Muutoskatsastus turbolle? Kokemuksia ahtimista ym ym...

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
mutkaputki

Muutoskatsastus turbolle? Kokemuksia ahtimista ym ym...

Viesti Kirjoittaja mutkaputki »

Tässä aikani kuluks ajattelin kysellä miten onnistuu takavetoladan muutoskatsastus turbolle.
Saako ja mistä nykyisin pitää kysyä moottorin/tehonnosto lausuntoa missä on ilmoitettu korimallin suurin tehomäärä
ilman alustan teknisiä muutoksia. luultavasti vertailumalli on 1.7 koneella olevat.

Megan ohjaamana on aika helppo ottaa penkistä katsastuslappu.
Viimeksi muokannut mutkaputki, 2.6.2013 2:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Muutoskatsastus turbolle?

Viesti Kirjoittaja veli samara »

HAKU. Löytyy varmaan tuhat topiccia aiheesta... turbo kiinni ja teholappu -> leimalle... Ei sen vaikeempaa. max teho 100hv
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
mutkaputki

Re: Muutoskatsastus turbolle?

Viesti Kirjoittaja mutkaputki »

olin laiska, enkä jaksanu tota hakua käyttää. Mutta pitää kahtoo, kokemuksia ja tietoja voi silti pistää jos ei katsastuksesta halua puhua niin tekniikasta kuten miten pitkälle vakio kytkinpaketilla pärjää ja mitä asetelmia on ollu turbon kanssa.

En ole ladaa koskaan muutoskatsastanut saatika sitten ahtanut, mutta ei se mahdottomuuskaan voi olla. Siksi minua kiinnostaa tietää millä kompinaatiolla niitä on kasailtu ahdin ym ym...
mutkaputki

Re: Muutoskatsastus turbolle? Sekä kokemuksia tekniikasta

Viesti Kirjoittaja mutkaputki »

haulla löysin mikä lappu pitää leimalle olla.
Nyt vaan kaipaan tietoja minkä mallinen ahdin on sopiva ja minkälaisella nokalla saa mukavat tehot. Pakosarjan saa tehtyä mutkista hyvin.
Ja jos alan tuota joskus toteuttamaan, niin moottorinohjaukseks tulee ilman muuta megasquirt. Kierrostiedon saa otettua mukavasti hall jakajasta. Imusarjan joutuu kylläkin tekemään itse, tai sitten teettää jollain alumiini hitsauspajalla. Yks aihio löytyy, mutta tarvis vaan suutinputken ja suutinpaikat.
Lähinnä sen takia kiinnostais tuo mahdollisimman hyvin sopiva ahdin, niin tietäis miten se herää minkäkin kokosella pakopesällä. :?
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Muutoskatsastus turbolle?

Viesti Kirjoittaja veli samara »

tekniikan osaltakin löytyy pitkä topicci. haku auttaa. tietoa löytyy megasta, sytkästä, pako/imusarjoista aina turboon saakka
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Kypehne

Re: Muutoskatsastus turbolle?

Viesti Kirjoittaja Kypehne »

itsellä rakenteilla kans 4pisteruisku turbo megasquirtilla :D
imusarja kannattaa ottaa uudesta nivasta jos ei halua itte tehdä, sopii lähes bolt on paikalle lukuunottamatta kahta pultinreikää imusarjan yläosassa ja jotain tukirautoja kannattaa myös väsäillä ettei heti alkaa tiivisteet vuotamaan.
konttorilla kehuivat mulle ainakin ettei tarvi kun sen teholapun missä max 100.8 hp koska auto on vm86 niin ei katalysaattoriakaan tarvi 8)

itse ostin ahtimen race addictsilta mallia WR280 joku aasian poikien väsäämä ilmeisesti. saa nähdä kauanko kestää :D onpahan siinä ainaki 1v takuu
mutkaputki

Re: Muutoskatsastus turbolle?

Viesti Kirjoittaja mutkaputki »

meinasitko millä nokalla? Vai aluks ihan vakio nokalla? Tuleeko hall jakajalla vai hukkakipinällä? Itelläni on 242 volvo jossa kierrostieto on hall jakajasta ja tehot noin 300hv
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Muutoskatsastus turbolle?

Viesti Kirjoittaja START »

mutkaputki kirjoitti:meinasitko millä nokalla? Vai aluks ihan vakio nokalla? Tuleeko hall jakajalla vai hukkakipinällä? Itelläni on 242 volvo jossa kierrostieto on hall jakajasta ja tehot noin 300hv
eikös se ole hukkakipinä jos on sellanen puola, otti se kierrostiedon jakajalta tai kampuralta. :shock:
jos ajatellaan että vakio tai vakion kaltainen kytkin riittää ja kansi on vakio niin se nokka tuskin on isoin murhe siinä koneessa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
mutkaputki

Re: Muutoskatsastus turbolle?

Viesti Kirjoittaja mutkaputki »

niin, mutta auttaahan se nokka tuohon heräämiseen ja muutenkin moottorin luonteeseen. Ladan kytkimestä ei oo mitään tietoa miten paljon kestää, mut tuskin mitään huikeita yleensä kestääkään. Tota hall jakaja juttua tarkotin, että ihan tavan kärettömän sytkän puola ja sytytyspääteaste. Onko noihin sitten sellasta suht helposti saatavissa olevaa asetelmaa/levyä joka kestää esim reilun 300nm väännön? Ainaki luulis että vauhtipyörään saa sovitettua jytkymmän asetelman. Ja tietenkin vaihteiston. Ja enkä tuotakaan tiedä paljonko kärsii ahtoja luulis 1,7.sta reilulla 1.5bar paineilla se 200hv irtoavan. Mielestäni niissä on laakeripinnat ja veivit senverran kestävät, että jos säädöt on ok niin toimii. Tuollanen olis erittäin mielenkiintonen ja kiva joskus kasailla :D , mutkun ei aika riitä :( toimisko holset hx35 ahtimella? Siinä ainaki riittäis tuotto ja ei menis pakopuoli tukkoon.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Muutoskatsastus turbolle? Kokemuksia ahtimista ym ym...

Viesti Kirjoittaja START »

saa melkeen kantta ja nokkaa jo katella tolle puhaltimelle, samaten mäntää ja kytkintä ja perään joku muu kuin vakio tasauspyörästö
jos haluaa suunnitella netissä moista niin kannattaa opetella hakua käyttämään, on niitä jotain tehty ennenkin, tosin yleensä on alotettu lupaavasti mutta se lopputulos ei monestikkaan ole tällä foorumilla näkynyt
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin