Sivu 1/3

Mittariston valojen onkelmia (nykyään)

Lähetetty: 26.10.2004 16:51
Kirjoittaja dJONY
Elikkäs missä voisi olla oikonen?

Kun oikean puolen valojen, siis lähivalon & parkin sulakkeet palaa...
Ne paloivat viimeksi pari viikkoa sitten... Eikä jaksaisi umpimähkään lähtä vikaa ettimään, tai vaihtaa joka toinen viikko sulaketta... :cry:

Ja kun mittarien taustavalot ovat niitten takana, on kiva ajella kouluun aamulla, kun ei tiiä nopeudesta ku sunnilleen jotaan.... :cry:

Lähetetty: 27.10.2004 17:38
Kirjoittaja dJONY
Elikkäs ei taida olla mikään tyyppi vika?

Lähetetty: 27.10.2004 20:54
Kirjoittaja Lada ukko
Kannattaa tarkistaa ensin sulakerasia ettei siellä vaan ole mitään irrallista metallinpalaa(esim. palaneesta sulakkeesta irronnutta metallinpalasta )joka oikosulkee liikkuessaan vierekkäiset sulakkeet sillä seurauksella että toinen palaa.
Tietysti myös virtajohtimien eristys kannattaa tarkistaa ettei vaan ota maihin...
Tollanen ajoittainen vika on aina haastava ja mielenkiintoinen selvitettävä :shock:
Kyllä se vikapaikka sieltä löytyy kun vaan jaksat tutkia ja pähkäillä :D
Kertonet muillekin missä vika oli jahka paikallistat.

Lähetetty: 27.10.2004 23:02
Kirjoittaja matolaatikko
mul palo sulakkeita ku auton sisävalojen piuha maadotti ittensä runkoon..

Lähetetty: 27.10.2004 23:46
Kirjoittaja samarai
Samarassa ainakin on aika yleistä takavaloissa olevan piirilevyn (vihreä muovinpala) oikoset. Se kannattaa kyllä tarkastaa, jos takavaloihin liittyvä sulake poksahtelee tiheästi.

Lähetetty: 28.10.2004 14:58
Kirjoittaja ,_,/ukka
Jos siinä on vetokoukku niin tsekkaa nyt ainakin että sen piuhat ja liitokset on kunnossa ja ettei oo pistoke täynnä muraa/vettä.

,_,/ukka

Lähetetty: 28.10.2004 19:50
Kirjoittaja dJONY
Sulakerasiassa ei mitään ihmeellistä löytynyt.

Vasemman puoleinen takavalo on nähtävästi palanut...

Vetokoukkua en oo viel kerenny asentaa paikoilleen...

Vikaa etsin yhä... :cry:

Lähetetty: 29.11.2004 17:04
Kirjoittaja dJONY
Mitään vikaa ei ole tullut löydettyä. Perjantaina laitoin uudet sulaakkeet, ja vielä pelittää ihan hyvin... (ainakin toistaiseksi)

Eli olikohan kysessä joku ihan ihmeellinen vika joka joskus tulevaisuudessa tulee taas esille :(

Lähetetty: 29.11.2004 17:32
Kirjoittaja Jaska HKI
Kun laittaa hauenleuoilla varustetun merkkilampun palaneen sulakkeen tilalle,niin merkkilamppu palaa niin kauan kun piuha vetää maihin.Kun merkkilamppu sammuu on vika paikallistettu :D :D .
Homma menee näin:Sulakkeelle tuleva jännite syöttää lampun toista napaa.Toinen napa maadoittuu vikakohteeseen,jota etsitään.Kun merkkilamppu sammuu on vikakohta irtautunut korista ja vika on paikallistettu.

Lähetetty: 29.11.2004 19:54
Kirjoittaja dJONY
Jaska HKI kirjoitti:Kun laittaa hauenleuoilla varustetun merkkilampun palaneen sulakkeen tilalle,niin merkkilamppu palaa niin kauan kun piuha vetää maihin.Kun merkkilamppu sammuu on vika paikallistettu :D :D .
Homma menee näin:Sulakkeelle tuleva jännite syöttää lampun toista napaa.Toinen napa maadoittuu vikakohteeseen,jota etsitään.Kun merkkilamppu sammuu on vikakohta irtautunut korista ja vika on paikallistettu.
Tuota täytyypi kokeilla sitten kun sulake seuraavankerran palaa... Mutta onhan tuossa muitakin vaihtoehtoja, kuin tuo lamppu... Kun itellä on "vain" yleismittari millä voin mittaukset sun muut tutkimukset tehdä... Ja sillä on pärjättävä...

Lähetetty: 29.11.2004 20:10
Kirjoittaja Mosse-Aksu
On muutenkin pätevä vehje se hauenleukalamppu (jos nyt ymmärsin oikein, eli kysymys on hauenleukaisella johdolla varustetusta sähkömeisselistä). Lisälaitteita asentaessa voi etsiä liittimien napoja, mihin tulee virta jatkuvasti, mihin taas avain käännettynä. Ryhmäkoskettimia voi tutkia, minkä laitteen johto tulee mihinkin. Sytytyksen voi säätää sen avulla aluksi melko tarkasti ja sitten parannella strotoskoopilla. Jos maadoituskohdan löytäminen on vaikeaa, voi johdonpätkistä rakennella maadoitusjohtoja. Mulla on sellaiset varustettuna lattaliittimellä (uros ja naaras) sekä sellaisella, jonka voi kiinnittää ruuvilla koriin.

Lähetetty: 30.11.2004 6:12
Kirjoittaja R-J
dJONY kirjoitti:Mitään vikaa ei ole tullut löydettyä. Perjantaina laitoin uudet sulaakkeet, ja vielä pelittää ihan hyvin... (ainakin toistaiseksi)

Eli olikohan kysessä joku ihan ihmeellinen vika joka joskus tulevaisuudessa tulee taas esille :(
Kyllä autokeiju korjaa.

Lähetetty: 16.12.2004 15:24
Kirjoittaja dJONY
PRKL!!! Elin kun sammutin valot, niin valot jäi palamaan.... Siis valojenkytkin sammutettu... Laiton valot pääle kytkimestä, ei tapahtunut mitään. Sammutin katkaisijasta, parkit jäi pääle. Laitoin parkit päälle, valot sammoivat... Sammutin valot ja Valot sammuivat... :shock:

No ajattelin et kytkimessähän se vika on, no vaihdoin kytkimen, ja PRKL sulakket paloi!!! VOI V*TTU!!!

No onhan noi parkit ollu kirkkaammat ku mitä pitäs, eli se on vuotanut jotenkin virtaa valoille... Eli ei muuta ku vaihtamaan valojen johdot ja sulake rassia... :cry:

Lähetetty: 18.12.2004 2:25
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Mulla on kerran palanut ajovalojen liitin niin, että muovia oli hyvin vähän jäljellä.

Lähetetty: 18.12.2004 19:19
Kirjoittaja dJONY
Nyt on herännyt sellainen epäily, että jossain liittimessä tai jossain olisi vettä, koska pakkasilla ei ongelmaa ollut, nyt kun ilmat sitten on lämmenneet, niin vesi on sulanut, ja aiheuttanut oikoisen... :(

Täytyypi huomenna, tai ylihuomenna, tai... kattoa noita liittimiä vähän tatkemmin, ja vaihtaa johdot...

Onkos muuten konehuoneen sähköt samat 2107 (1300s:ssä ja 1600sl):ssä? Jos vaihtais koko konehuoneen sähköt, niin eiköhän se ongela siitä sitten poistuisi???