Huh heijakkaa - paljon on ajettu Ladalla kilometrejä - vuosiakin jo 43v. ensikuussa ja matkaa
taitettu lähelle 1 milj.kilometriä ilman suurempia ongelmia tai remontteja. Nyt kuitenkin
tuli esille sellainen ongelma että en sitä itse ymmärrä enkä ole löytänyt tyyppiä kuka
tietäisi miten sen saisi jälleen päiväjärjestykseen.
Kävi sillä lailla jotta moottori rupesi keittämään nesteitä ulos ja syy on ettei jäähdyttimen
puhallin ei lähde pyörimään ts. se ei saa virtasta ja ko. moottorin tai sen jäähdyttimen
sivussa ei olekkaan ns. lämpötunnistinta (kuten Samarassa) mikä kytkisi virtasen päälle silloin kun alkaa liikaa hiostamaan. Silloin kun ostin tämän laitteen niin tuttu myyjä Delta-autossa sanoi silloin jotta siinä on paljon testattu ja varma Samaran voimanlähde joka toimii varmasti. Ja voin myöntää
sen - sillä ajelinhan Samaralla lähes 350000 km ilman remppoja. Soitin nyt Delta-autoon ja kerroin
vian niin sanottiin jotta vika on lämpötunnistimessa ja kävin hakemassa ko. osan, mutta se näyttää
olevan tarpeeton osa tähän malliin koska ei löydy paikkaa mihin sen kiertäisi kiinni.
OLISIN ERITTÄIN KIITOLLINEN JOS TEISTÄ ASIANTUNTIJOISTA JOKU TIETÄISI RATKAISUN
TÄHÄN KYSYMYKSEEN JA VIHJAISI SIITÄ MINULLE.
toivoo Jo-Bu
!500/HB vm 2003
Re: !500/HB vm 2003
Ilmeisesti kyseessä on Lada 110 HB eli 2112. Moottorin ohjainlaitteen lämpötilatunnistin (kaksinapainen liitin) on nyt joka ilmeisesti antaa väärää tietoa http://www.mansemotors.fi/lampotila-anturi-2110-210817i . Anturi löytyy siitä termostaatin lähdön tuntumasta kuten UKK.n kuvasta näet http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941 . Kannattaa myös tarkitaa ne lämpötilatunnistimelle menevät johdot ( purkaa sitä muovi/kangas-sukkaa) ettei ole katkosta tai oikosulkua. Monasti lämmön vaikutuksesta johtojen eriste kovettuu ja alkaa murenemaan mikä vääristää anturin antamaa tietoa.
Re: !500/HB vm 2003
Kiitoksia nopeasta vastauksestasi yritän katsella huomenna josko löytyisi anturin sijainti ja saisinpressa kirjoitti:Ilmeisesti kyseessä on Lada 110 HB eli 2112. Moottorin ohjainlaitteen lämpötilatunnistin (kaksinapainen liitin) on nyt joka ilmeisesti antaa väärää tietoa http://www.mansemotors.fi/lampotila-anturi-2110-210817i . Anturi löytyy siitä termostaatin lähdön tuntumasta kuten UKK.n kuvasta näet http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941 . Kannattaa myös tarkitaa ne lämpötilatunnistimelle menevät johdot ( purkaa sitä muovi/kangas-sukkaa) ettei ole katkosta tai oikosulkua. Monasti lämmön vaikutuksesta johtojen eriste kovettuu ja alkaa murenemaan mikä vääristää anturin antamaa tietoa.
kulkimen kuntoon.
Terveisin Jo-Bu
Re: !500/HB vm 2003
Tarkistamisen arvoisia ovat myös puhaltimen virransaanti ja sen rele.
Järjestelmä toimii niin, että ohjaus tulee pressan mainitseman lämpöanturin tiedon perusteella moottorinohjaimelta, joka ohjaa relettä. Rele sijaitsee keskikonsolissa apukuljettajan jalkatilassa paneelin takana kolmen muun ruiskun releen kanssa (klik!). Tämä rele ohjaa puhaltimen maadoitusta. Sulakerasialta tulee puolestaan jatkuva + puhaltimelle.
http://i60.tinypic.com/5mjml2.jpg
Merkkasin tuohon kaavioon kyseiset kohdat punaisella.
Eli ainakin voi kokeilla lähteekö puhallin pyörimään kun mustavalkoisen maadoittaa. Tällöin jos toimii niin vairransaanti on ainakin kunnossa ja vika ohjauksessa tai releessä. Jos ei toimi, niin sulakerasialla vika (vaihda sulake vaikka näyttäisikin ehjältä) tai johdotus ongelmana. Vaihtoehtoisesti tietysti voi puhaltimen moottori olla rikki.
Releen voi vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi, eivät maksa autotavikeliikkeessä montaa euroa. En nyt muista niiden järjestystä ja niissä on kaiketi ollut eroavaisuuksiakin, mutta johtojen värin perusteella löytynee oikea.
Järjestelmä toimii niin, että ohjaus tulee pressan mainitseman lämpöanturin tiedon perusteella moottorinohjaimelta, joka ohjaa relettä. Rele sijaitsee keskikonsolissa apukuljettajan jalkatilassa paneelin takana kolmen muun ruiskun releen kanssa (klik!). Tämä rele ohjaa puhaltimen maadoitusta. Sulakerasialta tulee puolestaan jatkuva + puhaltimelle.
http://i60.tinypic.com/5mjml2.jpg
Merkkasin tuohon kaavioon kyseiset kohdat punaisella.
Eli ainakin voi kokeilla lähteekö puhallin pyörimään kun mustavalkoisen maadoittaa. Tällöin jos toimii niin vairransaanti on ainakin kunnossa ja vika ohjauksessa tai releessä. Jos ei toimi, niin sulakerasialla vika (vaihda sulake vaikka näyttäisikin ehjältä) tai johdotus ongelmana. Vaihtoehtoisesti tietysti voi puhaltimen moottori olla rikki.
Releen voi vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi, eivät maksa autotavikeliikkeessä montaa euroa. En nyt muista niiden järjestystä ja niissä on kaiketi ollut eroavaisuuksiakin, mutta johtojen värin perusteella löytynee oikea.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: !500/HB vm 2003
Kiitos vastauksista tuulettimen puhallusongelmiin. Se on totta, että puhaltimen toimintaa ohjaa moottorinohjain ja tapauksessani vika löytyi sulakerasiasta - siinä oli puhaltimelle lähtevä +johto löysällä ja siitä johtui virtakatkos.
Nyt on laite taas kunnossa ja toimii hyvin.
Jo-Bu
Nyt on laite taas kunnossa ja toimii hyvin.
Jo-Bu