Nykimistä
Nykimistä
Nyt tuli sellanen vika että vm-08 Niva nykii kuin ei saisi polttoainetta. Aikasemmin vika ilmestyi vain kiihdyttäessä, nyt se nykii jo tasakaasulla. Nykimistä ei esiinny kylmänä, vasta sitten kun moottori on lämmin. Olen vaihtanut tulpat, ilmansuodattimeen ja pa-suodattimen. Häiriövalo ei pala, paitsi välillä hetken poltti moottorin häiriövaloa. Vikakoodi kun luettiin niin se ilmoitti että nakutustunnistin-signaali liian matala ja ohjausyksikön virransyöttö-puuttuu. Asentaja meinas ettei nämä viat vaikuta nykimiseen. Onko kellään arveluita mikä aiheuttaa nämä oireet?
Nyt ei enää viitti pitemmälle lähteä tuolla kun ei saa lämpimänä kelattua vauhtia yli 60km/h
Nyt ei enää viitti pitemmälle lähteä tuolla kun ei saa lämpimänä kelattua vauhtia yli 60km/h
Re: Nykimistä
Ilmamassa-anturin likaantuminen voi päästää seoksen laihalle. Koita puhdistaa anturi siihen tarkoitetulla puhdistusaineella. Jos nykiminen katoaa niin anturin vaihto tulee muutaman vuoden kuluttua (ajomäärästä riippuen).
Re: Nykimistä
Bensapumppu tiensä päässä?
Käykö kone kuumempana? Silloin on katti tukossa.
Käykö kone kuumempana? Silloin on katti tukossa.
Re: Nykimistä
Täällä samankaltasia ongelmia! Kylmänä toimii hyvin, eikä ajossakaan ole nikotellut kertaakaan, mutta n.20+kilometrin ajamisen jälkeen, kun pysähtyy esim liikenne valoihin ja koittaa lähteä liikkeelle alkaa nykimään niin pirusti ja auto jää siihen. Ottaa paikallaan hyvin kierroksia ja käy tasaista tyhjäkäyntiä. Eli tekee tätä vain liikkeelle lähtiessä. Seuraavana päivänä auto toimii taas ihan normaalisti, kunnes tekee tuon uudestaan. Bensaa tulee, joten ongelman täytyy liittyä jotenkin sytytykseen. Tulpat vaihdettu ja kaikki anturien liittimet käyty läpi tuloksetta eikä ole polttanut moottorin vikavaloakaan kertaakaan. Eli vinkkejä kaivataan. Kohta saa ruisku siirtyä vesilinnun metsästykseen ja alan jälleen palvoa weber jumalaa kärjellisellä sytkällä höystettynä..
Re: Nykimistä
Ongelman todennäköinen syypää paikallistettu. Ykkösen tulpanjohto hankautunut puoliksi poikki ja kolmosenkin oli ottanut vähän siipeensä. Joskohan sitä taas seuraavalla kerralla muistas alkaa etsimään vikaa ensin sieltä todennäköisimästä paikasta.
Re: Nykimistä
Tulpanjohtojen vaihto ei tuottanut tulosta, joten taistelu jatkuu.. Vähän veikkaisin, että ostin auton juurikin ketjun aloittaneelta 

Re: Nykimistä
Oli kuinka vaan niin ilmamassa-anturin puhdistus. Seuraavana lämpötilatunnistimen ja sen johtojen tarkistus. Kolmas kohta on sitten ruiskusuuttimet ja niiden johdot. Toki kannataa kiristää myös ruiskun ohjainyksikön vieressä, mittariston takana ja konetilassa olevat maadoitusjohdot (en muista tarkasti missäkohdin Nivassa ovat).
Re: Nykimistä
Kiitoksia vinkeistä. Eli nyt on kaikki yllä mainitut kohdat käyty läpi, sekä kaikki moottorinohjaukseen liittyvät johdot tarkastettu niin pitkälle kun mahdollista, myös ohjainyksikön päästä. Vikakoodit luettiin myös ja antoi samat kuin ketjun alussa. Eli, ohjainyksikön virransyöttö puuttuu ja nakutustunnistimen signaali liian matala. Itse alkaisin ehkä epäillä itse ohjainyksikköä, koska vika ilmaantuu aina samanlaisessa tilanteessa ja myös poistuu samalla tavalla, (antaa auton seistä tunnista kahteen). Tehnyt tämän nyt noin 6-7 kertaa täsmälleen samalla tavalla. Eli ongelmaa ei esiinny liikkeesssä, saa ajaa yhtäsoittoa vaikka tankin tyhjäksi, mutta kun pysähtyy ja auto käy tyhjäkäyntiä minuutin tai pari, ongelma taas ilmaantuu. Ehkä pitäisi virittää yleismittari ohjainyksikön virransyöttöjohtoon ja ajaa, kunnes vika ilmenee niin näkisi tuleeko yksikköön kunnolla virtaa? Tai päätyy helppoon ratkaisuun ja vaihtaa koko johtosarjan ja ohjainyksikön?
Re: Nykimistä
Paljonko autolla on ajettu? Mittaa latausjännite, jos tyhjäkäynnillä tippuu niin voi sotkea "aivojen" toimintaa. Toki lämmetessään puola voi lyödä sisäisesti lapi, eli kipinä vaihtelisi mutta siitä pitäisi vikakoodi tulla. Kylmäspreillä voi vian päällä olessa kokeilla ohjainyksikköä viilentää.
Re: Nykimistä
37 000km. Pitää latausjännitteen tyhjäkäynilläkin yli 13v. Puolan vaihtaminen ollut kans mielessä, ei liene kovin kallis rajantakana. Mutta joo, luulisi sen antavan jotain siihen viittaavaa vikakoodia, mikäli vika on siellä. Täytyypä hommata sitä kylmäspreitä, varsin kokeilemisen arvoinen idea!
Re: Nykimistä
Onkos näissä ne kolme relettä ohjainlaitteen vieressä? Eli puhaltimelle, bensapumpulle ja ohjainlaitteelle? Jos ohjainlaitten releen kärjet ovat kipinöineet tai rele ei vedä kunnolla kokoaikaa. Vaihda puhaltimen ja ohjainlaitteen releen paikkoja (niin ei tarvitse uutta relettä ostaa vaikka maksaakin vain viitisen euroa).
Re: Nykimistä
Kylmäspreillä kokeiltu jäähdyttää ohjainlaitetta, sytytyspuolaa, sekä muutamaa anturia mihin helposti käsiksi pääsi. Ei auttanut. Ohjainlaitteen, tai tarkemmin sulakerasian vierestä löytyy 5kpl releitä. Liekkö jollakulla jotain kaaviota/tietoa mikä on millekkin?
Re: Nykimistä
Onko kampiakselin asentoanturi jo puhdistettu?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Nykimistä
Kyllä vain. sytytyspuola, tyhjäkäyntimoottori ja nakutusanturi myös vaihdettu. Eipä tuossa ole enää muuta kun jokunen anturi, ohjainlaite ja johtosarja vaihtamatta, niin eiköhän vian luulis korjaantuvan pistämällä vielä nekin vaihtoon.