Pistetään tännekin muutama sana ja kokemus uusimmasta menopelistäni, eli Toyota Avensis sedan vm. 2013. Autossa on siis 16v bensiinimoottori jossa on jakoketju. Ahdinta ei tässä ole.

Äkkiseltään kun tuota moottorin kuvaa kun katsoo, voisi erehtyä luulemaan satakympin moottoritilaksi. Vähän samanlainen tuulilasi ja tuulilasin edusta autossa on.
Auto on mitoiltaan iso ja korkeuttakin löytyy kun verrataan vaikka Audi A4 malliin. Tavaratila on kooltaan iso. Auto oli ostaessani sisään ajettu, mutta vastannee kai täysin uutta autoa. Auto on "karvahattu" malli varustetasoltaan Life.
Nykyaikaisimmat varusteet autossa ovat mm. automaattinen sähköinen käsijarru jota voi käyttää mäkilähtö avustimena. Ilmeisesti vanhemmissa vuosimalleissa käsijarrusta puuttui tuo automaattisuus. Lämmitettävä tuulilasi, rengaspaineen tunnistimet ja seitsemän turvatyynyä kuuluvat varusteisiin.
Itse olen tyytyväinen ettei autossa ole liikaa hienouksia, sillä käyttämättä ne jäisivät. Onneksi autossa ei ole Stop-start systeemiä, käynnistys hoidetaan onneksi avaimella ja virtalukolla. Ovet saadaan auki tarvittaessa avaimella, jos kauko-ohjaus ei toimisi. Tuulilasin pyyhkimissä ei sadetunnistinta.
Muut varusteet ovat sitten tuiki tavallisia: mm. edessä sähköisesti avautuvat sivulasit ja takana harvinaiset kammet, helmoissa on muovisuojat, kurakaarissa jonkunmoiset lokarit ja vain takana on roiskeläpät mutta vain takarenkainen edessä. Manuaalinen lämmitys-, ja ilmastointilaite. Jarruista puolestaan löytyy ABS, hätäjarrutehostin, luistonestojärjestelmä. Päivävalojärjestelmä, jossa edessä palaa halogeenivalo LED-koristeella. Pykälää korkeammassa varustetasossa on päivävaloissa pelkät isot LED-valot.

Kulutuslukemat asettuvat normaaliajossa sinne 6,5-6,7 luokkaan sekä kesä-, että talvirenkailla, joskin maantiellä pitkillä matkoilla päästään sinne jonnekin 5,5 litran kulutuksen. Kulutusta voidaan pitää siedettävänä kun otetaan huomioon auton koko ja paino.
Ajotuntuma on tehostimen takia vähän tunnoton. Autossa on nykyautojen tapaan valonuoli joka neuvoo vaihtamaan isommalle vaihteelle aina kierroksien noustessa 2000 r/minuutissa. Tällä tavoin säästyy benziiniä. Sisämelultaan todella hiljainen nasta-, ja kesärenkailla. Oikeastaan nastarenkailla rengasmelu on vain karvan verran kuuluvampi kuin kesärenkailla. Ajokäytös on rauhallinen, ja kaasupoljinta painettaessa on siinä sekunnin viive ennen kuin alkaa tapahtumaan mitään. Ajotietokone on siinä polkimen ja moottorin välissä eikä anna ilmeisesti tehdä mitään nopeita, äkkinäisiä liikkeitä jotka voisivat vaikka suistaa auton vaikka ojaan. Eli eipä tämä mikään urheiluauto ole.

Hieman käytettynä Avensiksen saa halvemmalla kuin uuden, vähän pienemmän Toyota Corollan joten hinta -laatu suhde on vähintäänkin kohdallaan. Tämän auton korimalli on ehkä jo vähän vanhahtava. Uuden korimallin pitäisi olla Avensiksesta tulossa Suomeen v. 2016 joskin tuleva korimalli lienee äärimmäisen moderni ja ruma. Jos siis ensimmäiset kuvat uudesta mallista pitävät paikkansa.
Samarasta tähän hypättyä vaatii pitkän totuttelun, kun uusia nappuloita oli paljon ja auto paljon isompi. Hyvin on käynyt ja kukkunut tähän mennessä.