Tuttu vika, tök tök ?!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Larppis

Tuttu vika, tök tök ?!

Viesti Kirjoittaja Larppis »

Tulipas eilen illalla outo ongelma. Lähdin ladallani liikenteeseen, ihan normaalisti. Kun pääsin vauhtiin ja otin ryypyn pois käytöstä, auto ei jaksanutkaan "käydä" pysynyt päällä siis, muuten kuin, että ryyppy oli vedetty niin pitkälle kun vain voi. Ajelin näin sitten 20km suunnilleen, kun oli pakko päästä perille.

Noooh, ei siinä mitään. Pääsin kauppaan, siellä meni about 5-10min, jonka jälkeen ladan luo. Ja kas kummaa mitään ongelmaa ei enään ollut :?

Missähän voisi olla jotain tukosta ? Tuntuu niin oudolta kun ei itse ole mikään mekaniikko.

Sitten myös semmoinen, että kun joskus tulee ajeltua ~200km putkeen, niin larppa alkaa yksiin kovasti, ei enään tahdo ottaa kierroksia, eli tuntuu kuin se "tukehtuisi" Mutta ei siis yritä kovin sammua, mutta kierroksia ei jaksa enään ottaa. Tähän taas auttaa myös vähän pidempi paussi ajossa...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jes

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

olisko samoja ongelmia kuin topikissa "lintu hyytyy"? ongelmat loppuivat kun suihkin crc:tä joka paikkaan sytytys laitteisiin ja kaasuttimen vivustoihin. Nonniksella oli kans hyytymis ongelmaa ja teki samat temput, mutta enpä ole tullut kysyneeksi toistuiko ongelmat sen jälkeen?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Missäs asennossa imuilmanoton läppä on? Meinaan jos veti kaasari jäähän...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
meggeri

Viesti Kirjoittaja meggeri »

Katoppas kärjet ettei niissä ole monttua ja samalla puolan johdon suojakumi, että on paikallaan kunnolla. Oma zernox ryki samanlaisesti, kun kärjet oli montulla. Kun kone sammu kakomisen jälkeen ja meni aukasee jakajankannen ja napsutteli kärkiä, laitto kannen takas kiinni, ni pysty ajaa jonkin aikaa kunnes sama kakominen alkoi uudestaan. Vaihtelin sentään vaikka mitä osaa kunnes kärkiä katsastin. Eihän ne uudet osat pahasta ole...
tsenobiili
Viestit: 112
Liittynyt: 6.11.2003 15:34

Viesti Kirjoittaja tsenobiili »

Melkoisella varmuudella voisin väittää et veti kaasaria jäähän,eli tarkistappa se vipu siitä ilmanputsarista että onko se sillä HOT asennolla ja se pakosarjalta tuleva kurkkuputki kunnossa ja paikallaan.
Se ei skulaa joka skagaa
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Kyllä talviasento on saanut olla käytössä täällä pohjoisessa jo pitkään, ne joilla sellainen malli vielä on.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
meggeri

Viesti Kirjoittaja meggeri »

Voihan se vika olla jäätymisessäkin, mutta omassa ilmanputsarin kotelossa ei ole ku kylmä asento eikä se jäätänyt kaasaria viimetalven -30 asteissakaan. Henkimaailman juttuja joskus, :twisted:
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

meggeri kirjoitti:Voihan se vika olla jäätymisessäkin, mutta omassa ilmanputsarin kotelossa ei ole ku kylmä asento eikä se jäätänyt kaasaria viimetalven -30 asteissakaan. Henkimaailman juttuja joskus, :twisted:
Henkimaailmaa monesti hyvinkin. Mutta kyllähän tuo voisi jäätymisestä johtua. Jos kohta on miljoona muutakin mahdollisuutta. Mene ja tiedä. :shock: :?
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Eihän tuo kaasari kunnon pakkasilla jäädykään. Pahimmillaan ongelma on 0...+5 asteessa kun ilmankosteus on kova.

Kosteuden tiivistyminen jääksi kaasarin kurkkuun johtuu kaasarin kurkun jälkeen tapahtuvasta paineenlaskusta mikä aiheuttaa tuon kohdan jäähtymisen. Kun kaasarin runko tuosta kohdasta on pakkasen puolella ja läpi kulkeva ilma on hyvin kosteaa, alkaa kosteus tiivistymään jääksi. Kun taas on pakkasta jo valmiiksi on ulkoilma hyvinkin kuivaa ja tiivistymista ei voi tapahtua.

Nuo oireet on kyllä tosi selvät jäätymiseen, koska tuo pieni pysayttäminen auttaa eli jäät sulaa kaasarista pois.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Jep, ladani nyki ja ryki kans melkoisesti kun oli joku 4-5'C lämmintä
ja sumuista ja kosteaa. Imuilman läppä vaan lämpöselle ja johan kulki taas. :)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo Nonniksen ongelma oli jäätyminen kun Nonnis ei ymmärtänyt että COLD ei ole sama kuin TALVI :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Tarkasta myös, että imuilman talviasento on tiivis. Vanhemmissa Ladoissa käännettiin ilmasuodattimen kotelon kansi talviasentoon. Sen kannessa on tiiviste, joka voi olla kulunut repaleiseksi. Uudemmissa on ilmansuodattimen kotelon imuputken päässä vipu, jolla käännetään läppä oikeaan asentoon. Jos sinulla on tämä malli, tarkasta, että läppä tosiaan on vivun mukaisessa asennossa. Ilmeisesti kyseessä ei ole aksteekki, jossa läpän toiminta on automaattinen

Onhan moottorissa öljyä tarpeeksi? Ladan öljynpaineen merkkivalo saattaa syttyä kovin myöhäisessä vaiheessa. Voitelun puute voi pudottaa vedon.

Virranjakajassa on useitakin kohteita. Katkojan kärjet jo mainittiin. Sytytysennakkoon vaikuttavia ovat alipainesäädin ja keskipakosäädin painoineen ja jousineen. Monella ovat jouset kuoleentuneet vanhuuttaan.

Jos sytytyjohtimet vuotavat, vuoto tapahtuu nimen omaan silloin, kun johtimissa on kosteutta. Eli kun moottori on kylmä tai sinne pääsee ajon aikana vettä tai lunta. Kun auto on seissyt vähän aikaa moottori lämpimänä, kosteus häviää. Karkaava kipinä voi olla vaikea havaita päivänvalossa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Larppis

Viesti Kirjoittaja Larppis »

Kiitos neuvoista ! Ei sen jälkeen ole tosin larpassa ollut ongelmia sen suhteen :) jospa siellä oli sitä jäätymistä silloin, oli juuri pakkas ilta kun sillä lähdin liikenteeseen...

Ja ilmanputsarista pistin asennon cold, luultavasti meni nyt oikein, kun se viku meni siihen pieneen syventeeseen.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ei kun sen pitää olla asennossa HOT, jotta imuilman esilämmitys toimii. Nyt se vetää sopivissa olosuhteissa kaasarin jäähän.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Larppis

Viesti Kirjoittaja Larppis »

No niimä tietysti :oops: Aamulla väännellä takas :)
Vastaa Viestiin