Välilevyt
Välilevyt
Purkasin tuossa Nivan alatukivarren irtipois. Rälläkkätyönä. Pikkusen ihmettelin, että miks ihmeessä puslien ja rungon välissä on lukuisa määrä hirmuohuvia prikkoja. Kauan asiaa pohdittuani arvelisin, että niillä saatetaan asetella kohdalleen olka-akselin takakallistuma. Onko se nyt camberi vai casteri vai joku muu.
Ei tullut pantua merkille montako oli etu-, ja montako takapuolella. Onko jollain taas asiantuntemusta tai muutenvaan hyviä neuvoja k.o asian suhteen. Paljonko kallistusta pittäis olla ja miten se mitataan.
Onneksi toinen puoli on vielä purkamati. Sieltä saanee jotain osviittaa edellyttäen että puoliskot ovat etes suurinpiirtein samanlaiset.
Ei tullut pantua merkille montako oli etu-, ja montako takapuolella. Onko jollain taas asiantuntemusta tai muutenvaan hyviä neuvoja k.o asian suhteen. Paljonko kallistusta pittäis olla ja miten se mitataan.
Onneksi toinen puoli on vielä purkamati. Sieltä saanee jotain osviittaa edellyttäen että puoliskot ovat etes suurinpiirtein samanlaiset.
Re: Välilevyt
Pyörien suuntaukseen tarvitsee pyöriensuuntauslaitteen, joka löytyy monesta hyvin varustellusta korjaamosta. Pystykallistuma (campperi), takakallistuma (kasteri) ja auraus ovat kulmat jotka muuttuvat kun noita prikkoja sekoitat (aurauskin muuttuu aina vähän kun tukivarren kohta muuttuu).
Karkean säädön voit tehdä itsekin luotilangan ja mitan avulla. Aja auto tasaiselle suoralle lattialle ja laita luotilanka roikkumaan pyörän sivuun, mitalla voit tarkistaa campperin ja prikkoja lisäämällä/vähentämällä säädät molemmat puolet samaan. Sitten luotilanka jousituesta alaspän ja mittaat paljonko napa on esempänä ja taas prikoilla säädät molemmat puolet samaan. Lopuksi säädät aurauksen rullamittaa apuna käyttäen mitaten renkaan etu ja takapuolelta siten että lykkäät autoa jolloin mittapiste pysyy paikallaan eikä mahdollinen vanteiden kierous vääristä mittausta.
Tässä yksi linkki: http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... koles.html
Karkean säädön voit tehdä itsekin luotilangan ja mitan avulla. Aja auto tasaiselle suoralle lattialle ja laita luotilanka roikkumaan pyörän sivuun, mitalla voit tarkistaa campperin ja prikkoja lisäämällä/vähentämällä säädät molemmat puolet samaan. Sitten luotilanka jousituesta alaspän ja mittaat paljonko napa on esempänä ja taas prikoilla säädät molemmat puolet samaan. Lopuksi säädät aurauksen rullamittaa apuna käyttäen mitaten renkaan etu ja takapuolelta siten että lykkäät autoa jolloin mittapiste pysyy paikallaan eikä mahdollinen vanteiden kierous vääristä mittausta.
Tässä yksi linkki: http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... koles.html
Re: Välilevyt
Autoa oli korotettu kohtuutta enemmän, ja kasattu vähän jokapuolelta lähinnä lattialta löytyneillä osilla. Näinollen pyörien sivuttaiskallistuma oli ohjeisiin verrattuna väärinpäin, eli renkaan yläreuna reilusti sisempänä kuin alareuna. Uudet jousetkin vaikuttavat olevan jonkunverran korottavat, joten vanhoista asennuksista ei ole paljoa apua sivuttaiskallistuman kohdalleen saattamisessa.pressa kirjoitti:Pyörien suuntaukseen tarvitsee pyöriensuuntauslaitteen, joka löytyy monesta hyvin varustellusta korjaamosta. Pystykallistuma (campperi), takakallistuma (kasteri) ja auraus ovat kulmat jotka muuttuvat kun noita prikkoja sekoitat (aurauskin muuttuu aina vähän kun tukivarren kohta muuttuu).
Karkean säädön voit tehdä itsekin luotilangan ja mitan avulla. Aja auto tasaiselle suoralle lattialle ja laita luotilanka roikkumaan pyörän sivuun, mitalla voit tarkistaa campperin ja prikkoja lisäämällä/vähentämällä säädät molemmat puolet samaan. Sitten luotilanka jousituesta alaspän ja mittaat paljonko napa on esempänä ja taas prikoilla säädät molemmat puolet samaan. Lopuksi säädät aurauksen rullamittaa apuna käyttäen mitaten renkaan etu ja takapuolelta siten että lykkäät autoa jolloin mittapiste pysyy paikallaan eikä mahdollinen vanteiden kierous vääristä mittausta.
Tässä yksi linkki: http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... koles.html
Tukivarsien irroitus vaikuttaa kuiteskin niin työsevältä, että viitaten kintaalla välistä löytyneisiin prikkoihin, jotka eivät ole rautakaupan mitoilla, ne saattavat olla alatukivarren osalta alkuperäisasetuksissa.
Venäläinen ohje auttaa paljon, kunhan painin tovin tai pari sanakirjan kanssa.
Re: Välilevyt
Nopeastihan tuonne ylätukivarren kiinitykseen lisää prikkoja (nro 22), niin saa pystympään.


Re: Välilevyt
Ei se casteri mikään ongelma (enää) ole. Säätäminen on helppoa eikä mittaaminenkaan pienen trigonometriakertauksen jälkeen pitäisi olla. Vatupassi ja vähän laskutoimitusta, niin 40" plusmiinus 20" muuttuu kyllä millimetreiksi.
Camperi on hankalampi. Jos muutostarvetta mittauksessa ilmenee, on edessä taas aikamoinen määrä purku/kasaustyötä.
Camperi on hankalampi. Jos muutostarvetta mittauksessa ilmenee, on edessä taas aikamoinen määrä purku/kasaustyötä.
Re: Välilevyt
Camperihan on helppo kun ei tarvitse kuin löyhdyttää kahta pulttia ja laittaa väliin c-prikkoja. http://www.mansemotors.fi/cambercaster-saatolevy-s20mm joita sa valmiina ja voi tavallisesta prikasta itsekin tehdä.
Re: Välilevyt
Lienen sotkenut nämä c-jotain. Sivuttaiskallistuma on helppo, takakallistuma työläs.pressa kirjoitti:Camperihan on helppo kun ei tarvitse kuin löyhdyttää kahta pulttia ja laittaa väliin c-prikkoja. http://www.mansemotors.fi/cambercaster-saatolevy-s20mm joita sa valmiina ja voi tavallisesta prikasta itsekin tehdä.
Re: Välilevyt
Opiskeltu on, ja tulin siihen tulokseen, että jos ilman kuormaa (4 aikuista + matkatavarat) asettelee etupyörät vatupassin avulla pystyyn, on sivuttaiskallistuman asettelu annettujen ohjeiden ääriarvojen sisällä.
Korjatkaa, jos olen pahasti väärässä.
Korjatkaa, jos olen pahasti väärässä.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Välilevyt
? Mikä on tämä "sivukallistuma"?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Välilevyt
Pyörä on sivusuunnassa kallellaan.toktornivako kirjoitti:? Mikä on tämä "sivukallistuma"?
Ja milloinkahan minä saan sen merkin siihen rattiin?
Re: Välilevyt
Eli ei ole ihan suorassa, itse laittaisin niin että yläreuna olisi 1mm sisempänä kuin alareuna.kääntäjä kirjoitti:autossa ajokunnossa ja hyötykuorma 320 kg (4 henkilöä hytissä ja 40 kg lastin tavaratilaan) kulmat pitäisi olla seuraavissa rajoissa:Camber kulmaa 0 o 30 '± 20'
Re: Välilevyt
Ohjeen rajoissa pysyy sekin. Ohjearvot on kuiteskin annettu vakiojousille ja nämä ainakin vaikuttavat vähän pitemmiltä. Eivät ainakaan ole kuin pari senttiä lyhyemmät kuin paikallaan olleet ylikorkeat. Joten lopullinen viisaus saadaan sitten kun rattaat on taas alla ja päästään mittailemaan.pressa kirjoitti:Eli ei ole ihan suorassa, itse laittaisin niin että yläreuna olisi 1mm sisempänä kuin alareuna.kääntäjä kirjoitti:autossa ajokunnossa ja hyötykuorma 320 kg (4 henkilöä hytissä ja 40 kg lastin tavaratilaan) kulmat pitäisi olla seuraavissa rajoissa:Camber kulmaa 0 o 30 '± 20'
Re: Välilevyt
Dodiin... Nyt on kahlattu venäläistä korjaamo-opasta sanakirjan kans, ja homman sisin olemus alkoi aukenemaan. Ylätukivarren kiinnityksen 0,75 mm camberinsäätöprikkoja lisäilemällä, poisottamalla ja siirtelemällä etu- ja takapultin välillä siirtyy tukivarsi tietenkin ulos ja sisään ja kääntyilee vaakatasossa eteen/taaksepäin, jolloin muuttuvat sekä camber- että casterkulmat. (Mielyttääkö tämä kielitohtoria?)
Ohjearvojen ikkunat ovatten senverran laajat, että riittävän tarkka mittaaminenkaan ei mahtane olla kohtuuton ongelma.
Ohjearvojen ikkunat ovatten senverran laajat, että riittävän tarkka mittaaminenkaan ei mahtane olla kohtuuton ongelma.