2105 (varotus)valot
2105 (varotus)valot
Kertokaa mulle mitä se varotusvalo tarkoittaa, jossa on ympyrä suluissa ja huutomerkki keskellä? Mietin, että onkohan tuo jarruihin viittaavaa... ku se vilkkuu vähä omia aikojaan sumuvalo- ja takalasinkäristimen valojen kanssa. Eli välillä kun starttaa kaikki (noista kolmesta) palaa, vaikkei päällä oliskaan mikään ja sitten kun jonkun niistä pistää päälle ni kaikki sammuu, PRKL...
Re: 2105 (varotus)valot
Kässärin(käsijarrun) merkkivalo, eli vilkkuu jos auto on käynnissä ja kässäri päällä.Mualari-Man kirjoitti:Kertokaa mulle mitä se varotusvalo tarkoittaa, jossa on ympyrä suluissa ja huutomerkki keskellä? Mietin, että onkohan tuo jarruihin viittaavaa... ku se vilkkuu vähä omia aikojaan sumuvalo- ja takalasinkäristimen valojen kanssa. Eli välillä kun starttaa kaikki (noista kolmesta) palaa, vaikkei päällä oliskaan mikään ja sitten kun jonkun niistä pistää päälle ni kaikki sammuu, PRKL...
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Ei ole kässäri, vaan jarrunesteen varotusvalo. Jarrunestesäilö on kuskin edessä konetilassa. Sen korkissa on se anturi. Rämplää sitä ja kato muuttukko.
Mullakin palaa se just, se pinta meinaa laskee kun palat kuluu. Tietty.
Olennaisinta on se että siellä on nestettä.
Mullakin palaa se just, se pinta meinaa laskee kun palat kuluu. Tietty.
Olennaisinta on se että siellä on nestettä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kuten Misha kertoi, se on jarrunesteen varoitusvalo. Valon toiminta on helppo tarkastaa. Jarrunestesäiliön korkissa on koho, joka liikkuu säiliön nestepinnan mukana. Kun koho laskee, pitää varoitusvalon syttyä. Kohon metallinen akseli tulee korkin läpi. Kun jarrunestesäiliö on täynnä, autoon pannaan virta päälle ja akselia painetaan alaspäin. Valon pitäisi syttyä. 2105:ssa voi tarvita kaverin katsomaan valoa tai sitten peilin.
Mutta tuo, että syttyy muitakin valoja, voi kertoa siitä, että jostain näistä laitteista pääsee virtaa karkailemaan. Se missä tämä tapahtuu, onkin sitten eri juttu ja selviää vain järjestelmällisellä kokeilulla esim. sähkökynällä tai mittarilla. Sulakerasia on yksi yleinen paikka. Mulla on kerran ollut mittaristo. Aikaisemmissa topiceissa on myös mainittu huono maadoitus, jolloin virta etsii muita reittejä. Se voi kertoa myös kosteudesta sähkölaitteissa. Siitä pääsee eroon kuivattamalla autoa lämpimässä tallissa riittävän kauan.
Mulla on ollut tapana välillä testata tuo varoitusvalon toiminta mainitsemallani tavalla. Kun olin ostanut 2105 axteekin, kävin kohteita läpi. Myös tuon varoitusvalon. Ja mitä tapahtuikaan painaessani jarrunestesäiliön anturin (kohon) akselia. Startti alkoi pyöriä. Onneksi vaihde oli vapaalla. Vähänaikaa hämmästelin tapahtunutta ja sitten koikeilin uudestaan. Sama toistui. Sitten käynnistin moottorin ja kokeilin taas. Startti toimi tässäkin tapauksessa. Päättelin, että jos jarruneste joskus vähenisi jostain syystä ajon aikana tai nestepinta laskisi jarrujen kulumisen takia, niin starttihan alkaisi pyöriä. Hyvin teoreettinen tapahtuma, mutta mahdollinen kuitenkin. Vein auton Konelaan, jossa kytkentävika todettiin ja korjattiin. Takuu oli voimassa tuolloin.
Mutta tuo, että syttyy muitakin valoja, voi kertoa siitä, että jostain näistä laitteista pääsee virtaa karkailemaan. Se missä tämä tapahtuu, onkin sitten eri juttu ja selviää vain järjestelmällisellä kokeilulla esim. sähkökynällä tai mittarilla. Sulakerasia on yksi yleinen paikka. Mulla on kerran ollut mittaristo. Aikaisemmissa topiceissa on myös mainittu huono maadoitus, jolloin virta etsii muita reittejä. Se voi kertoa myös kosteudesta sähkölaitteissa. Siitä pääsee eroon kuivattamalla autoa lämpimässä tallissa riittävän kauan.
Mulla on ollut tapana välillä testata tuo varoitusvalon toiminta mainitsemallani tavalla. Kun olin ostanut 2105 axteekin, kävin kohteita läpi. Myös tuon varoitusvalon. Ja mitä tapahtuikaan painaessani jarrunestesäiliön anturin (kohon) akselia. Startti alkoi pyöriä. Onneksi vaihde oli vapaalla. Vähänaikaa hämmästelin tapahtunutta ja sitten koikeilin uudestaan. Sama toistui. Sitten käynnistin moottorin ja kokeilin taas. Startti toimi tässäkin tapauksessa. Päättelin, että jos jarruneste joskus vähenisi jostain syystä ajon aikana tai nestepinta laskisi jarrujen kulumisen takia, niin starttihan alkaisi pyöriä. Hyvin teoreettinen tapahtuma, mutta mahdollinen kuitenkin. Vein auton Konelaan, jossa kytkentävika todettiin ja korjattiin. Takuu oli voimassa tuolloin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone