Suurten kysymysten joukkoon vähäisempi, kyseessä malli 110.
Jäähdyttimen nesteen tason varoitin (keltainen merkkivalo) väittää, että nestettä on liian vähän, vaikka sitä on tarpeeksi.
Anturilaitteessa näkyy olevan tasaan kaksi liikkuvaa osa, nimittäin kiekko, ilmeisesti jonkinlainen paino, joka liikkuu noin 5 cm:n matkan ylös-alas-suuntaan, ja sen alapuolella (käyttöasennossa) pieni metallinen sokan tapainen esine, jonka liike ylös-alas on vain 2-3 mm; ilmeisesti em. kiekko painaa sokkaa alas, kun neste on vähentynyt liiaksi. Epäselväksi jää, nostaako jokin sokkaa ylöspäin, kun nestettä on tarpeeksi; en tosin tunne toimintaperiaatetta.
Tässä on nyt epäselvää, mistä vika johtuu. Onko mahdollista, että anturista on irronnut jotakin säiliöön? Siellä ei tosin näy mitään outoa.
Merkkivaloa ei näy, kun käynnistää auton tilanteessa, jolloin pistoke on irrotettu anturista. Jonkin sulakkeen palaminenkaan ei siten tuntuisi luontevalta selitykseltä.
Vika ilmestyi muuten samana päivänä, kun auto oli ollut merkkihuollossa. Onkohan mahdollista, että vika liittyy ko. laitteen käsittelyyn huollossa? Onko siinä jotakin helpohkosti irtoavaa?
jäähdyttimen nesteen tason ilmaisin; 110
jäähdyttimen nesteen tason ilmaisin; 110
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Mulla rupes 111.ni rotestoimaan alhaista nestepintaa pissapojansäiliössä. Siinäkin on akselin ympärillä jonkinlainen rengas, joka toimii uimurina. Akselin sisällä on jonkinlainen magneettikytkin, johon tämä rengas vaikuttaa. Vika oli siinä, että tämä rengas oli jotenkin hapertunut ja nesteeseen jouduttuaan se jonkin ajan kuluttua vettyi ja upposi, aiheuttaen väärän hälytyksen. Mä liimasin muutaman styroksin palan tähän uimurirenkaaseen lisäkohoksi ja hyvin on pelannu sen jälkeen.
miten koho pinnalla?
Kiitos, jone, ollaan vähän samantapaisen ongelman parissa.
En ole tosin voinut todeta, painuuko kyseinen "koho" todella nesteen pinnan alle. Tosin myös kuivaharjoittelussa, ts. laitteen olleessa ulkona säiliöstä, ongelma säilyi.
Mitä kemian tuntijat ja muutkin sanoavat, jos tuota kokeilisi, niin kestäisikö styroksi jäähdytysnesteenkin kemikaalit, vai pitäisikö valita jotakin muuta kellukkeeksi, jonka liimaisi tai ehkä muuten kiinnittäisi kohoon?
En ole tosin voinut todeta, painuuko kyseinen "koho" todella nesteen pinnan alle. Tosin myös kuivaharjoittelussa, ts. laitteen olleessa ulkona säiliöstä, ongelma säilyi.
Mitä kemian tuntijat ja muutkin sanoavat, jos tuota kokeilisi, niin kestäisikö styroksi jäähdytysnesteenkin kemikaalit, vai pitäisikö valita jotakin muuta kellukkeeksi, jonka liimaisi tai ehkä muuten kiinnittäisi kohoon?
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
kekseliäisyyttä
Ratkaisu tuntui löytyvän seuraavasti:
Avasin anturin ja sisällä osoittautui olevan hieman kosteutta, joka lienee mennyt anturin kannen kautta. Kuivasin kosteuden tupolla, suljin anturin ja panin sen paikalleen. Merkkivalo ei moottorin käynnistyttyä enää palanut ja asia tuli kuntoon.
Muuten, kohoista puheen ollen: Ladan venäläiseltä ohjepalstalta neuvotaan, miten jarrunesteen anturin "väsynyt" itsestään uppoava koho saadaan uudelleen pysymään pinnalla. - Se otetaan pois nesteestä, siihen pistellään reikiä ja pannaan se jokikin aikaa bensiiniin, jolloin kohoon imeytynyt neste saadaan irtautumaan.
Sitten kohon annetaan kuivua. Seuraavassa vaiheessa koko korkki sivellään pikaliimalla. Annetaan liiman kuivua ja pannaan anturi paikalleen. Nyt sen pitäisi olla tiiviimpi.
Kuten tuokin esimerkki osoittaa, ladailijan on oltava kekseliäs. Voitteko sitä samaa todeta muiden merkkien omistajista?
Avasin anturin ja sisällä osoittautui olevan hieman kosteutta, joka lienee mennyt anturin kannen kautta. Kuivasin kosteuden tupolla, suljin anturin ja panin sen paikalleen. Merkkivalo ei moottorin käynnistyttyä enää palanut ja asia tuli kuntoon.
Muuten, kohoista puheen ollen: Ladan venäläiseltä ohjepalstalta neuvotaan, miten jarrunesteen anturin "väsynyt" itsestään uppoava koho saadaan uudelleen pysymään pinnalla. - Se otetaan pois nesteestä, siihen pistellään reikiä ja pannaan se jokikin aikaa bensiiniin, jolloin kohoon imeytynyt neste saadaan irtautumaan.
Sitten kohon annetaan kuivua. Seuraavassa vaiheessa koko korkki sivellään pikaliimalla. Annetaan liiman kuivua ja pannaan anturi paikalleen. Nyt sen pitäisi olla tiiviimpi.
Kuten tuokin esimerkki osoittaa, ladailijan on oltava kekseliäs. Voitteko sitä samaa todeta muiden merkkien omistajista?
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
tuli uudelleen
Ilo osoittautui lyhyeksi. Vika ilmestyi uudelleen. Pitänee hankkia uusi anturi.
Eihän tuo nyt koko vehje ole olennaisen tärkeä. Pitää vain muistaa silloin tällöin nostaa kantta ja vilkaista paisuntasäiliötä.
Deltalta saamani kuvan mukaan kyseessä ei ole mikään 110:n tyyppivika.
Eihän tuo nyt koko vehje ole olennaisen tärkeä. Pitää vain muistaa silloin tällöin nostaa kantta ja vilkaista paisuntasäiliötä.
Deltalta saamani kuvan mukaan kyseessä ei ole mikään 110:n tyyppivika.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...