Poraus

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
tzigu

Poraus

Viesti Kirjoittaja tzigu »

kestäneekö larssin lohko poraamista 90mm asti :twisted: ? olis vaan männät ja muutakin tarve romua jemmassa ja nyt löytys tuo 1500 koneen lohkokin
mijajo

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Ei kestä! 84mm on max. Ja silloinkin voi jo sylinteri haljeta vesitilaan.
tzigu

Viesti Kirjoittaja tzigu »

siis onko tuo 84max vanhan ladan lohkossa vai samaran mallissa? Kyseessä olis vanhan isompi lohko.
mijajo

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Takatuupparin lohkossa max. 84mm. Samaran lohkosta ei ole tietoa. Nuo takatuupparin 1500 ja 1600 lohkot taitaa olla valultaan samanlaiset.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Lohkoissa valut

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllä noissa lohkoissa on ihan eri valut 1,5/1,6.

Molemmista lohkotyypeistä olen veivejä tunkenut läpi ja samalla porauksella olleet seinämät olivat ihan eri paksuiset.

1,6 koneessa on seinämä n. 2mm paksumpi kuin 1,5 koneessa porattuna 1,6 koneeksi. Tuosta taasen voidaan melko hyvin päätellä että seinämävahvuus on ollut vakioporauksilla sama molemmissa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

niin

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mut mites selittyy takavetoisten ja Niva mallien moottorien sylinterien etäisyys, se on kaikissa niissä 95 mm, etuvetoisten lohkossa on 89 mm?

Sehän tarkoittaa kahden vierekkäisen sylinterin keskiviivojen välistä etäisyyttä, eli.... silloinhan tosiaan kun 1500:ssa on 76mm ja 1600 79mm sylinterin halkaisija, niin ei kai se muutu vai muuttuuko, nyt ei oikein ajatus kulje...??
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

mites

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mulla on sellainen muistikuva että 95mm etäisyydellä varustetusta lohkosta on tehty 2,0 litrainen proto-versio VAZ-21233 jossa sylinterin halkaisija on 86 mm ja iskunpituus 84 mm.

muita isolohkoja:

moottori VAZ-21213
sylinterin tilavuus 1690
syliterin halkaisija 82
iskunpituus 80

moottori VAZ-2130
sylinterin tilavuus 1774
syliterin halkaisija 82
iskunpituus 84
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Välinen etäisyys....

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Eihän se sylinterien välinen etäisyys minnekään muutu vaikka poraus muuttuu. Etäisyyshän on sylinterin keskeltä keskelle, eli sylinterin keskipiste on samassa paikassa vaikka etäisyys seinämään olisikin eri...

Tuollanen 2130 moottori 4-piste ruiskulla olis kyllä hieno johonkin 1200L koriin ja sopivasti tunattunakin vielä.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

niih

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

elikkä jos sylintereiden väliin jäisi yhtä paljon tavaraa oli sitten 79 tai 76 halkaisija, silloin molemmissa ei voisi olla 95 mm sylinterietäisyys. Mutta kun näin pitäisi olla että lohkojen sylinterin etäisyydet on samat silloin eroa täytyy olla seinämien paksuuksissa. Tollasessa 2,0 koneessa joka on porattu 86 mm asti ei taida paljoa olla seinäpaksuutta jäljellä?

Juuri tuosta koosta johtuen onkin etuvetoisten 89 mm lohkosta tehty isompia versioita pidentämällä iskua. kuten 21203 joka on 2,0 litrainen jossa halkaisija vain 82 mm mutta iskun pituus 94 mm. verrattuna Samaran normaali 1,5 litrainen, jossa sama 82 mm halkaisija, mutta isku vain 71 mm.
mijajo

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Vai että on eri valu 1500 ja 1600 lohkoissa. Tutulla oli 1600 lohko porattu 84mm ja parintuhannen kilometrin jälkeen sylinteri halkesi vesitilaan. Periaatteessa poraus voisi olla isompi jos sylintereiden välissä ei olisi vesitiloja? Tuossa samaran lohkossa ei sitten vissiin olekaan vesitiloja sylintereiden välissä?
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

1500 lohko

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ainakaan tuota minun nyt jo rikkinäistä 1500 lohkoa ei olisi voinut porata edes 82 milliseksi eli eroa on...

Putkittamallahan tuon voisi tehdä vaikka 90 mm !!!
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

No niin rupes kiinnostamaan kun on käynyt kanssa mielessä toi putkitus eli onko kellään tietoa hinnasta, esim 82 mäntiähän saa samarasta (~sama puristuskorkeus). Saishan tollain tasakovuisen sylinterinseinän varmemmin kuin jos poraa isoksi ja sitten tosiaan se pullahdus/halkeamisvaara poistuis. Tollakin (82 x 66) sais 1.3 koneesta jo 1.4 ja vois vielä ahtaakin ilman pullahdusvaaraa :mrgreen:
124/2101 practical beauty
Avatar
Bregade
Viestit: 170
Liittynyt: 1.10.2003 8:09
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bregade »

Onhan tuo rallimalleihinkin riittänyt tuo 83,5mm halkaisija 80mm iskunpituudella. Tuo siis porattuna 1300 (21011) lohkosta ja loppuiskutilavuus 1752 kuutiosenttiä. Tämä siis tsekkiläisen Metalexin vanhassa 21011 A-ryhmän kilpurissa. Mut käyttäen mystiikkaa ja osasia nimeltä "special cylinder shell" saatiin aikaan 88x80mm per pytty ja yhteensä iskutilavuudeksi 1946 kuutiosenttiä. Tämä siis edelleen 1300 kuutioisesta 21011 moukarista.

Ja eikös tuotantomallitkin ole aina 1700i:tä myöten pohjautunu tuohon 1.3 litraseen? 1.3, 1.6 ja 1.7? Kun taas 1.2:sta on sitten porailtu 1.5?

Kai noissa varaa on porautella, mutta ahdot voi sitten isoilla tiloilla tehdä jo pahaa. :(
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
Slarpa

Viesti Kirjoittaja Slarpa »

Eipä teil ikinä oo tullu mieleen,et 1300:sest sais helpol potkua lisää ku vaihtaa vähän 1500/1600 sisuskaluja,ku 1300 ja 1600:ssahan on samat mukit,mutta iskupituus eri,et 1500 kampiakseli ja kiertokanget 1300 pataan,ni potkua lisää lähes ilmaiseksi vai onko liian helppoa???
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Slarpa kirjoitti:Eipä teil ikinä oo tullu mieleen,et 1300:sest sais helpol potkua lisää ku vaihtaa vähän 1500/1600 sisuskaluja,ku 1300 ja 1600:ssahan on samat mukit,mutta iskupituus eri,et 1500 kampiakseli ja kiertokanget 1300 pataan,ni potkua lisää lähes ilmaiseksi vai onko liian helppoa???
Taitaa olla. Koska kansi on sama ja puristukset ovat samat, on lohkon korkeuden oltava erilainen. Jos tuolla muutoksella männät ei ota kiinni kanteen ja venttiilit mahtuvat aukeamaan saisi ihan mukavat puristukset...

Eli 2106 lohkoon saa 82mm turvallisesti, 83 riskillä ja 84 in my arse?
Vastaa Viestiin