Sivu 1/2

Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 13.5.2013 23:40
Kirjoittaja iemeli
Meni Samara 1300:sta vuodelta -89 jarrut nopeasti vaarallisen löysälle, ja kävin näyttämässä huollossa kun ei oma osaaminen ihan riitä. Ja katsastustarkistukset samalla, kun kesäkuun loppuun mennessä olis sellainenkin hoidettava. No eipä siinä, jokusen satasen keikka tulisi jarruista ja muusta pienestä, jotta pääsee taas ajamaan. Paitsi että oli vissiin myös moottorin puolella venttiileissä häikkää ja kantta pääsis hiomaan ym. ym., kun muuten ei mene läpi pakokaasuarvot. Monin verroin koko laitteen hintaa arvokkaampi remppa ammattilaisella teetettynä siis...

On myös ollut mielessä jo vähän pidempään pienimuotoinen moottoroitu pyrähdys tuolla Äiti Venäjän puolella, vaikkapa auton synnyinseuduille Samaran alueelle. Ehkä parin-kolmen viikon mittainen enintään, jotain fiksua reittiä pitkin. Eli nyt tuli vähän enempi kiire tällekin rojektille, jos meinaa moista ennen laillisen ajo-oikeuden loppua Suomessa. Jos peli ei satu pysymään kasassa loppuun asti, niin ei ole niin viimeisen päälle vakavaa – saapahan neuvostoliittolainen perinneauto ainakin arvoisensa viimeisen matkan.

Mutta kysytäänpä ensin täältä:
- Ei vissiin ole järkeä kuvitella ajoneuvosta olevan pian muuta iloa kuin varaosiksi?
- Pitääkö jotain erityistä huomioida reissussa, tai onko kokemuksia? (Vakuutus-, perusvarustus-, välttävä kielitaito- ym. asiat on jotakuinkin hallussa.)
- Jos lähtö tulee, niin löytyykö matkan varrelta joitain erityisen kiinnostavia paikkoja? Maan tuntemus on meikäläisellä hieman rajallinen.
- Onko koko hommassa edes mitään mieltä? :)

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 14.5.2013 7:30
Kirjoittaja juippi11
En osaa muuhun sanoa, mutta kaverin -86 Samarassa oli päästöt ajokieltorajalla, ja pomppasi. Korjaamolla sanottiin että kantta pitää aukoa ja venttiileitä uusia jne. Kävi puputtamalla ja savutti. Kaveri vaihtoi rikkinäisen sytytystulpan ja läpi meni.. Korjaamo ei vaan viitsinyt vanhaa rotiskoa sen vertaa tutkia ja pyrki siihen, että se vietäisiin suosiolla romuksi. En ole kuullut että näistä saisi venttiilit helposti menemään, toki se mahdollista on. Jos käy kolmipyttyisesti (pupupupupu..) niin vikaa voi olla tulpissa, virranjakajassa tai tulpanjohdoissakin.

Muita kuin pakokaasutestejä EI kannata tarkistuttaa korjaamolla, ainakaan jos ei olisi ne jarrut menneet löysälle. Normaali korjaamo tietysti pyrkii löytämään työtä itselleen. Monta kertaa olen saanut "hylkäystuomion" korjaamoiden tarkistuksista, mutta samana päivänä on tullut leima ilman moitteita, kun on vaan ajanut korjaamatta oikeaan katsastukseen.

Osathan näihin ei juuri mitään maksa, jos ne osaisi vaihtaa. "Uusi" moottorikaan tuskin montaa kymppiä kustantaisi ehjänä, mutta kaasarikoneet alkaa olla vähissä, ja vaihtokoneessa on riskinä että olisi sama vika.

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 14.5.2013 8:51
Kirjoittaja Joen musikka
Varaudu siihen,että autosi TÄYTYY tuoda takaisin rajan yli. Siis jos se hajoaa jossain kaukana,voi aikataulu pettää. 8)

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 14.5.2013 12:13
Kirjoittaja Smoppi
Se venttiilin välysten säätö Samaraan on pikkuhomma eikä vaadi kannen aukaisua.

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 14.5.2013 23:29
Kirjoittaja iemeli
Kiitokset vinkeistä! Pitääpä tarkistaa ainakin nuo tulpat ja ehkä venttiilitkin itse, jos saisi hommaan jotain järkeä. Mutta jälkimmäinen näytti ohjeiden perusteella hieman työläämmältä varsinkin ensikertalaiselle. Eli jos on antaa vinkkejä kokeneemmista lada-sotureista jossain pk-seudulla tai lähimaastossa, niin otetaan vastaan.

Mutta mitä tarkoittaa, että auto täytyy tuoda takaisin rajan yli? Tai siis, mitä tapahtuu jos ei tuo?

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 15.5.2013 0:31
Kirjoittaja samarai
Venäjän automatkailusta ei ole mitään kokemuksia, mutta tuolla UM:n sivulla näyttäisi olevan tuosta em. asiasta:

Yksityisautolla enintään vuodeksi Venäjälle saapuvan ulkomaiden kansalaisen tullimuodollisuuksia on helpotettu siten, että enää ei tarvita auton takaisinvientisitoumuslomaketta (ns. autositoumus). Sen korvaa matkustajan tulli-ilmoitus, johon täytetään tiedot ajoneuvosta ml. auton merkki, valmistusvuosi ja -numero. Tulli-ilmoitus on säilytettävä koko matkan ajan.
tuon perässä on linkki lisäinformaatiosta Venäjän tullista mikä ei toimi. :)

http://formin.finland.fi/public/default ... ture=fi-FI

Eipä taida riittää palata pelkän tulli-ilmoituksenkaan kanssa ilman seuraamuksia takaisin Venäjän tulliin. :roll:

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 15.5.2013 8:48
Kirjoittaja pressa
Smoppi kirjoitti:venttiilin välysten säätö Samaraan on pikkuhomma
Siis tarkennetaan vielä että tarkistus on pikku homma. tarvitsee vain venttiillikoppa avata ja liuskamitalla katsoa välykset.
Säätö on suurempi toimenpide koska on palasäätö, ja pitää olla erivahvuisia säätöpaloja joita ei joka paikasta saa. Palojen vaihdossa helpottaa siihen tehty erikoistyökalu jolla paininkuppi painetaan alas...
Kuva
Kuva

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 15.5.2013 10:21
Kirjoittaja paavon
Niin minullakaan ei tosiaan ole mitään varmaan faktaa tästä asiasta kaikin osin, mutta kyllähän se tosiaan niin menee että jos vie auton ulkomaille, niin taidetaan se takaisin haluta sieltä.

Eihän sitä voi esim. Suomeenkaan Saksasta vaan ajaa autoa ja "unohtaa" sitä tänne. Toki sen voi romuttaa täällä, ja luulen että Suomessa virallinen romutustodistus kelpaa myös Saksassa, tai koko EU:n alueella yleensä epäilemättä asia toimii näin. Se että miten auton romuttaminen Venäjällä sitten onnistuu, on hieman mysteeri itselleni. Ilmeisesti jos auto tuhoutuu tai varastetaan, niin siitä jonkinlaisen todistuksen saa pyytämällä. Varsinkin jos sinne venäjälle on tarkoitus matkustaa vielä joskus uudestaan, silloin en ainakaan sitä sinne uskaltaisi jättää tuosta vain. Muutenkin voisi olla vähän selittelemistä viranomaisille jos sitä joskus joku kysyy, eli en usko että näin kannattaa toimia missään tapauksessa. Ja tosiaan niinku samarai sanoikin siitä täytetään paperit ja takaisin tullessa niitä olisi hyvä esitellä. En tiedä sitten jos tulee jonkin toisen kyydissä tai junalla pois, että katsovatko silloin että missä auto, vai vasta kun sinne uudestaan pyrkii.

Itse joskus mietin asiaa kun olin tuolla Laatokkaan kiertelemässä, että miten tälläisessä tilanteessa olisi pitäny toimia. Mutta se jäi vähän mietintä asteelle. Mutta kai sitä olisi johonkin vakuutusyhtiöön, trafiin tai suurlähetystöön olisin ollut yhteydessä, kilvet ja paperit olisin kyllä ottanut mukaan autosta ehdottomasti.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... Ulkomaille

Lopullinen poisto ulkomailla romutetulle tai tuhoutuneelle ajoneuvolle

Mikäli romudirektiivin alainen ajoneuvo eli henkilö- tai pakettiauto on romutettu tai tuhoutunut ulkomailla, ajoneuvon omistaja voi pyytää lopullista poistoa Trafista. Omistajan tulee tällöin toimittaa Trafiin allekirjoittamansa pyyntö poistosta, jonka liitteenä on ulkomainen romutustodistus tai viranomaisselvitys. Asiakirjat toimitetaan Trafin kirjaamoon.

Mutta itse suosittelen jos tuolaisin aikein on tarkoitus lähteä matkaan, että ota selvää etukäteen. Itse ehkä alottaisin kysymällä Trafista. Mutta kerro toki tännekkin miten asian kanssa tulisi toimia jos siitä selvää otat! Kiinostaisi myös tietää mitä jos haluaakin myydä sen auton ulkomailla, sen sijaan että romuttaisi sen.

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 15.5.2013 16:41
Kirjoittaja Marko
Venäjältä pääsee ilman autoakin takasin esim. jonkun kyydissä.Ongelma tulee eteen sitte,kun seuraavan kerran menet tulliin ihan millä tahansa kyydillä.Siinä vaiheessa juttuihin tulee mukaa se vanha Samara.Todennäkösesti Venäjän tulli ehdottaa,että olet myynyt auton.Jokaisella Venäjälle tulevalla autolla on tullissa joku tullausarvo,josta jotenkin,en tiedä miten lasketaan joku prosentti,joka kelpaa tullin kassaan.Eli jos auto jätetää sinne,asiastahan saattaa selviytyä rahalla,niinkun monessa muussakin asiassa.

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 15.5.2013 20:52
Kirjoittaja Smoppi
pressa kirjoitti:
Smoppi kirjoitti:venttiilin välysten säätö Samaraan on pikkuhomma
Siis tarkennetaan vielä että tarkistus on pikku homma. tarvitsee vain venttiillikoppa avata ja liuskamitalla katsoa välykset.
Säätö on suurempi toimenpide koska on palasäätö, ja pitää olla erivahvuisia säätöpaloja joita ei joka paikasta saa. Palojen vaihdossa helpottaa siihen tehty erikoistyökalu jolla paininkuppi painetaan alas...
Kyllä se säätö onnistuu ilmankin tuota työkalua. Jotkut ottavat nokka-akselin irti, mutta voihan ne venttiilin kupit painaa alas jollain muullakin työkalulla kuin tuolla tarkoitukseen tehdyllä. Eikä se säätö tosissaan ole iso homma, mutta niitä säätöpaloja on kyllä nykypäivänä hankala löytää mistään ja usein sellaiset liikkeet, joilla niitä on, eivät niitä oikein halua myydä.

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 15.5.2013 22:06
Kirjoittaja samarai
paavon kirjoitti: Eihän sitä voi esim. Suomeenkaan Saksasta vaan ajaa autoa ja "unohtaa" sitä tänne. Toki sen voi romuttaa täällä, ja luulen että Suomessa virallinen romutustodistus kelpaa myös Saksassa, tai koko EU:n alueella yleensä epäilemättä asia toimii näin.

Tämän täälläkin jo aikaisemmin olleen lehtijutun perusteella voisi ajatella, että kyllä Suomeen voi ulkomaan rekisterissä auton jättää ilman romuttamista.
http://www.hs.fi/kaupunki/Autojen+saatt ... 5306074081

"Noin kymmenesosa varastoon päätyneistä autoista on rekisteröity ulkomaille.

Ranskasta taivaltanut Astra on erikoisuus, sillä valtaosa ulkomaisista kilvistä on Virosta. Pikaisella otannalla virolaiset hylkäävät hienompia autoja kuin suomalaiset. Alueen muutama uudehko BMW ja Mercedes-Benz on rekisteröity Suomenlahden takana.
"

Ei ole kyllä enempää selitetty miten noiden ulkolaisten autojen kanssa menetellään, ilmeisesti menee nekin purkuliikkeille eikä suoraan romutukseen.


Tuo Venäjälle autonsa jättäminen menee varmaan juuri kuten Marko kuvaili. Jos ei ole mitään viranomaisen antamaa todistusta auton tuhoutumisesta tms. niin tulli vaatii siitä tullausarvon perusteella rahaa kassaansa.

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 18.5.2013 12:19
Kirjoittaja paavon
No niinpä näkyy tosiaan, lueskelihan minäki tuon joskus.

Ottavatko nuo noista edes kilvet pois kun jättävät auton tänne? Mistä ne ees tietää mistä ne on on peräisin, vai jättääkö ihmiset kaikkea todistusaineistoa sinne autoonsa? Ihme touhua tosiaan säilytellä noita tuolla.

Mitenhän paljon Venältä Suomeen päin tullessa venäläisiltä kysellään mihin on auto jääny? Jos mahtais suomeen sen jättää.

Kaverilla hajosi vanha Ducato Unkariin, veivät sen paikalliseen autoliikkeeseen. Tekivät vapaamuotoisen luovutuskirjan, pääsivät autosta ilmaiseksi eroon. Kilvet mukaan ja suomessakin saivat paperiasiat selviksi.

Ja onhan se hieman edesvastuutonta mielestäni jättää niitä autoja tuonne toisten harmiksi. Kun niistä pääsisi kertaheitollakin eroon ihan oikeinkin. Voisin kuvitella että tullissakin olisi helpompi selitellä asioita kun kyselevät, kai siitä jonkun dokumentin sais halutessaan. Itse ainakin ajattelin autosta ihan virallisin keinoin hankkiutua eroon jos tälläinen tilanne tulee tässä nyt vastaan kesän mittaan.

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 18.5.2013 12:37
Kirjoittaja Pavlovits
Mitenkähän menetellään jos auto ilmoitetaan ulkomailla varastetuksi? Tietenkin ilmoitus paikalliselle poliisille.
Ei tosin liene uskottava, jos kyseessä on muutaman satasen Lada.

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 18.5.2013 15:24
Kirjoittaja mush
Pavlovits kirjoitti:Mitenkähän menetellään jos auto ilmoitetaan ulkomailla varastetuksi?
Periaatteessa paikalliselle poliisille ilmoitus, sieltä pitäisi joku paperi saada mukaan asiasta. Sillä paperilla Suomessa uudestaan poliisille, joka hoitaa asian loppuun.

Kerran joutunut tällaisen tilanteen hoitamaan, täkäläistä poliisia asia ei sen kummemmin kiinnostanut, poistivat vain ajoneuvon rekisteristä. Kyseessä ei ollut Venäjä, mutta kai sielläkin autoja varastetaan.

Re: Pyhiinvaellus Samaraan

Lähetetty: 19.5.2013 2:05
Kirjoittaja Marko
Venäjältä Suomeen tulevilta venäläisiltä kulkuneuvoilta vaaditaan Venäjän tullissa myös ajoneuvon palauttaminen takaisin,vaikka ne monen mielestä vois jäähä tänne.