mulla kytkemättä.
Re: 2107 1300cc '90 sähköt temppuilee
Se yksinäinen suojattu liitin on nollajohdon pistoke, josta latausvalolla varustetuissa malleissa lähtisi keltainen johto latausreleelle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!