Tossa viime viikon keskiviikkona säätelin projekti Ladan venttiileitä kun tuli puhelu appiukolta "Kiinnostaisko Lada?"
Siitä se ajatus sitten lähti...
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 0075_n.jpg
Lauantaina se seisoi jo tallin eessä toverinsa vieressä

Tämä siis oli appiukon työkaveri ostanut itselleen viime syksynä entisöintimielessä kun oli menossa romunkeräykseen.. ei kuitenkaan saanut ikkään kotiinsa asti haettua ja se jökötti edelleen meiltä n.5km päässä vanhalla miehellä tallissa.. maksoin saman summan mitä hänkin oli maksanut näkemättä edes koko autoa.. hurjat 100e,minulle riitti tieto että on samanlainen kuin minun oma mutta vanhempi malli.
Perjantaina kävin sitten paikanpäällä ja nykäsin liinalla Ladan tallista,se näki päivänvaloa ekan kerran yli 10 vuoteen, ilmeisesti käsijarru joka oli koko seisomisen ajan ollut päällä,paukahti kivasti kun nykäsin sen tallista pois.. puheiden mukaan olen kolmas omistaja, miehen isä oli ostanut Ladan talouteen vuonna -86 ja sitä ennen ollut yhdellä omistajalla ja pysynyt samassa talossa viime lauantaihin asti kun käytiin serkkupojan kanssa lavetilla hakemassa se pois,jarrut tosiaan olivat niin ruostuneet ettei uskaltanut lähteä hinailee.. noh auto saatiin kotiin ja tönäsin sen tallin viereen odottelemaan lähempää tarkastelua.. ja ruostehan oli päässyt nakertamaan helmat ja takakaaret ihan haperoksi ja varapyöräkotelossa on nyrkin mentävä reikä ja jne. pikku ruostepilkkuja siellä täällä,nämähän minua ei haitanneet koska peltiä saa kaupasta ja korjauspeltejä rajan takaa

Sunnuntaina sitten rupesin tutkailemaan konetta, jes,pyörii eli pienet mahdollisuudet käynnistymiseen oli olemassa koska olihan se ajamalla sinne talliin ajettu.. vaihdoin toisesta moottorista vähän tuoreemmat tulpat, tarkastin muutenkin syttyosat että ovat kunnossa silmämääräisesti, tuoretta bensaa tankkiin ja akku kiinni, uudet akunkengät laitoin kun olivat ruostuneet/hapettuneet vanhaan akkuun kiinni entiset... tilkka bensaa kaasariin ja starttaamaan,vähän aikaa sahasi ja lupaili pari kertaa mutta sitten vaan sahasi ja sahasi..
Otin bensapumpusta bensaletkun irti ja ihan kuivaa eli ei saa bensaa, ei muutaku ruuvaamaan toisesta moottorista pumppu irti ja vaihtamaan rikkinäisen tilalle.. ja kaskas! pienen elvyttelyn jälkeen vanhus lähti yli 10 vuoden levon jälkeen käyntiin! Kaveri sanoi työntävänsä ooppelinsa suohon jos Lada lähtee käyntiin,pistin viestiä että alahan työntää

Eilen sitten taas vähän vietin aikaa tämän parissa,vaihdoin toisen takarenkaan kun oli puhki eikä pitänyt ilmaa ollenkaan,pistin jäähdytinnestettä että saapi käytellä lämpimäksi,ennen en rohjennut kun syyläri näytti kuivalta muttei sinne mennyt kuin pari litraa, masinolia pistin tankkiin ja pistin Ladan tulille ja sehä hyrähti kuin palmun alta,niinkuin pitääkin!


Koneella ja autolla ylipäänsä on ajettu hurjat 79tkm, auto on sisältä originaalissa kunnossa,penkit säilyneet ehjinä penkinpäällisten ansioista,eikä ole ikkään ees radiota tähän asennettu.
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 2462_n.jpg
"Pelastettu museoinnilta"-tarra tuli lätkästyä takalasiin, eli tämä yksilö tuli pelastettua romutukselta ja museoinnilta

Tätä ois tarkoitus ruveta laittelee pikkuhiljaa kuosiin, tarkoitus olis korjauspeltejä kahtella valmiiksi ja mielessä olis VFTS-levikkeet tähän laittaa kun nuo haperut kaaret joutuu muutenkin rälläköimään irti..
Ensisijalla on tuo -86 1200s mitä rakentelen kesän cruisinkeihin, mutta kyllä tätäkin laitellaan aina sivussa

Eiköhän se tästä! näillä mennään ja kahtottaa mitä tullee..