Nostin budjettikattoa hieman ja kappas, jestas, löytyi mitä uljain 2104-Lada kolminumeroisella hinnalla. Eikun oitis katsomaan. Taka-ajatuksena oli hakea samantien pois, mutta kävikin niin että Lada oli hukannut latauksensa muutaman päivän seisonnan aikana. Heräte tuli perille, mutta latausta ei tapahtunut. Myyjä vaihtoi paikalle hyllystä löytämänsä toisen laturin, eikä ladannut sekään. Katsoimme että Motonetista saa sopivaa laturia, ja Hyvinkäällä sellainen on hyllyssäkin. Tämä sopi paremmin kuin hyvin, koska itselläni oli seuraavalle aamulle tiedossa reissu Helsinkiin joka tapauksessa. Pokkasin laturin kyytiin ja seuraavana päivänä asensimme sen paikalleen. Pienen koeajolenkin jälkeen totesin että tämähän on aivan asianmukainen peli, ei kaunein mutta aivan riittävän toimiva, joten teimme paperit ja huomasin omistavani tätä nykyä yhteensä neljä itänaapurissa valmistettua ajoneuvoa. Kolme neuvostoliittolaista ja yhden venäläisen.
Edellinen omistaja oli leimannut auton kesäkuun viimeisenä päivänä ja käyttöönottopäivä on 14.11., eli autossa oli hyvin lyhyt leima. Katsastus oli kuitenkin mennyt huomautuksitta läpi, joten tempun toistamisessa ei pitäisi olla suurempaa ongelmaa. Varasin leima-ajan maanantaille ja tykittelin toiveikkaasti kohti Valkeakosken konttoria. Kävi kuitenkin ilmi päästömittauksessa, että tyhjäkäynnin seos on "hieman rikkaalla" - CO 8,5 ja ajokielto

No, eikun soittoa paikalliselle korjaamolle että mites totas, saisinko lainata hetkisen aikaa pakokaasumittarianne. Kyllähän se kävi. Lada halliin, pilli pakoputkeen ja ruuvaamaan. Hetkeä myöhemmin CO oli aika tasan tarkkaan 2, tyhjäkäyntikierrokset 870 ja hyväksytty päästölappu taskussa. Takaisin konttorille ajellessa auto tuntui jotenkin "helpommalta" ajaa, rikkaalla seoksella kaasu tuntui älyttömän herkältä. Vähän sellaselta että polkimen liikeradasta on käytössä vain ensimmäinen neljännes. Lappua näyttämällä tuli leima että pätkähti, 14.11.2016 asti saa nyt tykitellä.
Tankillisen verran olen tällä nyt ehtinyt ajella (8,7 sadalle) ja tuntuu kauhean napakalta peliltä. Tähän on teetetty vuonna 2010 ammattikoulussa koneremontti.

No joo, onhan tässä vähän laittoakin.
- jäähdyttimen puhaltimen anturin vaihto (uusi osa on jo)
- kojelaudan lämpömittarin elvytys toimimaan (nyt kellon paikalla on tarvikemittari, jonka tilalle vois laittaa... kellon)
- tankin anturin vaihto
- valokatkaisija vähän epämääräiseksi kulunut
- kumimatot jalkatiloihin ja konttiin
- öljynvaihto
- talvirenkaiden hankinta
- helmojen putsaus ja maalaus, ehkä paikkaus
Kuskin puolen helmaa on joku jo paikannutkin aika härskin näköisesti, mutta kyllä tuo minulle kelpaa.
