Sivu 1/1
Tuttu vika, tök tök ?!
Lähetetty: 30.10.2004 19:37
Kirjoittaja Larppis
Tulipas eilen illalla outo ongelma. Lähdin ladallani liikenteeseen, ihan normaalisti. Kun pääsin vauhtiin ja otin ryypyn pois käytöstä, auto ei jaksanutkaan "käydä" pysynyt päällä siis, muuten kuin, että ryyppy oli vedetty niin pitkälle kun vain voi. Ajelin näin sitten 20km suunnilleen, kun oli pakko päästä perille.
Noooh, ei siinä mitään. Pääsin kauppaan, siellä meni about 5-10min, jonka jälkeen ladan luo. Ja kas kummaa mitään ongelmaa ei enään ollut
Missähän voisi olla jotain tukosta ? Tuntuu niin oudolta kun ei itse ole mikään mekaniikko.
Sitten myös semmoinen, että kun joskus tulee ajeltua ~200km putkeen, niin larppa alkaa yksiin kovasti, ei enään tahdo ottaa kierroksia, eli tuntuu kuin se "tukehtuisi" Mutta ei siis yritä kovin sammua, mutta kierroksia ei jaksa enään ottaa. Tähän taas auttaa myös vähän pidempi paussi ajossa...
jes
Lähetetty: 30.10.2004 20:19
Kirjoittaja Lada-Jussi
olisko samoja ongelmia kuin topikissa "lintu hyytyy"? ongelmat loppuivat kun suihkin crc:tä joka paikkaan sytytys laitteisiin ja kaasuttimen vivustoihin. Nonniksella oli kans hyytymis ongelmaa ja teki samat temput, mutta enpä ole tullut kysyneeksi toistuiko ongelmat sen jälkeen?
Lähetetty: 30.10.2004 23:07
Kirjoittaja veli alexei
Missäs asennossa imuilmanoton läppä on? Meinaan jos veti kaasari jäähän...
Lähetetty: 1.11.2004 17:04
Kirjoittaja meggeri
Katoppas kärjet ettei niissä ole monttua ja samalla puolan johdon suojakumi, että on paikallaan kunnolla. Oma zernox ryki samanlaisesti, kun kärjet oli montulla. Kun kone sammu kakomisen jälkeen ja meni aukasee jakajankannen ja napsutteli kärkiä, laitto kannen takas kiinni, ni pysty ajaa jonkin aikaa kunnes sama kakominen alkoi uudestaan. Vaihtelin sentään vaikka mitä osaa kunnes kärkiä katsastin. Eihän ne uudet osat pahasta ole...
Lähetetty: 2.11.2004 2:19
Kirjoittaja tsenobiili
Melkoisella varmuudella voisin väittää et veti kaasaria jäähän,eli tarkistappa se vipu siitä ilmanputsarista että onko se sillä HOT asennolla ja se pakosarjalta tuleva kurkkuputki kunnossa ja paikallaan.
Lähetetty: 2.11.2004 12:15
Kirjoittaja R-J
Kyllä talviasento on saanut olla käytössä täällä pohjoisessa jo pitkään, ne joilla sellainen malli vielä on.
Lähetetty: 2.11.2004 22:42
Kirjoittaja meggeri
Voihan se vika olla jäätymisessäkin, mutta omassa ilmanputsarin kotelossa ei ole ku kylmä asento eikä se jäätänyt kaasaria viimetalven -30 asteissakaan. Henkimaailman juttuja joskus,

Lähetetty: 2.11.2004 23:58
Kirjoittaja R-J
meggeri kirjoitti:Voihan se vika olla jäätymisessäkin, mutta omassa ilmanputsarin kotelossa ei ole ku kylmä asento eikä se jäätänyt kaasaria viimetalven -30 asteissakaan. Henkimaailman juttuja joskus,

Henkimaailmaa monesti hyvinkin. Mutta kyllähän tuo voisi jäätymisestä johtua. Jos kohta on miljoona muutakin mahdollisuutta. Mene ja tiedä.

Lähetetty: 3.11.2004 8:11
Kirjoittaja Jankos
Eihän tuo kaasari kunnon pakkasilla jäädykään. Pahimmillaan ongelma on 0...+5 asteessa kun ilmankosteus on kova.
Kosteuden tiivistyminen jääksi kaasarin kurkkuun johtuu kaasarin kurkun jälkeen tapahtuvasta paineenlaskusta mikä aiheuttaa tuon kohdan jäähtymisen. Kun kaasarin runko tuosta kohdasta on pakkasen puolella ja läpi kulkeva ilma on hyvin kosteaa, alkaa kosteus tiivistymään jääksi. Kun taas on pakkasta jo valmiiksi on ulkoilma hyvinkin kuivaa ja tiivistymista ei voi tapahtua.
Nuo oireet on kyllä tosi selvät jäätymiseen, koska tuo pieni pysayttäminen auttaa eli jäät sulaa kaasarista pois.
Lähetetty: 3.11.2004 8:52
Kirjoittaja lada 1200s
Jep, ladani nyki ja ryki kans melkoisesti kun oli joku 4-5'C lämmintä
ja sumuista ja kosteaa. Imuilman läppä vaan lämpöselle ja johan kulki taas.

Lähetetty: 3.11.2004 10:33
Kirjoittaja Nonnis
Joo Nonniksen ongelma oli jäätyminen kun Nonnis ei ymmärtänyt että COLD ei ole sama kuin TALVI

Lähetetty: 4.11.2004 3:54
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Tarkasta myös, että imuilman talviasento on tiivis. Vanhemmissa Ladoissa käännettiin ilmasuodattimen kotelon kansi talviasentoon. Sen kannessa on tiiviste, joka voi olla kulunut repaleiseksi. Uudemmissa on ilmansuodattimen kotelon imuputken päässä vipu, jolla käännetään läppä oikeaan asentoon. Jos sinulla on tämä malli, tarkasta, että läppä tosiaan on vivun mukaisessa asennossa. Ilmeisesti kyseessä ei ole aksteekki, jossa läpän toiminta on automaattinen
Onhan moottorissa öljyä tarpeeksi? Ladan öljynpaineen merkkivalo saattaa syttyä kovin myöhäisessä vaiheessa. Voitelun puute voi pudottaa vedon.
Virranjakajassa on useitakin kohteita. Katkojan kärjet jo mainittiin. Sytytysennakkoon vaikuttavia ovat alipainesäädin ja keskipakosäädin painoineen ja jousineen. Monella ovat jouset kuoleentuneet vanhuuttaan.
Jos sytytyjohtimet vuotavat, vuoto tapahtuu nimen omaan silloin, kun johtimissa on kosteutta. Eli kun moottori on kylmä tai sinne pääsee ajon aikana vettä tai lunta. Kun auto on seissyt vähän aikaa moottori lämpimänä, kosteus häviää. Karkaava kipinä voi olla vaikea havaita päivänvalossa.
Lähetetty: 4.11.2004 13:28
Kirjoittaja Larppis
Kiitos neuvoista ! Ei sen jälkeen ole tosin larpassa ollut ongelmia sen suhteen

jospa siellä oli sitä jäätymistä silloin, oli juuri pakkas ilta kun sillä lähdin liikenteeseen...
Ja ilmanputsarista pistin asennon cold, luultavasti meni nyt oikein, kun se viku meni siihen pieneen syventeeseen.
Lähetetty: 4.11.2004 13:38
Kirjoittaja Jaakkima
Ei kun sen pitää olla asennossa HOT, jotta imuilman esilämmitys toimii. Nyt se vetää sopivissa olosuhteissa kaasarin jäähän.
Lähetetty: 4.11.2004 23:37
Kirjoittaja Larppis
No niimä tietysti

Aamulla väännellä takas
