Tyhjäkäynnin mysteeri

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
letkaa ja jenkkaa

Tyhjäkäynnin mysteeri

Viesti Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa »

Kävin reissussa pian puolitoista kuukautta sitten. Pitkä ajomatka ja rankka helle.
1700i toimi vakuuttavan moittettomasti. Auto oli käyttämättä tuon reilun kuukauden ajan,
ja kun käynnistin sitä tauon jälkeen, tyhjäkäynti oli järkyttävän pienellä. Kaasua sai
polkea ja kierrokset teki aaltoliikettä. Toki ajokki lämmittyään toimi taas ihan moitteettomasti.
Nyt muutaman käynnistyskerran jälkeen haitta on asettunut huomattavsti. Vieläkin kuitenkin
on kylmäkäynnistyksessä havaittavissa se, että startin jälkeen kierrokset menee hemmetin pienelle, sitten välittömästi hieman isommalle, ja sitten tasaantuu. Ilmeisesti jatkuvalla, kovalla käytöllä tuota
häikkää ei huomaisikaan, mutta tällainen sunnuntaikäyttäjä ei tarvitse tuota laduskaista jokakaan
viikko. Edelleen siis lämpimänä lähtee käyntiin takuuvarmasti ja nikottelematta.
Tulee vain mieleen se, että voisiko tämä julmettu helle sekoittaa auton lämpöarvoja samalla
tavoin kuin ohjaajan päätä.. ;)

Kommentteja
Avatar
niva1700
Viestit: 134
Liittynyt: 4.5.2012 20:37
Paikkakunta: turku

Re: Tyhjäkäynnin mysteeri

Viesti Kirjoittaja niva1700 »

ei mun uuteen nivaan oo lämpmät eikä kylmät ilmat tyhjä käyntiin vaikuttanut nokka-akselin asentotunnistimen viallisuus kylläkin vaikutti
letkaa ja jenkkaa

Re: Tyhjäkäynnin mysteeri

Viesti Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa »

niva1700 kirjoitti:ei mun uuteen nivaan oo lämpmät eikä kylmät ilmat tyhjä käyntiin vaikuttanut nokka-akselin asentotunnistimen viallisuus kylläkin vaikutti
Joo, se vaan että tässä tapauksessa tyhjäkäynti lämpimällä moottorilla toimii
moitteettomasti. Kylmällä välittömästi startin jälkeen kankeaa..
letkaa ja jenkkaa

Re: Tyhjäkäynnin mysteeri

Viesti Kirjoittaja letkaa ja jenkkaa »

letkaa ja jenkkaa kirjoitti:
niva1700 kirjoitti:ei mun uuteen nivaan oo lämpmät eikä kylmät ilmat tyhjä käyntiin vaikuttanut nokka-akselin asentotunnistimen viallisuus kylläkin vaikutti
Joo, se vaan että tässä tapauksessa tyhjäkäynti lämpimällä moottorilla toimii
moitteettomasti. Kylmällä välittömästi startin jälkeen kankeaa..
Lisäyksenä toteaisin sen, että kylmällä moottorilla tyhjäkäynti on nykysten - on tullut ajettua satoja kilometrejä - huojuvaa.
Ei sammu enää, eli kierroksia on riittävästi. Toki tuollainen kierroksien "sahaus" ei kuulosta
kivalta, varsinkaan kerrostaloyhtiön parkkipaikalla. ;( Mistä moinen oire voisi kieliä. Edelleen kuumalla moottorilla tyhjäkäynti on tasaista, eikä kone hyydy liikennevaloihin.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 984
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhjäkäynnin mysteeri

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Ei muuta kuin auto kiinni testeriin.
Vastaa Viestiin