VAZ-21011 - 1980 - 1200LS

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Ladaritari
Lada kerhon jäsen

VAZ-21011 - 1980 - 1200LS

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

No niin, eiköhän tämäkin auto viimein ansaitse oman viestiketjunsa. Tosiaan tuossa noin vuosi sitten ostin tämmöisen aika harvinaisen Ladan, nimittäin oikein LS-nappisilmän 8) Viime kesänä eräs nuori poika soitti minulle eräänä päivänä että hänellä olisi Ladassa ongelmia pyyhkijöiden kanssa ja hän tuli käymään luonani, jäin katsomaan ihan ihmeissään kun pihaani saapui pihaan keltaisella nappiksella ja huomasin heti että nyt on jotakin todella harvinaista minun pihassani, vaihdoin hänelle pyyhkijänmoottorin ja koko vivuston uuteen ja silloin jo puhuttiin että jos hän aikoisi joskus luopua tuosta autosta niin soittaa heti ensimmäisenä minulle. Hieman syksymmällä sama poika soitti minulle uudestaan, avain oli katkennut virtalukkoon ja hän oli Iisalmessa reissussa, asia järjestyi ja minun kauttani kulki käytetty ehjä virtalukko perille. Meni taas joku kuukausi ja viime syksynä hän soitti sitten kolmannen kerran että nyt Lada voisi olla myynnissä, että hän alkaa opiskelemaan ja kouluun on niin lyhyt matka että autolle ei ole tarvetta, no siinä enempää ihmettelemättä lähdin heti noutamaan tämän aarteen kotiini, LS-nappiksessa oli silloin vähän alle vuosi ajoaikaa ja 1000€ siitä maksoin :)

Ostohetkellä mittarissa oli kilometrejä noin 36 000km (tänä päivänä on hieman yli 43 300km) ja olen ajanut tässä vuoden aikana noin 7000km tällä autolla, öljyt ja suodattimen vaihdoin 40 000km kohdalla, latauksen merkkivalo on vilkkunut välillä mutta kertaakaan ei ole tielle jättänyt, eikä ole akkua purkanut tyhjäksi, liekö latauksen säädin mikä sekoilee vanhuuttaan? Olen ehjää käytettyä säädintä pitänyt koko ajan varalta hansikaslokerossa mukana... Sen verran tiedän autonhistoriaa että se poika jolta minä tämän auton ostin, hän oli käynyt tuon Ladan ostamassa Oulusta, on tällä foorumilla käyttäjänimeltään Verronen, minulla on nyt hänen vanha Lada. Kone ei ole 1200cc niinkuin näissä alkujaan pitäisi, vaan pellin alla on 1500cc ja muutokset rekisteriotteessa.

Eilen käytin tätä harvinaisuutta katsastuskonttorilla, eipä läpi mennyt :? Hitsaamista on aika pirusti, apukuskin puoleinen helma on aivan mätä pokkauksen kohdalta, kuskin puolella on melkein nyrkin kokoinen reikä keskellä lattiaa, varapyöräkoteloa saa hitsata aika paljon ja apukuskin puolella oli pyöränkotelossakin tekemistä... Eiköhän nuo ehdi hyvin työttömänä kuukaudessa laittelemaan kuntoon. Ja sitten tuli vielä sanomista väljästä raidetangon päästä sekä käsijarrukahvasta joka on ilmeisesti edellisen omistajan toimesta väännetty aivan solmuun, en ymmärrä miten nuo aina säretään takavetoisista Ladoista... Kavereillani on ollut jos jonkun näköistä uudempaa autoa, mitä olen nähnyt ja osaa itsekkin koeajanut, uusissa autoissahan käsijarru on yleensä joku hento muovinen keppi ja ei ole kyllä koskaan kenelläkään rikki, ainakaan suurimmaksi osaksi, niin mikä s*atana siinä on että tuommoinen rautainen putki kiskotaan sitten apinan raivolla ihan kieroksi? En pysty käsittämään :lol:

Sulakkeet tuntuvat vähän hapettuneilta, välillä saa vähän pyöritellä niin saa ajovalot palamaan, lattiamatto on kuminen ja aika riekaleina, se täytyy vaihtaa uuteen, ikkunoista puuttuu sisäpuolelta kromilistat joissa on ikkunan tiiviste, tupakki-ikkunoista on molemmat lukot pettäneet liimauksestaan, kuskin puoleinen takaovi on todella jäykkä käyttää, tai itse asiassa molemmat takaovet, niistä puuttuvat tiivisteet niin ovi menee liian syvälle kiinni ja puree oven karmiin jumiin, penkit eivät myöskään ole alkuperäiset vaan ovat otettu jostakin 2107 Ladasta, rikkinäinen käsijarru kahva ei myöskään ole mielestäni alkuperäinen vaan 2105/2107 Ladasta otettu, hifisteltävää on siis paljon... Tahdon vaalia tätä autoa ja pitää tämän yksilön mahdollisimman alkuperäisenä, kyselin jo katsastuskonttorilta että minkälainen homma olisi tuoda tämä auto näytille 1200cc koneella jotta saisin prosentit pois rekisteriotteesta...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Re: VAZ 21011 1200LS 1980

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Ladaritari kirjoitti:rikkinäinen käsijarru kahva ei myöskään ole mielestäni alkuperäinen vaan 2105/2107 Ladasta otettu
Isällä oli edellinen lada 1200 -82 ja siinä oli myös samanlainen kahva kuin 2105:ssa. Joskus näin myös nettiautossa myynnissä -82:n 1200:sen ja siinäkin oli. Onkohan niin että 1980-luvun alussa myös nappiksiin on laitettu noita ja jostain syystä sitten myöhemmin palattu 2101 kahvaan takaisin? Isän nykyisessä 1200L:ssä -88 on 2101 kahva. Eikö tuo tyyppi pitäs olla 21013?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Tommisatta91

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

laita toki vähän fotojaki tästä siun itäraudasta :)
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Ladaritari
Lada kerhon jäsen

Kuva

Kuva

Kuva Kuva

Tässäpä muutama kuva minun harvinaisuudestani :)
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
Ladaritari
Lada kerhon jäsen

Uitukki kirjoitti: Eikö tuo tyyppi pitäs olla 21013?
Minun mielestäni ei ole, vaan nimenomaan 21011 koska runkonumeroon on painettu niin. Minulla seisoo pihassa yksi -77 vuoden nappis joka on aito alkuperäinen 21011 1300 ja siinä on c-pilarissa läpivirtaukselle tuuletus reiät, kuten on tässä LS-nappiksessakin, nehän kuuluivat 21011 korimalliin. Eikös nuo c-pilarit olleet tasaista peltiä vuodesta 1970 ihan loppuun asti vanhassa 2101 1200 mallissa? Sitten kun 21013 1200L malli alkoi niin c-pilareihin tuli tuuletusreiät uudestaan. Tässä minun LS-nappiksessani on etuturvavyötkin vanhan malliset, eli vyössä itsessään ei ole klipsiä vaan se on pelkkä remmi mikä pujotetaan sellaisen tangon läpi, joka naksautetaan kiinni, takana taas ei ole vöitä, eikä tarvitse olla. Ja tässä on muuten joskus ollut jonkinlainen radiokin jossain, ainakin jotain nappikseen kuulumattomia johtoja roikkuu lattialla, jokin mysteeri nappi on kytketty hansikaslokeroon ja hattuhyllyyn on porattu 6x9 kaiuttimille reiät :? Ei ole varmaan ihan helppoa löytää vanhan mallista nappiksen hattuhyllyä joka on ruskea ja jossa ei ole takaturvavöille reikiä, eli pitäisi olla aivan sileä ja koskematon levy, jos joltakin löytyy niin kiinnostusta olisi... Etuvilkut ovat hieman erisävyä, kuskin puolinen on aika paljon haalistunut, uudet ovat jo hakittu ja vaihtamista odottelemassa, katossa ja nokkapellissä on ilkeitä lommoja, ihan kuin tämä olisi joutunut joskus jonkun ilkivallan kohteeksi ja katto hypitty sisään, ainakin on sen näköinen :?

Olin viikonloppuna vähän reissussa ja käväisin hakemassa Mansemotorsilta korjauspeltejä, nyt on ainakin apukuskinpuoleinen helman ulkopelti sekä varapyörän ja tankin aluslevyn palaset, tänään ajan Ladan talliin ja alan purkamaan sisustaa, huomenna peltityöt viimein alkavat :)
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Aivan joo, onhan siitä joskus ollu täällä juttuaki että vanhimmissa 1200 L:issä on tyyppi 21011.
Ladaritari kirjoitti: Eikös nuo c-pilarit olleet tasaista peltiä vuodesta 1970 ihan loppuun asti vanhassa 2101 1200 mallissa?
Niin olivat ja tarkemmin vuoteen -82 asti joka oli viimeinen vuosimalli 2101:stä. 1200 L:hän tuli myyntiin -77 ja 1300:n myynti loppui -80 eli 1200:sta, 1300:sta ja 1200 L:ää myytiin joitain vuosia yhtä aikaa. Tosin kaksi 2101:stä olen nähnyt jossa on läpivirtaustuuletus. Toisen bongasin kerran nettiautossa ja toisella Pekka Puupää opetteli ajamaan https://www.youtube.com/watch?v=rjAo_qQpE6g. Onkohan läpivirtaustuuletus ollut lisävarustelistalla 1200:seen? Hakaneulavyöthän on aika yleisiä 80-luvun alun ja 70-luvun autoissa. Pikkupenskana niitä aina kirosin kun olivat niin vaikeat pikkulapsen käyttää. Enpä ole vuoden -97 jälkeen käyttänyt hakaneulavöitä kun silloin isä osti nykyisen Ladan ja möi 2101:n pois.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Ladaritari
Lada kerhon jäsen

Koko viikon olen hitsannut, jo 3 päivää putkeen ihan aamusta iltaan asti, kohta on taas lähdettävä autotalliin takas sorvin ääreen ja valmista ei ole varmaan vielä huomennakaan peltitöiden osalta... :? Apukuskin puoli olisi jo aikalaille kokonaan tehty mutta vielä olisi kuskin puolella paljon tekemistä. Kuskin puolella tuulilasissa olevan antennin revin jo pois ja siihen liittyviä soittimen johtoja. Etsin jo varastosta ehjän käsijarrukahvan joka on vanhempaa mallia, minusta kyllä tuntuu että ei tuossa ole alkujaan 2105/2107 tyylinen käsijarrukahva ollut? En tiedä, epäilen kyllä, vanhemman mallisen ajattelin kuitenkin asentaa paikoilleen, raidetangonpääkin on vielä vaihtamatta, mutta se ja käsijarrun korjaaminenhan ei kauaa aikaa vie, kunhan vaan saan ensin nuo peltityöt tehtyä loppuun. Tankin alle vaihdoin pohjalevyn ja tankin kun nostin pois niin huohotusputki murtui tankista irti, siinä olikin jo jonkun edellisen omistajan toimesta joku ihmeellinen silikooni mälli joka sitä putkea piti paikoillaan, pääsen siis tankkiakin hitsaamaan jollen hae jostakin varaosa-autosta parempaa tankkia, muuten tuo tankki on kyllä ihan hyvä kuntoinen, ei näytä pohjastakaan yhtään mädältä. Tankki on selvästi otettu joskus irti ja väärällä menetelmällä revitty sitä huohotusletkua niin on putki mennyt paskaksi.

Peräkoukkuakin olen katsellut joka päivä aamusta iltaan että ottaisinko pois vai annanko olla... Jos koneen vaihdan alkuperäiseksi 1200cc niin ei tuolla varmaan kyllä mitään enää sen jälkeen hinata, epäilen kyllä tulisiko minun muutenkaan hinattua, tuleeko tarvetta koskaan? Kun omissa nimissäni on yli 60 henkilöautoa niin tuleeko minulle koskaan tarvetta hinata juuri tuolla yksilöllä yhtään mitään kun on niin monta muutakin autoa joita käyttää? Peräkoukku on mielestäni vähän rumasti asennettu kun takaa hiekkapellin alareuna on hakattu peräkontin pohjaa vasten jotta koukku on saatu asennettua, et jos otan koukun pois niin sitten joutuisin oikomaan sitä peltiä, mutta toisaalta nyt olisi Lada aika hyvällä työkorkeudella jotta koukun voisi ottaa pois, joten... Vaikea päättää :lol:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
Ladaritari
Lada kerhon jäsen

Eilen käytin LS-nappista jälkitarkastuksessa ja läpihän se meni, nyt on ajoaikaa 31.8.2016 asti :) Koko viime viikon hitsasin sitä, maanantaista perjantaihin, aina aloitin aamu 9 hommat ja ilta 9 loppui hitsaaminen, viime viikon aikana hitsasin pikkuisen yli 60 tuntia tätä autoa ja tämän viikon aikana vielä vähän yli 20 tuntia... Vielä on vähän peltitöitä jäljellä mutta nyt alkaa tuo kori olemaan pohjaltaan aika hyvässä kunnossa :) Tankin huohotusputkenkin jouduin hitsaamaan tankkiin kiinni ja käsijarrukahvaksi laitoin nyt sellaisen vanhan ja kapean mallisen mikä nappiksessa kuuluukin olla, oli melkoinen urakka saada tuo hitsattua leimakuntoon ja talveksi jää vielä lisää tekemistä, täytyy manselta hankkia kaikki 4 tunkin palikkaa ja hitsata tuohon autoon kiinni ja kuskin puoleinen takapyöränkaari on aika heikossa kunnossa, sekin pitäisi vaihtaa. Talven aikana pitäisi suorittaa alustan massaaminen niin sittempä ei tarvii taas ainakaan seuraavaan 10 vuoteen kenenkään hitsata tuota autoa :D
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
Vastaa Viestiin