Sivu 1/1
Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?
Lähetetty: 21.3.2015 9:32
Kirjoittaja LadaJanne
Eli itsellä ei noista nivoista ole suurempaa kokemusta,niin kysytääs täältä..
Eli kaverini osti itselleen metsäautoksi nivan,vuosimallia -89/90.
Ihmettelin kun polttoainepuolelle on laitettu bensanpaineen säädin..
Auto kyllä käy nätisti,mutta kulutus on kova. Säädin jo kaasarin seokset kohdilleen ja toimii kyllä ajossa ok,vähän kiihdytyspumppu nykäisee.Käyttäjän mukaan kulutus on n.13l/50km
On toki vaihdettu hieman isommat pyörät,mut silti..normaalia työmatka ajoa.
Sähköosat on kunnossa,lähtee laakista käyntiin.
Eli olisiko heivattava tuo säädin mäkeen ja kaasarin läpikäynti?
Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?
Lähetetty: 21.3.2015 9:41
Kirjoittaja pressa
Minkälainen bensapumppu on? Jos laitettu sähköpumppu jossa liian kova paine niin tarvitsee säätimen, jos taas alkuperäinen pumppu lohkon kyljessä niin säädin on tarpeeton. Kaasutin kannattaa tarkistaa ettei neulaventtiili vuoda ja muutenkin ettei ole bensapinta liian korkealla. Käykö muuten normaalisti? ettei syttypuolella ole häriötä jota sitten taas korkeammalla tyhjäkäynnillä "peitetään".
Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?
Lähetetty: 21.3.2015 13:56
Kirjoittaja jta
Ja tuohon nykäsyyn niin jos kiihdytyspumppu on muutoin kunnossa niin vaihda hieman isompi tk.suutin.
Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?
Lähetetty: 22.3.2015 11:18
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Jos renkaan kehä kasvaa 20%, kuljettu matka on 20% pidempi ja polttoaineen kulutus todellisuudessa 20% pienempi. Tämäkin otettava huomioon kulutusta laskettaessa.
Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?
Lähetetty: 22.3.2015 19:27
Kirjoittaja LadaJanne
Eli ihan normaali vakio pumppu,ja epäilen kyllä että melko turha laite tuo säädettävä paineensäädin. Sinällään jännä että käy erittäin nätisti ja toimii ajossakin hyvin,luulen että seosruuvi pääsee myös pyörimään itsestään kun kerran säädin jo seokset ja kulutus hieman pieneni,nyt valitteli kaveri et vie vaan reilusti ainetta..
Ei sitä sen tarkemmín ole mitattu kulutusta mutta ilmeisesti tankkaa aina samalla summalla ja ajaa kun polttoainevalo alkaa palamaan,tankille ja katsoo kilsat. Eiks tuo nyt johonkin 12-14l/100km luokkaan pitäisi mennä kaupunkiajossa ja vähän isommillakin pyörillä..?
Kaasari on tarkoitus käydä läpi kun saa kaveri nivansa talliin niin käyn sit katselee..
Siinä on sen mallin kaasutin missä ei ole alipainesäätöä ja ilmeisesti kurkut aukeaa mekaanisesti yhtä aikaa. olisko vaihdettu jossain vaiheessa? eiks tuon ikäisessä jo ole "kaikki herkut" kaasarissa..
En viitsi rueta tässä vaiheessa suuttimia vielä vaihtamaan kun mielestäni kannattaa käydä kaikki perusasiat läpi,tulpat,sytytys ennakot,kaasarin putsaus jne.
Mainitsin kaverille että nämä ladan moottorit saa oikeasti yllättävän paljon kuluttamaan ihan väärillä säädöillä,vaikka toimisikin ajossa.
Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?
Lähetetty: 30.7.2015 14:50
Kirjoittaja Ladaritari
LadaJanne kirjoitti:Siinä on sen mallin kaasutin missä ei ole alipainesäätöä ja ilmeisesti kurkut aukeaa mekaanisesti yhtä aikaa. olisko vaihdettu jossain vaiheessa? eiks tuon ikäisessä jo ole "kaikki herkut" kaasarissa..
Onko nivoissa muka ollut sellaista kaasutinta että molemmat kurkut aukeaa yhtä aikaa ja mekaanisesti?

Ettei vaan olisi joku weber tai joku muu vastaava pellin alla? Vai onko kaasari alkuperäinen ja sitä kaasuttimen kaasuvivustoa muokattu jotenkin millä on saavutettu molempien läppien aukeaminen yhtä aikaa?