Samaran tuotanto päättyy
Samaran tuotanto päättyy
Samaran maineikas miltei kolmekymmenvuotinen tuotantohistoria päättyy joulukuussa.
Silloin valmistuu viimeiset viisioviset (2114) Samarat. Viimeiset kolmeoviset (2113) valmistui kesäkuussa. Sedankoristen (2115) tuotanto päättyi jo viime vuoden joulukuussa.
Tilalle tuotantolinjalle tulee HB Granta.
http://avtosreda.ru/news-common/2013/09 ... ladoi.html
Silloin valmistuu viimeiset viisioviset (2114) Samarat. Viimeiset kolmeoviset (2113) valmistui kesäkuussa. Sedankoristen (2115) tuotanto päättyi jo viime vuoden joulukuussa.
Tilalle tuotantolinjalle tulee HB Granta.
http://avtosreda.ru/news-common/2013/09 ... ladoi.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samaran tuotanto päättyy
Saataisiinko sitten jo Grantoja Suomeenkin?
Re: Samaran tuotanto päättyy
Moi,
Olisi kiva tietää, kuinka paljon niitä kaiken kaikkiaan valmistettiin kolmenkymmenenvuoden aikana.

Olisi kiva tietää, kuinka paljon niitä kaiken kaikkiaan valmistettiin kolmenkymmenenvuoden aikana.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaran tuotanto päättyy
Sama info itseänikin kiinnostaisi. Pienen etsiskelun jälkeen joistain Ladakerhon uutista löytyi tieto että 2109:iä olisi tehty 1,5 miljoonaa. Tuo lienee ollut kuitenkin suosituin malli.
Re: Samaran tuotanto päättyy
Tähän yritin kerätä jotain suuntaa antavia valmistusmääriä:
VAZ 2108 (1984-2003)
Venäjä (AvtoVaz) 884 507 kpl + Vazinterservice n. 1000kpl
Belgia (Scaldia-Volga) 456 kpl (Carlota/Natasha)
Saksa (Deutsche Lada/Bohse) n. 3000 kpl (Bohse Safari/Lada Samara Fun)
2108 yht. n. 889 000
-----------------------------------------------------------
VAZ 2109 (1987-2005)
Venäjä (AvtoVaz, RosLada) 1 560 193 +Vazinterservice n.4000kpl
Ukraina (LuAZ, Anto-Rus, ZAZ) n. 40 000 kpl
Suomi (Valmet Automotive) 14 048 kpl
2109 yht. n. 1 620 000 kpl
----------------------------------------------------------------------
VAZ 21099 (1988-2004)
Venäjä 953 210 kpl (AvtoVaz)
Ukraina (LuAZ, Anto-Rus, ZAZ) n. 80 000kpl
Kasakstan (Avto-Asia) n. 7000kpl
Uruguay (Bognor) ? (Bognor Sagona)*
21099 yht. 1 040 000kpl
--------------------------------------------------------------------------
"Vanhat Samarat" yht. suunnilleen 3 549 000 eli karkeasti sanoen "yli kolme ja puolimiljoonaa".
Tarkkaa ja todellista määrää tuskin saadaankaan. Varsinkin tuon epämääräisen 90-luvun puolivälin jälkeisen "Volgalaisten aikakauden" tarkkoja määriä ei varmaan tiedä kukaan.
VAZ-2115:tä valmistettiin (v.1997-2012) n. 750 000 kpl, tuosta 2113:stä en vielä löytänyt mitään ja 2114:han on vielä tuotannossakin vähän aikaa. Ainakin olettaisi "Samara 2:sta" tehdyn yli 2 miljoonaa.
e. lisäsin tuon Bohsen tuotannon
*21099 mallilla oli kokoonpanoa myös Uruguayssa, mutta siitä ei löytyny mitään määriä
VAZ 2108 (1984-2003)
Venäjä (AvtoVaz) 884 507 kpl + Vazinterservice n. 1000kpl
Belgia (Scaldia-Volga) 456 kpl (Carlota/Natasha)
Saksa (Deutsche Lada/Bohse) n. 3000 kpl (Bohse Safari/Lada Samara Fun)
2108 yht. n. 889 000
-----------------------------------------------------------
VAZ 2109 (1987-2005)
Venäjä (AvtoVaz, RosLada) 1 560 193 +Vazinterservice n.4000kpl
Ukraina (LuAZ, Anto-Rus, ZAZ) n. 40 000 kpl
Suomi (Valmet Automotive) 14 048 kpl
2109 yht. n. 1 620 000 kpl
----------------------------------------------------------------------
VAZ 21099 (1988-2004)
Venäjä 953 210 kpl (AvtoVaz)
Ukraina (LuAZ, Anto-Rus, ZAZ) n. 80 000kpl
Kasakstan (Avto-Asia) n. 7000kpl
Uruguay (Bognor) ? (Bognor Sagona)*
21099 yht. 1 040 000kpl
--------------------------------------------------------------------------
"Vanhat Samarat" yht. suunnilleen 3 549 000 eli karkeasti sanoen "yli kolme ja puolimiljoonaa".
Tarkkaa ja todellista määrää tuskin saadaankaan. Varsinkin tuon epämääräisen 90-luvun puolivälin jälkeisen "Volgalaisten aikakauden" tarkkoja määriä ei varmaan tiedä kukaan.
VAZ-2115:tä valmistettiin (v.1997-2012) n. 750 000 kpl, tuosta 2113:stä en vielä löytänyt mitään ja 2114:han on vielä tuotannossakin vähän aikaa. Ainakin olettaisi "Samara 2:sta" tehdyn yli 2 miljoonaa.
e. lisäsin tuon Bohsen tuotannon
*21099 mallilla oli kokoonpanoa myös Uruguayssa, mutta siitä ei löytyny mitään määriä
Viimeksi muokannut samarai, 13.10.2013 5:36. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samaran tuotanto päättyy
Moi,
14 000 kpl Euro-Samaroita valmistettu siis Suomessa. Mitäs noille Euro-Samaroille lopulta kävi? Kulkeutuivatko ne käytettyinä ja uusina lopulta venäjälle siinä vuosituhannen vaihteessa? Aika vähän niitä täällä Etelä-Suomen liikenteessä näkyi.
14 000 kpl Euro-Samaroita valmistettu siis Suomessa. Mitäs noille Euro-Samaroille lopulta kävi? Kulkeutuivatko ne käytettyinä ja uusina lopulta venäjälle siinä vuosituhannen vaihteessa? Aika vähän niitä täällä Etelä-Suomen liikenteessä näkyi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samaran tuotanto päättyy
Ei niitä täällä ole ainakaan näkynyt.Lattarauta kirjoitti:Tarkoitat ettei niitä olisi ennen riittänyt?KSE 1995 kirjoitti:Saataisiinko sitten jo Grantoja Suomeenkin?
Re: Samaran tuotanto päättyy
Eikös euroSamara ollut tarkoittu Saksaan ja eurooppaan myytäväksi.. Ainakaan kuopiossa ei myytäviä autoja näkynyt...ei ollut minkäänlaista yritystä kannattaa Suomalaista työtä.
Re: Samaran tuotanto päättyy
Niin juuri, sinnehän ne oli tarkoitettu ja siellä myytiin "Samara Baltic"-nimellä. Alunperin suunnitelmissa oli valmistaa 60 000kpl kolmen vuoden aikana. Autot ei kuitenkaan käyneet kaupaksi ja Hampurissa sijainnut markkinointiyhtiö "EuroLada" ajautui konkurssiin ja Uuteenkaupunkiin jäänyttä loppuvarastoa myytiin täällä muutamissa autoliikkeissä (ei Konelassa). Venäjälle niitä ei uutena mennyt.*
e. *Vietiin Venäjällekin kaasutinversiona.
e. *Vietiin Venäjällekin kaasutinversiona.
Viimeksi muokannut samarai, 14.10.2013 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samaran tuotanto päättyy
Keräsin tuossa vähän "Samara mk1:stä käytettyjä nimiä ja versionimiä".
2108 /variaatiot
Aero (Venäjä, prototyyppi lentokentälle)
Amadeo (Venäjä, avo 2kpl)
Apelsin Quattro (Neuvostoliitto, ralliprototyyppi)
Bianco (Suomi, erikoisversio)
Bohemia (Tsekki, avo prototyyppi)
Bohse Safari (Saksan ulkopuolelle myydyt, puolicabrio)
Brock (Australia, avo prototyyppi)
Brock de luxe (erikoisversio)
Carlota (Benelux, Suomi , erikoisversio)
Cipher Sports (Englanti, prototyyppi)
City (Suomi, 1100 malli)
Digitronic (Hollanti; erikoisversio Sagasta)
Envi (Englanti, erikoisversio)
EVA (Neuvostoliitto, prototyyppi VFTS)
Elektron (Neuvostoliitto, prototyyppi)
Flyte (Englanti, erikoisversio)
Gamma (AvtoVazin ja Porschen yhteinen projektinimi)
IKS (Neuvostoliitto, prototyyppi Aeroflot)
Natasha (Belgia ym. avomalli)
Poch (Samara T3) (Venäjä, aavikkoralli prototyyppi)
Rosso (Suomi, erikoisversio)
Saga (Benelux, myyntinimi)
San Remo (Belgia avoprototyyppi)
Samara Fun (Saksa, puolicabrio)
Samara i (Suomi)
Samara Van (Benelux, takaosa kokonaan tavaratilana)
Samara 1300 SLX (Englanti, erikoisversio) perusmallit SL ja GL
Sport (Kanada, erikoisversio)
Sputnik (Neuvostoliitto, Venäjä)
Springer (Englanti, erikoisversio)
Sprint (Ranska, erikoiversio)
S-Proto (Neuvostoliitto, prototyyppi VFTS)
Taiga (Hollanti, myyntinimi Bohse Safari)
Targa (Neuvostoliitto, coupe prototyyppi)
Tarzan (Venäjä, 4x4)
Tselnok (Venäjä, VazInterservice)
Volante (Australia, myyntinimi)
2109 /variaatiot
Baltic (Saksa, Ruotsi ym. myyntinimi)
Carlota (Benelux, Suomi erikoisversio)
Cevaro (Australia, myyntinimi)
EuroSamara (Suomi, myyntinimi)
La Strada (Suomi, erikoisversio)
Night (Saksa, erikoisversio)
Samara GLS (Ranska)
Samara i (Suomi)
Samara XTX (Ranska erikoisversio)
Samara 1500 SLX (Englanti, erikoisversio) perusmallit SL ja GL
Samara Special EDS (Englanti, erikoisversio)
Sputnik (Neuvostoliitto, Venäjä)
Tarzan (Venäjä, 4x4)
VAZ 21099 /variaatiot
Amadeo (Venäjä, limo 2kpl)
Bognor Sagona (Urugyay, tehdas/myyntinimi)
Brock de luxe (Australia, erikoisversio)
Caprice (Tsekki, erikoisversio)
Juno Saloon (Englanti, myyntinimi)
Diva (Belgia, myyntinimi)
Forma (Saksa, myyntinimi)
Iso Samara sedan (Suomi)
Sable (Australia, myyntinimi)
Sagona (Ranska, myyntinimi)
Sedan (Suomi ym.)
Sputnik (Neuvostoliitto, Venäjä)
Ja yhteinen venäläinen lempinimihän on "Taltta". Mallikohtainen "Kasi" tai "Ysi".
e. tehty lisäyksiä
2108 /variaatiot
Aero (Venäjä, prototyyppi lentokentälle)
Amadeo (Venäjä, avo 2kpl)
Apelsin Quattro (Neuvostoliitto, ralliprototyyppi)
Bianco (Suomi, erikoisversio)
Bohemia (Tsekki, avo prototyyppi)
Bohse Safari (Saksan ulkopuolelle myydyt, puolicabrio)
Brock (Australia, avo prototyyppi)
Brock de luxe (erikoisversio)
Carlota (Benelux, Suomi , erikoisversio)
Cipher Sports (Englanti, prototyyppi)
City (Suomi, 1100 malli)
Digitronic (Hollanti; erikoisversio Sagasta)
Envi (Englanti, erikoisversio)
EVA (Neuvostoliitto, prototyyppi VFTS)
Elektron (Neuvostoliitto, prototyyppi)
Flyte (Englanti, erikoisversio)
Gamma (AvtoVazin ja Porschen yhteinen projektinimi)
IKS (Neuvostoliitto, prototyyppi Aeroflot)
Natasha (Belgia ym. avomalli)
Poch (Samara T3) (Venäjä, aavikkoralli prototyyppi)
Rosso (Suomi, erikoisversio)
Saga (Benelux, myyntinimi)
San Remo (Belgia avoprototyyppi)
Samara Fun (Saksa, puolicabrio)
Samara i (Suomi)
Samara Van (Benelux, takaosa kokonaan tavaratilana)
Samara 1300 SLX (Englanti, erikoisversio) perusmallit SL ja GL
Sport (Kanada, erikoisversio)
Sputnik (Neuvostoliitto, Venäjä)
Springer (Englanti, erikoisversio)
Sprint (Ranska, erikoiversio)
S-Proto (Neuvostoliitto, prototyyppi VFTS)
Taiga (Hollanti, myyntinimi Bohse Safari)
Targa (Neuvostoliitto, coupe prototyyppi)
Tarzan (Venäjä, 4x4)
Tselnok (Venäjä, VazInterservice)
Volante (Australia, myyntinimi)
2109 /variaatiot
Baltic (Saksa, Ruotsi ym. myyntinimi)
Carlota (Benelux, Suomi erikoisversio)
Cevaro (Australia, myyntinimi)
EuroSamara (Suomi, myyntinimi)
La Strada (Suomi, erikoisversio)
Night (Saksa, erikoisversio)
Samara GLS (Ranska)
Samara i (Suomi)
Samara XTX (Ranska erikoisversio)
Samara 1500 SLX (Englanti, erikoisversio) perusmallit SL ja GL
Samara Special EDS (Englanti, erikoisversio)
Sputnik (Neuvostoliitto, Venäjä)
Tarzan (Venäjä, 4x4)
VAZ 21099 /variaatiot
Amadeo (Venäjä, limo 2kpl)
Bognor Sagona (Urugyay, tehdas/myyntinimi)
Brock de luxe (Australia, erikoisversio)
Caprice (Tsekki, erikoisversio)
Juno Saloon (Englanti, myyntinimi)
Diva (Belgia, myyntinimi)
Forma (Saksa, myyntinimi)
Iso Samara sedan (Suomi)
Sable (Australia, myyntinimi)
Sagona (Ranska, myyntinimi)
Sedan (Suomi ym.)
Sputnik (Neuvostoliitto, Venäjä)
Ja yhteinen venäläinen lempinimihän on "Taltta". Mallikohtainen "Kasi" tai "Ysi".
e. tehty lisäyksiä
Viimeksi muokannut samarai, 22.10.2013 0:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samaran tuotanto päättyy
Nyt on taas niin arvokasta tietoa, että siirrän koko ketjun talteen.
Re: Samaran tuotanto päättyy
Odotahan nyt. Tämäkin täytyy jo korjata.

Baltic L-mallia vietiin myös Venäjälle pienehkö määrä markkinointimielessä 97/98, mutta kaasutinversiona! Syynä tuossa oli ilmeisesti se, että mm. Suomessa v.1995 tullut GM-ruiskuversio ei ollut Venäjän omassa mallistossa. Kuuleman perusteella se oli sielläkin liian kallis eikä käynyt kaupaksi venäläisille.samarai kirjoitti: Venäjälle niitä ei uutena mennyt.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Samaran tuotanto päättyy
yksi asia yli kaiken on askarruttanut minua ja vastausta ei ole löytynyt mistään, milloin venäjällä Sputnik vaihtui Samara nimeen, oliko se markkina-aluuesta johtuva eli esim neuvosto venäjällä sputnik, neuvosto eestissä ja viennissä Samara, kun neukkula hajos, tuliko kaikista sitten Samara, vai oliko kenties jotain tekemistä faceliftin kanssa, tehtiinkö niistä Samaroita sitä mukaa kun konepelti kasvoi, en muista koskaan nähneeni Sedan Samaraa jossa olis lukenu Sputnik?

Re: Samaran tuotanto päättyy
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Samaran tuotanto päättyy
Muistelen itse jossain kyllä hiljattain lukeneeni tuosta nimenvaihdosta Sputnikista Samaraan, se taisi tulla Venäjällä vasta juuri tuon faceliftin yhteydessä.
e Se varmaan oli tuolla ru.wikipedia "Lada". Siellä nuo vanhat on laitettu "Sputnik"-nimikkeen alle suluissa.
Kysyin asiasta vielä venäläisellä RC-forumilla, niin siellä vastattiin, että "Samara" nimenä tuli siellä käyttöön 90-luvun alkupuolella, kun haluttiin yhtenäistää vienti- ja kotimaan nimiä. Tarkempaa ajankohtaa kuitenkaan ei ole.
Tutkin hieman itsekin asiaa ja tämän mukaan "Samara"-nimi on virallisesti tullut tehtaan mukaan Venäjällä käyttöön vasta syyskuussa v. 2004. Silloin AvtoVaz nimesi kaikki VAZ-2108, 2109, 21099, 2113, 2114 ja 2115 mallit "Lada Samaraksi" ja vielä latinalaisin kirjaimin. Brändin nimeksi tuli samalla myös "Lada" latinalaisin kirjaimin ja tuo "ВАЗ-21XX" poistui "merkkinä". "ВАЗ-2105":stä tuli Lada 2105. "Нива":sta tuli Lada Niva (myöhemminhän siitä tuli Lada 4x4), "ВАЗ-2110":stä Lada Premier. Kaikki muutkin saivat kansainvälisten normien mukaan nimensä: Lada Kalina, Lada Priora jne.
http://www.kommersant.ru/doc/504185
e. Joku kertoi Venäjällä isällään olevan vm. 2004 2114, joka on vielä "Sputnik" merkillä, eli tuo v.2004 voi hyvinkin juuri olla se ajankohta, jolloin Venäjällä nimi vaihtui "Samaraan".
2114 vuodelta 2004: "ЛАДА Срутник" -merkeillä
http://saratov.am.ru/used/vaz_lada/2114 ... rce=mitula
2114 vuodelta 2005 jo: "LADA Samara" -merkeillä
http://msk.am.ru/used/vaz_lada/2114/prv ... rce=mitula
e Se varmaan oli tuolla ru.wikipedia "Lada". Siellä nuo vanhat on laitettu "Sputnik"-nimikkeen alle suluissa.
Kysyin asiasta vielä venäläisellä RC-forumilla, niin siellä vastattiin, että "Samara" nimenä tuli siellä käyttöön 90-luvun alkupuolella, kun haluttiin yhtenäistää vienti- ja kotimaan nimiä. Tarkempaa ajankohtaa kuitenkaan ei ole.
Tutkin hieman itsekin asiaa ja tämän mukaan "Samara"-nimi on virallisesti tullut tehtaan mukaan Venäjällä käyttöön vasta syyskuussa v. 2004. Silloin AvtoVaz nimesi kaikki VAZ-2108, 2109, 21099, 2113, 2114 ja 2115 mallit "Lada Samaraksi" ja vielä latinalaisin kirjaimin. Brändin nimeksi tuli samalla myös "Lada" latinalaisin kirjaimin ja tuo "ВАЗ-21XX" poistui "merkkinä". "ВАЗ-2105":stä tuli Lada 2105. "Нива":sta tuli Lada Niva (myöhemminhän siitä tuli Lada 4x4), "ВАЗ-2110":stä Lada Premier. Kaikki muutkin saivat kansainvälisten normien mukaan nimensä: Lada Kalina, Lada Priora jne.
http://www.kommersant.ru/doc/504185
e. Joku kertoi Venäjällä isällään olevan vm. 2004 2114, joka on vielä "Sputnik" merkillä, eli tuo v.2004 voi hyvinkin juuri olla se ajankohta, jolloin Venäjällä nimi vaihtui "Samaraan".
2114 vuodelta 2004: "ЛАДА Срутник" -merkeillä
http://saratov.am.ru/used/vaz_lada/2114 ... rce=mitula
2114 vuodelta 2005 jo: "LADA Samara" -merkeillä
http://msk.am.ru/used/vaz_lada/2114/prv ... rce=mitula
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»