Sivu 1/3
Poraus
Lähetetty: 17.11.2003 13:14
Kirjoittaja tzigu
kestäneekö larssin lohko poraamista 90mm asti

? olis vaan männät ja muutakin tarve romua jemmassa ja nyt löytys tuo 1500 koneen lohkokin
Lähetetty: 17.11.2003 14:09
Kirjoittaja mijajo
Ei kestä! 84mm on max. Ja silloinkin voi jo sylinteri haljeta vesitilaan.
Lähetetty: 18.11.2003 11:53
Kirjoittaja tzigu
siis onko tuo 84max vanhan ladan lohkossa vai samaran mallissa? Kyseessä olis vanhan isompi lohko.
Lähetetty: 19.11.2003 15:15
Kirjoittaja mijajo
Takatuupparin lohkossa max. 84mm. Samaran lohkosta ei ole tietoa. Nuo takatuupparin 1500 ja 1600 lohkot taitaa olla valultaan samanlaiset.
Lohkoissa valut
Lähetetty: 19.11.2003 16:05
Kirjoittaja Jankos
Kyllä noissa lohkoissa on ihan eri valut 1,5/1,6.
Molemmista lohkotyypeistä olen veivejä tunkenut läpi ja samalla porauksella olleet seinämät olivat ihan eri paksuiset.
1,6 koneessa on seinämä n. 2mm paksumpi kuin 1,5 koneessa porattuna 1,6 koneeksi. Tuosta taasen voidaan melko hyvin päätellä että seinämävahvuus on ollut vakioporauksilla sama molemmissa.
niin
Lähetetty: 19.11.2003 19:16
Kirjoittaja Lada-Jussi
mut mites selittyy takavetoisten ja Niva mallien moottorien sylinterien etäisyys, se on kaikissa niissä 95 mm, etuvetoisten lohkossa on 89 mm?
Sehän tarkoittaa kahden vierekkäisen sylinterin keskiviivojen välistä etäisyyttä, eli.... silloinhan tosiaan kun 1500:ssa on 76mm ja 1600 79mm sylinterin halkaisija, niin ei kai se muutu vai muuttuuko, nyt ei oikein ajatus kulje...??
mites
Lähetetty: 19.11.2003 19:23
Kirjoittaja Lada-Jussi
mulla on sellainen muistikuva että 95mm etäisyydellä varustetusta lohkosta on tehty 2,0 litrainen proto-versio VAZ-21233 jossa sylinterin halkaisija on 86 mm ja iskunpituus 84 mm.
muita isolohkoja:
moottori VAZ-21213
sylinterin tilavuus 1690
syliterin halkaisija 82
iskunpituus 80
moottori VAZ-2130
sylinterin tilavuus 1774
syliterin halkaisija 82
iskunpituus 84
Välinen etäisyys....
Lähetetty: 19.11.2003 21:20
Kirjoittaja Jankos
Eihän se sylinterien välinen etäisyys minnekään muutu vaikka poraus muuttuu. Etäisyyshän on sylinterin keskeltä keskelle, eli sylinterin keskipiste on samassa paikassa vaikka etäisyys seinämään olisikin eri...
Tuollanen 2130 moottori 4-piste ruiskulla olis kyllä hieno johonkin 1200L koriin ja sopivasti tunattunakin vielä.
niih
Lähetetty: 19.11.2003 21:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
elikkä jos sylintereiden väliin jäisi yhtä paljon tavaraa oli sitten 79 tai 76 halkaisija, silloin molemmissa ei voisi olla 95 mm sylinterietäisyys. Mutta kun näin pitäisi olla että lohkojen sylinterin etäisyydet on samat silloin eroa täytyy olla seinämien paksuuksissa. Tollasessa 2,0 koneessa joka on porattu 86 mm asti ei taida paljoa olla seinäpaksuutta jäljellä?
Juuri tuosta koosta johtuen onkin etuvetoisten 89 mm lohkosta tehty isompia versioita pidentämällä iskua. kuten 21203 joka on 2,0 litrainen jossa halkaisija vain 82 mm mutta iskun pituus 94 mm. verrattuna Samaran normaali 1,5 litrainen, jossa sama 82 mm halkaisija, mutta isku vain 71 mm.
Lähetetty: 21.11.2003 12:37
Kirjoittaja mijajo
Vai että on eri valu 1500 ja 1600 lohkoissa. Tutulla oli 1600 lohko porattu 84mm ja parintuhannen kilometrin jälkeen sylinteri halkesi vesitilaan. Periaatteessa poraus voisi olla isompi jos sylintereiden välissä ei olisi vesitiloja? Tuossa samaran lohkossa ei sitten vissiin olekaan vesitiloja sylintereiden välissä?
1500 lohko
Lähetetty: 21.11.2003 17:56
Kirjoittaja Jankos
Ainakaan tuota minun nyt jo rikkinäistä 1500 lohkoa ei olisi voinut porata edes 82 milliseksi eli eroa on...
Putkittamallahan tuon voisi tehdä vaikka 90 mm !!!
Lähetetty: 22.11.2003 10:18
Kirjoittaja arpati
No niin rupes kiinnostamaan kun on käynyt kanssa mielessä toi putkitus eli onko kellään tietoa hinnasta, esim 82 mäntiähän saa samarasta (~sama puristuskorkeus). Saishan tollain tasakovuisen sylinterinseinän varmemmin kuin jos poraa isoksi ja sitten tosiaan se pullahdus/halkeamisvaara poistuis. Tollakin (82 x 66) sais 1.3 koneesta jo 1.4 ja vois vielä ahtaakin ilman pullahdusvaaraa

Lähetetty: 24.11.2003 12:35
Kirjoittaja Bregade
Onhan tuo rallimalleihinkin riittänyt tuo 83,5mm halkaisija 80mm iskunpituudella. Tuo siis porattuna 1300 (21011) lohkosta ja loppuiskutilavuus 1752 kuutiosenttiä. Tämä siis tsekkiläisen Metalexin vanhassa 21011 A-ryhmän kilpurissa. Mut käyttäen mystiikkaa ja osasia nimeltä "special cylinder shell" saatiin aikaan 88x80mm per pytty ja yhteensä iskutilavuudeksi 1946 kuutiosenttiä. Tämä siis edelleen 1300 kuutioisesta 21011 moukarista.
Ja eikös tuotantomallitkin ole aina 1700i:tä myöten pohjautunu tuohon 1.3 litraseen? 1.3, 1.6 ja 1.7? Kun taas 1.2:sta on sitten porailtu 1.5?
Kai noissa varaa on porautella, mutta ahdot voi sitten isoilla tiloilla tehdä jo pahaa.

Lähetetty: 24.11.2003 22:50
Kirjoittaja Slarpa
Eipä teil ikinä oo tullu mieleen,et 1300:sest sais helpol potkua lisää ku vaihtaa vähän 1500/1600 sisuskaluja,ku 1300 ja 1600:ssahan on samat mukit,mutta iskupituus eri,et 1500 kampiakseli ja kiertokanget 1300 pataan,ni potkua lisää lähes ilmaiseksi vai onko liian helppoa???
Lähetetty: 25.11.2003 13:06
Kirjoittaja Teppo
Slarpa kirjoitti:Eipä teil ikinä oo tullu mieleen,et 1300:sest sais helpol potkua lisää ku vaihtaa vähän 1500/1600 sisuskaluja,ku 1300 ja 1600:ssahan on samat mukit,mutta iskupituus eri,et 1500 kampiakseli ja kiertokanget 1300 pataan,ni potkua lisää lähes ilmaiseksi vai onko liian helppoa???
Taitaa olla. Koska kansi on sama ja puristukset ovat samat, on lohkon korkeuden oltava erilainen. Jos tuolla muutoksella männät ei ota kiinni kanteen ja venttiilit mahtuvat aukeamaan saisi ihan mukavat puristukset...
Eli 2106 lohkoon saa 82mm turvallisesti, 83 riskillä ja 84 in my arse?