Jälleen kerran elämässäni pääsen toteamaan että ostimpa kun halvalla sain, ainakin mielestäni sain halvalla...

Tosiaan tuossa 26.5 pihaani rullasi jälleen uusi takavetoinen Lada, leimaa on peräti 1.4.2014 asti ja maksoin tuosta autosta 380€, auton ostin kaveriltani joka oli hankkinut tuon viime talvena juuri katsastettuna ja 14kk leimalla varustettuna. Silloin kun kaverini tuon Ladan vielä omisti niin myin kaikenlaista nippeliä tuohon noin 100€ edestä ja kaikki osat tuli mukaan kaupan päälle, eli tavallaan sain omiani takaisin.
Osa tällä foorumilla on varmaankin seuraillut tuota minun mattamustan käyttöautoni 2107 1700i 1994 Ladan topiccia ja siinä autossa alkaa katsastus lähenemään, heinäkuun alussa sitä saisi käyttää katsastuksessa joten sempä takia on hyvä olla vara-auto, eli siis tämä uusin autohankintani jossa on ajoaikaa vaikka kuinka kauan. Jos siis jostain syystä käykin niin hullusti että musta Ladani ei menekkään katsastuksesta läpi, niin on minulla tämä axtecin raato jolla kuljen töihin, koska töihin on kuitenkin päästävä eikä muuta vaihtoehtoa pitkään työmatkaan ole kuin oma henkilöauto... Kun tuon mustan Ladani katsastukseen vien, saan vikalistan (ehkä? ainakin oletan että se ei puhtailla papereilla mene läpi) ja voin sitten töiden jälkeen sekä viikonloppuisin laitella tuota mustaa kanttista kuntoon ja päristellä axtecilla vain sen aikaa että saan tuohon viralliseen käyttöautooni vuoden leiman, jolloin tämä axtekin hirvitys saa vaihtaa omistajaa, tuo axtekki on vain väliaikainen ratkaisu.
Mutta kerrotaampas autosta jonka nyt ostin, vikoja nimittäin kyllä löytyy ja osa mitä ihmeellisempiä...

Autossani on 2105 ratti joka on kiero (todella outo käännellä), jokaisen polkimen asento on aivan outo, väitän että kytkin sekä jarrupoljinta on väännetty jollakin sorkkaraudalla koska muissa 12 Ladassani eivät ole polkimet olleet tuolla tavalla, kaasupolkimen kulmakin on hyvin mielenkiintoinen....

Olen (kai?) auton 8 omistaja kun hansikaslokerosta löytyneitä papereita tutkin, ostohetkellä mittarissa oli 10290km, eikä minkäänlaista huoltohistoriaa ole tiedossa, auton kunnon perusteella veikkaisin että mittari on mennyt ainakin 2 kertaa ympäri, ellei peräti 3 kertaa. Ruostetta löytyy, on kukkia pitkin kylkiä sekä pieniä lommoja on tosi paljon, suurempia ei niinkään, mitä nyt apukuskin ovi on taittunut eikä siinä myöskään ole ovistopparia, varmaan joskus väännetty liikaa aukipäin... Kaikenlaisia ihme näperryksiä on vaikka kuinka, jotkin biltema mittarit on viritelty kojelautaan kiinni (3kpl, kierroslukumittari, bensa- sekä lämpömittari) oma viritelmä polttoainemittari ei toimi, eikä myöskään auton omassa mittaristossa oleva bensamittari, bensavalo tosin syttyy kojetauluun silloin jos bensa on vähissä, eikä auton omassa mittaristossa toimi vasemmassa reunassa mittariston valot eikä myöskään lämpömittari kun johdot on vedetty tuuninki mittarille. Latauksen merkkivalo palaa välillä auton käydessä, kojelautaan on sähköteipillä kiinnitetty on/off katkaisija joka on kuulemma jotenkin kytketty laturiin kiinni koska tällä Ladalla on kuulemma tapana purkaa akku tyhjäksi 7 tunnissa, mutta kun sammuttaa auton ja painaa katkaisijasta niin akku ei tyhjene ja siitä pitää muistaa painaa silloin kun tahtoo käynnistää auton? Olen totellut ja ränklännyt nappia eikä vielä ole akku tyhjentynyt, täytyy joku päivä kokeilla että tyhjeneekö akku tosiaan 7 tunnissa jos jättää katkaisijaan virrat päälle... Ainakin sen verran huomasin tuolla napilla vaikutusta että kun auton on käynnissä niin lataa noin 14 volttia ja kun painaa katkaisijasta niin lataus menee välittömästi punaiselle alueelle?... Pyörän kulmat myös tuntuvat olevan tosi pahasti pielessä, toinen etupyörä on kulunut aivan karmean näköiseksi ja ohjaus on kyllä todella mielenkiintoinen, eikä kiero ratti sitä paljoa paranna... Osto hetkellä autossa oli nastarenkaat alla. Myös kuskin ikkuna on todella jäykkä käyttää, sain sen heti seuraavana päivänä rikki, ikkuna putosi oven sisään ja jäi sinne...
Valotkin tuntuu olevan ihan sekaisin... Onkos näissä axtekeissa kojetaulussa oma CE-valo kuten minulla on 2107 1700i Ladassani, kun en nyt juuri muista mitenkä näissä 2105 ne mittariston merkkivalot on... Kun tuo käsijarrun merkkivalo palaa välillä koko ajan ja toisinaan sammuu, kun käsijarrun yhteydessä olevaa nappia tökkii, ei sillä ole minkäänlaista vaikutusta valon toiminnan kannalta? Mietin vain että onko tuo huutomerkki symbooli näisä se CE-valo kun 2107 keskikonsolissa siinä valossa ihan lukee kirjaimin Check Engine... Edessä palaa molemmat ajovalot mutta takana ei pala parkki kuskin puolella. Kun laittaa vilkun oikealle, edessä toimii valot ja vilkut ihan normaalisti mutta apparin puolella alkaa kaikki takavalot vilkkumaan yhtä aikaa? Vilkku, parkki, peruutus sekä jarruvalo?...

Sama homma jos laittaa vilkun vasemmalle, edessä valot toimii ihan hyvin mutta takana vilkkuu kaikki yhtä aikaa (paitsi parkki josta on se polttimo varmaan mennyt). Ja vielä yksi todella eriskummallinen vika on kun laittaa pakin silmään niin silloin eteen apukuskin puolelle syttyy molemmat vilkut palamaan, sekä lokasuojassa oleva, että umpion sisällä oleva?...

En tiedä mitä takana silloin palaa kun laittaa pakin silmään, ei ole vielä tullut sellaista tilannetta että olisin päässyt peilaamaan mitään ikkunaa tai peiliä vasten, pitäisi joku kaveri laittaa taakse katsomaan noita valoja...
Tulipahan taas tekstiä, mutta noh, on kyllä vikojakin, lähellekkään kaikkea en ole vielä edes maininnut mutta kerrotaan päivä kerrallaan kun jotain uutta löytyy, tämä kyllä sopii tänne Kokemuksia-osioon koska olen aivan varma että tämän auton kanssa tulee varmasti koettua mitä ihmeellisimpiä kokemuksia tämän kesän aikana...

Laitetaampas kuvia:

Sisusta on tosi siisti (siis likainen joo, mutta kaikin puolin ehjä) joku on lattiamaton verhoillut itse jollakin mustalla pehmeällä huovalla, se on mielestäni ihan onnistunut, tyylikäs sekä hieno ratkaisu, sekä penkit ovat todella hyvässä kunnossa ja siistit penkin päälliset päällä, myös ovipahvit joku on tehnyt itse vanerista sekä nahasta askartelemalla, ihan onnistuneet ja siistit ovat nuokin

Aika rajun näköinen sivuputki pilkistää pohjan alta, vain yhdellä vaimentajalla jossa ei kyllä taida olla mitään villaa tai muutakaan vaimentavaa sisällä koska äänet ovat todella kovat ja terävät, oikein kunnon ralli pörinät...
Täytyy jo itse kommentoida että tiedän, paskan myivät mutta on tässä ainakin pitkälti ajoaikaa, ihmettelen silti syvästi mitenkä tuo auto on saatu hetki sitten katsastettua, on tainnut katsastussetä olla ihan puusilmä tai vähintäänkin perhetuttu...

Onnea vaan tulevaisuudessa seuraavalle omistajalle joka tämän aikoo katsastukseen viedä, minä en todellakaan aio, ei tämä romu minulla niin kauan pihassa ole...