Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Auto on kulkenut suvussa 31 vuotta.Appiukko osti sen Heinäkuussa 1982.Autolla on ajettu 159tkm,moottorilla 100tkm.Moottori vaihdettiin turhaan sen takia kun oli mennyt kannentiiviste ja tullut venttiilin ohjaimista käryä.Kun appiukko täytti 80 antoi hän sen vanhimmalle pojalleni,hän ajoi sillä 3,5 vuotta ja Marraskuussa 2011 hän laittoi sen seisontaan käytön vähyyden takia (työsuhdeauto).Parina viikonloppuna on käyty autoa hieman fiksaileen.Ladatulla akulla lähti toisella yrittämällä käyntiin.Nesteiden tarkistus ja lötkyillä renkailla kilometrin koeajo,jolloin havaittiin vasemman etujarrun laahaavan.Alhovuorella pumppasimme käsipumpulla renkaisiin ilmaa.Lopullinen tarkistus tehtiin mittarilla Karkkilan ABC:llä.Ajoimme Helsinkiin vanhaa Porin tietä.Vältin jarruttelemasta koska työsylinteri oli painettu auki.Pääsimme hyvin katsastukseen Helsingin Heikinlaaksoon jossa suoritimme katsastuksen lisäksi rekisteröinnin.
Katsastuksen tuomio:
-vasen lokasuojavilkku ei toimi
-kuljettajan puolimmainen etujarru laahaa.Näyttö 4.6 mennessä
-pakokaasuarvot 25% sallituista
Katsastuksen tuomio:
-vasen lokasuojavilkku ei toimi
-kuljettajan puolimmainen etujarru laahaa.Näyttö 4.6 mennessä
-pakokaasuarvot 25% sallituista
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Ei kannata hävittää,jos vaan on mahdollista säilyttää....Pomminvarmaa tekniikkaa (jarrujen jumitus tulee jokaiseen automerkkiin,jos ei ajeta)...Todella hyvä harrasteauto kaikinpuolin!!! 

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Vilkku ehkä pieni johtovika
Päästöt mahd.säädöt pielessä(pahimmillaa kansipoka)
Ei ainakaa täs vaihees kuulosta pommilta.
Päästöt mahd.säädöt pielessä(pahimmillaa kansipoka)
Ei ainakaa täs vaihees kuulosta pommilta.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Pakokaasuarvot oli niin hyvät että ne olisi voineet olla neljä kertaa paksummat,eli kirkkaasti läpi.Vuoden 1982 auto mitataan lievimmän pakokaasu mittausten mukaan.Autossa ei ole ollut radiota tai muutakaan äänentoistolaitetta.Ovipahveja eikä hattuhyllyä puhkota.Jos jonkun CD radion laitan niin pinta-asennuksella.Thulen kattotelineet,Toyota pumppu,työkalusarja,tunkki ja suomenkielinen korjausopaskin löytyy.Pojalla pitäis olla jossakin myös sytytyksen säätöön laite joka saa ohjauksen ykkössylinterin tulpanjohdosta (vilkkulamppu).Kulkis jopa 92 oktanisella bensalla.Rengaskoko 13x155.Takana on pantterin kuvioiset istuinsuojat.Edestä ne on poistettu kulumisen takia.Kuka tietää saako näitä taljakankaita vai onko ituhipit ja viherpiipertäjät kieltäneet nekin? Autossa on myös hälytin.Kaksi liiketunnistinta sisällä ja kuorisuojaukset konetilassa ja peräkontissa.Pitää muuten ihan infernaalisen metelin.Rattitanko on myös.Motonetistä saa jarrusatulan kuudellakympillä kun vie vanhan vaihdossa.Ajossa vanhaa Porintietä havaitsin että auton äänimaisema on miellyttävämpi kuin Fiatissa.Kulkupuoli on 65 hevosvoiman turvin riittävää ja kaahailuun ei ole tarvetta.Tämä on helppo harrasteauto kun kaikkia osia saa ja tekniikka yksinkertaista kuin Ladassakin.Tässä autossa voi yhdistää harrastuksen ja hyötyajon samalla kertaa.Siis kaksi kärpästä samalla iskulla!
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Moi,
Ainakin siellä Karkkilassa päin noilla on vielä kovasti kysyntää, huomasin viime talvella. Monella on ollut aikanaan tuollainen Toyota ja ostaisivat nyt kauppakassiksi tai lapsille ensimmäiseksi autoksi. Näissä yhdistyy halpa ylläpito ja käsittämätön kestävyys. Ovat osanneet aikanaan tehdä vielä korista kovin ruostumattoman ja yhdistettynä kestävään tekniikkaan on autosta saatu lähes ikuinen.
Kaverilla oli aikanaan tuollainen ja minäkin pääsin sillä ajelemaan. Kaverini ei yhtään huoltanut autoa ja jossain vaiheessa alkoi viemään moottori kovasti öljyä. Kun ei edelleenkään tehnyt asialle mitään niin jossain ylämäessä, kun painoi reilummin kaasua tuli mäntä lohkosta lävitse. Kilometrejä taisi olla siinä vaiheessa jotain 350 tuhatta takana. Vaihtoivat toisen moottorin, ja se jatkoi elämäänsä Tampereen seudulla.
Ainakin siellä Karkkilassa päin noilla on vielä kovasti kysyntää, huomasin viime talvella. Monella on ollut aikanaan tuollainen Toyota ja ostaisivat nyt kauppakassiksi tai lapsille ensimmäiseksi autoksi. Näissä yhdistyy halpa ylläpito ja käsittämätön kestävyys. Ovat osanneet aikanaan tehdä vielä korista kovin ruostumattoman ja yhdistettynä kestävään tekniikkaan on autosta saatu lähes ikuinen.
Kaverilla oli aikanaan tuollainen ja minäkin pääsin sillä ajelemaan. Kaverini ei yhtään huoltanut autoa ja jossain vaiheessa alkoi viemään moottori kovasti öljyä. Kun ei edelleenkään tehnyt asialle mitään niin jossain ylämäessä, kun painoi reilummin kaasua tuli mäntä lohkosta lävitse. Kilometrejä taisi olla siinä vaiheessa jotain 350 tuhatta takana. Vaihtoivat toisen moottorin, ja se jatkoi elämäänsä Tampereen seudulla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
DX:n kone ei vielä ole aivan niin legendaarisen kestävä, kuin etuveto-Corolloihin ja Carinoihin tullut A-sarjan moottori varsinkin 1,6 litraisena. 60-luvun perua oleva K-sarjalainenkin kyllä toimii aikansa (350-500 tkm) erittäin luotettavasti kun vain öljyt vaihtaa riittävän usein. Kaasarikone sotkee nopeammin öljynsä bensalla mitä ruisku. En tiedä miten niistä saa kannen menemään noin äkkiä, varmaan päässyt keittämään kaupunkiajossa tai annettu kierroksia kylmälle koneelle. Itsekin ottaisin kyllä DX:n ennen kuin 90-luvun kestävän mutta tylsän Corollan, kovin kalliita vaan ovat legendaarisina teinirasseina.
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
KE70 vm80 corolla löytyy meiltäkin. tosin vaan ei oo enää orkkis tekniikalla 

kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Tein vähän pintahommia.Epäkeskohiomalaiteella hioin konepellin pohjamaalille.rapsuttelin ja hioin ruostepaikkoja,otin oikean oven koristelista irti kun ruoste muhi sen alla,Hioin listan alustan,poistin listasta tiivistekitit ja harjasin pyörivällä teräsharjalla.Konepellin maalaan luultavasti irrallaan.Puskureista poistin pintaruosteen harjasin ja hioin,ne maalaan mustaksi.Katkojan kärjet uusin,ne meni tilaukseen.Auton mukana tuli sytystystulpat pari kiilahihnaa,starttimoottori,ilmansuodatin,2tn tunkki,oma tunkki,kokoon taitettava pyöräkiila,Toyota pihdit,tulppa-avain,Toyota tunkki,pumppu,turvakolmio,turvaliivit,työkäsineet,graffitivaseliinia,rautalankaa,pussillinen klemmmareita,polttimoita,suomen kielinen korjauskäsikirja,käyttöohjekirja,hälytin liike ja kuorisuojalla ym...ym...
Hälyttimen ohjaukseen ostin 12 voltin 23A patterin kun se on ikivanha.Hälyttimelle löytyy oma virta-avain.En tiedä mihin se vaikuttaa...hälytyksen ohitukseen? Valomuistia ei ole.Jotain pitäisi keksiä.Ajattelin vetää valoilta piuhan puolan + napaan.Tällä kytkennällä auto sammuu vasta kun samuttaa valot.No eipä tuo summerikaan paljon maksa.Jossain on minulla tummennuskalvoa.Saranoilla avattavat takalasit ajattelin kalvottaa.Helppo homma kun ne saa ruuveilla irti.Homman pystyy tekemään vaikka kylpyhuoneessa.
Sain jarrusylinterin toimimaan.Kemikaalina käytin Jakari nimistä tuotetta joka liuottaa ruosteen.Jäähdyttäjän lamelleista on osa irronnut.Lämpö pysyy kyllä normaalilla.Muistaaksen syyläri on kerran vaihdettu,kuten bensatankki jonksa pohja kaipaa ruosteensuojaa puuhastelua riittää mutta ei mitään rakettitiedettä ja kun kiirettä ei ole.Jos fiiatti ei käy kaupaksi lasken bensat tankista ja otan tarvittavia osia.Jos syylä'rin oksat on samassa järjestyksessä kuin Toyotassa,se lähtee myös.Tänään vaihdoin Toyotan akun maan alkuperäiseen Audi maakaapeliin joka on kerrattua kupariköyttä.Samin lohkon ja rungon välinen maa pitää parantaa.....
Hälyttimen ohjaukseen ostin 12 voltin 23A patterin kun se on ikivanha.Hälyttimelle löytyy oma virta-avain.En tiedä mihin se vaikuttaa...hälytyksen ohitukseen? Valomuistia ei ole.Jotain pitäisi keksiä.Ajattelin vetää valoilta piuhan puolan + napaan.Tällä kytkennällä auto sammuu vasta kun samuttaa valot.No eipä tuo summerikaan paljon maksa.Jossain on minulla tummennuskalvoa.Saranoilla avattavat takalasit ajattelin kalvottaa.Helppo homma kun ne saa ruuveilla irti.Homman pystyy tekemään vaikka kylpyhuoneessa.
Sain jarrusylinterin toimimaan.Kemikaalina käytin Jakari nimistä tuotetta joka liuottaa ruosteen.Jäähdyttäjän lamelleista on osa irronnut.Lämpö pysyy kyllä normaalilla.Muistaaksen syyläri on kerran vaihdettu,kuten bensatankki jonksa pohja kaipaa ruosteensuojaa puuhastelua riittää mutta ei mitään rakettitiedettä ja kun kiirettä ei ole.Jos fiiatti ei käy kaupaksi lasken bensat tankista ja otan tarvittavia osia.Jos syylä'rin oksat on samassa järjestyksessä kuin Toyotassa,se lähtee myös.Tänään vaihdoin Toyotan akun maan alkuperäiseen Audi maakaapeliin joka on kerrattua kupariköyttä.Samin lohkon ja rungon välinen maa pitää parantaa.....
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Maalasin puskurit pohjamassalla mustiksi.Vasen etujarru tosiaankin toimii eikä laahaa enää.Toimimattoman vilkkupolttimon käänsin toisinpäin,siis kontaktihäiriö.Siis valmis menemään näytölle.
Katselin katkojankärkiä,jotka olivat kuluneet melkein loppuun.Säädön jälkeen auto ei lähtenyt käyniin.Erinäisten starttausten ja kokeilujen jälkeen tulin siihen tulokseen että virranjakajan kondensaattori on sökö.Tähän viittaa se että kun sytytysvirran ollessa päällä oikosulkee avoimet katkojan kärjet ne kipinöivät mitä ei saisi tapahtua.Muutenkin moottori kierrosherkkyys on ollut heikohkoa mikä viittaa siihen että kondensaattori ei ole jaksanut pysyä kasvavan kierrosnopeuden tahdissa.Jätin auton kadun varteen ja kävelin 3km matkan kotia.
Katselin katkojankärkiä,jotka olivat kuluneet melkein loppuun.Säädön jälkeen auto ei lähtenyt käyniin.Erinäisten starttausten ja kokeilujen jälkeen tulin siihen tulokseen että virranjakajan kondensaattori on sökö.Tähän viittaa se että kun sytytysvirran ollessa päällä oikosulkee avoimet katkojan kärjet ne kipinöivät mitä ei saisi tapahtua.Muutenkin moottori kierrosherkkyys on ollut heikohkoa mikä viittaa siihen että kondensaattori ei ole jaksanut pysyä kasvavan kierrosnopeuden tahdissa.Jätin auton kadun varteen ja kävelin 3km matkan kotia.
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
En noista sähköistä mitään ymmärrä, mutta minkä muutaman vuosikymmenen takaa kärkien kanssa räpelsin, niin kyllä ne minusta vain kipinöivät.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Varakirissä Kärjet ja kondensaattori maksoi 15,2€.Itse asiassa kondesaattori on mallia Mitsubishi,Nissan,Opel Astra.Vaihdoin tulpat.Vanhat olivat maitokahvin väriset joten seos on kohdallaan.Kärkien ja kondensaattorin vaihdon jälkeen lähti hyvin käyntiin.Seuraavaksi täytyy säätää ventiilit joka tapahtuu ruuvimeisseli,rakotulkki ja 10mm:n lenkkiavaimella.Lopuksi sytytyksen hienosäätö sytytysennakon alipainesäädin ohitettuna hihnapyörän päästä strobovalolla.Oikeastaan keskipakosäätimen jouset voisi myös vaihtaa kun tietääkseni virranjakaja on 31 vuotta vanha.En tiedä saako jousia mistään ja mikä on venymä ja millä vedolla?
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Eiks nuo ole ihan perus huoltohommia, joita tekemällä moni muukin sais vanhan koslansa toimimaan kuten pitäisi. Usealle pitää vaan olla jokin oikotie onneen, tai suoraan nettiautoon. Yksi syy Ladankin huonoon maineeseen joissain piireissä saattoi olla se, ettei vaadittuja huoltoja (vanhaa tekniikkaa kuitenkin...) suoritettu kovin pitkään. Mielestäni myös korin hoitaminen kuuluu ihan samaan kategoriaan, tietenkin hionta, maalaaminen ym. vaatinevat hieman enemmän kokemusta ja taitoa kuin perus ruuvaaminen. Kuuluu sinänsä harrastukseen, mutta hienoa, että noita juttuja jaksaa tehdä.
Yleensä nämä muunmerkkisten jutut ei jaksa kiinnostaa, mutta Jaskan tyyli ahkeroida ja kertoa projekteista on mielenkiintoinen. Laitas kerrankin tänne ihan kuva autosta? Vuosimalli ainakin on hyvä. Ja mitä pikaisesti tutkailin niin ebaystä löytyi aika hyvin virranjakajaa tuohon...
Yleensä nämä muunmerkkisten jutut ei jaksa kiinnostaa, mutta Jaskan tyyli ahkeroida ja kertoa projekteista on mielenkiintoinen. Laitas kerrankin tänne ihan kuva autosta? Vuosimalli ainakin on hyvä. Ja mitä pikaisesti tutkailin niin ebaystä löytyi aika hyvin virranjakajaa tuohon...
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Muuten en ota kantaa,mut Japsien sähköt on kait ollu melko luotettavii,muistaaksein.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Kohta joku tulee kertomaan että "kai ne kestää kun on vain valoissa sähköä!!!111"Marko kirjoitti:Muuten en ota kantaa,mut Japsien sähköt on kait ollu melko luotettavii,muistaaksein.
Kyllähän ne tuntuu luotettavilta, ei ole ainakaan itsellä ollut ongelmia. Kokemusta on jonkin verran vanhemmista joissa luulisi paskojen liitoksien/sähköjen jo näkyvän.
Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.
Vaihdoin bensasuodattimen.Maksoi 10€,se on desin kokoinen kahdella yläpuolisella oksalla.Alkuperäiset puristusklemmaritkin oli säilyttäneet jäntevyytensä.Vaihto kesti konehuoneessa 5 min,pitkä starttaus ja se oli siinä.Tänään harjasin teräsharjalla bensatankin pohjan ja sudin pensselillä viimeiset Tectylit tankin pohjaan ja peräpeltiin.Rasvasin kaasuvivuston,-vaijerin ja -nivelet lukkoöljyllä. kuvia en osaa linkittää tänne ....sori.