Myysterisiä laatikko-ongelmia

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Myysterisiä laatikko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Misha »

Osaako joku sanoa missä vika kun vaihdot on muuttunu nihkeemmiksi pikkuhiljaa? Siis ajossa vielä menee, mutta valoissa pitää jo kytkintä vekslata että saa ykköselle.

Viisvaihteinen laatikko siis. Kantikkaassa.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
kimila

Viesti Kirjoittaja kimila »

Mulla on kans samaa ongelmaa. Kakkosvaihteen kans on eniten ongelmia. Urahtaa josku aika mahtavasti ja ei meinaa välillä oikeen mennä päälle. Kai sieltä joku on pikkuhiljaa alkanut hajoamaan.
evo2
Viestit: 251
Liittynyt: 24.9.2003 7:28
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja evo2 »

silmälaakeri???
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

mulla kylmällä koneella/laatikolla vähän ykkönen ja kakkonen aristaa. kun lähtee pihasta menee ykkönen silmään ihan vaivatta ja kakkonen pikkasen narahtaa, seuraavassa risteuksessä pitää pysähtyä kokonaan jos meinaa taas ykkösen saada päälle. parin risteysen jälkeen ykkösen ongelma häviää ja kakkosen saattaa vielä pari kertaa urahtaa mutta sitten toimiikin jo ihan normaalisti. ja sekin on yks jos ryyppy on vielä ajettaessa päällä ja koneessa kokoajan kierroksia, voi sekin vähän narisuttaa pieniä vaihteita.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Jepulis, about samaa ongelmaa mitä Elvis kuvaili, sillä lisällä että välillä putoo nelonen pois päältä.

Varasin laatikolle öljynvaihtoajan jos se auttais. 50 000 taitaa ollakin laatikon öljyjen vaihtoväli.

Taitaa noi viat olla aika yleisiä.

Asiasta tosieen, Elvis, misä olis kuvia sun pirssistä?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
tsenobiili
Viestit: 112
Liittynyt: 6.11.2003 15:34

Viesti Kirjoittaja tsenobiili »

Mites kytkimen säädöt,eli irrottaako kytkytin kunnolla?Polkimessa ei sais olla sitä löysää vapaaliikettä kun joku 20-30 mm.
Se ei skulaa joka skagaa
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Veikkaisin sitä kytkimen silmä laakeria tai muuta kytkin vikaa. Vaikka kytkin irroittaisikin, niin jos silmälaakeri ahistaa niin vaihdelaatikon sisään tulo akseli pyörii ja vaihteet ei tahdo mennä sisään, varsinkaan kun auto on paikallaan.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

Misha kirjoitti:Jepulis, about samaa ongelmaa mitä Elvis kuvaili, sillä lisällä että välillä putoo nelonen pois päältä.

Varasin laatikolle öljynvaihtoajan jos se auttais. 50 000 taitaa ollakin laatikon öljyjen vaihtoväli.

Taitaa noi viat olla aika yleisiä.

Asiasta tosieen, Elvis, misä olis kuvia sun pirssistä?
minä vaihdoin lodjuun öljyt keväällä noin 11tuhatta sitten, pitänee lisätä vähän ennen talvea ja jos kokeilis vähän kytkintä säätää.

kuvia on mulla tällä porukoiden koneella jolla täällä käyn mutta sähköpostia mulla ei oo kun hotmailissa ja sillä tietääkseni ei voi tiedostoja lähettää. tällä koneella oleva sähköposti on pikkuveljen mutta sinne en uskalla katsoa... tiedä mitä sairaita juttuja sieltä löytyy.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

,_,/ukka kirjoitti:Veikkaisin sitä kytkimen silmä laakeria tai muuta kytkin vikaa. Vaikka kytkin irroittaisikin, niin jos silmälaakeri ahistaa niin vaihdelaatikon sisään tulo akseli pyörii ja vaihteet ei tahdo mennä sisään, varsinkaan kun auto on paikallaan.,_,/ukka
Jaa, tämäpä kuulostaa kiinnostavalta, sillä kun auton käynnistää niin kuuluu semmosta jurinaa hetken aikaa vaihteistosta.

Mutta mitä tohon kytkimeen tulee, niin mene ja tiedä, kyllä se kai toimii, mutta ei oo kokemusta muista kytkimistä.

Jaa ettei aukea kunnolla vai... no ehkä se ei aukea, mutta mistä sen tietää jos se on ihan siinä rajalla?

No broidi tais pilata ton auton kytkimen harjotellessaan sillä ajamista.

Kytkinremppa taitaa olla muutenkin lähiaikoina edessä, mites tommosen silmälaakerin vaihto, meneekö samalla?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
tsenobiili
Viestit: 112
Liittynyt: 6.11.2003 15:34

Viesti Kirjoittaja tsenobiili »

Koita ny ensin säätää sitä kytkintä ennen kun purat askia veke.Jos olet kuitenkin tekemässä sitä kytkin pokaa,niin sen silmälaakerin kunto on helppo todeta pyörittelemällä sitä sormin jos pyörii niinkun laakerin kuuluukin pyöriä ilman rutinoita/takertelua,niin luultavasti vika ei oo siinä.
Se ei skulaa joka skagaa
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Lisätään nyt, että ei ole kokemuksia Ladasta, eikä ladan kytkimestä. Vaan vanhasta tatsunin takaveto pickupista. Siinä tuli kytkinremontin yhteydessä sellainen vika, että ei tahtonut paikallaan mennä vaihteet päälle.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Mun mielestä axteekin huoltovälit on 15000 km, jolloin perä ja laatikko tulee 60 000 km. Myös vähän vanhemmissa se on mielestäni 60000 km. Ei mulla ainakaan ole vaihtamisonglemia ollut, vaikka olenkin ajanut öljyt ohjelman mukaiseen vaihtoväliin asti. Ensimmäisessä Ladassa meni vahingossa 20000 ylikin.

Jos vika on kytkimessä, niin eikö se vaikuta silloin kaikkien vaihteitten vaihtamiseen. Vaihdelaatikon irroittaminen ja etenkin kiinni laitto on sen verran ikävä toimenpide, että samalla kannattaa tarkastaa sekä kytkimen että vaihteiston toiminta. Miten se sitten tapahtuu, sitä en tiedä.

En muista enää aivan tarkalleen, mutta joka tapauksessa siirtäjän pääsee katsomaan silmämäärin laatikon päältä ottamalla kepin alaosan irti. Taisi olla kiinni jollain luukulla, jossa on ruuvikiinnitys.

Voisiko vika olla synkronoinnissa. Vanhemmissa autoissahan, joissa ei ollut synkronointia ollenkaan, tai se oli vain joissain vaihteissa, autettiin vaihteen kytkeytymistä välikaasulla. Etenkin vaihdettaessa suuremmalta pienemmälle, mutta se auttoi myös takkuilevaa vaihteistoa suuremmalle vaihdettaessa. Sopivilla kierroksilla pystyy vaihtamaan vaikka kokonaan ilman kytkintä isommalle vaihteelle.

Missään tapauksessa en ole mikään vaihteistoasiantuntija, mutta nämä vain tulivat mieleen.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Okei, öljynvaihto ei auttanut... ehkä hiukan jopa pahensi. Joskaan en oo pahenemisesta täysin varma, ehkä vain huomaan sen nyt herkemmin kun ajattelen asiaa.

Eli kytkimen säätö seuraavaksi.

Katotaan auttaako.

Niin mites se kytkin oikeen muuten säädetään?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Misha kirjoitti:Okei, öljynvaihto ei auttanut... ehkä hiukan jopa pahensi. Joskaan en oo pahenemisesta täysin varma, ehkä vain huomaan sen nyt herkemmin kun ajattelen asiaa.

Eli kytkimen säätö seuraavaksi.

Katotaan auttaako.

Niin mites se kytkin oikeen muuten säädetään?
Eipä tuossa hydraulisessa kytkimessä paljon säätöjä ole. Nosta tunkilla takapyörä ilmaan, kytkin pohjaan, vaihde päälle ja auto käyntiin. Takapyörän ei tulisi pyöriä, jos pyörii niin kytkin ei irroita tai sitten tuo silmälaakeri on tosi pahassa kunnossa. Jos nestejärjestelmässä ei ole vuotoja ja nestettä riittävästi niin taitaapi olla ainoa keino sitten avata kytkin ja katsoa mikä siellä mättää.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Eihän siellä tosiaan PALJON niitä säätöjä ole. Vain se yksi. :wink:

Missä kohtaa kytkinpolkimen liikettä kytkin irrottaa? Jos irrottaa kovin alhaalta, niin voi olla ettei liike riitä ja silloin säätö on paikallaan. Säätö tapahtuu auton alta työsylinterin työntötangossa olevalla mutterilla. Vähän niinkuin käsijarrussa.

Jos taas irrottaa ylhäältä ja liike riittää, saattaa syy olla joko tuo silmälaakeri, tai sitten levyn boori voi olla hirttänyt kytkinakselille ja levy kihnuttaa vauhtipyörään vaikka kytkin on vapautettu ja pyrkii pyörimään mukana.
Vastaa Viestiin