No niin, eiköhän tämäkin auto viimein ansaitse oman viestiketjunsa. Tosiaan tuossa noin vuosi sitten ostin tämmöisen aika harvinaisen Ladan, nimittäin oikein LS-nappisilmän

Viime kesänä eräs nuori poika soitti minulle eräänä päivänä että hänellä olisi Ladassa ongelmia pyyhkijöiden kanssa ja hän tuli käymään luonani, jäin katsomaan ihan ihmeissään kun pihaani saapui pihaan keltaisella nappiksella ja huomasin heti että nyt on jotakin todella harvinaista minun pihassani, vaihdoin hänelle pyyhkijänmoottorin ja koko vivuston uuteen ja silloin jo puhuttiin että jos hän aikoisi joskus luopua tuosta autosta niin soittaa heti ensimmäisenä minulle. Hieman syksymmällä sama poika soitti minulle uudestaan, avain oli katkennut virtalukkoon ja hän oli Iisalmessa reissussa, asia järjestyi ja minun kauttani kulki käytetty ehjä virtalukko perille. Meni taas joku kuukausi ja viime syksynä hän soitti sitten kolmannen kerran että nyt Lada voisi olla myynnissä, että hän alkaa opiskelemaan ja kouluun on niin lyhyt matka että autolle ei ole tarvetta, no siinä enempää ihmettelemättä lähdin heti noutamaan tämän aarteen kotiini, LS-nappiksessa oli silloin vähän alle vuosi ajoaikaa ja 1000€ siitä maksoin
Ostohetkellä mittarissa oli kilometrejä noin 36 000km (tänä päivänä on hieman yli 43 300km) ja olen ajanut tässä vuoden aikana noin 7000km tällä autolla, öljyt ja suodattimen vaihdoin 40 000km kohdalla, latauksen merkkivalo on vilkkunut välillä mutta kertaakaan ei ole tielle jättänyt, eikä ole akkua purkanut tyhjäksi, liekö latauksen säädin mikä sekoilee vanhuuttaan? Olen ehjää käytettyä säädintä pitänyt koko ajan varalta hansikaslokerossa mukana... Sen verran tiedän autonhistoriaa että se poika jolta minä tämän auton ostin, hän oli käynyt tuon Ladan ostamassa Oulusta, on tällä foorumilla käyttäjänimeltään Verronen, minulla on nyt hänen vanha Lada. Kone ei ole 1200cc niinkuin näissä alkujaan pitäisi, vaan pellin alla on 1500cc ja muutokset rekisteriotteessa.
Eilen käytin tätä harvinaisuutta katsastuskonttorilla, eipä läpi mennyt

Hitsaamista on aika pirusti, apukuskin puoleinen helma on aivan mätä pokkauksen kohdalta, kuskin puolella on melkein nyrkin kokoinen reikä keskellä lattiaa, varapyöräkoteloa saa hitsata aika paljon ja apukuskin puolella oli pyöränkotelossakin tekemistä... Eiköhän nuo ehdi hyvin työttömänä kuukaudessa laittelemaan kuntoon. Ja sitten tuli vielä sanomista väljästä raidetangon päästä sekä käsijarrukahvasta joka on ilmeisesti edellisen omistajan toimesta väännetty aivan solmuun, en ymmärrä miten nuo aina säretään takavetoisista Ladoista... Kavereillani on ollut jos jonkun näköistä uudempaa autoa, mitä olen nähnyt ja osaa itsekkin koeajanut, uusissa autoissahan käsijarru on yleensä joku hento muovinen keppi ja ei ole kyllä koskaan kenelläkään rikki, ainakaan suurimmaksi osaksi, niin mikä s*atana siinä on että tuommoinen rautainen putki kiskotaan sitten apinan raivolla ihan kieroksi? En pysty käsittämään
Sulakkeet tuntuvat vähän hapettuneilta, välillä saa vähän pyöritellä niin saa ajovalot palamaan, lattiamatto on kuminen ja aika riekaleina, se täytyy vaihtaa uuteen, ikkunoista puuttuu sisäpuolelta kromilistat joissa on ikkunan tiiviste, tupakki-ikkunoista on molemmat lukot pettäneet liimauksestaan, kuskin puoleinen takaovi on todella jäykkä käyttää, tai itse asiassa molemmat takaovet, niistä puuttuvat tiivisteet niin ovi menee liian syvälle kiinni ja puree oven karmiin jumiin, penkit eivät myöskään ole alkuperäiset vaan ovat otettu jostakin 2107 Ladasta, rikkinäinen käsijarru kahva ei myöskään ole mielestäni alkuperäinen vaan 2105/2107 Ladasta otettu, hifisteltävää on siis paljon... Tahdon vaalia tätä autoa ja pitää tämän yksilön mahdollisimman alkuperäisenä, kyselin jo katsastuskonttorilta että minkälainen homma olisi tuoda tämä auto näytille 1200cc koneella jotta saisin prosentit pois rekisteriotteesta...