Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
LadaJanne

Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Eli itsellä ei noista nivoista ole suurempaa kokemusta,niin kysytääs täältä..
Eli kaverini osti itselleen metsäautoksi nivan,vuosimallia -89/90.

Ihmettelin kun polttoainepuolelle on laitettu bensanpaineen säädin..
Auto kyllä käy nätisti,mutta kulutus on kova. Säädin jo kaasarin seokset kohdilleen ja toimii kyllä ajossa ok,vähän kiihdytyspumppu nykäisee.Käyttäjän mukaan kulutus on n.13l/50km :shock:

On toki vaihdettu hieman isommat pyörät,mut silti..normaalia työmatka ajoa.
Sähköosat on kunnossa,lähtee laakista käyntiin.

Eli olisiko heivattava tuo säädin mäkeen ja kaasarin läpikäynti?
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Minkälainen bensapumppu on? Jos laitettu sähköpumppu jossa liian kova paine niin tarvitsee säätimen, jos taas alkuperäinen pumppu lohkon kyljessä niin säädin on tarpeeton. Kaasutin kannattaa tarkistaa ettei neulaventtiili vuoda ja muutenkin ettei ole bensapinta liian korkealla. Käykö muuten normaalisti? ettei syttypuolella ole häriötä jota sitten taas korkeammalla tyhjäkäynnillä "peitetään".
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja tuohon nykäsyyn niin jos kiihdytyspumppu on muutoin kunnossa niin vaihda hieman isompi tk.suutin.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Jos renkaan kehä kasvaa 20%, kuljettu matka on 20% pidempi ja polttoaineen kulutus todellisuudessa 20% pienempi. Tämäkin otettava huomioon kulutusta laskettaessa.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
LadaJanne

Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Eli ihan normaali vakio pumppu,ja epäilen kyllä että melko turha laite tuo säädettävä paineensäädin. Sinällään jännä että käy erittäin nätisti ja toimii ajossakin hyvin,luulen että seosruuvi pääsee myös pyörimään itsestään kun kerran säädin jo seokset ja kulutus hieman pieneni,nyt valitteli kaveri et vie vaan reilusti ainetta..

Ei sitä sen tarkemmín ole mitattu kulutusta mutta ilmeisesti tankkaa aina samalla summalla ja ajaa kun polttoainevalo alkaa palamaan,tankille ja katsoo kilsat. Eiks tuo nyt johonkin 12-14l/100km luokkaan pitäisi mennä kaupunkiajossa ja vähän isommillakin pyörillä..?

Kaasari on tarkoitus käydä läpi kun saa kaveri nivansa talliin niin käyn sit katselee..
Siinä on sen mallin kaasutin missä ei ole alipainesäätöä ja ilmeisesti kurkut aukeaa mekaanisesti yhtä aikaa. olisko vaihdettu jossain vaiheessa? eiks tuon ikäisessä jo ole "kaikki herkut" kaasarissa..

En viitsi rueta tässä vaiheessa suuttimia vielä vaihtamaan kun mielestäni kannattaa käydä kaikki perusasiat läpi,tulpat,sytytys ennakot,kaasarin putsaus jne.

Mainitsin kaverille että nämä ladan moottorit saa oikeasti yllättävän paljon kuluttamaan ihan väärillä säädöillä,vaikka toimisikin ajossa.
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 544
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Niva ja polttoaineenpaineen säädin,miksi?

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

LadaJanne kirjoitti:Siinä on sen mallin kaasutin missä ei ole alipainesäätöä ja ilmeisesti kurkut aukeaa mekaanisesti yhtä aikaa. olisko vaihdettu jossain vaiheessa? eiks tuon ikäisessä jo ole "kaikki herkut" kaasarissa..
Onko nivoissa muka ollut sellaista kaasutinta että molemmat kurkut aukeaa yhtä aikaa ja mekaanisesti? :shock: Ettei vaan olisi joku weber tai joku muu vastaava pellin alla? Vai onko kaasari alkuperäinen ja sitä kaasuttimen kaasuvivustoa muokattu jotenkin millä on saavutettu molempien läppien aukeaminen yhtä aikaa?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Vastaa Viestiin