Virtalukko

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
hurstiz

Virtalukko

Viesti Kirjoittaja hurstiz »

Moro.
Ongelmana olis virtalukon toiminta.

Auto on lada 1200 -78.

Ostin auton vähän aikaa sitten ja myyjä kertoi siinä olevan virtalukon pohjan vikaa.
Virtalukko oli ohitettu niin, että virta tuli erillisen katkaisijan kautta ja virtalukolla vain startattiin, ja auto sammui erillisestä katkaisijasta.

Vaihdoin sitten uuden motonetin virtalukon. Sillä auto toimi pari viikkoa, kunnes tänä aamuna auto ei lähtenyt käyntiin.
Auto starttasi ja 'käynnistyi', mutta heti kun starttaamisen lopetti niin auto sammui.
Eli starttaamisen jälkeen auto ei saanut 'virtaa'.

Laitoin virrankulun erillisen katkaisijan kautta taas, niin auto käynnistyi normaalisti.
Missä voi olla vikaa?
Samalla laillahan virta katkeaa/käynnistyy virtalukosta tai katkaisijasta.
Onko jotain releitä tai muuta, joissa vois olla häikkää?

Terv. Mikko
Avatar
pressa
Viestit: 10491
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Virtalukko

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos virtalukon pohjassa johdot oikeassa järjestyksessä niin virtalikon pohja on hajalla jos ei saa sähköä. UKK:ssa on virtalukon pohjan johtojen järjestys.
hurstiz

Re: Virtalukko

Viesti Kirjoittaja hurstiz »

Johdot pitäis olla oikeassa järjestyksessä ja tuohan pelas jo parisen viikkoa.

Onko noi motonetin osat vaan niin huonoja vai olisko siihen jotain muuta syytä?

Voiko sinne virtalukolle tulla jostain syystä 'liikaa' virtaa joka polttais virtalukonpohjan?
Avatar
pressa
Viestit: 10491
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Virtalukko

Viesti Kirjoittaja pressa »

hurstiz kirjoitti:Johdot pitäis olla...
Niin mutta onko? Se että jokin toimii hetken ei meinaa sitä että on oikein. Esimerkiksi liikaa kuormaa yhteen nastaan saatta sen yhden nastan polttaa. Joku nappismies voisi tähän sähkökaavionkin heittää tai UKK:sta katsoa.
UKK= Usein Kysytyt Kysymykset http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=13 sieltäkin löytyy vastays esimerkiksi http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=31802 Siis jos viitsii...
hurstiz

Re: Virtalukko

Viesti Kirjoittaja hurstiz »

Johdot on laitettu juurikin sen ohjeen mukaan mitä täältä löyty. Värit ja numerot täsmää.
Ihmetyttääkin onko siellä jokin muu syy siihen, että virtalukko ei kestä?
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Virtalukko

Viesti Kirjoittaja 99 »

Eikös muistini mukaan ole konepellin alla joku rele hantin tai kuskinpuolellella etukulmassa
joka vaikuttaa starttaamiseen itsellä oli -87 mallin nappis ja lakkas starttaamasta avaimesta
ja kun kävi siellä releellä johtojen kanssa pelaamassa niin alkoi starttaamaan.
Onko tuossa vielä -74 mallisessa ko relettä sitä en tiedä. sen kun nappiksen omistin niin taitaa olla jo 25v sitten
joten muistikuvat vähän puutteellisia.
Viimeksi muokannut 99, 4.5.2015 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Virtalukko

Viesti Kirjoittaja jta »

Alunperin tuota apurelettä ei nappiksessa ole. Jos on niin taitaa olla konelan (tai jonkun muun) toimesta laitettu. Tainnut vasta kanttilamppuihin? tulla tuo rele tehtaan toimesta. Tarkoitushan tuolla on vähentää virtalukon kärjille kohdistuvaa rasitusta kun ohjataan vain relettä solenoidin sijaan. Joissain on myös konelan toimesta laitettu virtalukon läheisyyteenkin rele mikä niinikään vähentää virtalukonpohjan rasitusta kun virrat kiertää releen eikä virtalukon kautta.

Jotenkin kuulostaa vikaoireet siltä että sytytysvirta katkeaisi kun päästää virtalukon starttaus asennosta pois. Kokeileppa että tuleeko puolalle virta silloin kun on virrat päällä. Jos ei niin alkaa tuolta sitä vikaa selvittään. Sytytysvirta tulee suoraan virtalukolta ja se ei kulje minkään sulakkeen kautta. Myöskin sulakkeet 9 ja 10 saa virran tuon samaisen nastan takaa (napa 15). Virtalukolle pitisi tulla suora akkujännite ruskean johdon kautta.
Vastaa Viestiin