Nivan vauhtipyörästä

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Nivaniko

Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja Nivaniko »

Kertokaapa viisammat ensikertaa vauhtipyörän irroittaneelle että kun uutta taikka vanhaa laittaa takasin paikoilleen niin millä se keskittyy paikoilleen? Ettei käypi mitää "OHO!" tilannetta kun ekan kerran kaasua painaa...
Keskittyykö ihan omilla pulteillaan vai tarviiko olla esim katkaistu kytkinakseli jolla saa keskitettyä?

Sitten tälläinen oheis kysymys voimansiirron ohella että kun vauhtipyörä on irti niin siinä takana on laakeri, niin tarviiko kyseistä laakeria rasvata tai muuta vastaavaa? ihan timmin oloinen laakeri kyllä tuntui olevan.

Nopealla haulla en löytänyt kyseisestä aiheesta tietoa, enkä korjaus opastakaan satu omistamaan.
Nivaniko

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja Nivaniko »

Eikö kukaa osaa vastata moiseen kysymykseen :(
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Tarkoitatko kytkinlevyä? Ei kai vauhtipyödässä ole muuta kuin pulttaa kiinni. Kytkinlevy pitää saada keskitettyä sen verran että saat kytkinakselin ja siten vaihdelaatikon paikoilleen. Sittenhän kytkinlevy on omalla paikallaan eikä ehjänä minnekään karkaa. Kiristä kaikkia pultteja tasaisesti pikku hiljaa, älä siis kiristä yhtä hampaat irvessä muiden ollessa vielä löysällä.

Jos sulla on katkaistu kytkinaksilan pää, niin se ollee mainio keskitystyökalu, mutta valttävän saat nopeasti sopivasta pultista kun kiedot teippiä tarpeeksi sen ympärille. Pyörittele vaihteiston akseleita, niin saat kytkinakselin ja -levyn boorit sopimaan toisiinsa kun vaihteistoa laitat paikalleen.

Itse rasvaisin silmälaakeria hyvällä vaseliinilla ja myös kytkinakselin booreille sipaisisin (ei liikaa).
Nivaniko

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja Nivaniko »

sillä vaan on mielenkiintoinen tieto kun eräs vanhempi kaverini kertoi että jossain opeissa oli 1 kpl keskittäviä pultteja. Mutta kai se siihen asettuu kun vuoronperään pultteja varovaiseen kiristelee.

Iso käsi neuvoa antaneelle :)
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ehkä vähän myöhässä. Mut tässä. Nivaan voi tarvittaessa keskittää pelkällä silmällä. Ei tarvitse välttämättä keskitys työkalua...sopii pää ihan katsottavalle kohdalle. Paine asetelma höllästi paikoilleen ja meisselillä tönimään kohdalleen ja kun keskellä niin ruuvit kiinni kunnolla ristikkäin.. Tärkeätä on laittaa kytkin levy oikein päin. Entisen levyn kun ottaa pois niin hyvä valokuvata miten päin uusi tulee laittaa jos ei tiedä miten päin se kuuluu.. Tulla. Vaikka tiedättehän miten se tulee neuvomattakin.
Nivaniko

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja Nivaniko »

tein 12mm pultilla ja teipillä semmoisen "keskityspultin" kytkin levyn asennukseen ja onnistui ihan hyvin! :) ja kyllä siitä hyvä on kuva ottaa etenki jos ensimmäistä kertaa moisa rupeaa tekemään.
waffen

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja waffen »

Yksi hyvä on ottaa oikein kokoinen hylsy ja jatko siitä hylsy laatikosta menee aika jämp tisti siihen kytkin levyyn niin sillä kätevä liikutella se keskelle ;) ja kytkin levyä ei saa menemään väärin päin eise mahdu sinne :D
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Kysyjä kysyy vauhtipyörän keskityksestä ja vielä tarkentaa kysymystä, niin eikö viisastenkerho väkisin halua kertoa kytkinlevyn asennuksesta. Vauhtipyörä keskittyy silmälaakerilla, joten sitä ei saa korvata matalammalla laakerilla, vaan on käytettävä korkeaa alkuperäisen mitoissa olevaa mallia. Pultit tietenkin alkuperäistyyppiset, jotta tukevat tasaisesti jokaisesta pultista.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja START »

itse suosittelen jotain kovaa lukitetta kierteisiin, kiristystä oikeaan momenttiin
ladan kampiakselissahan on kaks "lukitus" tapin paikkaa, omiin laitteisiin on tullut porattua vauhtipyörään reijät ja laitettua tiukat tapit sinne vielä pulttien lisäks.
nimimerkillä kolme kertaa vauhtipyörä irronnut
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Miten voi kertoa.. Jos heti hitsi saa jos vähänkin kertoo sinne päin..niin hitsi vain saa aikaiseksi...
Lada kerhon sivuilla niin paljon tietoa että pitää olla melko kädetön. Jos ei pysty tekemään. Ja melko päätön jos ei voi kiristys momenttia kahtoa kerhon sivuilta... Ja melko rahaton jos ei voi hankkia oikeita osia. Vehkeeseen.... Kuukauden sisällä olen vaihtanut siskon pösöön kytkin levyn. Ilman keskitys työ kalua. Kytkin levy ranskalainen merkki.mutta valmistettu koreassa. Eikä mennyt poorilleen kuin yhdessä asennossa..kokeilin ennen kuin laiton laatikon paikoilleen. Ladan keskitys tappi ei käynyt etuvetoiseen.. Ladaan kannattaa ostaa venäläiset kirjallisuudet hyvät kuvat sanoo enemmän kuin tuhat sanaa....
Ladan tappi on tullut minulle kaverilta joka luopui ladailusta..enkä itse ole tarvinnut sitä.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Sen verran sanon että elkää irroittako vaihdelaatikon kantta kun irroitatte vaihdelaatikkoa... Vaan irroittakaa vain vaihdekepin yläosa että vaihdelaatikkoon jää pieni tumppi.. Niin ei tule ongelmia siitä kopan irroituksesta....
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nivan vauhtipyörästä

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

waffen kirjoitti:Yksi hyvä on ottaa oikein kokoinen hylsy ja jatko siitä hylsy laatikosta menee aika jämp tisti siihen kytkin levyyn niin sillä kätevä liikutella se keskelle ;) ja kytkin levyä ei saa menemään väärin päin eise mahdu sinne :D
kyllähän se mahtuu. Jos pultit vaan ylttää ensimmäiselle kierteelle.. Olen nähnyt muissa merkeissä.esim amiskassa kaveri laittoi 900sumbeam imppiin levyn väärin päin .ja ei toiminut yhtään..kytkin levy suunnileen samaa mallia kuin ladassa. Paineasetelma vetäytyy takaasentoon kun pulttia kiristellään.. Jousivoima näes..
Vastaa Viestiin