Sivu 1/1
2105 korjausta
Lähetetty: 19.12.2015 17:54
Kirjoittaja Janne93
Tarttisin apua/neuvoa seuraavissa asioissa:
- Ratti ei pysy paikallaan, liikkuu siis siinä akselissa kuskiinpäin vetämällä, tulee se koko akselin putki polkimilt saakka jos kiskoo. Miten saan sen kiristettyä että pysyy paikallaan? Varmaan konehuoneen puolelta?
- Onko painelaakerin vaihtaminen ilman mitään erikoisia työkaluja vaikeaa? Esim kotipihassa, ilman että joutuisi koko konetta nostamaan pois, esim raottamalla laatikkoa koneesta? Kytkin pohjassa vikisee/ääntää, vai oliko juuri toisinpäin että kun ei paina kytkintä jne. Se painelaakeri maksaa sen 50-60€, mutta vaihtaminen varmaan triplaten?
Kaasupoljin melko tunnoton, sellanen kertakosketuksella pohjaan saakkka

. Tuplille vedetty varmaan kokonaan uusi vaijeri. Sellanen teline tehty tulipeltiin mitä ei yleensä kaasuvaijerilla ole, voiko se vaikuttaa polkimen tuntumaan? Toki polkimet muutenkin miten sattuu vähän vinksallaan
Jos Tampereen alueelta tai läheltä löytyy tietäjä/korjaaja niin voi tulla kurkkaamaan paikanpäälläkin. YV:llä saa kiinni koska vain!
Tiedän että hakua voi ja pitää käyttää, mutta sieltä ei kauheasti tullut selville..
Re: 2105 korjausta
Lähetetty: 19.12.2015 21:12
Kirjoittaja jta
Rattiakselin eka nivel pitäisi olla siellä jalkotilan puolella. Todennäköisesti tuo alin nivel löystynyt ja hoituu kiristämällä. Jos siitä alemmas liikkuu niin on simpukassa jo vikaa ja pahasti.
Painelaakerin vaihdossa joudut käytännössä irrottaan vaihdelaatikon kokonaan. Ja tuo ääntää nimenomaan silloin kun painaa kytkintä. Varsinaisia erikoistyökaluja ei tarvita mutta nivelvarren voit tarvita jotta saat ylemmät kiinnityspultit auki. Voimavarsikin suositeltava tai hyvä pulttipyssy. Tuo nivel syö aika paljon voimaa niin saattaa normaalilla 1/2" räikällä olla tiukka vääntää jos on vähänkään lujemmalle pultit laitettu.
Re: 2105 korjausta
Lähetetty: 19.12.2015 21:21
Kirjoittaja virtain
Janne93 kirjoitti:Tarttisin apua/neuvoa seuraavissa asioissa:
- Onko painelaakerin vaihtaminen ilman mitään erikoisia työkaluja vaikeaa? Esim kotipihassa, ilman että joutuisi koko konetta nostamaan pois, esim raottamalla laatikkoa koneesta? Kytkin pohjassa vikisee/ääntää, vai oliko juuri toisinpäin että kun ei paina kytkintä jne. Se painelaakeri maksaa sen 50-60€, mutta vaihtaminen varmaan triplaten?
Kaasupoljin melko tunnoton, sellanen kertakosketuksella pohjaan saakkka

. Tuplille vedetty varmaan kokonaan uusi vaijeri. Sellanen teline tehty tulipeltiin mitä ei yleensä kaasuvaijerilla ole, voiko se vaikuttaa polkimen tuntumaan? Toki polkimet muutenkin miten sattuu vähän vinksallaan
Tiedän että hakua voi ja pitää käyttää, mutta sieltä ei kauheasti tullut selville..
Tuohon kytkimen painelaakerin vaihtoon nyt ensin....Niin vaihdelaatikon ottaisin kokonaan irti (ei ole vaikea ottaa,vaikka purkamista vähän onkin).koska se painelaakeri on kytkinkäpälässä kiinni,ja helpoiten vaihdettavissa laatikon ollessa irrallaan...mitään erikoistyökaluja ei tähän hommaan tarvita

,mutta tässäkohtaa järkevin olisi vaihtaa kytkin kokonaisuudessaan (levy,paineasetelma,painelaakeri).
Ja sitten tuohon kaasupolkimen tunnottomuuteen...niin yleensä kaasuvaijerilla on jonkunlainen jousi,mikä palauttaa/antaa myös kaasupolkimeen tuntoa....Nyt on tosin paha näkemättä sanoa,kun ei tiedä että minkälaisen rakennelman on joku seppä sinun Ladaasi tehnyt....mutta tarkista nyt aluksi se,että onko siellä minkäänlaista jousta koko kaasuvaijerisysteemissä ylipäänsä olemassa

Re: 2105 korjausta
Lähetetty: 19.12.2015 21:38
Kirjoittaja Janne93
Ohjauksesta sen verran että tuntuu olevan irti ainakin tuolta merkatusta kohdasta. Voi toki olla ylempääkin irti jostain. Liikkuu vetämällä ulospäin sen 5-10cm ja sitten stoppaa. Eli jotenkin pitäisi työntää eteenpäin ja kiristää?
Se on paha sanoa yhtään mitään näihin lada asioihin, näin 2 vuoden tauon jälkeen

Re: 2105 korjausta
Lähetetty: 20.12.2015 19:22
Kirjoittaja jta
Tuolla välissä ei liitosta enää ole. On yhtä rautaa tuo akselin pätkä kierukan kanssa. Simpukassa pahasti vikaa jos tuolta liikkuu.

Re: 2105 korjausta
Lähetetty: 20.12.2015 21:50
Kirjoittaja Janne93
Jos hyvä tuuri käy, niin menisi kiristämällä? Tässä kuvassa tuo kohta 2, voi olla auki?
http://vaz2101.net/uploads/posts/2011-0 ... evoe-4.jpg. Tai ainakin vaikuttaa ettei olisi tuollainen ohjaus systeemi, mikä ylemmissä kuvissa.
Re: 2105 korjausta
Lähetetty: 21.12.2015 14:53
Kirjoittaja jta
Tuo on vanhemman mallin simpukka tuossa kuvassa missä ei ole taittuva rattiakseli. Huomaat varmaan ettei tuossa kuvassa ole niitä niveliäkään vaan on yhtä rautaa koko akseli. Uudemmassa simpukassa tulee lyhyt pätkä kiinteänä kabiinin puolelle siihen alimmaiseen niveleen asti.