Sivu 1/1

Tyhjäkäynnin mysteeri

Lähetetty: 10.8.2014 8:30
Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa
Kävin reissussa pian puolitoista kuukautta sitten. Pitkä ajomatka ja rankka helle.
1700i toimi vakuuttavan moittettomasti. Auto oli käyttämättä tuon reilun kuukauden ajan,
ja kun käynnistin sitä tauon jälkeen, tyhjäkäynti oli järkyttävän pienellä. Kaasua sai
polkea ja kierrokset teki aaltoliikettä. Toki ajokki lämmittyään toimi taas ihan moitteettomasti.
Nyt muutaman käynnistyskerran jälkeen haitta on asettunut huomattavsti. Vieläkin kuitenkin
on kylmäkäynnistyksessä havaittavissa se, että startin jälkeen kierrokset menee hemmetin pienelle, sitten välittömästi hieman isommalle, ja sitten tasaantuu. Ilmeisesti jatkuvalla, kovalla käytöllä tuota
häikkää ei huomaisikaan, mutta tällainen sunnuntaikäyttäjä ei tarvitse tuota laduskaista jokakaan
viikko. Edelleen siis lämpimänä lähtee käyntiin takuuvarmasti ja nikottelematta.
Tulee vain mieleen se, että voisiko tämä julmettu helle sekoittaa auton lämpöarvoja samalla
tavoin kuin ohjaajan päätä.. ;)

Kommentteja

Re: Tyhjäkäynnin mysteeri

Lähetetty: 10.8.2014 11:10
Kirjoittaja niva1700
ei mun uuteen nivaan oo lämpmät eikä kylmät ilmat tyhjä käyntiin vaikuttanut nokka-akselin asentotunnistimen viallisuus kylläkin vaikutti

Re: Tyhjäkäynnin mysteeri

Lähetetty: 10.8.2014 11:37
Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa
niva1700 kirjoitti:ei mun uuteen nivaan oo lämpmät eikä kylmät ilmat tyhjä käyntiin vaikuttanut nokka-akselin asentotunnistimen viallisuus kylläkin vaikutti
Joo, se vaan että tässä tapauksessa tyhjäkäynti lämpimällä moottorilla toimii
moitteettomasti. Kylmällä välittömästi startin jälkeen kankeaa..

Re: Tyhjäkäynnin mysteeri

Lähetetty: 10.8.2014 12:35
Kirjoittaja KSE 1995

Re: Tyhjäkäynnin mysteeri

Lähetetty: 12.8.2014 15:18
Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa
letkaa ja jenkkaa kirjoitti:
niva1700 kirjoitti:ei mun uuteen nivaan oo lämpmät eikä kylmät ilmat tyhjä käyntiin vaikuttanut nokka-akselin asentotunnistimen viallisuus kylläkin vaikutti
Joo, se vaan että tässä tapauksessa tyhjäkäynti lämpimällä moottorilla toimii
moitteettomasti. Kylmällä välittömästi startin jälkeen kankeaa..
Lisäyksenä toteaisin sen, että kylmällä moottorilla tyhjäkäynti on nykysten - on tullut ajettua satoja kilometrejä - huojuvaa.
Ei sammu enää, eli kierroksia on riittävästi. Toki tuollainen kierroksien "sahaus" ei kuulosta
kivalta, varsinkaan kerrostaloyhtiön parkkipaikalla. ;( Mistä moinen oire voisi kieliä. Edelleen kuumalla moottorilla tyhjäkäynti on tasaista, eikä kone hyydy liikennevaloihin.

Re: Tyhjäkäynnin mysteeri

Lähetetty: 12.8.2014 23:25
Kirjoittaja KSE 1995
Ei muuta kuin auto kiinni testeriin.