VAZ-21093 - 1999 - Eurosamara - työajossa ollut harraste
Lähetetty: 21.3.2015 8:00
Tällä autolla on oma topicinsa kokemusten arkistossa, mutta aloitetaanpa sitten uutta tarinaa tänne. Uudenkaupungin autotehtaalla valmistuneita Talboteja harrastaneena aloin kiinnostua Eurosamarasta 2011 keväällä, ja syksyllä tulikin sitten löydettyä huippukunnossa oleva yksilö Nastolasta: oli virheetön niin sisustan kuin maalipintansakin osalta, mittarissa oli muistaakseni 13000 km paikkeilla, myyjä oli sitä mieltä, että matkamittari olisi kerran mennyt ympäri ja toinen satatuhatta menossa. Huolto- ja ohjekirjaa hänellä ei autoon ollut. Myyjä oli ammattikuljettaja, jolla oli tapana vaihdella kakkosautoa usein, osti vain huippukuntoisia autoja tähänkin tehtävään. Avaimenperästä päätellen Eurosamara oli kiertänyt myös foorumilla puheena olleen Kuusaan Käyttöauton kanssa, myyjä oli teettänyt autoasentajakaverillaan venttiilien säädön (samalla venttiilikopan tiiviste vaihdettu) ja vaihteistoöljyn sekä jakopäänhihnan vaihdon. Auton hintapyynti oli muistaakseni 1100 euroa, eikä tuossa oikein tinkivaraa ollutkaan, mukaan tulivat vielä ihkauudet talvirenkaat (osoittautuivat sitten testihäviäjä-Daytoneiksi, jotka aikanaan myin pois mikko853:lle, kun en itse kestänyt niiden huonoja ominaisuuksia).
Ennen tämän koeajoa en ollut Ladaa koskaan ajanut, kyydissä olin kyllä ollut vanhemmassa Samarassa ja takavetoisissakin versioissa. Vaihdekeppi tuntui todella lyhyeltä ja itse vaihteet jäykiltä, voimansiirrosta kuului myös hieman ujeltavaa ääntä. Muuten auto tuntui hyvin toimivalta ja kaupat lyötiin lukkoon. Muistaakseni lähes välittömästi rekisteröidyin tänne Ladaboardille ja aloin kirjoitella kokemuksia. Pressa nosti heti esiin, ettei voimansiirron ujellus ole normaalia - sittemmin olen oppinut, että KYLLÄ ON - nimittäin sama ominaisuus on ollut kaikissa etuvetoisissa Ladoissani, myös vain ostettaessa 6000 km ajetussa 112:ssa. Myös autolehtien testeissä on mainittu voimansiirron kuuluminen ohjaamoon, ehkä äänieristyksessä on sitten hieman parantamisen varaa.
Eurosamara palveli minua uskollisesti työmatka-ajossa, talvella lämmityslaite osoittautui hieman tehottomaksi, mutta kyllä sillä pärjäsi. Asensin radion ja kiinalaisen kaukosäätöisen keskuslukituksen. Lisäksi heti oston jälkeen saamieni suositusten perusteella uusin tulpat ja niiden johdot. Aika pian oston jälkeen CE-valo välillä syttyi ja ilmoitti kaasuläpän asentotunnistimen vikaa, vaihdoin ko. osan. Vikakoodeista ei kuitenkaan täysin ole eroon päästy, eli alipainevuodosta muistaa edelleen auto muistuttaa: letkut on tutkittu ja imu- ja pakosarjan yhdistelmätiiviste vaihdettu. Katsastuksista on pompannut päästöistä pari kertaa: ensimmäisellä kerralla autoi jäähdytysnesteen lisääminen (vein auton entiselle Lada-korjaamolle, joka nykyään on erikoistunut Fordiin, ja siellä saivat tällä tempulla hyvät päästöarvot), toisella kertaa autolle ei tehty muuta kuin käytettiin moottori todella kuumaksi (tätä ennen oli kanssa pompannut siis konttorin mittauksessa). Foorumilta lukemani perusteella uusin lambdan ja kolmennalle kerralla, kun autoa käytin katsastuksessa, niin tuli erinomaiset päästöt - lambdassa siis lienee ollut vikaa - tosin nyt en ottanut päästötodistusta konttorilla, vaan korjaamolla etukäteen.
Eurosamara on yhä enemmän jäänyt vara-autoksi, kun muita menopelejä on ollut työmatkalla. Maalipinta ja sisusta ovat edelleen pysyneet siisteinä, paitsi omasta tyhmyydestäni johtuen sain konepeltiin yhden kohouman, josta maali on lohjennut (liian korkea akku ja ei-alkuperäinen miinuskenkä (ONNEKSI EI PLUS!) eiheuttivat akunkängän osumisen konepeltiin suljettaessa). Kiinalainen keskuslukitus ei enää toimi. Lidlin handsfree-laite oikosulki tupakansytyttimen ja sulatti johtoja ennen sulakkeen palamista viime keväänä. Tuon jälkeen auto on seissyit pois ajosta, kun en ole jaksanut/ehtinyt alkaa vaurioita korjaamaan. Akun laitoin eilen lataukseen, kun on seisonnan aikana päässyt melkein tyhjäksi. Katsastettava olisi huhtikuun puolessa välissä, joten on tarkoitus ottaa taas pian ajoon, jotta paikat vetristyvät ennen katsastusta.
Ennen tämän koeajoa en ollut Ladaa koskaan ajanut, kyydissä olin kyllä ollut vanhemmassa Samarassa ja takavetoisissakin versioissa. Vaihdekeppi tuntui todella lyhyeltä ja itse vaihteet jäykiltä, voimansiirrosta kuului myös hieman ujeltavaa ääntä. Muuten auto tuntui hyvin toimivalta ja kaupat lyötiin lukkoon. Muistaakseni lähes välittömästi rekisteröidyin tänne Ladaboardille ja aloin kirjoitella kokemuksia. Pressa nosti heti esiin, ettei voimansiirron ujellus ole normaalia - sittemmin olen oppinut, että KYLLÄ ON - nimittäin sama ominaisuus on ollut kaikissa etuvetoisissa Ladoissani, myös vain ostettaessa 6000 km ajetussa 112:ssa. Myös autolehtien testeissä on mainittu voimansiirron kuuluminen ohjaamoon, ehkä äänieristyksessä on sitten hieman parantamisen varaa.
Eurosamara palveli minua uskollisesti työmatka-ajossa, talvella lämmityslaite osoittautui hieman tehottomaksi, mutta kyllä sillä pärjäsi. Asensin radion ja kiinalaisen kaukosäätöisen keskuslukituksen. Lisäksi heti oston jälkeen saamieni suositusten perusteella uusin tulpat ja niiden johdot. Aika pian oston jälkeen CE-valo välillä syttyi ja ilmoitti kaasuläpän asentotunnistimen vikaa, vaihdoin ko. osan. Vikakoodeista ei kuitenkaan täysin ole eroon päästy, eli alipainevuodosta muistaa edelleen auto muistuttaa: letkut on tutkittu ja imu- ja pakosarjan yhdistelmätiiviste vaihdettu. Katsastuksista on pompannut päästöistä pari kertaa: ensimmäisellä kerralla autoi jäähdytysnesteen lisääminen (vein auton entiselle Lada-korjaamolle, joka nykyään on erikoistunut Fordiin, ja siellä saivat tällä tempulla hyvät päästöarvot), toisella kertaa autolle ei tehty muuta kuin käytettiin moottori todella kuumaksi (tätä ennen oli kanssa pompannut siis konttorin mittauksessa). Foorumilta lukemani perusteella uusin lambdan ja kolmennalle kerralla, kun autoa käytin katsastuksessa, niin tuli erinomaiset päästöt - lambdassa siis lienee ollut vikaa - tosin nyt en ottanut päästötodistusta konttorilla, vaan korjaamolla etukäteen.
Eurosamara on yhä enemmän jäänyt vara-autoksi, kun muita menopelejä on ollut työmatkalla. Maalipinta ja sisusta ovat edelleen pysyneet siisteinä, paitsi omasta tyhmyydestäni johtuen sain konepeltiin yhden kohouman, josta maali on lohjennut (liian korkea akku ja ei-alkuperäinen miinuskenkä (ONNEKSI EI PLUS!) eiheuttivat akunkängän osumisen konepeltiin suljettaessa). Kiinalainen keskuslukitus ei enää toimi. Lidlin handsfree-laite oikosulki tupakansytyttimen ja sulatti johtoja ennen sulakkeen palamista viime keväänä. Tuon jälkeen auto on seissyit pois ajosta, kun en ole jaksanut/ehtinyt alkaa vaurioita korjaamaan. Akun laitoin eilen lataukseen, kun on seisonnan aikana päässyt melkein tyhjäksi. Katsastettava olisi huhtikuun puolessa välissä, joten on tarkoitus ottaa taas pian ajoon, jotta paikat vetristyvät ennen katsastusta.