Sivu 1/1
Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 25.3.2013 16:38
Kirjoittaja Matti-Pekka
Terve
Onko alan harrastajilla ollut käytössä sellaista "rajan takana" myytävää istukoiden koneistussarjaa? Muistaakseni somassa puulaatikossa kartioterät 45*/30* ja 75* vääntiö ym. tarpeellista hilpettä. Tuollaisesta sarjasta olisin kiinnostunut...
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 25.3.2013 18:51
Kirjoittaja Smoppi
Eiköhän joku semmoisen rajan takaa tuo.
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 25.3.2013 22:47
Kirjoittaja jaketech racinteam
tuo ei sitte mahu kaikkii kansiin pyörimää pitäs olla monta eri halkasijalla olevaa terää jos meinaa muihinki kansii tehä. itse ostin erilaiset koneistusvehkeet harrastus hommiin.
sitte myös uudempii 16 venasiin seeteihin ei pysty ihan tahnsa terä ku seettimateriaali on kovempaa.
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 25.3.2013 23:52
Kirjoittaja Smoppi
Väittävät että Ladojen seetimateriaali on muutenkin jotenkin keskimääräistä kovempaa. Seetiin ei jää mitään jälkeä jos venttiilistä palaa osa pois. En tiedä kun en ole vielä yhtään venttiiliä polttanut.
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 26.3.2013 0:46
Kirjoittaja samarai
Minä olen polttanut Samarasta. En nyt tiedä oliko sen kovempaa, ei siinä seetissä mitään ihmeellisempää jälkeä kuitenkaan ollut, ettei sitä saanut tahnalla pitämään. Pyörittelin porakoneen päässä tahnalla uutta venttiiliä ja sain mielestäni hyvän n. 1,5mm kontaktipinnan ja sitten bensalla pakoaukon kautta tiiviyden testaus. Homma ilmeisesti onnistui kun on vuosia toiminut.
Eihän köyhällä ole varaa investoida mihinkään koneistussarjaan tällaista pientä käyttötarvetta varten saatikka käyttää koneistamojen palveluja.
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 26.3.2013 2:43
Kirjoittaja Jaakkima
Ei koneistamon palvelut mielestäni kalliita ole. Volvon kannen pesu, oikaisu, venakumien (4 kpl) vaihto, venojen hionta ja viiden seetin hionta/koneistus yht 160 €. Toi tuo kansi olisi pitänyt joka tapauksessa koneistamolle kiikuttaa kun oli kiero. Mutta ei viitsi itselleen tehdä sutta ja sekundaa. En edes tarkistanut onko kansi suora vaan kiikutin "huoltoon". Kuulemma oli yllätävän hyvässä kunnossa vaikka mittarissa 650 tkm.
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 26.3.2013 12:29
Kirjoittaja jaketech racinteam
Jaakkima kirjoitti:Ei koneistamon palvelut mielestäni kalliita ole. Volvon kannen pesu, oikaisu, venakumien (4 kpl) vaihto, venojen hionta ja viiden seetin hionta/koneistus yht 160 €.
meikäläinen ku joutuu tommosen summan maksaa useamin vuodessa ni tuli halvemmaksi ostaa omat seetijyrsimet

Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 26.3.2013 14:30
Kirjoittaja Jokari
Eikä ne omat koneet paljoa lämmitä jossei niitä osaa käyttää. Ei nuo koneistushommat ole niitä asioita joita ns. keskivertoharrastaja osaisi tehdä. Saati että työkaluja niitä varten olisi mitenkään järkevää investoida jossei niille ole jatkuvaa käyttöä.
Oli mulla yksi autoinsinöörin rakentama kansi eikä siinä pari seetiä edes muodostanut 100% kosketusta vaikka kuulemma oli hyvä. Oliko vika sitten siinä että oli insinööri asialla vaiko se ettei koneita ole osattu käyttää, jää ikuiseksi mysteeriksi.
Tämä siis yleisenä huomiona, eikä jaketechille vastauksena.
Siispä minäkin köyhänä olen joutunut "tyytymään" lähikoneistamojen palveluihin porakoneläppäyksen ja räpättivispilöiden (=marketin hoonaustyökalu) käytön sijasta.
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 26.3.2013 14:57
Kirjoittaja Matti-Pekka
Terve
Ei taida tuollaista sarjaa kellään hyllyssä pölyttyä...mutta jos niin pistää yv:tä
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 26.3.2013 15:10
Kirjoittaja jaketech racinteam
Jokari kirjoitti:
Oli mulla yksi autoinsinöörin rakentama kansi eikä siinä pari seetiä edes muodostanut 100% kosketusta vaikka kuulemma oli hyvä. Oliko vika sitten siinä että oli insinööri asialla vaiko se ettei koneita ole osattu käyttää, jää ikuiseksi mysteeriksi.
kyllä näitä tulee koneistamoltakin. meilläkin on yks starren isoventiili kansi joka oli koneistamossa ohjureiten vaihossa. kansi tuli takasin ni seetit koneistettu vinoon. toisella reunalla oli ainakin 1mm rako ventiilin ja seetin välissä. ohjurit oli vinossa kantee nähen, seeti oli jyrsitty niin syvälle ettei tarvinnut jousipuristinta jousien asentamiseksi. ois joutunut 5-6mm laittaa koroketta väliin. kansi oottelee korjausta tallin hyllyllä ja ollut siellä kohta 8 vuotta.
nyt ku on omat vehkeet ni saa kattoa peiliin jos ei onnistu eikä syyttää muita

Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 26.3.2013 15:10
Kirjoittaja jaketech racinteam
Matti-Pekka kirjoitti:Terve
Ei taida tuollaista sarjaa kellään hyllyssä pölyttyä...mutta jos niin pistää yv:tä
biltema
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ja-191525/
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 26.3.2013 16:05
Kirjoittaja Matti-Pekka
Joopa..tuollainen velivenäläisen soma puukirstu kalvaimineen taitaa nykyisin maksaa n. 40 eur, ja oliko se biliteman yli 400 eur!!..jos joskus joutuu hieman hifistelee..niin enpä taida mennä vielä bilitemaan, kun mulla on jyrsinkoneeseen sopivia seetityökaluja jo tehtykin joskus aikoinaan, mutta tuollaiset käsikopelot olisi niin nopeita kun joutuu vain hieman sipaisee...
Re: Venttiilin istukoiden koneistus..
Lähetetty: 9.6.2014 10:11
Kirjoittaja mäkkäri
Jos joltain löytyis tollanen venäläismalli ni mäkin voisin ottaa. Tai jos joku sellasen venäjältä tois ni yv:tä mulle.