Niin minullakaan ei tosiaan ole mitään varmaan faktaa tästä asiasta kaikin osin, mutta kyllähän se tosiaan niin menee että jos vie auton ulkomaille, niin taidetaan se takaisin haluta sieltä.
Eihän sitä voi esim. Suomeenkaan Saksasta vaan ajaa autoa ja "unohtaa" sitä tänne. Toki sen voi romuttaa täällä, ja luulen että Suomessa virallinen romutustodistus kelpaa myös Saksassa, tai koko EU:n alueella yleensä epäilemättä asia toimii näin. Se että miten auton romuttaminen Venäjällä sitten onnistuu, on hieman mysteeri itselleni. Ilmeisesti jos auto tuhoutuu tai varastetaan, niin siitä jonkinlaisen todistuksen saa pyytämällä. Varsinkin jos sinne venäjälle on tarkoitus matkustaa vielä joskus uudestaan, silloin en ainakaan sitä sinne uskaltaisi jättää tuosta vain. Muutenkin voisi olla vähän selittelemistä viranomaisille jos sitä joskus joku kysyy, eli en usko että näin kannattaa toimia missään tapauksessa. Ja tosiaan niinku samarai sanoikin siitä täytetään paperit ja takaisin tullessa niitä olisi hyvä esitellä. En tiedä sitten jos tulee jonkin toisen kyydissä tai junalla pois, että katsovatko silloin että missä auto, vai vasta kun sinne uudestaan pyrkii.
Itse joskus mietin asiaa kun olin tuolla Laatokkaan kiertelemässä, että miten tälläisessä tilanteessa olisi pitäny toimia. Mutta se jäi vähän mietintä asteelle. Mutta kai sitä olisi johonkin vakuutusyhtiöön, trafiin tai suurlähetystöön olisin ollut yhteydessä, kilvet ja paperit olisin kyllä ottanut mukaan autosta ehdottomasti.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... Ulkomaille
Lopullinen poisto ulkomailla romutetulle tai tuhoutuneelle ajoneuvolle
Mikäli romudirektiivin alainen ajoneuvo eli henkilö- tai pakettiauto on romutettu tai tuhoutunut ulkomailla, ajoneuvon omistaja voi pyytää lopullista poistoa Trafista. Omistajan tulee tällöin toimittaa Trafiin allekirjoittamansa pyyntö poistosta, jonka liitteenä on ulkomainen romutustodistus tai viranomaisselvitys. Asiakirjat toimitetaan Trafin kirjaamoon.
Mutta itse suosittelen jos tuolaisin aikein on tarkoitus lähteä matkaan, että ota selvää etukäteen. Itse ehkä alottaisin kysymällä Trafista. Mutta kerro toki tännekkin miten asian kanssa tulisi toimia jos siitä selvää otat! Kiinostaisi myös tietää mitä jos haluaakin myydä sen auton ulkomailla, sen sijaan että romuttaisi sen.