VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tehdäänpä Samaralle uusi viestiketju tänne. Kirjoittelen tähän alkuun mitä on matkan varrella tapahtunut ja loppuun laitan muutaman kuvan



21.10.2013 Ostin tämän samaran. Mittarissa komeili 42 tkm ja mittari ilmeisesti kolmannella kierroksella eli 242 tkm takana. Tämä oli myös ensimmäinen oma auto

Tammikuussa 2014 painelaakeri alkoi pitämään ääntä

1.2.2014 Vaihdoin vaihteistoöljyt

25.2.2014 Huomaan että kuskin puolen takarengas on aivan vinossa

26.2.2014 Tutkin hieman tarkemmin miksi takarengas on vinossa ja paljastuu että taka-akseli on poikki. Loppui sitten ajot tällä autolla vaikka vielä seuraavana päivänä uskalsin mennä töihin tällä ja matkaa oli se 30 km per suunta. Seuraavanan päivänä sitten lähdinkin junalla Kouvolaan ja tulin sieltä -87 vuoden kanttilamppusella takaisin

14.4.2014 Kävin ostamassa Kuopiosta varaosa samaran jossa pakki ei pelaa ja vitonen piti hirveää meteliä. Tästä saikin sitten sen taka-akselin ja hieman muutakin tarpeellista osaa

26.4.2014 Vaihdoin samaran taka-akselin. Kuskinpuolen takajarruputket joutui uusia koska ei niitä saanut kuin rälläkällä auki

27.4.2014 Paikkailtu pohjasta muutama iso reikä

2.5.2014 Pohja maalattu ja massattu

11.5.2014 Takajarruputket vaihdettu uusiin

Jossain toukokuun loppupuolella tuli vaihdettua kytkin, kun se painelaakeri piti todella kovaa ääntä. Painelaakeri oli ilmeisesti leikannut kiinni kun se ei pyörinyt enää ollenkaan

6.6.2014 Ei mennyt katsastuksesta läpi, liian isot päästöt. Korjauskehoitus tuli toisesta takajarruvalosta ja etuiskareista, koska ne vuotivat

10.6.2014 Tuli tutkia tarkemmin miksi päästöt on liian isot ja tuli huomattua että kaasutin tulvii yli. Sain ostettua heti uuden kaasuttimen

28.6.2014 Uusi kaasutin asennettu

1.7.2014 Päästöt käyty mittaamassa ja olivat OK

3.7.2014 Meni katsastuksesta läpi

4.7.2014 Takalasin pissapoika pistetty toimimaan. Tässähän on alunperin ne sähkösolenoidit, mutta joku joskus luopunut niistä ja pistänyt pelkän pumpun suoraan etulasille joten takalasille joutui laittamaan erillisen pumpun

29.7.2014 Polttoaineen paluuletku meni poikki ja bensaa roiskui ympäriinsä, tuli korjattua samana päivänä silleen että ei ruiki enään. Vähän myöhemmin tuli koko letku vaihdettua

12.8.2014 Kesällä ajaessa mittariin tuli 1500 km lisää ja pistin auton takaisin seisontaan odottamaan talvea

29.8.2014 Etuiskari vaihdettu


Samaralla tullut ajettua yhteensä joku vähän päälle 7000 km ja aika kalliiksahan tämä on tullut. On tässä se hyvä puoli että enään ei pitäisi mikään hajota aivan heti ja varaosaakin löytyy ihan kiitettävästi. Varmaan viikon kuluttua otan tämän takaisin ajoon ja pistän takapotkun seisontaan

Kuva
Ensimmäinen kuva joka tuli samarasta napattua


Kuva
Vaihteistoöljyn vaihtoa


Kuva
Rengas vinossa


Kuva
Kuva
Lähes kokonaan poikki, ei tuollaisella ajaa voinut


Kuva
Taka-akselin vaihtoa


Kuva
Uusi kaasutin kiinni


Kuva
Iskarien vaihtoa


Kuva
Kuva
Loppuun muutama kesäinen kuva
Viimeksi muokannut Jarkko_I, 7.4.2015 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tähän tuli öljyt ja öljynsuodatin vaihdettua. Samaten herkistelin vähän takajarruja ja etujarruja. Öljynvaihdon yhteydessä huomasin että repsikan puolen sisemmän vetonivelen kohdilla jokin metallirinkula on aivan irrallaan. Senhän ei pitäisi varmaan liikkua ollenkaan? Yritän varmaan huomenna ottaa kuvaa siitä niin saa paremmin selvää.

Alhaalla näkyy kuva tuosta varaosa samarasta josta on saanut paljon hyvää osaa tähän samaraan ja nappisfarkkuun sai tästä hyvät etujarruputket. Kuopiossa tämä joskus liikkui, mutta laatikkko veteli viimeisiä ja tyhjäkäyntiä ei ollut

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tänään otin samaran käyttöön ja tällä olisi tarkoitus ajaa koko talvi. Menee varmaan taas viikko ennenkuin tällä tottuu ajamaan, takavetoiseen verrattuna ero on kuin yöllä ja päivällä. Töyssytkään ei enää tunnu niin pahalta kun on uudet iskarit kiinni. Pitää vielä pyöränkulmat käydä säädättämässä tässä lähiaikoina

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Vähän joutui jo fiksailemaan. Ajovaloja säädin hieman ylöspäin osoittamaan kun ei oikein pimeällä meinaa kunnolla nähdä. Katsastusmies kesällä sanoi että hieman kannattaa syksyn tullessa säätää ylöspäin.

Toinen rekisterikilven valo oli näköjään palanut vaikka juuri kesällä vaihdoin sen ja en sen jälkeen paljoa kerennyt ajamaan. Oli mennyt sisältä vaaleaksi ja lasi haljennut. Kuvasta tuota halkeamista ei oikein nää kun ei ollut kuin kännykän kamera jolla nappasin kuvan. Osram merkkinen oli tämä ja uusi oli joku ihme halppis merkkinen, eli katotaan nyt kauanko se kestää :lol:

Pitäisi myös tuo pörisevä putki korjata. Pakosarjan ja pakoputken välisestä tiivisteestä vuotaa. Kesällä yritin vaihtaa, mutta luovutin kun ei meinannut avain mahtuo tuonne rakoseen. Pitää katsoa jos joku päivä jaksais yrittää uudestaan

Kuva
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

onko lamppu saanut kosteutta ja räjähtänyt sen takia.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

t tulppu kirjoitti:onko lamppu saanut kosteutta
Vettä saa niskaansa aina kun sataa, mutta ei toi toinen lamppu oo poksahtanut.

Ei taida olemassa yhtään samaraa jossa ei olisi ruostetta tuossa takakontin alaosassa :lol:
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ukin Samarasta en ole vielä sieltä ruostetta löytänyt, tosin en ole etsinytkään ja Yksilamppu on vaihdettu 13 vuoteen. en ainakaan muista.enempiä.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tänään kun oli sopiva hetki ja rupesi muutenkin ketuttamaan kun pakoputki pörisi ihan liikaa. Pakosarjan ja putken välinen tiiviste siis vuoti. Oli myös aikalailla pakko vaihtaa kun kylmällä koneella pakokaasuja tulee enemmän konepellin alta kuin pakoputkesta :lol:

Vuoden verran kerkesi tiiviste olemaan takakontissa. Kesällä yritin vaihtaa, mutta en saanut muttereita millään irti kun olivat niin tiukassa. Tänään olin varautunut pulttipyssyn kanssa, mutta sitä ei tarvittu. Noin kymmenisen kilometriä ajoa ensiksi ja sitten hommiin kun putki on vielä kuuma. Lähtivät sitten helposti irti ihan perus räikän kanssa.

Samarassa on kyllä niin kettumaisessa paikkaa tuo tiiviste kuin vaan voi olla. Yläkautta ei ole mitään mahdollisuutta saada irti joten joutuu alakautta kikkailemaan. Auto ekaksi pukkien päälle että alle mahtuu ryömimään ja sitten räikkään ainakin 30 senttinen jatkovarsi ja pitkä 13 mm hylsy. Takavetoisessa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa kun siinä vastaava paikka on repsikan puolella ja siihen pääsee helposti käsin.

Uusi tiiviste tilalle ja auto käyntiin. Ei pörissyt enään. Nyt korviin iskee vain venttiilien naputus :lol: Venttiilit pitää kyllä säätää jossain vaiheessa, kunhan ensin saan ostettua säätöpaloja ja oikeanlaiset työkalut joilla säätäminen/palojen vaihto onnistuu helposti.

Pakoputki myös hieman vuoti yhdestä kohtaa josta se on hitsattu kiinni. Vuoti juuri siitä hitsisaumasta. Kerran olen laittanut paikkatahnaa, mutta eihän se pysynyt niin nyt tein tuommoisen peltipurkki ratkaisun. Saa nähdä kuinka kauan tuommoinen peltipurkki kestää vai kestääkö ollenkaan :lol: Jossain vaiheessa kyllä vaihdan uutta putkea tilalle, mutta nyt tehtiin tämmöinen väliaikainen ratkaisu :lol:

Tässä viikon aikana olen myös huomannut repsikan puolelta pientä kolinaa ja olen 100 prosenttisen varma että se tulee raidetangon päästä. Ilmeisesti onnistuin hajoittamaan sen kun vaihdoin iskareita. Motonetistä kerkesin jo tilaamaan uuden ja saa nähdä milloin sen kerkiää/jaksaa vaihtaa

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Kuskinpuolen pyyhkijänsulasta oli jo viikon verran kumi irvistellyt ja tänään aamuna se lähtikin sitten omille teilleen. Muutama päivä sitten ostin motonetistä Championin sulat kun joku joskus sanoi että ne ovat ainoat mitkä käy samaraan. Vähän kyllä hirvitti että sopiiko tämä nyt ja hyvinhä se meni. Ei tarvinnut nyt mitään jeesusteippi viritelmiä tehdä :lol:
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Talvipyörät tuli vaihdettua kun lupailivat yöpakkasia ja joutuu aikaisin aamull töihin lähteä kun noi GT Radialin kesärenkaat ei kovin hyvät märällä kelillä ole saatikka jäisellä tiellä. Rengasliikkeessä oli hieman jonoa, 40 minuuttia joutui odottelemaan että pääsi vaihtamaan uudet kumit alle.

Tuli myös huomattua että huomenna tämä auto ollut vuoden omistuksessa
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Kyllä on ollut harmia :D
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

On ollut miehellä mielenkiintoinen vuosi Kärsän kanssa..
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Pikkuhommaa on ollut, kertaakaan ei ole tiellä kummiskaan jättänyt. Onhan tässä vielä työn alla muutama pikku juttu. Raidetangon päät joutuu vaihtamaan ainakin ennen katsastusta, ovat ilmeisesti vielä alkuperäiset ja ne ovat väljät. Jarrutehostimenkin joutuu vaihtamaan kun jarruja painaessa tuntuu kuin ei olisi tehostinta ollenkaan ja tyhjäkäynnillä kun jarrua painaa niin moottorin kierrokset nousevat hieman.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Ei perhana, pakko kyllä jotain tehdä tolle takaluukulle kun aukesi jo toisen kerran ajon aikana. Pitää varmaan rakentaa joku viritelmä että ei pääse itsekseen aukeamaan kesken kaiken
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 585
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-21083 - 1988 - "Kärsämaski" - Talviauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Joo nyt riitti ton takaluukun kanssa. Lukon vastakappale säädetty niin paljon kuin saa ja luukku kyllä menee kiinni ja lukkoon, mutta silti aukeaa joskus töyssyissä. Yleensä aukeaa juuri silloin kun vettä sataa ja on pimeää ja lähimmälle linkkupysäkille matkaa kilometri.

Tuli sitten rakennettua tämmöinen systeemi jolla luukku pysyy kiinni vaikka lukko aukeaisi pesästä :lol:

Kuva
Vastaa Viestiin