Sivu 1/2
Mikä kaasari 1600sl:ään?
Lähetetty: 30.9.2004 16:49
Kirjoittaja Lada ukko
Oon tossa suunnitellu rupeevani virittään ladaa (1600sl)

ja aattelin alottaa kaasarista.Elikkä osaisko joku kertoa mikä kaasari sinne vakion tilalle kannattais laittaa? Tehoja ois kiva saada mahdollisimman paljon. Tuplia en aatellu laittaa joten ei neuvvoja niihin. Kun budjetti antaa myöten virityksiä ois takrokotus lisätä

(kantta alemmas, lohkosta pois, rankempi nokka, hoonatut kanavat ja kevyempi vauhtipyörä...) joten saa neuvoo enemmänkin.

Lähetetty: 30.9.2004 16:51
Kirjoittaja Lada ukko
ja oishan sinne tarkotus turbokin laittaa mutta myöhemmin...
Lähetetty: 30.9.2004 18:21
Kirjoittaja raimo87
Tollane fordin weber sinne menee heittämällä ja jos löydät vanhan v6 taunuksen kaasuttimen niin siinä aukeaa kurkut yhtä aikaa tai niin oon ainaskii kuullu.

Lähetetty: 30.9.2004 18:34
Kirjoittaja Stefa
Taitaapa löytyä haualla aika paljon juttua virittämisestä ja kaasuttimista. Sieltä hyvä aloittaa

Re: Mikä kaasari 1600sl:ään?
Lähetetty: 1.10.2004 14:50
Kirjoittaja NesteHukka
Lada ukko kirjoitti:Oon tossa suunnitellu rupeevani virittään ladaa (1600sl)

ja aattelin alottaa kaasarista.Elikkä osaisko joku kertoa mikä kaasari sinne vakion tilalle kannattais laittaa? Tehoja ois kiva saada mahdollisimman paljon. Tuplia en aatellu laittaa joten ei neuvvoja niihin. Kun budjetti antaa myöten virityksiä ois takrokotus lisätä

(kantta alemmas, lohkosta pois, rankempi nokka, hoonatut kanavat ja kevyempi vauhtipyörä...) joten saa neuvoo enemmänkin.

Katohan, entisen kotikunnan miehiä liikkeellä...
Kurkkaapa vaikka tämä
viestiketju
Re: Mikä kaasari 1600sl:ään?
Lähetetty: 1.10.2004 19:24
Kirjoittaja Teppo
Lada ukko kirjoitti:Oon tossa suunnitellu rupeevani virittään ladaa (1600sl) Kun budjetti antaa myöten virityksiä ois takrokotus lisätä

(kantta alemmas, lohkosta pois, rankempi nokka, hoonatut kanavat ja kevyempi vauhtipyörä...) joten saa neuvoo enemmänkin.
ja oishan sinne tarkotus turbokin laittaa mutta myöhemmin...
Eli ensin rakennat koneen hyväksi vapariksi ja sitten etsit uudet palikat lohkoa myöten turbotuksen yhteydessä?
Materiaalia on helppo poistaa mutta vaikea lisätä. Aloittaisin ensin miettimällä mikä on koneen lopullinen viritystapa ennen kalliiden ja myöhemmin turhien osien hankkimista. Yhteistä noilla koneilla ei ole paljoakaan...
Mutta se on vain minun mielipide...
Re: Mikä kaasari 1600sl:ään?
Lähetetty: 1.10.2004 21:02
Kirjoittaja NesteHukka
Teppo kirjoitti:Lada ukko kirjoitti:Oon tossa suunnitellu rupeevani virittään ladaa (1600sl) Kun budjetti antaa myöten virityksiä ois takrokotus lisätä

(kantta alemmas, lohkosta pois, rankempi nokka, hoonatut kanavat ja kevyempi vauhtipyörä...) joten saa neuvoo enemmänkin.
ja oishan sinne tarkotus turbokin laittaa mutta myöhemmin...
Eli ensin rakennat koneen hyväksi vapariksi ja sitten etsit uudet palikat lohkoa myöten turbotuksen yhteydessä?
Materiaalia on helppo poistaa mutta vaikea lisätä. Aloittaisin ensin miettimällä mikä on koneen lopullinen viritystapa ennen kalliiden ja myöhemmin turhien osien hankkimista. Yhteistä noilla koneilla ei ole paljoakaan...
Mutta se on vain minun mielipide...
Samaa mieltä siinä, että Ladan puristussuhde on turbotusta ajatellen valmiiksi kohdallaan, ja kun vielä palotiloja muokataan, saa painetta lyödä todella rankasti, jos vaan muuten paikat kestää. Jos konetta alkaa rakentaa, niin kyllä se on heti alussa päätettävä kumpi siitä tulee, turbo vai vapari.
Jos miedon virityksen tekee vaparina, eikä koske puristussuhteisiin, niin sitten on myöhemmin helpompaa ja halvempaa siirtyä turbotukseen.
Lähetetty: 2.10.2004 9:24
Kirjoittaja Lada ukko
raimo87 kirjoitti:Tollane fordin weber sinne menee heittämällä ja jos löydät vanhan v6 taunuksen kaasuttimen niin siinä aukeaa kurkut yhtä aikaa tai niin oon ainaskii kuullu.

Ois yks siarra tiedossa ja sieltä vois saada edullisesti kaasarin. Onks se tollanen webber? Ja sopiiko ja hyötykö jos laittaa ladaan?
Lähetetty: 2.10.2004 10:51
Kirjoittaja arpati
Tota ennemmin kuin vaihdat kaasaria isompaan kannattaa tolle puristussuhteelle tehdä jotain. Järkevin (mun mielipide) modaus on että nappaat lohkosta sen 1.8 mm pois ja jätät kannen ennalleen paitti ehkä tason suoristusta lukuunottamatta. Kannen palotiloja kairaa sen verran isommiksi kuin katsoo tarpeelliseksi eli mikä on haluttu puristussuhde.
Isompi kaasari voi hiukan auttaa mutta menee kyllä bensaakin kun koneen hengitystä ja puristussuhdetta ei ole kasvatettu. Nokka-akselin hiotus maksaa 90 eur tossa Kylmäkoskella. Lohkon plaanaus oli vissiin 50 eur Forssassa mutta voi olla enemmänkin.
Eli yhteenvetona on että bensa maksaa!!
Nää on si ihan tollasta yleistä teoriaa kun omaa 1500 konetta en ole ehtinyt vieläkään niputtaa

(kannen nysväys on viäki vaiheessa

). No enskuun alkuun mennessä tarttis saada tonen nappis ajoon oranssin tilalle niin katotaan josko siihen ehtis jo, no on kyllä muutakin nysväämistä, saa nähdä ehtiikö vai ostaako taas uuden nappiksen
EDIT: Urjalassahan on noita ladamiehiä jo hurjasti jos muuallekin lähteneet lasketaan.

Tervetuloa vaan joukkoon
EDIT 2: niin no jollain toisella kaasarilla toiminta voi olla kyllä parempaa kuin ainakin noilla uudemmilla ladan alipainehimmelikaasareilla, ladan vanhemmat väkisinaukeavat ovat toimineet ihan ok jos bensalinjassa on suodatin ja siitä johtuen kiihdytyspumpun suutin ei ole tukossa... Kaasarin oma sihti ei ole riittävän tiheä tohon kiihdytyspumpun suuttimeen nähden.
Lähetetty: 2.10.2004 21:13
Kirjoittaja Lada ukko
Joo ton turbotuksen taidan unohtaa(ainakin ton ladan suhteen

)
ja keskityn noihin muihin vireihin. Mutta kun tota ikää ja kokemusta on niin vähän että en tiedä miten eri osat sopii ladaan, eli laitetaanko siarran webberistä ladaan sekä kaasari että imusarja vai pelkkä kaasari vakio imusarjaan? Joo noi puristukset nostetaan jonkun ajan päästä luultavasti talvella kun saadaan toinen auto ajoon ettei joiduta jalkamiehiks...
Lähetetty: 2.10.2004 21:13
Kirjoittaja Lada ukko
Joo ton turbotuksen taidan unohtaa(ainakin ton ladan suhteen

)
ja keskityn noihin muihin vireihin. Mutta kun tota ikää ja kokemusta on niin vähän että en tiedä miten eri osat sopii ladaan, eli laitetaanko siarran webberistä ladaan sekä kaasari että imusarja vai pelkkä kaasari vakio imusarjaan? Joo noi puristukset nostetaan jonkun ajan päästä luultavasti talvella kun saadaan toinen auto ajoon ettei joiduta jalkamiehiks...

Lähetetty: 3.10.2004 8:32
Kirjoittaja arpati
Pelkkä kaasari... imusarjat saattaa olla "hieman" erilaiset kannen päästä... Toi webru menee kyllä ihan heittämällä kine ladan imusatsiin ja vivustokin saattaa toimia vai mitä mieltä VA on?

Lähetetty: 3.10.2004 10:49
Kirjoittaja NesteHukka
Tossa kaasarin vaihdossa voi päästä joko helpolla tai sitten vaikeella.
Kannattaa tarkistaa että mikä se Sierran kaasari on. Meinaan, noita weebereitä on vähän erilaisia, toisissa se kaasuläppä toimii eri suuntaan, ja on helvetinmoinen kikkailu, että vivuston saa toimimaan kunnolla.
Joissakin kaasareissa ottaa joku, olikohan kiihdytyspumpun joku vipu imusarjaan kiinni niin, että imusarjasta joutuu jyrsimään materiaalia pois.
Sensijaan Weberin DGV 32/36 sopii heittämällä, ja on aika optimaalinen valinta manuaaliryyppyineen.
Hyvä olisi, jos keksisi jonkun menetelmän avartaa tuota vakio imusarjaa. Jos uhraisi pienen hoonauspään, niin sillä ehkä saattaisi saada jotakin tehtyä. Ite oon huomannut nimittäin, että toi vakio imusarja ahdistaa tolla kaasarilla. Ei saa kakkoskurkusta kaikkea hyötyä.
Tossa vaan pitää sitten huomioida, että kanavat ei saa olla imusarjassa isommat mitä kannessa, koska tohon tökkää sitten loputkin tehot. Kannattais kansi käyttää ylhäällä, ja muotoilla palotilat ja venttiilit.
Lähetetty: 3.10.2004 17:47
Kirjoittaja veli alexei
arpati kirjoitti:Pelkkä kaasari... imusarjat saattaa olla "hieman" erilaiset kannen päästä... Toi webru menee kyllä ihan heittämällä kine ladan imusatsiin ja vivustokin saattaa toimia vai mitä mieltä VA on?

Joo noo muten se menee helposti, mutta kuten jo ketjussa on mainittukin niin toi läppien avautuminen on se suurin ongelma. Tai ainakin mulla se oli se isoin juttu. (Ja kaasari on siis jo mainittu DGV.) Eli olen tässä ajellut jo monta kuukautta tolla 3/4 osa kaasulla. Kun ei siis liike piisaa. En tiä olisko vaijeri laittaminen vivuston tilalle paras ratkaisu. Toisaalta kaasupoljinta vois taivuttaa ylöspäin niin sais siihen lisää liikettä.

Lähetetty: 4.10.2004 11:35
Kirjoittaja lada 1200s
arpati kirjoitti:
EDIT: Urjalassahan on noita ladamiehiä jo hurjasti jos muuallekin lähteneet lasketaan.

Tervetuloa vaan joukkoon
urjalan ladamiehet vois perustaa oman jaoksen.
