Lada 112 HB 1.5 - Sytytyskatkoksia. Cyka blyat!

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Ruslada

Lada 112 HB 1.5 - Sytytyskatkoksia. Cyka blyat!

Viesti Kirjoittaja Ruslada »

Privet!

Hyvää perjantaipäivää arvoisat ladalaiset, nyt on tullut eteen aikamoinen tenkkapoo ja avuntarve melkoinen.
Kerron vioista hieman alempana, selvitän hieman tilannetta tähän alkuun. (Lihavoin vian erikseen alimmaksi, koska tekstini ovat suhteellisen pitkiä, ja itse asiasta poiketaan varmasti usein)

Yleisinfoa minusta ja tilanteesta
Tai ehkä kerron hieman omasta taustastani ensin:
Olen keski-ikäinen autonomistaja, ja hankin ensiautoni noin puolivuotta sitten. En ole mopojen tai autojen kanssa junnuna ollut tekemisissä, joten tietämys on todellakin sitä luokkaa.
Olen lukenut foorumia jonkin aikaa, ja yrittänyt kaivaa tietoa kuin varusmies poteroa. En tiedä enkö vain osaa etsiä, vai eikö vain samankaltaista ongelmaa ole kenelläkään ollut. Koskaan.

Kaikki sai alkunsa lopputalvesta 2015, kun 500€ lada 112hb vaihtoi omistajaa, ja puolitoistatuntiset työmatkat vaihtuivat varttiin. Lada herätti kiinnostusta myös muissa, ja sainkin muutamia kertoja kuulla kuinka Lada on aliarvostettu ja idioottivarma auto - Loisto-ostos siis!
(25 vuotta bussilla kulkeneena voin sanoa että mikään ei maistu niin hyvältä kuin oma auto)

Ladasta paljastui kesän aikana huikeita ominaisuuksia, ja useammin kuin kerran olin jo varma että juuri tämä auto on neuvostoliiton salaisten kokeiden tulos. Vikoja auto tuntui korjaavan itsestään.

Ensimmäinen hajoaminen tapahtui noin 2 viikkoa ostosta. Moottorivalo syttyi.
Todellisten ongelmien sijaan sain sellaisen käsityksen että tämä hieno oranssi valo on Ladoissa enemmänkin ominaisuus, joka poistuu itsekseen. Mikä oli aivan totta. Valo sammui itsekseen viikossa.
Seuraavaksi meni vilkku. Viikon sisällä tämäkin korjaantui itsestään.
Seuraavaksi tyhjeni akku. Kävelin pienessä hiprakassa kotiin ja ilakoin ladan yllättävän hyvistä heijastimista. Ladan perävalot suorastaan loistivat yössä.
Heijastimet paljastuivat päälle jätetyiksi valoiksi, eikä auto enää lähtenyt käyntiin.
Työkaverin tee-se-itse -vinkki(Ota akku kotiin, lisää akkuvettä, varo tulipaloa ja räjähdyksiä, mittaa alkalisoitua vettä ja tee muutama loitsu) oli liikaa minulle, olin jo valmista kauraa ostamaan akun vaihdon liikkeestä töineen päivineen.
Vaan eipä hätiä, Larsester lähti iloisesti käyntiin kaksi päivää myöhemmin, ilman minkäänlaisia toimenpiteitä.
Sähköikkunakin on jumahtanut pari kertaa, mutta sulakkeen renklaus on auttanut aina.

Ajoin siis koko kesän ilman minkäänlaisia oikeita ongelmia mutta...
Syksy toi mukanaan muutakin kuin räntää. Sen kauan kaivatun oikean ongelman.

Ongelma sai alkunsa jo ennestään tutulla moottorivalolla, joka tällä kertaa rupesi vilkkumaan. Pysäytin
välittömästi ja selasin manuaalin läpi. "Vaarana mekaaninen vika, älä aja. älälälälä". Auto tärisi vähintään yhtä paljon kuin minä. Hermotupakan jälkeen käynnistin auton ja kaikki toimi jälleen.

Seuraavalla kerralla niin ei käynyt.
Takana noin 15 minuuttia ajoa ja valo vilkkuu jälleen. Päätän ajaa tankkausasemalle, auto tärisee jälleen todella paljon. Muistan lukeneeni että moottorivalon vilkkuminen voi sytyttää auton tuleen.
Kaikki järki katoaa ja putkinäkö iskee. "KOHTA ME KUOLLAAN KAIKKI" pyörii mielessäni. "woihan wanha wihtahousu, kuolenko mä palavaan autoon??" Autossa rupesi haisemaan bensa.
No, loppujen lopuksi sain hyvin ajettua sen 700m valon vilkkumisen alkamisesta huoltamon pihaan. Pisimmät 40 sekuntia ikinä.

Rupesin selvittämään vikaa. Nopeasti selvisi että kyse on sytytyksestä, ja ilmeisesti sylinteri(t) pimeänä. Sain työkaverilta ODB lukijan lainaan, ja rohkeutta käydä katsomassa ajoneuvoa.
(Sain myös kuulla että autolla voi varovasti ajaa vaikka yksi pytty olisikin pois pelistä)
ODB luki koodit p0300, p0302 sekä p0303. Useita sytytyskatkoksia. Kakkos- ja kolmossylinterit pimeinä.
Nollasin koodit ja käynnistin auton. jummijammi, ei valoja, ei mitään. Auto toimii taas. Olen epäileväinen, mutta varovasti lähden kotia kohti. Ehkä tämä on viimeinen matka?
Ajelen polvet täristen pikkuteitä lähemmäs kotia. Moottorivalo syttyy jälleen, ja kohta myös vilkkuu. Auto kulkee 10km tunnissa ja tärisee aivan helvetisti. Jätän auton kaupan pihaan odottelemaan.

Ja nyt mä olen tässä.

Ongelma
ODB koodit: p0300, p0302, p0303
Olen saanut käsityksen että sylintereissä on vikaa. Sytytyspuola, -tulppa, tai tulpanjohdot. Jokin näistä, tai ehkä kaikki?
Ajattelin että haen motonetistä uudet tulpat ja johdot ja lähden kokeilemaan lähteekö toimimaan pelkästään tällä. Toisaalta jos vika on puolassa, hitsit matkustella edestakas, ja ehkä jopa väärien osien kanssa.
Toivoisin apua myös osien valinnassa. Niin monta kuin on kauppaa, on myös osaa. Monet nettiliikkeet antavat aivan erilaisia osia kun laitan rekisterinumeron varaosahakuun.
Motonetissä sytytyspuola onkin joku helvetin jakaja, ja toisessa kaupassa mulle tarjotaan suurtehopuolaa. Kolmas tarjoaa puolahattuja. Vaikeampaa kuin luulin.
Osaako joku suositella jotain? Kuinka toimia? Mikä on nyt järkevää ja mikä ei.
Ainiin, ja tosiaan kuten ehkä joku jo saattoi arvata, budjettimeiningillä mennään.

Loppuun hieman tietoja autosta:

Lada-Vaz 4D LADA 112 HATCHBACK 1.5I-211220/249
Vuosimalli-2002
Moottorin koodit-2111
Moottorin teho-76 Hv 56 kW
Alustanumero-XTA21122020114484
Kilometrit-126k~

Etukäteen jo suuri kiitos avusta, ja pahoittelut tästä tekstin määrästä ja tietämättömyydestä :roll:
pressa

Re: Lada 112 HB 1.5 - Sytytyskatkoksia. Cyka blyat!

Viesti Kirjoittaja pressa »

Väitteistä huolimatta vika on vika Ladassakin, eli moottorin vikavalo ei ehjässä Ladassa pala auton käydessä.

Itse ostaisin uudet sytytystulpat, tulpanjohdot ja puolan. Vaihtaisin ensin tulpat ja johdot ja kokeilisin että vieläkin täristää eli vika ei poistunut ja sitten vaihtaiusin vielä sen puolan. Sitten koeajolle ja toteaa että toimii.

Katso ensin konetilaan ja totea että lohkon etureunassa on tämän näköinen puola ja sitten ostat samanlaisien.
Kuva Ota yksi tulpanjohtokin malliksi mukaan kun niitä menet ostamaan.
Ruslada

Viesti Kirjoittaja Ruslada »

Wau, kiitoksia todella paljon avusta! Olisin pähkäillyt puolan ja jakajan eroja varmasti vielä 2080-luvulla.
Raportoin tänne välittömästi miten homma etenee!
mush
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mush »

Varsinkin jos se on alkuperäinen se sytytysyksikkö ja mallia "АТЭ-2 Москва", varaosanumerolla 2112-3705010-02, niin mitä todennäköisimmin on se ongelman lähde. Tyyppivikainen, korjattu malleissa jotka valmistettu syksyllä 2003 ja sen jälkeen.

Ko. osa motonetissä n.65eur mansemotorsilla n.45eur. Käytettynä jos hakee, niin sopiva löytyy myös ruisku-Samarasta tai toisesta 1,5 litraisesta 110-sarjalaisesta (1,6 moottorin vastaava ei sovi).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin