Nappiksen ohjausakselin vaihto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ajattelin tuossa uusiessani Hopomobiilin ohjausta (2102) että vaihtaisin myös ohjausakselin sellaiseen, jossa on nivelet. Ajatuksena, että kolaritilanteessa ei ratti keihästä kuskia. Minulla oli käsitys, että nappiksessa jossain vaiheessa tämä akseli muuttu nivelettömästä nivelelliseksi. Hetken nettiä selatessani totesin, että kaikialla nappikseen esitellään vain niveletöntä akselia. Onko käsitykseni siitä että nappiksessa olisi joskus ollut nivelellistä akselia siis väärä. Kantissahan tämän on aina vakiona. Valistakaa tyhmää, tattis.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Eiköhän se vaadi myös simpukan vaihdon.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kantin simpukka sopii nappikseen bolt on? Onko kantin ohjauspaketti sitten pitempi kuin nappiksessa?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2039
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Minä tein tuon vaihdon minun Combiin. Hommaa jostain vähänajetusta kanttilampusta ohjaussimpukka rattiakselin kanssa niin on bolt on.
Simpukat on erilaiset, koska toisessa lähtee pätkä rattiakselia jo heti simpukasta.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Loistavaa - kiitos vastauksesta!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2039
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Olikohan vielä niin, että jos oikeasti turvallisen haluaa niin alkujaan taittuvamallissa se virtalukkomöhkäle on jollain sokantapaisilla kiinni jotka pettää kolarissa. Minä combiin laitoin vain läpipultilla kiinni.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ei ollu tämä homma ihan bolt on, mutta nyt on tehty ja hyvä tuli. Vaihdoin siis samaan syssyyn kaikki ohjauksen osat. Pakko oikein kirjoittaa kaikista kommelluksista tulevia sukupolvia varten, että osaavat sitten välttää suuremmat sudenkuopat.

Ensinmmäinen juttu oli, että käytännössä pitkän keskitangon pois saamiseksi pitää ottaa pakoputki pois, koska todellisuus on sitä, että nivelet on niin kovassa jumissa simpukoissa, että jos mutterit saa auki, niin ne ei tuu kirveelläkään pois pesistä. Itse ratkaisin tämän kylmästä rälläköimällä tangon poikki... Purkaminen auton alta muuten sujuu melko lailla bolt on.

Kabiinista pitää irroittaa mittaristo, jotta monitoimiviiksen saa pois. Seuraava ongelma on ns. turvapultit jotka pitää paikaalaan kokonaisuutta, jossa on kiinni virtalukko. ne lähti minun tapauksessa irti lukkopihdellä ja CRCllä. Mutta tässä vaiheessa tuli tapeltua melko lailla turhaan kun ajattelin ensin asentaa nivelletyn akselin nappiksen virtalukkomysteeriön kanssa. Yhden ikipultin rälläköin pois ja hitsasin kiinni, pyöristin pulti kulmia vain todetakseni, että uusi akseli on liian pieni nappiksen rattipuslaan. Ongelmana oli myös alemman nivelen osuminen jarrupolkimeen. Tämä kuitenkin ratkesi simpukkaa kääntämällä.

Otinpa sitten pois nappiksen virtalukkorungon ja lukkopultteja lukuunottamatta se irtosi kivasti. Uusi paikalleen ja kaikki kasaan ja seuraavaksi saan todeta, että minulla ei olekaan mitään puslia koko härveliin ja akseli hudlaa niinkuin se kuuluisa marja ulkosynnyttimessä. Soitto manselle > ei saa, soitto paikalliseen varaosaan > ei ole ikinä saanut, soitto romikselle > ei vastaa ja lopulta soitto Pressalle ja sieltä löytyy koko vanha akseli. Ei muutakun taas virtalukkorunko pois ja pressan rattiakselia pienimään. Jonkun verran piti askaroida tämän kanssa, mutta sain kaikki irti kuten olin ajattelut. Puslat olivatkin ns. neulalaakerit. Putsasin ja laitoin niihin uudet vaseliinit ja pökkäsin paikalleen. Ja taas ratti kasaan ja kaikki pelaa hienosti.

Sitten virtalukkoa paikalleen. Vähän piti viilata ruuvin reikä, joilla lukko tulee kiinni, jotta sain sen paikalleen. Mutta mitäs, rattilukko ei pelaa... Noin kymmenen kertaa piti ottaa lukko pois ja viilailla kieltä, että sain sen pelaamaan. Suuren maan osissa on kai suuret toleranssit. Seuraavaksi pyysin kaverin paikalle, että saamme säädettyä aurauksen kohdilleen. Tämä tuli tehtyä normaaliin tapaan ja kaikki tuntui olevan hyvin.

Seuraavaksi koeajo ja huomasin, että etypyörä klonksuu paikallaan ja muistin, että se onkin kiinni vain kahdella pultilla, kun renkaita on pitänyt ottaa pois useampaan kertaan. Kirrasin pultit ja ajoin kotiin noin 300m matkan.

Tämän 300metrin ajon aikana huomasin, että rattiakseli hudlasi taas kuten se kuuluisa jne. Huomasin, että akseliputkeen olisi pitänyt lyödä kyhmyt, jotta laakerit pysyy paikoillaan. Eli taas kaikki kabiinin puolelta irti, jotta sain lyötyä neulalaakerit paikalleen ja kuhmut putkeen. Ja taas koeajolle.

Nyt tuntui ratti tukevalta, mutta taas klonksui pyörä. Aloin ihmetellä, että mitäs mitäs ja selvisi, että minulla on menneet etu ja takapyörien pultit sekaisin. Eteen tulee pidettämät kuin taakse niillä vanteilla, jotka Hopossa on. Tällä kertaa ei kiiraaminen auttanut, vaan navaasta meni kaksi kierrettä... Tässä vaiheessa V-käyrä oli jo aika korkealla, mutta lopulta laturi leikkasi kun huomasin, että kännykkä on kadonnut. Lopulta se löytyi kojetaulun sisältä, kun olin käyttänyt työvalona. Ei muutakun kojetaulu auki ja känny pois.

Viimeisenä vastoinkäymisenä, kun tänään menin vaihtamaan pyörännapaa, meni pajalta sähköt poikki ja jatkoin sitten noin kaksi tuntia kännykkä taskulamppuna, kun pihallekaan ei voinut mennä tekemään hommia, kun vettä tuli niin Esterin perseestä.

Mutta tämä olisi siis bolt on homma ja vielä tiedoksi, ratissa yksi boori vastaa raidetangon säädöissä, noin 1/8 kierroksen säätöä. Ajatus oli että tämän tekee kahdessa illassa noin 6h:n työlllä. Lopulta pajalla piti käydä ma, ti, ke, to, pe, la ja su. Ja ottaen huomioon, että pajalle on matkaa 100km suuntaansa, niin aika kova remontti oli. Onneksi pe-su välin sain majoittua Laihialla. Mutta 500km tämän takia tuli kuitenkin ajettua. Firma kiittää ja kuittaa, aamen.

EDIT: Rattiakselin muovit vaativat myös raatelua että sopivat paikalleen. Molempien puoliskojen Rattiakselin että sopivat vähän pois ja alaosan takaosan keskimuovista vähän pois että johdot ei oo solmussa akselin kanssa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

THI-900 kirjoitti:minulla ei olekaan mitään puslia koko härveliin ja akseli hudlaa niinkuin se kuuluisa marja ulkosynnyttimessä. Soitto manselle > ei saa, soitto paikalliseen varaosaan > ei ole ikinä saanut, soitto romikselle > ei vastaa ja lopulta soitto Pressalle ja sieltä löytyy koko vanha akseli. Ei muutakun taas virtalukkorunko pois ja pressan rattiakselia pienimään.
taas klonksui pyörä... navaasta meni kaksi kierrettä.
Ethän pahoinpidellyt palautettavia osia?? Olikohan jotain noitumista kun esittelin sinulle noita ehjäkierteisiä napoja, mitä oli varastossa jo valmiiksi irrallaan...
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Pressan akselin pienistäminen onnistui tällä kertaa ilman väkivaltaa eli kaikki osat jäivät ehjäksi. Jopa umpirautainen rattiakseli... 8)
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2039
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Minulla on combissa huono ohjaus. Kaikki muut on uutta paitsi ohjaussimpukka+rattiakseli on vähän ajetusta kanttilampusta. Pyörätkin on suunnattu.
Ohjaus on kyllä kevyt ja palauttaakin jotenkuten mutta tuntuma on huono.
Vaihdosta on jo aikaa niin ei muista miten on saattanut sählätä. Onko ohjaussimpukassa jotain merkkiä mistä näkee milloin se on keskikohdassa, laitoin sen vaan entisen paikalle enkä muista menikö ratti samaan asentoon kuin ennen remonttia. Pyöränsuuntauksessa jos ne katsoo ratin suoraan niin simpukkahan voi olla ihan pielessä.
No jos merkkejä ei ole niin pystyykö oikean asennon haarukoimaan kun katsoo missä asennoissa ne rattiakselin nivelien kiinnityspultit toimivassa autossa on?

Kulma mitä sen ohjausvarren pitää kääntyä kumpaankin suuntaan on 30astetta. Nyt vaan kun saisi mitattua sen jollain.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2039
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kävin tutkimassa ja purkamassa. Avasin rattiakselin nivelen liitoksen niin ainakaan siinä simpukalta tulevassa akselin päässä ei ole mitään merkkiä. Eikä se toisesta Ladasta mallin katsominenkaan auta, kun tässäkin on poorit, eikä mennyt niinkuin muistelin, että saa paikalleen vain yhteen asentoon.
Vai tutkinko merkkejä oikeasta paikasta, ja millaiset merkit on? Tätä kun katsoo niin en tutkinut. Mutta näkeekö tuonne jos simpukka on autossa paikallaan?
Kuva
Merkit C ja B.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2039
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nappiksen ohjausakselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

THI-900:lta saaduin ohjein sitten irroitin raidetangot ohjaussimpukasta ja sitten vaan etsin keskiasennon milloin ratti pyörii molempiin suuntiin yhtä monta kierrosta.
Helppoa.
Hieman säädin pyöränkulmia, että ratin sai suoraan, siinä nyt sitten tuli vähän kämmättyä, että ei ihan tarkkaan tullut katsottua, pyöritinkö kummaltakin puolelta samanverran. Pitää nyt vaan muistaa tarkkailla, että lähteekö syömään renkaita epätasaisesti.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin