Mikä kaasari 1600sl:ään?

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Mikä kaasari 1600sl:ään?

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Oon tossa suunnitellu rupeevani virittään ladaa (1600sl) :shock: ja aattelin alottaa kaasarista.Elikkä osaisko joku kertoa mikä kaasari sinne vakion tilalle kannattais laittaa? Tehoja ois kiva saada mahdollisimman paljon. Tuplia en aatellu laittaa joten ei neuvvoja niihin. Kun budjetti antaa myöten virityksiä ois takrokotus lisätä 8) (kantta alemmas, lohkosta pois, rankempi nokka, hoonatut kanavat ja kevyempi vauhtipyörä...) joten saa neuvoo enemmänkin. :wink:
Siperia opettaa...
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

ja oishan sinne tarkotus turbokin laittaa mutta myöhemmin...
Siperia opettaa...
raimo87

Viesti Kirjoittaja raimo87 »

Tollane fordin weber sinne menee heittämällä ja jos löydät vanhan v6 taunuksen kaasuttimen niin siinä aukeaa kurkut yhtä aikaa tai niin oon ainaskii kuullu. :?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Taitaapa löytyä haualla aika paljon juttua virittämisestä ja kaasuttimista. Sieltä hyvä aloittaa :wink:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä kaasari 1600sl:ään?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Lada ukko kirjoitti:Oon tossa suunnitellu rupeevani virittään ladaa (1600sl) :shock: ja aattelin alottaa kaasarista.Elikkä osaisko joku kertoa mikä kaasari sinne vakion tilalle kannattais laittaa? Tehoja ois kiva saada mahdollisimman paljon. Tuplia en aatellu laittaa joten ei neuvvoja niihin. Kun budjetti antaa myöten virityksiä ois takrokotus lisätä 8) (kantta alemmas, lohkosta pois, rankempi nokka, hoonatut kanavat ja kevyempi vauhtipyörä...) joten saa neuvoo enemmänkin. :wink:
Katohan, entisen kotikunnan miehiä liikkeellä...

Kurkkaapa vaikka tämäviestiketju
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Mikä kaasari 1600sl:ään?

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Lada ukko kirjoitti:Oon tossa suunnitellu rupeevani virittään ladaa (1600sl) Kun budjetti antaa myöten virityksiä ois takrokotus lisätä 8) (kantta alemmas, lohkosta pois, rankempi nokka, hoonatut kanavat ja kevyempi vauhtipyörä...) joten saa neuvoo enemmänkin.
ja oishan sinne tarkotus turbokin laittaa mutta myöhemmin...
Eli ensin rakennat koneen hyväksi vapariksi ja sitten etsit uudet palikat lohkoa myöten turbotuksen yhteydessä?

Materiaalia on helppo poistaa mutta vaikea lisätä. Aloittaisin ensin miettimällä mikä on koneen lopullinen viritystapa ennen kalliiden ja myöhemmin turhien osien hankkimista. Yhteistä noilla koneilla ei ole paljoakaan...

Mutta se on vain minun mielipide...
Vaz 21051 | Pontiac Fiero GT | spad @ ircnet
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä kaasari 1600sl:ään?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Teppo kirjoitti:
Lada ukko kirjoitti:Oon tossa suunnitellu rupeevani virittään ladaa (1600sl) Kun budjetti antaa myöten virityksiä ois takrokotus lisätä 8) (kantta alemmas, lohkosta pois, rankempi nokka, hoonatut kanavat ja kevyempi vauhtipyörä...) joten saa neuvoo enemmänkin.
ja oishan sinne tarkotus turbokin laittaa mutta myöhemmin...
Eli ensin rakennat koneen hyväksi vapariksi ja sitten etsit uudet palikat lohkoa myöten turbotuksen yhteydessä?

Materiaalia on helppo poistaa mutta vaikea lisätä. Aloittaisin ensin miettimällä mikä on koneen lopullinen viritystapa ennen kalliiden ja myöhemmin turhien osien hankkimista. Yhteistä noilla koneilla ei ole paljoakaan...

Mutta se on vain minun mielipide...
Samaa mieltä siinä, että Ladan puristussuhde on turbotusta ajatellen valmiiksi kohdallaan, ja kun vielä palotiloja muokataan, saa painetta lyödä todella rankasti, jos vaan muuten paikat kestää. Jos konetta alkaa rakentaa, niin kyllä se on heti alussa päätettävä kumpi siitä tulee, turbo vai vapari.
Jos miedon virityksen tekee vaparina, eikä koske puristussuhteisiin, niin sitten on myöhemmin helpompaa ja halvempaa siirtyä turbotukseen.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

raimo87 kirjoitti:Tollane fordin weber sinne menee heittämällä ja jos löydät vanhan v6 taunuksen kaasuttimen niin siinä aukeaa kurkut yhtä aikaa tai niin oon ainaskii kuullu. :?
Ois yks siarra tiedossa ja sieltä vois saada edullisesti kaasarin. Onks se tollanen webber? Ja sopiiko ja hyötykö jos laittaa ladaan?
Siperia opettaa...
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tota ennemmin kuin vaihdat kaasaria isompaan kannattaa tolle puristussuhteelle tehdä jotain. Järkevin (mun mielipide) modaus on että nappaat lohkosta sen 1.8 mm pois ja jätät kannen ennalleen paitti ehkä tason suoristusta lukuunottamatta. Kannen palotiloja kairaa sen verran isommiksi kuin katsoo tarpeelliseksi eli mikä on haluttu puristussuhde.

Isompi kaasari voi hiukan auttaa mutta menee kyllä bensaakin kun koneen hengitystä ja puristussuhdetta ei ole kasvatettu. Nokka-akselin hiotus maksaa 90 eur tossa Kylmäkoskella. Lohkon plaanaus oli vissiin 50 eur Forssassa mutta voi olla enemmänkin.

Eli yhteenvetona on että bensa maksaa!! :roll:

Nää on si ihan tollasta yleistä teoriaa kun omaa 1500 konetta en ole ehtinyt vieläkään niputtaa :oops: (kannen nysväys on viäki vaiheessa :roll: ). No enskuun alkuun mennessä tarttis saada tonen nappis ajoon oranssin tilalle niin katotaan josko siihen ehtis jo, no on kyllä muutakin nysväämistä, saa nähdä ehtiikö vai ostaako taas uuden nappiksen :roll:

EDIT: Urjalassahan on noita ladamiehiä jo hurjasti jos muuallekin lähteneet lasketaan. :lol: Tervetuloa vaan joukkoon :wink:

EDIT 2: niin no jollain toisella kaasarilla toiminta voi olla kyllä parempaa kuin ainakin noilla uudemmilla ladan alipainehimmelikaasareilla, ladan vanhemmat väkisinaukeavat ovat toimineet ihan ok jos bensalinjassa on suodatin ja siitä johtuen kiihdytyspumpun suutin ei ole tukossa... Kaasarin oma sihti ei ole riittävän tiheä tohon kiihdytyspumpun suuttimeen nähden.
124/2101 practical beauty
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Joo ton turbotuksen taidan unohtaa(ainakin ton ladan suhteen :wink: )
ja keskityn noihin muihin vireihin. Mutta kun tota ikää ja kokemusta on niin vähän että en tiedä miten eri osat sopii ladaan, eli laitetaanko siarran webberistä ladaan sekä kaasari että imusarja vai pelkkä kaasari vakio imusarjaan? Joo noi puristukset nostetaan jonkun ajan päästä luultavasti talvella kun saadaan toinen auto ajoon ettei joiduta jalkamiehiks...
Siperia opettaa...
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Joo ton turbotuksen taidan unohtaa(ainakin ton ladan suhteen :wink: )
ja keskityn noihin muihin vireihin. Mutta kun tota ikää ja kokemusta on niin vähän että en tiedä miten eri osat sopii ladaan, eli laitetaanko siarran webberistä ladaan sekä kaasari että imusarja vai pelkkä kaasari vakio imusarjaan? Joo noi puristukset nostetaan jonkun ajan päästä luultavasti talvella kun saadaan toinen auto ajoon ettei joiduta jalkamiehiks... :wink:
Siperia opettaa...
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Pelkkä kaasari... imusarjat saattaa olla "hieman" erilaiset kannen päästä... Toi webru menee kyllä ihan heittämällä kine ladan imusatsiin ja vivustokin saattaa toimia vai mitä mieltä VA on? :roll:
124/2101 practical beauty
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tossa kaasarin vaihdossa voi päästä joko helpolla tai sitten vaikeella.
Kannattaa tarkistaa että mikä se Sierran kaasari on. Meinaan, noita weebereitä on vähän erilaisia, toisissa se kaasuläppä toimii eri suuntaan, ja on helvetinmoinen kikkailu, että vivuston saa toimimaan kunnolla.
Joissakin kaasareissa ottaa joku, olikohan kiihdytyspumpun joku vipu imusarjaan kiinni niin, että imusarjasta joutuu jyrsimään materiaalia pois.
Sensijaan Weberin DGV 32/36 sopii heittämällä, ja on aika optimaalinen valinta manuaaliryyppyineen.
Hyvä olisi, jos keksisi jonkun menetelmän avartaa tuota vakio imusarjaa. Jos uhraisi pienen hoonauspään, niin sillä ehkä saattaisi saada jotakin tehtyä. Ite oon huomannut nimittäin, että toi vakio imusarja ahdistaa tolla kaasarilla. Ei saa kakkoskurkusta kaikkea hyötyä.
Tossa vaan pitää sitten huomioida, että kanavat ei saa olla imusarjassa isommat mitä kannessa, koska tohon tökkää sitten loputkin tehot. Kannattais kansi käyttää ylhäällä, ja muotoilla palotilat ja venttiilit.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

arpati kirjoitti:Pelkkä kaasari... imusarjat saattaa olla "hieman" erilaiset kannen päästä... Toi webru menee kyllä ihan heittämällä kine ladan imusatsiin ja vivustokin saattaa toimia vai mitä mieltä VA on? :roll:
Joo noo muten se menee helposti, mutta kuten jo ketjussa on mainittukin niin toi läppien avautuminen on se suurin ongelma. Tai ainakin mulla se oli se isoin juttu. (Ja kaasari on siis jo mainittu DGV.) Eli olen tässä ajellut jo monta kuukautta tolla 3/4 osa kaasulla. Kun ei siis liike piisaa. En tiä olisko vaijeri laittaminen vivuston tilalle paras ratkaisu. Toisaalta kaasupoljinta vois taivuttaa ylöspäin niin sais siihen lisää liikettä. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

arpati kirjoitti: EDIT: Urjalassahan on noita ladamiehiä jo hurjasti jos muuallekin lähteneet lasketaan. :lol: Tervetuloa vaan joukkoon :wink:
urjalan ladamiehet vois perustaa oman jaoksen. :D
Vastaa Viestiin