Sivu 1/2
Kokemuksia miedoista Ladan virityksistä
Lähetetty: 27.10.2004 20:16
Kirjoittaja NesteHukka
Haluaisin kuulla foorumilaisilta kertomuksia, miten Ladan viritykset ovat onnistuneet, ja millaisilla osilla?
Itsellä Niva 1600.
Tehdyt muutokset:
- Kannen palotilojen muotoilu kansipahvin reunaan asti
- Puristussuhde laskennallisesti suurinpiirtein vakio.
- Venttiilit muotoiltu. Kanaviin koskettu hieman.
- Weber DGV 32/26 kaasari
- Hiottu nokka-akseli 272 astetta. Nostoa venttiilillä 10mm.
Kokemukset vakioon verrattuna:
- vääntää alempaa, ja voi polkaista kaasun pohjaan ihan alhaalta asti.
- paras kulku löytyy jostakin 4000-5500 väliltä. Vähän kapea alue
- huiput Nivalla 150 km/h
- ihan ripeästi pystyy liikkumaan kaupunkiliikenteessä.
Lähetetty: 29.10.2004 13:31
Kirjoittaja uZu
Oma mieto "viritys" 1500 asteekissa:
- 2" motonetin vapaasti virtaava(paketin mukaan) katalysaattori
- 2" putki katilta perään kahdella vapaasti virtaavalla vaimentimella
- riisuttu ilmanputsarin kotelo
140 kertyy mittariin melko vaivattomasti, ja huiput ovat ainakin sen 150. Äänet ovat kivemmat, joten kulku tuntuu heti erilaiselta.
Merkittävin muutos kuitenkin matalilla kierroksilla. 50 nopeudessa Lada pysyy muun liikenteen mukana jo viitosvaihteella. Kaupunkiajossa ei välttämättä tarvitse nostaa kierroksia yli 2000.
Lähetetty: 29.10.2004 18:00
Kirjoittaja micco
2107 1500 '83
- Vaihdettu rikkinäinen kaasuttimen kakkoskurkun alipainekello ehjään.
- Säädetty sytkää reippaasti aikaisemmalle.
Mittarin mukaan huiput 165 eli oikeeta nopeutta ehkä 150.
Lähetetty: 29.10.2004 19:56
Kirjoittaja LamaAjanElvis
minä korvaan tosta 1500 etuputkesta sen ekan pöntön putkella joka on lootan jälkeen. eihän se mitään piristystä ole kun pienempikoneisissa ei ole vakionakaan kun ne kaksi takimmaista. mulla vaan on sen pöntön sisukset ihan sohjona ja tukkosta räminää kohinaa pitää joten varmaan palautuu pari vanhaa kaakkia sen vaihdon myötä. ja takapöntöstä tulee kaks 2tuuman putkee pihalle ja sen toisen reijän kautta on vedetty metritolkulla villoja pihalle. murisee ihan mukavasti mutta se etupöntön räminä pilaa senkin, nyt on sekin korvausputki valmiina joten kunhan vaan kehtaan palelluttaa ihteni viikonlopun aikana niin homma on hoidettu.
ja aina on kiinnostanut joku weberi laittaa tai peltisatsi... paitsi kun ei oo jeniäkään weberiin eikä taitoa peltisatsin taitteluun, menee siinä moiset hommat päiväuniks.
Samara 88 1500cc
Lähetetty: 30.10.2004 9:21
Kirjoittaja foma
Kannen kanavat+palotila avarrettu ja muotoiltu
Venttiili + istukka muotoiltu
2 x vaakaimu Weber 40mm kurkut 32
Facet pumppu ja painesäädin
Mittari menee juuri ja juuri tappiin asti
Kaupunkiajossa suht.koht toimiva, mutta alavääntö hukassa. 3000rpm:n jälkeen vast voima tuntuu.
Tulossa muutos 1600cc:ksi , virtaavampi kansi ja nokka nostoa 10,62mm
Nyt lohko purettu ja tarvis ruveta työstämään ja kasaamaan alakertaa.
Lähetetty: 30.10.2004 9:37
Kirjoittaja Jankos
Foma: aika nahkeelta tuntuu tuo sun samara... Ainakin ihan alkuperäiskuntoisetkin 1.5l samarat on vetänyt mittarin pohjaan.

Niin se onkin
Lähetetty: 30.10.2004 10:01
Kirjoittaja foma
Jankos...
Mut viritys on onnistunut silloin ku saavutettu teholukema on sama ku ennen...

Lähetetty: 30.10.2004 10:13
Kirjoittaja Jankos
Jees ohan se noinkin
Mutta onhan sulla tuossa kyllä palikkaa joilla saa helposti lisää pikkupanostuksilla...
Samaran kone kun tuottaa 1,6 kokosena jopa vakiokaasarillakin 150 heppaa... Kun on vaan hyvä nokka.
Vinkkeja
Lähetetty: 30.10.2004 10:28
Kirjoittaja foma
otetaan kyllä vastaan...
Tarkoitus on ottaa irti tolla 1600cc paketilla 140hv.
Lähetetty: 30.10.2004 17:00
Kirjoittaja jimmy
Laitoin vähän vauhdikkaamman oloiset penkipäällykset Biltemasta.
Erikoisvarusteena hitsarin lasit hanskalokerossa

Re: Niin se onkin
Lähetetty: 30.10.2004 21:07
Kirjoittaja Stefa
foma kirjoitti:Jankos...
Mut viritys on onnistunut silloin ku saavutettu teholukema on sama ku ennen...

Minä taas olen kuullut että viritys olisi onnistunut kun teho laskee alle 20%

Re: Niin se onkin
Lähetetty: 30.10.2004 21:55
Kirjoittaja foma
Stefa kirjoitti:foma kirjoitti:Jankos...
Mut viritys on onnistunut silloin ku saavutettu teholukema on sama ku ennen...

Minä taas olen kuullut että viritys olisi onnistunut kun teho laskee alle 20%

Eikös se ollut että, laskee korkeintaan 20%.
Mut oikeasti, kumoset kurkut ja suuttimet kannattaa käyttää. Nykyisessa on otettu esimerkki alfasta... siis kurkun ja suuttimen koot. Toimii suht koht, mut ta paremminkin vois olla.
öh.. mhh...
Lähetetty: 30.10.2004 21:56
Kirjoittaja foma
Lähetetty: 3.11.2004 18:14
Kirjoittaja LamaAjanElvis
kautta profeetan parran aina käy näin!

viimein ryhdyin toimiin ja leikkasin sen pöntön helvettiin joka rämisi niin perkeleesti. sitten rupesin vetämään etuputkessa kiinni ollutta väliputken jämää irti ja eikös se ruosteinen etuputki katkennut just siitä vaihdelaatikon pannan kohalta! kaiken lisäksi se putki joka olisi korvannut sen pöntön ei ollutkaan oikean kokoista. eli huomenna alkaa autoliikkeiden metalliromulaarien kierto focuksen kotterolla jossa ei ole edes talvirenkaita kautta profeetan parran!
lopuksi vielä... hitsi hitsi hitsi hitsi!

... ai perhana että helpotti
sainpahan mitä tilasin... ei paljon vapaammin virtaavaa putkea ole olemassa, ei voi vaan ajaa kun on niin woihan wanha wihtahousu kova sävel.
Lähetetty: 4.11.2004 16:09
Kirjoittaja NesteHukka
LamaAjanElvis kirjoitti:kautta profeetan parran aina käy näin!

viimein ryhdyin toimiin ja leikkasin sen pöntön helvettiin joka rämisi niin perkeleesti. sitten rupesin vetämään etuputkessa kiinni ollutta väliputken jämää irti ja eikös se ruosteinen etuputki katkennut just siitä vaihdelaatikon pannan kohalta! kaiken lisäksi se putki joka olisi korvannut sen pöntön ei ollutkaan oikean kokoista. eli huomenna alkaa autoliikkeiden metalliromulaarien kierto focuksen kotterolla jossa ei ole edes talvirenkaita kautta profeetan parran!
lopuksi vielä... hitsi hitsi hitsi hitsi!

... ai perhana että helpotti
sainpahan mitä tilasin... ei paljon vapaammin virtaavaa putkea ole olemassa, ei voi vaan ajaa kun on niin woihan wanha wihtahousu kova sävel.
Voi ajaa, se on vaan pokasta kiinni.
Viritetyssä Mirafiorissa katkesi kerran pakoputki 180km/h vauhdissa heti peltipakosarjan jälkeen. Ääni oli niin yllättävä, että hyvä kun ei kuski ajanut mettään. Laitettiin starttikaapelit putken alta ja ovien väliin, ettei putki laahannut maata. Samalla virityksellä itse selvittyäni ajelin sitten jossakin vaiheessa kotio yöaikaan, ja sen verran ilkikurinen ihminen olin, että kylän keskustan läpi ajaessa piti ainakin kerran kiihdyttää ihan täysillä
