Sivu 1/5
Lada + turbo taas kerran
Lähetetty: 20.9.2004 22:57
Kirjoittaja Henkku
Tehdään näin sitten, auttakaa ny woihan wanha wihtahousu
http://nanno.homeip.net/ladaboard/viewt ... ght=#25686
Lähetetty: 21.9.2004 18:38
Kirjoittaja Boris
On se hyvä, että jaksoit peräti 2 päivää odotella... Tietysti käyttelit ahkerasti

a odotusajan. :)
Lähetetty: 21.9.2004 20:58
Kirjoittaja turbo ic
kestää...

edellyttäen että laakerit ja öljypumppu ovat moittettomassa kunnossa, männät on heikoin lenkki.
Lähetetty: 21.9.2004 22:56
Kirjoittaja Henkku
Boris kirjoitti:On se hyvä, että jaksoit peräti 2 päivää odotella... Tietysti käyttelit ahkerasti

a odotusajan.

Ok, ehkä olin kärsimätön, olen tottunut nopeisiin vastauksiin, mun moka, luulin että jätitte ilman huomiota
Hakua on käytetty kuten mainitsin.

Eli luettu on
Jeps, männät varmaankin pysyy ihan kunnossa, meinasin jollain 0.5 ahtopaineilla pyörittää meinasin jättää välijäähyttimen pois, riippuu budjetista.
Nyt pitäisi vaan valita joku halpa ja toimiva kaasari... Ehdotuksia? Jossain topikis oli juttua mutta kokemuksia kellää, eli suositelkaa

Vakiokaasari tuskin toimii?
Ja kun ei ole pahemmin tullu turbotettua, niin voiko se ahtoletku olla jotain muoviputkea esim? Tai jotain muuta joustavaa, vai onko se pakko olla metalliputkea?
Ja se painelaatikko, onko sillä mitään kriteerejä? Vai voiko kaasariin lykkää sen ahtoletkun suoraan kiinni ilman laatikkoja?
Ja se pakosarja. Tuleeko toimiva yhdistelmä jos muokkaan vakio valurautasarjasta?
Lähetetty: 22.9.2004 0:02
Kirjoittaja Stefa
Jos maltat tuossa puolessa baarissa pysyä niin kestää kyllä vakio alakerta kunhan on kunnossa! Tietysti takomännät ei ole pahitteeksi. Kun turbottaa niin pitää muistaa että polttoaineensyöttö ja sytkä on ne asiat joihin kannattaa panostaa ettei turhaan riko konetta. Letkulla ei juuri väliä kunhan paineen kestää, painekotelolle oli jotain laskukaavoja olemassa. Noilla paineilla ei juuri kyllä käytönnön merkitystä, rupeaa vaikuttamaan kun paineita enemmän ja joka pytylle oma kaasuläppä. Se välijäähdytin kyllä olisi ihan hyvä, saisi paremmin tehoa ja pienentäisi moottorin lämpökuormaa.
Lähetetty: 22.9.2004 0:27
Kirjoittaja Henkku
Jeps, eli toteutan paineletkun muovi-vesiputkella mitä käytetään esim. lavuaareissa

Apuna käytän klemmareita ja jotain kumia millä yhdistän liitokset
Kaasarin päälle teen sellasen pienen painelootan
Jonkun halvan jäähyn hommaan sinne nokille varmaankin
Isompi polttoainepumppu ois asiaa? (pakollinen?)
Mitä sytkälle pitäisi tehä?
Ja pakosarjan taijan tehä siitä vakiosta valuraudasta?
Lähetetty: 22.9.2004 0:37
Kirjoittaja Stefa
Sellainen bensapaineen säädin lähes pakollinen joka tottelee ahtoja. Sytkälle myöhästys ahtojen mukaan tyylin vvieri (google). Valurautasarja toimii kunhan muistaa että mielenkiintoinen hitsata, ei tosin mikään ongelma.
Lähetetty: 22.9.2004 0:45
Kirjoittaja Henkku
Niin en tarvitse uutta bensapumppua jos pidän ahdot tuossa 0.5?
Ja tuo b-paineen säädin, säädetäänkö sitä itse vai haisteleeko se jostain jotenkin ja säätää itse ittensä?
Lähetetty: 22.9.2004 0:56
Kirjoittaja tsenobiili
se b.paineen säädin säädetään ensin kohilleen ja sit ajossa se säätää paineita turbon ahtopaineitten mukaan.Mahtaaks kuitenkaan paineet riittää siinä latan omassa pumpussa ees0,5 bar.paineilla??
Lähetetty: 22.9.2004 16:03
Kirjoittaja micco
Vakioalakerta toimi ainakin mulla 1 bar ahdoilla ja 172 hepan tehoilla moitteettomasti vaikka en ollut edes sen kuntoa tarkastanut.
Ruiskun bensapumpun ja turpokaasuttimelle tarkoitetun bensanpaineensäätimen tarvitset jos olet turbon painepuolelle kaasutinta asentamassa.
Kaasuttimeksi suosittelisin Weberin Dat32:sta koska se on helppo laittaa originaalin tilalle, säätö on yksinkertaista ja toimivuuskin hyvä.
Puolen kilon paineilla ei virranjakajalle tarvitse tehdä yhtään mitään. Riittää kun perusennakkoa säätää vähän myöhäisemmälle. Jos viimeisen päälle ollaan rakentamassa niin ahdon mukaan sytkää myöhäistävä systeemi on tietysti paras ratkaisu. Omasta kinneristä laitoin keskipakolimput kokonaan jumiin ja perusennakkoa aikaisemmalle. Kyhä tuntui toimivan oikein hyvin mutta kai siinäkin parantamisen varaa olisi ollut
Alkuperäinen kärjellinen sytkäsysteemi toimii vielä puolen kilon paineilla mutta 1 barilla alkaa jo pätkimään.
Lähetetty: 22.9.2004 17:10
Kirjoittaja Henkku
Jeps, ahdin on ostettu (se KKK K03) ja nyt etsiskelen kyseistä kaasaria, googletin siitä hieman ja ihan hyvältä vaikuttais tuollaiseen rottarojektiin
Jos laittaa ruiskun bensapumpun, niin pitääkö tankkiin viedä paluulinja? Ja onko se ruiskun bensapumppu ihan bolt on että ei tarvi ku laittaa vanhan tilalle, vai tarviiko alkaa tekemään omia muutoksia?
Saa nähä pysyykö siinä puolen kilon ahdoissa sitten kun alkaa rakentelemaan

Lähetetty: 22.9.2004 21:57
Kirjoittaja Henkku
Tulin tässä muuten miettineeksi, että paljonkohan mahtaa olla tehonlisäys jos aihiona toimii 1500 tai 1600 kone, ja sitä siis ajan 0.5 ahdoilla, välijäähyllä, omatekosella 2.5tuuman putkistolla ja tuolla kaasarilla?
Entä 0.7 ahdoilla?
Kuten sanoin, ferrariominaisuuksia en kaipaa, mutta kyllä se päälle sata olisi irrottava

Leimallehan pitää mennää 100.8 hevosvoimilla, mutta sehän onnistuu ahtopaineita rajoittamalla

Lähetetty: 27.9.2004 21:56
Kirjoittaja raimo87
Tehon lisäystä ajatellen on hyvänä perus arvona pitää sitä että vapaasti hengittävässä 1500 moottorissa sylinteriin voi tulla korkeintaan 375 cc seosta mutta hyden kilon ylipaineella seosta virtaisi vastaavasti 750 cc jolloin moottori vastaisi 3l vapari konetta edellyttäen että hengitys on kunnossa. Eli kilon paineella tehot + 100% ja puolen kilon paineella + 50%. voin olla väärässä.

[/img]
yksinkertaistetaan
Lähetetty: 30.9.2004 14:42
Kirjoittaja pravda
Voit muokata paketista vieläkin yksinkertaisemman (lue kasarimman). Eli asennat kaasarin turbon imupuolelle, ei tarvii miettiä turbotuksen kestävää kaasutinta, vaan voit ? jopa käyttää orginal kaasutinta. Tiedä sitten tarjoaako vakkari tarpeeks kakkua jottei päästä liian laihalle...
Re: yksinkertaistetaan
Lähetetty: 30.9.2004 18:04
Kirjoittaja Henkku
pravda kirjoitti:Voit muokata paketista vieläkin yksinkertaisemman (lue kasarimman). Eli asennat kaasarin turbon imupuolelle, ei tarvii miettiä turbotuksen kestävää kaasutinta, vaan voit ? jopa käyttää orginal kaasutinta. Tiedä sitten tarjoaako vakkari tarpeeks kakkua jottei päästä liian laihalle...
Hyvin, hyvin varteen otettava idea, onko kenelläkään kokemuksia tästä? Toi vois olla ihan ok toteuttaaki jopa